• Anonym (??)

Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?

Okej, fick veta en sak om en bekants man för ett tag sen och kan inte släppa d.. De har barn å hon vet nog inget! Han säljer knark.. :-\ Och tar själv.. Vad skulle ni gjort me infon?

• Svar på tråden Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?
  • Tilda93

Jag skulle nog avvakta!, för frun märker nog ifall det är sant! , man märker ganska väl ifall någon har tagit dråger!
    Men förstår att du är osäker, men blanda dig inte in om du inte vet att det är sant!

• daniiel

När det gäller droger så tycker jag enbart nolltolerans gäller och i detta fallet är det dessutom barn inblandade. Hur säker är du på din sak? Att du fått veta detta, hurdå? Av vem då? Känner du själv att det är en säker källa? Om du gör det, så hade jag definitivt gått vidare med detta. Jag hade absolut inte kunna avvakta, för vem vet hur illa det kan bli då och skulle jag sedan i efterhand fått veta att något hänt tex barnen, så hade jag haft så extremt dåligt samvete att jag vetat om det och bara ignorerat.

Tyvärr kan jag inte på rak arm säga precis vad jag hade gjort för något. Hur jag hade gått vidare med det. Jag hade nog sökt råd för den saken, mer proffessionellt råd. Det är aldrig lätt i såna här situationer och speciellt inte om det "bara" är en bekant.

• Kotthare

Men herregud. SÅ farligt är inte droger. 

• daniiel
    Kotthare skrev 2012-09-27 20:47:04 följande:
    Men herregud. SÅ farligt är inte droger. 
    Jo, det är precis SÅ farligt! Dessvärre vet jag själv, inte av egen erfarenhet, men av närståendes att det faktiskt är precis SÅ farligt. Jag skulle aldrig någonsin kunna acceptera att ha någon i min eller mitt barns närhet som tar droger och jag hoppas verkligen innerligt att någon skulle tala om för mig om fallet var så.
  • Kotthare

Gäller det alkohol med? Eller bara olagliga berusningsmedel? 

• Chicita
    Kotthare skrev 2012-09-27 20:59:54 följande:
    Gäller det alkohol med? Eller bara olagliga berusningsmedel? 
    Det gäller väl berusningssaker som missbrukas i första hand. 
    Även lagliga berusningsmedel eller tabletter kan vara en fara för andra om dom inte brukas med förnuft.

Är dom olagliga så kan det ju vara andra saker som kan hända också som drabbar tjejen och deras gemensamma barn. Som att han blir fälld för drogbrott och hon blir stående ensam med barnet.
    Omgivningen brukar ju också kunna döma alla runtomkring den som begått brottet. Vilket kan påverka hennes sociala och arbetsmässiga situation.
  • Anonym

Det bästa vore väl ändå att prata med mannen i fråga, om man nu känner att det är viktigt att lägga sig i. Vad tror du själv? Mannen är ju uppenbarligen bekant till dig, tror du att detta stämmer om honom? Och hans fru, skulle hon helt missa en sådan sak?

Tänk iaf igenom situationen ordentligt och väg vad du vet om personerna mot trovärdigheten i ryktet, därefter kan du fundera på att para med mannen. Det är ju faktiskt honom ryktet gäller i första hand. 

• Anneli256

Hur trovärdigt är ryktet? Om han dealar så hade jag ringt anonymt till polisen och tipsat om det. Han kanske har ögonen på sig redan.

Det är inte ok att det finns barn i den miljön heller. Angående barnet så har du valet att försökt prata med mamman om ryktet du hört..och frågat henne om hon vet något om det. Det finns många som döljer och mörkar när det finns någon missbrukare i familjen så att du får höra sanningen från kvinnan är inte alls säkert så var noga med att observera hennes reatktioner. Kanske du kan ta reda på om kummunen har stödgrupp för anhöriga till missbrukare osv för att hjälpa henne. Hon kanske inte har kraft eller ork eller blundar för sanningen.

Att mannen ska sitta och erkänna för dig att han brukar är knappast troligt...eller så säger han ja och vad ska du göra åt det... ???

Det är svårt att vara en "golare" men jag tror att det är viktigt iaf för barnets skull. Det finns en lag socialtjänstlagen, där alla som misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta. Det är kanske den sista utvägen, men att inte göra något och bara luta sig tillbaka och tycka att man inte har med saken att göra tycker jag iaf är fel. Det är inte din skyldighet att "utreda" om det är någon sanning bakom misstanken det är socialen som gör en sådan utredning I ett sådant fall blir mamman och pappan kallade till socialtjänsten, dom kommer att få ta del av anmälan som görs varpå dom tar ställning till om en utredning ska ske.

Enlig min åsikt så hade samhället sett helt annorlunda ut om fler personer hade aggerat och brytt sig. Om du väljer att göra något så gör du ju det av välvilja inte för att sätta dit någon ..Dock om han så är det ett brott. Samma sak där, du har en misstanke om pågående brott, det är inte din uppgift att utreda om så är fallet..

Lycka till.

• Anonym (??)

Många och vettiga svar, tack för d! Jag VET att det är så, jag VET också att han är aktiv själv me. Vissa undrar om hur farliga droger det är, spelar ju ingel roll, men Lsd, Extasy och hach är det. känner mig klyven men KAN inte strunta i det då det finns barn med. tänk om han är helt väck och något händer, om någon får i sig något av msstag eller så? Ush, känns så jobbigt att veta och jag tänker anmäla det. Det är hans fel att det blir så, inte mitt. Att prata med honom eller frun kommer aldrig att hjälpa, Om han brytt sig om sin fru och barn hade det aldrig blitt så här, och jag tar bara mitt ansvar som anmäler.. Tycker iaf jag.. men rolit är det ju inte!!!

Svar på tråden Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?