• MariaochDaniel

Rankhyttan i Falun/Borlänge

JennieG: Ja hör med Eva. Ni kanske tom får komma och titta på en lördag?

Åh vad skönt att du hittat klänning. Det känns mer verkligt nu, eller hur? Det är jättesnyggt med knappar ända mer på släpet. Lägg gärna in en bild på klänningen sen om du vill.

Vi kommer också hyra brudgummens kläder, det kändes smartare än att köpa kläder man använder en gång. VI valde frockcoat.

Vi har redan skickat in inbjudan. Kanske lite för tidigt, för nu väntar vi med spänning på svar. Det har bara kommit några svar än.

Åh ska ni ha kostym på sonen? Vad fint. Vi också, fast han är bara 1 i sommar.
    Det finns på: (vet dock inte storlekarna för jag kollar bara på kläder för 1åringar)

http://www.littlefairies.se/vastset-gustav-svart/1058-0

http://www.festmannen.se/barn/pojkar-0-24-mn/frack-minsting 

• MariaochDaniel

Jag tycker inte alls det är för tidigt att skicka inbjudan nu, förutom lång väntan på svar....=)
    Men vi har bra framförhållning med allt, det är såna vi är.

Kan tipsa om att strutsen på rankhyttan är supergod, men kanske inte alla som äter det.

• MariaochDaniel

Vad kul, var det fin dukning?

Ja precis de har ju vita dukar och servetter i samma, kommer bli jättefint.
    Man kan ju om man vill ha en löpare men vi ska nog inte ens ha det. Det blir färg på festhäften och blommor bara.

Vi har inte gjort så mycket på ett tag, förutom konsultation på focus om tårta.
    Men efter att jag skrev en lååång checklista med allt som är kvar att göra, inser jag att vi måste göra lite varje dag typ. Så just nu är det pyssel med festhäfte och funderingar på mitt hår och blommor.

Spännande med din klänning Siri, jag är också nyfiken på min, ska dit den 23e! =)

• MariaochDaniel

Åh måste också gå in mina skor, usch det som är så trist. Mina är dock lite för stora så jag hoppas jag slipper skavsår.

JennieG: vad härligt med näbbklänningen. Förstår att hon längtar, jag var näbb en gång i min barndom och det var samma där =)

Det finns ett kylskåp i annexet där man kan ha egen mat.
    Och om man tar dit egen tårta kan det stå i deras kyl, det frågade vi om.

• MariaochDaniel

Är det nån av er som vet, häller dem upp champagnen eller måste man ordna det själv vid brudsskålen?

Tror också att vad som helst går ner vid vickning. Hade inte ens tänkt på det, men kanske ska ordna det ändå. Tror iofs (tyvärr) inte att festen kommer hålla på så länge att det kommer att behövas.

• MariaochDaniel

Har ingen aning om servettringar faktiskt, ring och hör med dem!

Ska nog höra med dem om upphällningen av champagnen. Kan vara bra att veta.

I natt drömde jag förresten om min klänning. Känns ju kul, men inte att de sytt den fel, de hade sytt på spets på den som det inte skulle vara och tagit bort andra detaljer, snacka om panik! Och det gick inte att få tag i en ny. Antar man är ganska fäst vid sin klänning =)

• MariaochDaniel
    JennieG skrev 2013-03-13 12:42:18 följande:

Jag fick intrycket av att de skulle hälla upp champagnen men vad jag grundar det på vet jag faktiskt inte..haha. Om inte de häller upp det så tror jag att vi ber våra toastmasters eller någon annan gäst ansvara för den biten. Vi tänkte också göra lite enkla snittar att servera till bubblet. Hoppas bara på fint väder så att man kan stå på gräsplätten utanför entrén vid den lilla dammen/blomsterrundeln och skåla. Eller på baksidan kanske vid den stora dammen - där är det ju otroligt vackert!

Vi har skrivit tydligt i inbjudan och på vår bröllopshemsida (gjorde en sån för all informations skull, vägbeskrivningar, boende etc) att vi förväntar oss dans natten lång så jag hoppas innerligt att det blir så

Smart att skriva så. Man kanske borde ha danstvång? =)
    När jag berättade för min svärmor att det blir dans blev hon förvånad. Men sa att hon ska ta med låga skor. =) Men jag blev lite paff, för mig är det ganska självklart att det är dans på bröllop.
    Vi kommer att ha gäster som är gravida, har barn med sig, många kommer att vara nyktra och därmed (enligt vad jag tror) inte kommer att stanna till 03 direkt, men jag hoppas ju såklart det.
    Men visst är det så, gästerna ska inte gå före brudparet?

Bäst att ordna med nån som häller upp champagnen då!
  • MariaochDaniel

Ja vi ska ha vals först och så och sen blir det dans, en stund för vissa och hela natten för andra =)
    Jag är sån som inte skulle tagit bilen till ett bröllop, (en av de största festerna man går på) men alla tänker inte lika....

Deras husets röda är Il Conte.  Jag smakade det när vi provsmakade där, det är helt okej budgetvin. Och till fläskfilé och rödvinssås var det jättegott, så vi kommer att köra på det.

Siri: Ingen fara. Jag har på ljudlöst. Och vid 6 var vi vakna, blöjbyte och matdax...

Måste det vara ljusstakar av tenn?
    Vet att de har några kandelabrar och ljusstakar i mässing för långa ljus och små ljushållare för värmeljus.
    Försök annars låna ihop av folk är mitt tips.

Hur ska ni dekorera borden?
    Låga dekorationer, ensamma blommor i vaser?
    Hmmm det står still... =)

• MariaochDaniel

Jättefina bilder!
    Gillar också vintagestilen, men vi kommer nog att gå mer på klassisk stil med blommor, ljus och inte för mycket saker. Tennljusstakar låter faktiskt fint, eller om man skulle ha silver för vårt färgtema är vinrött, grå och vit.

Det vita vinet minns jag inte vad det hette. Provsmakade det också, men gillar inte vitt vin så mycket så kan inte svara på hur gott det var.

• MariaochDaniel

Ojdå gå in skorna hade jag glömt =)

Mina är ju lite för stora så jag behöver inte gå in dem, men kanske provanvända dem i alla fall.
    Vad häftigt med blå skor! Kommer nog bli fint till en vit klänning.

Jag blir också tokig. I lördags var vi till alexandras igen. De har nu mätt för sista gången, längd osv, men jag trodde att jag skulle ha klänningen hemma vid det här laget. Men om några veckor så.....

Har ni funderat mer på vickningsmat?
    Och ska ni bjuda på mat på fredagen också?
    Vi tänkte grilla, enkelt typ korv och hamburgare bara.

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge