Chicita skrev 2012-09-25 11:19:40 följande:
Tror du har missuppfattat lite det som skrivits på BT som någon mer skrev tidigare.
Eller så är det din omgivning som gett dig känslan av att det är fel att förlova sig efter bara en kort tid tillsammans.
Något som jag tycker är fel är att så många tonåringar i dag förlovar sig efter *typ* 3 veckor tillsammans och inte förstår innebörden riktigt i den handlingen.
Det är ju inget juridiskt bindande.
Och smyckesbutikerna vill sälja så mycket som möjligt, så alla kampanjer med "köp hans - få hennes på köpet" där hans supertunna guldring kostar 199:- och i princip bara håller för att titta på, gör ju inte saken bättre.
Vissa 16-åringar kan ju ha varit förlovade 10 gånger liksom och då förstör det ju innebörden för alla andra (om du hänger med i min tankekedja).
Jag har själv varit förlovad 2 ggr innan jag träffade den jag slutligen gifte mig med, så jag är inte en av dom som tar superseriöst på förlovningen. Men vi har ändå haft intentionen att gifta oss - de gånger som jag har varit förlovad.
Att förlova sig i dagsläget tar många (i alla fall yngre) bara som ett sätt att visa att dom menar allvar med att vara tillsammans - men inte som att dom ska gifta sig längre fram...
Däremot spelar tiden man har varit tillsammans innan man förlovar sig ingen större roll anser jag.
Man kan träffa någon som man klickar med så otroligt att det inte finns någon tvekan om att man var menade att leva ihop redan första gången man ser personen. Det är nästan som att någon spelar på ens innersta väsen när det händer. Det är mer än den där pirrande kärlekskänslan. Man bara vet liksom.
Nå nu när det är ur världen så kan jag ju säga Grattis
Vi gjorde något på vår förlovningskväll som knöt an till vår första dejt - för ja vi hade en sån...
Första kvällen var vi på bio och såg första filmen i Sagan om Ringen- triologin. Och när vi hade förlovat oss så hade alla filmerna kommit ut på DVD (extended version).
Så vi handlade hem gott vin, och vi lagade god mat och fixade massa gott tilltugg och efterrätt och fika osv.
Sen satte vi oss bekvämt i soffan och kollade igenom alla tre filmerna (med extramaterial) under en helg.
För oss var det ett perfekt sätt att fira för det gjorde att vi mindes tillbaka på varför vi ville förlova oss.
Helgen efter åkte vi till hans familj som bor 15 mil bort (min bor 19 mil bort) utan att säga något och lät dom upptäcka det själva. Så det blev lite mer firande där
Så mitt råd är - gör något tillsammans, något som ni gjorde när ni träffades (se om en film eller ät på en speciell pizzeria eller vad det nu kan vara). För det är värt mer än oxfilé på en fin restaurang även om det inte heller är fy skam
Vad ni än gör, så låt det komma naturligt. Om ni är friluftsmänniskor som älskar att vandra i skogen så kanske ni ska åka ut i skogen någonstans och byta ringar där. Eller om ni båda älskar shopping så kan ni åka till ett favoritställe och sätta er någonstans och byta ringar... Tja du förstår vad jag menar tror jag
Jag håller helt med dig angående tonårs förlovning, jag fyller 19 nu i januari och min pojkvän är ett år yngre än mig. Men vi vet vd vi vill och vi har exakt likadan humor, humor tycker jag är viktigt i ett förhållande! :)
Låter inte helt fel med att göra nått som man gjorde när man träffades! :) Tack för dina åsikter och tips! :D