Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?
Okej, fick veta en sak om en bekants man för ett tag sen och kan inte släppa d.. De har barn å hon vet nog inget! Han säljer knark.. :-\ Och tar själv.. Vad skulle ni gjort me infon?
Okej, fick veta en sak om en bekants man för ett tag sen och kan inte släppa d.. De har barn å hon vet nog inget! Han säljer knark.. :-\ Och tar själv.. Vad skulle ni gjort me infon?
Om man nu har barnen i åtanke så är väl inte att anmäla till polisen det bästa alternativet. Ta upp det med mannen eller hans fru och gör vad du kan för att mannen ska söka hjälp.
Att han får böter eller rent av fängelse är inget som gynnar barnen, snarare tvärtom. Den enda vettiga lösningen för barnen är om han söker hjälp och slutar.
Hur kan man VETA att någon tar droger eller säljer det?
Om man nu inte själv köpt av han....
Jag menar - det är ingenting du kan råka se på avstånd och med 100% säkerhet säga - just, ja, det är droger han säljer/tar.
Annars så har man ju bara HÖRT från någon att de köpt. Och då VET man ju inte egentligen.
Jag skulle anmäla det till Polisen faktiskt. (Du kan ju vara anonym.) Att ta droger själv gör att man kan bli farlig för andra visserligen (och sig själv), men att SÄLJA droger dessutom - ja, då utsätter man andra för droger (kanske unga personer som inte kommit i kontakt med narkotika tidigare) och utsätter dessutom sig själv och sin familj för faror (det känns ju ganska farligt att ha att göra med olika narkotikahandlare...).
Jag vet av egen erfarenhet att alkoholister kan ha väldigt svårt att inse att de skadar sin hälsa och försummar sin familj när de dricker. Tyvärr är "kärleken" till spriten starkare... Kan tänka mig att det är likadant för de som tar droger. Det räcker ofta inte att prata med alkoholisten, för de tycker inte alls att de har några problem ...
Överhuvudtaget tycker jag att vi måste reagera mer när människor i vår närhet far illa. Så många som blivit mobbade, utsatta för övergrepp, misshandlade etc och MASSOR med människor som sett och förstått men inte vågat anmäla.
Enlig min åsikt så hade samhället sett helt annorlunda ut om fler personer hade aggerat och brytt sig. Om du väljer att göra något så gör du ju det av välvilja inte för att sätta dit någon ..Dock om han så är det ett brott. Samma sak där, du har en misstanke om pågående brott, det är inte din uppgift att utreda om så är fallet..
Om du inte vill upprätta en formell polisanmälan, kan du ändå kontakta polisen och berätta om dina misstankar. Dom gör då en bedömning om dom ska gå vidare med ärendet. Annars kan du kontakta dom sociala myndigheterna eftersom det finns barn med i bilden som kan råka illa ut. Dom sociala myndigheterna gör då en utredning och polisanmäler fallet.
Jag skulle nog i första hand kontakta dom sociala myndigheterna om jag var i din sits. Dom kommer då utreda fallet och göra en polisanmälan!