Rankhyttan i Falun/Borlänge
Det kommer bli jättefint!
Här är det nervöst. Pillar med en massa småsaker och musiken som är kvar...
Men jag hoppas och tror att allt kommer att gå bra. =))
Det kommer bli jättefint!
Här är det nervöst. Pillar med en massa småsaker och musiken som är kvar...
Men jag hoppas och tror att allt kommer att gå bra. =))
Hej på er blivande brudar!
Här är lite tips från en fd brud, numera nygift!!!! =))
Jag har knappt hunnit smälta allt, och det står fortfarande påsar hemma med saker från festen.
Längtar tills vi får se bilderna från denna underbara dag och helg!
Hela helgen har varit toppen.
Vi skjutsade ut grejer redan i torsdags, i ösregn. I fredags körde vi ut resten, i ösregn =(
Det blir mer saker än man tror, så ett tips: börja i tid, lite i taget.
Vi hade i alla fall en supertrevlig fredagskväll/förfest med de gäster som bodde över. Då det regnade var vi inne i annexet. Pimpade upp lite med ljus och pappersdukar i alla fall. Vi hade lite lekar och gästerna fick lära känna varann lite.
Lördagen var som en saga. 4 timmar hos frisören som bara försvann iväg. Vi kom för sent till fotografen en halvtimme men det gick bra ändå, och det kommer bli jättefina bilder.
Vigseln i kyrkan var magisk, men gick alldeles för fort! (ja Siri du vet ju, du var ju där=)
Vi hade tur med vädret, sol hela dagen, helt otroligt.
Vi hade brudskål utanför herrgården, vi kom i finbil. Sedan fick gästerna mingla och vi fotades lite.
Sedan hade våra föräldrar en sketch, de var utklädda och berättade historia om rankhyttan, gustav vasa osv. Jättekul!
Middagen var toppen verkligen!! Den tog sin tid med alla tal och så, men helt lagom.
Vi hade en allsång, min syster sjöng och min bror spelade gitarr, flera fina tal, men inget öga lämnades torrt när Daniel höll sitt tal till mig. Helt magiskt och helt underbart att få höra hans vackra ord, att jag gjort honom till den människa han vill vara! =)
Jag höll också tal till honom, nervöst men jag är glad att jag gjorde det.
Därefter tårta, brudvals och sedan party ända till 03!
Går inte att beskriva hur fort det gick, och hur fint det var.
Mina tips inför dagen generellt:
*se till att dina tärnor servar dig med saker under dagen. Vatten! mat! och annat.....
*se till att äta och dricka. vår präst tvingade i mig en banan och vatten innan vigseln då jag ätit för lite. =)
*musiken är jätteviktig! Vi fick igång dansgolvet då och då, men den dog emellanåt, så liveband eller låtlista är jätteviktig att jobba med så att det blir bra blandning och så.
*var i nuet! tänk på det som händer just då.
*NJUT!!!
Tips till er som har festen på rankhyttan:
*allt fungerade bra men några småsaker bara. vi provsmakade maten innan och den var jättegod, men under middagen till 42 personer var den inte lika bra. vi valde fläskfilé.
*se till så att tärnor eller toastmaster eller de som ordna med brudskålen vet vart dryck och tilltugg finns. Blev tydligen lite förvirring här.
*sopor får man ta med hem igen från rankhyttan, de tar inte hand om det.
*några av gästerna klagade på lite saker på rummen (okej att de är enkla och lite slitna men ett handfat satt löst, gardiner som inte fungerade osv.). Så är sånt viktigt för er, säg till!
Kommer inte på nåt mer just nu, men skriver igen om jag kommer på nåt.
Vi är dock helt nöjda med allt, och inser nu att de små sakerna som gick fel INTE BETYDER NÅNTING!
Vi hade gott om utrymme i matsalen, men vi var 42 personer.
Kan visa bild sen hur det såg ut. är ni 20 personer fler kommer det kanske bli lite trångt, men det går!
Se till att provsmaka maten bara, mer kan man nästan inte göra. (förutom att kanske be dem att hålla samma standard under bröllopsmiddagen). =))
Viktigt att veta är också att det inte finns vatten i annexet, alltså det finns inget kök.
Vi fick ta vatten ifrån handfaten, det kan vara bra att veta.
Men som sagt, allt gick bra, allt flöt på, de kan ju det här med bröllop. =)
Kom på två till tips:
Stressa inte. Ta hellre mer tid åt aktiviteter än att skynda på.
OCH man kan använda ett påslakan att dra på sig, med fötterna i de två hålen för att rädda klänningen när man går på gräs eller mellan fotoplatser tex.
Dansgolvet var aldrig fullt, så det var perfekt. Några var ute, några satt, några i baren osv.
Kommer bilder snart! =))
Tack JennieG!
Hör av er om ni vill ha nåt fler inside-tips! =)
Längtar och väntar med spänning på alla bilder.
Idag kom ett usb med filmer från kvällen, från ringväxling i kyrkan, mitt och daniels tal till varandra,
brudvalsen m.m.
Så ett till tips: be någon filma lite! Jättekul att ha sedan!
Vi köpte ifrån focus.
Den blev JÄTTEGOD,alla tyckte det.
Man får låna ställning. Man får hämta den själv, men det var det värt.
Täckt med vit sockerpasta och röda rosor.
Inuti hallonmousse, choklad och sockerkaksbotten och vaniljkräm.
Gå dit på konsultation och provsmakning vet jag =)
Siri: tårta kostar 35kr/bit hos focus, oavsett hur den ser ut utanpå och innehåll.
Dice:
man får göra vad man vill!!!!
byta till egna gardiner, egna blommor, dekorationer, tyg osv. Bara man ställer tillbaka allt igen förstås.
Ja de byter ju soporna på toaletterna tex men allt övrigt (tex från annexet som man släpat dit, gamla dekorationer som man slänger osv får man ta med sig).
Vi bokade rankhyttan minst ett halvår innan. Det är ganska populärt så det är bra att vara ute i tid. =)
De har både buffé och 2-rätters, förrätt och huvudrätt för tårta får man ta med själv.
Det kan dröja lite att få mailsvar från dem, det är nästan bättre att ringa.
För förrätt och huvudrätt tar de 300kr/person och ungefär samma för buffé har jag för mig.
Eftersom man tar mat och dryck av dem kostar det inget att hyra herrgården och de har mycket billig dryck. Man får tom komma dit och provsmaka maten sedna, gratis! =)
Vi hade ingen mikrofon, lokalen är för litet för det, tyckte vi.
Men det är klart, ska man vara 60-70 personer så kanske det behövs?
Kanske bäst att prova sig fram.
Här är vår dukning.
Vi satsade på själva borden, festhäfte och blommor och så, lite dekorationer.
Jag kan ärligt säga att ingen bryr sig om gardinerna. (fönsten kommer ändå öppnas).
Och det är dryygt att ställa allt i ordning dagen efter också. Men gör som ni känner,
ni måste ju vara nöjda själva. =)
Dukning för 42 personer.
Ja precis, man får ta bort alla dekorationer, sätta tillbaka gardiner. sätta tillbaka blommor, tavlor osv som man tagit bort. Man behöver inte sätta tillbaka bord o dyl.
Se till att ni är nöjda med maten! Men jag tror buffé inte är nåt problem eg. för gästerna alltså.
Men oavsett vad ni väljer, välj nåt ni vill ha!
JennieG: hur var bröllpet? berätta allt! =)
Hoppas ni är nöjda med dagen!
Vad kul att allt blev så bra för er!
Njut nu av er tid som nygifta! Vart gick förresten bröllopsresan?
Siri: stort lycka till imorrn och NJUT! =)