• Anonym (Ledsen)

Min tvillingsyster hånar våra planer.

För att göra en lång historia kort, jag har en tvillingsyster. Hon har vart förlovad i 8 år och jag snart i 1 år och jag planerar för fullt.

Den första kommentar jag fick av min syster va "ja, du ska då inte hinna till altaret före mig"! O där började det. Det är en alldeles för lång historia att skriva här, men grejen e att jag blir så ledsen när hon är så missunnsam och dissar så gott som allt som har med mitt bröllop att göra, bara för att hon vart förlovad längre och bara SKA hinna före mig.

Nu när jag börja planera så gör hon oxå det o försöker bräcka precis allt jag gör. Det är väl ingen tävling!?

Ska jag ha dåligt samvete för att jag/vi började planera direkt efter att jag fick frågan "vill du gifta dig med mig" och det tog henne o hennes kille (som fortfarande inte bor ihop) 8 år att börja planera. och va jag förstått så e det bara hon som gör planer.. Eller ska jag bara köra på?

JAG bryr mig för att hon e min tvillingsyster, men hon är bara missunnsam och sur. :(

• Svar på tråden Min tvillingsyster hånar våra planer.
  • Chicita

Sluta dela med dig av dina planer med henne till att börja med.
    Om hon inte kan stötta dig så behöver hon inte heller ha någon insikt i vad ni ska göra eller hur / när ni gör något.
    Planera i din och din blivandes takt och sätt ett datum som ni vill ha men din syster behöver inte ha något att säga till om där som sagt.
    Vill ni så berättar ni om era planer för era vänner och bekanta, samt släktingar.
    Om hon kommer efteråt och har satt ett tidigare datum så vet dom ju om att ni ändå var först med att bestämma ett datum, oavsett om hon ska klämma sig före. 

• Anonym (Ledsen)
    Chicita skrev 2012-09-07 22:51:09 följande:
    Sluta dela med dig av dina planer med henne till att börja med.
    Om hon inte kan stötta dig så behöver hon inte heller ha någon insikt i vad ni ska göra eller hur / när ni gör något.
    Planera i din och din blivandes takt och sätt ett datum som ni vill ha men din syster behöver inte ha något att säga till om där som sagt.
    Vill ni så berättar ni om era planer för era vänner och bekanta, samt släktingar.
    Om hon kommer efteråt och har satt ett tidigare datum så vet dom ju om att ni ändå var först med att bestämma ett datum, oavsett om hon ska klämma sig före.

Jag har börjat försöka hålla henne utanför, men hon e jävligt snabb med att komma med invändningar ändå.

Hon o hennes snubbe har satt en budget på 20 000... (???) vi har sagt att vi försöker göra det så billigt vi kan, tex hyra en lokal där vi får stå för allt själva, kostar 500 kr/dygn och tex diska de porslin man får låna etc..

Så vi bestämde att vi kör smårgåstårta. Nästan ALLA gillar smårgåstårta, det blir inte 370 kr/pers (=nästan 40 000 kr) utan ca 5000 kr. Och papperstallrikar,, det finns ju jättefina som ser ut som porslin o då slipper vi diska själva o det e bara o slänga. VI är enkla, o vi vill hålla det enkelt.

Men shit va skit jag fick för det! Papperstallrikar har man på 50-årkalas bla bla. "Ska ni inte köra med bag in box och kareokemaskin oxå"?

• Anneli256

Jag håller med Chicita, försök hålla henne utanför. Hon har tydligen på något sätt fått reda på att ni planerar smörgåstårta och papperstallrikar- Jag förstår att hennes kommentarer sårar men som du själv säger det är missunsamhet och svartsjuka.

Visst hon kan försöka överträffa er med fiiiiiiiiiiin mat och fint porslin personal som serverar osv osv.. märkesklänning ja you name it..

Men försök om det är möjligt att fokusera på eran glädje, annars så har hon ju vunnit.

Frågan är om ni alltid har varit tävlingsinriktade mot varandra?

Hon mår säkerligen oerhört dåligt, ingen ursäkt men kan ju vara en tröst för dig. Om ni kan prata - beroende på vilken typ av relation ni har så kanske hon behöver stöd i frågan hur hon får sin blivande att inse att det är viktigt för henne att gifta sig. Det kanske inte ens är så viktigt förrän du nu planerar

Eller så kan du välja att försöka stötta henne. Kanske hon bara vill vara delaktig - hon kanske kan vara din tärna? Ni kanske t om skulle ha dubbelbröllop? jaja.. jag vet allt det där tjafs om att jag vill vara prinsessa på min dag..det är bara ett förslag att försöka komma runt det tråkiga som ni hamnat i.

Jag förstår inte vad du menar när du skriver att dom satt en budgett på 20 000? jag tycker inte det är väldigt hög budget. Beroende på hur många personer som ska bjudas. Där innefattar ju allt från mat till ring, kläder, blommor fotgraf mm mm. Men det handlar ju faktiskt inte om vilken budget man har. Här på bt så ser man allt från flera hundra tusen till någon eller några tusenlappar. Det är ju som dom sjunger i en gammal låt.. man räknar inte kärleken i ören...

Som sagt var tråkigt när det blir så här. Men bara du vet historiken bakom, och om det är möjligt för dig att försöka luska ut varför hon är så missundsam. Om du inte anser det vara lönt, så försök som sagt var släpp det. Lycka till.

• caruba
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-09-07 23:05:28 följande:

Men shit va skit jag fick för det! Papperstallrikar har man på 50-årkalas bla bla. "Ska ni inte köra med bag in box och kareokemaskin oxå"?

uh det borde ni haft, kareoke och bag in box. Du skulle ha sagt vilken bra idé och haft med på ert bröllop bara för att jävlas med henne.  ;0)

Jag tycker att ert bröllop låter jättemysigt, din syster lider nog bara för mycket av tävlingsinstinkt och hon är kanske inte ens är medveten om hur hon håller på. Så igonerera henne.
  • Anonym

Hon ar avundssjuk. Du far nog ha overseende med det. Hon har varit forlovad i 8 ar och bor inte ens tillsammans med sin kille. Du sager aven att det inte verkar vara mycket planerande fran hennes killes sida. Folk jamfor sakert er ganska mycket eftersom ni ar tvillingar. Det ar nog ganska jobbigt for henne att du far det hon vill ha. Det ursaktar inte hennes larviga beteende, men jag tror det forklarar det. Tyvarr kan det vara sa kansligt med sana har ego-grejer, eftersom man kanske inte ens erkanner dom for sig sjalv, och det ar for riskabelt att erkanna att hon kanner sahar for det kan hota hela hennes sjalvbild. Haha, vilken amator-psykoanalys det blev. Men jag tror att jag har lite ratt i alla fall.

• Annamolly

Oops, inte meningen att skicka anonymt. Det sista inlagget var mitt! :)

• mirre01

disskutera inte ens nåt med bröllop att göra med henne, undanhåll allt och säg att ni inte funderar på nåt av bröllop än planeringen alltså allt kommer som de kommer kan du köra...

• Anonym

Ursäkta att jag säger det men de tips ni ger om att ignorera systern verkar rätt korkat.
    ta ett rejält snack med henne istället. Förklara att hennes beteende inte är accepterat och att det gör dig ledsen.
    Vid behov skäll även ut henne efter noter.
    Hon får gärna ha sitt uberlyxiga superdyra bröllop men nu är det du och din fästman som ska planera ERT bröllop och även om syrran tycker att ni har fåniga ideer så är det era idéer. 

Av nyfikenhet. Har syrrans pojkvän/fästman fått tummen ur röven efter 8 år och bestämt datum för bröllop eller planerar syrran ett "bröllop" bara för å jäklas?  I så fall kanske ni kan planera ett dubbelbröllop.
    Var dock bered på att du i så fall får kompromissa med din syster som verkar ha lyxigare vanor än vad du har.

• Fableux

Jag instämmer med flera av föregående talande i att du inte ska ignorerar din syster. Hon är ju trots allt din syster.

Men du kan ändå sluta dela med dig av dina planer till din syster. Hänvisa till "att det inte är bestämt än" eller "att det blir en överaskning"

• CoG

Känn efter med hjärtat vad som blirbäst i långa loppet.

Säkert är det som många här redan skrivit, att hon känner att dom borde gift sig före...att det blir som en tävling för henne där hon kommer att förlora.
    Det går inte att ha en tävling med bara en deltagare, så var inte med i tävlingen tillsammans med henne.

Om du ser henne som yngre, istället för jämnårig. Hur skulle du göra då?
    Kan du prova med omvänd psykologi och intressera dig för hennes kommande bröllop?
    Var en syster (så långt det är möjligt, jag vet inte hur hon är) och ge även om inte du får något tillbaka som det verkar.
    Om hon känner att du visar intresse och vill veta med, om du gillar hennes tankar och ideer...då kanske hon snart inser att hon inte behöver tävla med dig utan att ni kan göra olika utan att det behöver jämföras.

Du kan ju säga till henne att det är en fördel för dom om ni gifter er före, för då kan ju hon kolla erat upplägg och veta vad som funkade och inte.

Kanske tycker hon att du har sådant hon saknar och det kan ställa till det.
    Men ni kan försöka att iaf finnas där för varandra.

• CoG

Och budget på 20.000, det kan nog också räknas som budgetbröllop.
    Man får trixa en del för att lyckas med det.
    Det blir inte den dyraste klänningen, mest glittrande ringen (om stenarna är äkta), 3 rätters på herrgåd osv...

• pamjofre

Hej. 
    Jag har oxo en tvilingsyster. Hon är 4 minuter äldre än mig. Vi har en bra relation, oftast.

Hur har er relation varigt innan? Som tvillingar (gäller åtminstonde mig, ocg min syrra) är det inte ovanligt att tävla lite. Men jag håller med de andra som skriver att du inte ska utesluta henne helt, hon är ju trots allt din syster, om ni haft en bra relation innan så tror jag att du skulle bli ännu lessnare om du uteslöt henne helt.

Vet jur det är när syrran är missundsam, min syster gav mig kommentaren en dag när vi pratade om barn med min moster.  Moster til mig "ja, de hade ju varigt kul om vi kunde skaffa barn samtidigt" . Jag till moster "ja! :)" min syster "nej, det hoppas jag verkligen inte!"
    Blev mycket ,ycket argh och ledsen på min syster, pratade inte med henne på ett tag, men till slut bestämde vi en träff, där jag pratade med henne och förklarade precis vad jag tyckte om hennes kommentar och hur ledsen det gjorde mig.

Kanske du kan göra något liknande, bestäm en neutral träffpunkt, prata med din syster (kanske inte alltid är det lättaste, det kanske brukar vara hon som är "den bestämmande"-som i mitt fall. Men stå på dig, prata ut hur du känner och fråga rätt ut, varför hon inte vill dig väl, och att du ska få ditt drömbröllop, med din syster vid din sida och inte helt utanför.

Hoppas ni kan reda ut det!
    kram till dig. 

Svar på tråden Min tvillingsyster hånar våra planer.