• Anonym (??)

Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?

Okej, fick veta en sak om en bekants man för ett tag sen och kan inte släppa d.. De har barn å hon vet nog inget! Han säljer knark.. :-\ Och tar själv.. Vad skulle ni gjort me infon?

• Svar på tråden Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?
  • daniiel
    Anonym (??) skrev 2012-09-28 21:44:37 följande:
    Många och vettiga svar, tack för d! Jag VET att det är så, jag VET också att han är aktiv själv me. Vissa undrar om hur farliga droger det är, spelar ju ingel roll, men Lsd, Extasy och hach är det. känner mig klyven men KAN inte strunta i det då det finns barn med. tänk om han är helt väck och något händer, om någon får i sig något av msstag eller så? Ush, känns så jobbigt att veta och jag tänker anmäla det. Det är hans fel att det blir så, inte mitt. Att prata med honom eller frun kommer aldrig att hjälpa, Om han brytt sig om sin fru och barn hade det aldrig blitt så här, och jag tar bara mitt ansvar som anmäler.. Tycker iaf jag.. men rolit är det ju inte!!!
    Jag tycker du gör helt rätt och hoppas och tror att jag hade agerat på samma sätt i din situation.
  • pulmonate
    Anonym (??) skrev 2012-09-28 21:44:37 följande:
    Många och vettiga svar, tack för d! Jag VET att det är så, jag VET också att han är aktiv själv me. Vissa undrar om hur farliga droger det är, spelar ju ingel roll, men Lsd, Extasy och hach är det. känner mig klyven men KAN inte strunta i det då det finns barn med. tänk om han är helt väck och något händer, om någon får i sig något av msstag eller så? Ush, känns så jobbigt att veta och jag tänker anmäla det. Det är hans fel att det blir så, inte mitt. Att prata med honom eller frun kommer aldrig att hjälpa, Om han brytt sig om sin fru och barn hade det aldrig blitt så här, och jag tar bara mitt ansvar som anmäler.. Tycker iaf jag.. men rolit är det ju inte!!!
    Först hade jag pratat med frugan. Förmodligen vet hon redan om det, och förmodligen om du pratar med mannen kommer han antingen att säga att du inte har med det o göra och att du inte ska blanda dig. 
    Men jag tycker däremot inte det är rätt att anmäla. Om nu mamman inte vet om det, så ska du berätta det till henne, helt klart!  Men var beredd på att hon antingen inte tror på dig, eller bryr sig, vilket kan vara frusterande, men det betyder inte att hon inte bryr sig, eller tar det vidare privat senare. 
  • daniiel
    pulmonate skrev 2012-09-29 00:50:08 följande:
    Men jag tycker däremot inte det är rätt att anmäla.
    Om man vet, är helt säker på, att någon, som i detta fallet använder och säljer droger, så tycker du inte att man ska anmäla? Om du vet att någon misshandlat någon, stulit något osv, skulle du inte anmäla då heller? Han begår faktiskt brott.
  • Anonym

Om man nu har barnen i åtanke så är väl inte att anmäla till polisen det bästa alternativet. Ta upp det med mannen eller hans fru och gör vad du kan för att mannen ska söka hjälp.

Att han får böter eller rent av fängelse är inget som gynnar barnen, snarare tvärtom. Den enda vettiga lösningen för barnen är om han söker hjälp och slutar.

• pulmonate
    daniiel skrev 2012-09-29 01:01:03 följande:
    Om man vet, är helt säker på, att någon, som i detta fallet använder och säljer droger, så tycker du inte att man ska anmäla? Om du vet att någon misshandlat någon, stulit något osv, skulle du inte anmäla då heller? Han begår faktiskt brott.
    Ah, jag bara tycker det är viktigare att barnet har sin föräldrer, och finns det sätt att hjälpa dem på annat sätt så borde det gå före. Jag tycker det beror på om det är något han gör med barnet i närheten eller inte...råkar barnet illa är det en annan sak. Först och främst borde man prata med mamman, tycker jag. Har inte hon märkt något alls, så har ju inte barnet det heller förmodligen. 
  • daniiel
    Anonym skrev 2012-09-29 01:08:27 följande:
    Om man nu har barnen i åtanke så är väl inte att anmäla till polisen det bästa alternativet. Ta upp det med mannen eller hans fru och gör vad du kan för att mannen ska söka hjälp.

Att han får böter eller rent av fängelse är inget som gynnar barnen, snarare tvärtom. Den enda vettiga lösningen för barnen är om han söker hjälp och slutar.
    Jag tvivlar på att det gynnar barnen att ha en förälder som använder droger, och att få någon som håller på med det att sluta.. ja, lycka till. Det är betydligt enklare sagt än gjort. Med tanke på att han säljer också, så tippar jag på att han är rätt insyltad i det hela. Jag tror inte det gynnar barnen på något sätt att vara mitt uppe i den karusellen heller faktiskt.

Jag tvivlar också på att mannen i fråga skulle säga "Nämen oj, ja, vad är det jag håller på med? Självklart ska jag sluta!" bara för att någon påpekar det för honom. Han är nog mkt väl medveten om vad han sysslar med.

Att prata med frun tycker jag visst att man kan göra, men det gäller att göra det på rätt sätt och det kan man få hjälp med. Det kanske är fler vänner/bekanta som också är medvetna om saken och kan ställa upp. Det är nog viktigt att hon känner sig trygg och får ett bra kontaktnät runt sig.

Och när det gäller att anmäla.. ptja, om det var frågan om att någon hade stulit en bil, så tvivlar jag på att man skulle tänka "Näe, men den personen har det förmodligen väldigt jobbigt och mår dåligt, så jag anmäler inte min/rekommenderar inte min vän att anmäla bilen stulen. Det är bättre att bara låta det vara eller söka upp personen i fråga och be den sluta stjäla bilar.".
  • daniiel
    pulmonate skrev 2012-09-29 01:17:18 följande:
    Och om någon (frun och/eller barnen) inte märker något, så är det inget fel? Då kan man bara fortsätta som om ingenting?
  • pulmonate
    daniiel skrev 2012-09-29 01:27:16 följande:
    Och om någon (frun och/eller barnen) inte märker något, så är det inget fel? Då kan man bara fortsätta som om ingenting?
    Jag skriver i hänsyn till vad som är rätt för barnet, inte vad som är rätt i allmänhet. Och nej, jag hade nog inte anmält någon för att de tar droger. 
  • daniiel
    pulmonate skrev 2012-09-29 01:31:12 följande:
    Jag skriver i hänsyn till vad som är rätt för barnet, inte vad som är rätt i allmänhet. Och nej, jag hade nog inte anmält någon för att de tar droger. 
    Jag tycker dock inte att det är rätt för barnet att vända ryggen åt och låta barnen/barnet leva i en familj med en missbrukande förälder. Det om något kan orsaka väldigt stor skada. Och nu handlar det inte enbart om att han själv missbrukar, utan att han också säljer.

Jag vill då att mitt barn ska växa upp och lära sig och känna sig trygg med att samhället hjälps åt att se till att människor som begår brott inte ska "springa lös på gatorna" och att folk inte vänder ryggen åt sådant.
  • Anonym

Hur kan man VETA att någon tar droger eller säljer det?

Om man nu inte själv köpt av han....
    Jag menar - det är ingenting du kan råka se på avstånd och med 100% säkerhet säga - just, ja, det är droger han säljer/tar.
    Annars så har man ju bara HÖRT från någon att de köpt. Och då VET man ju inte egentligen.

• Anonym (Civilkurage!)

Jag skulle anmäla det till Polisen faktiskt. (Du kan ju vara anonym.) Att ta droger själv gör att man kan bli farlig för andra visserligen (och sig själv), men att SÄLJA droger dessutom - ja, då utsätter man andra för droger (kanske unga personer som inte kommit i kontakt med narkotika tidigare) och utsätter dessutom sig själv och sin familj för faror (det känns ju ganska farligt att ha att göra med olika narkotikahandlare...).

Jag vet av egen erfarenhet att alkoholister kan ha väldigt svårt att inse att de skadar sin hälsa och försummar sin familj när de dricker. Tyvärr är "kärleken" till spriten starkare... Kan tänka mig att det är likadant för de som tar droger. Det räcker ofta inte att prata med alkoholisten, för de tycker inte alls att de har några problem ...

Överhuvudtaget tycker jag att vi måste reagera mer när människor i vår närhet far illa. Så många som blivit mobbade, utsatta för övergrepp, misshandlade etc och MASSOR med människor som sett och förstått men inte vågat anmäla.

• Anonym (Civilkurage!)
    Anneli256 skrev 2012-09-28 20:53:15 följande:
    Det är svårt att vara en "golare" men jag tror att det är viktigt iaf för barnets skull. Det finns en lag socialtjänstlagen, där alla som misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta. Det är kanske den sista utvägen, men att inte göra något och bara luta sig tillbaka och tycka att man inte har med saken att göra tycker jag iaf är fel. Det är inte din skyldighet att "utreda" om det är någon sanning bakom misstanken det är socialen som gör en sådan utredning I ett sådant fall blir mamman och pappan kallade till socialtjänsten, dom kommer att få ta del av anmälan som görs varpå dom tar ställning till om en utredning ska ske.

Enlig min åsikt så hade samhället sett helt annorlunda ut om fler personer hade aggerat och brytt sig. Om du väljer att göra något så gör du ju det av välvilja inte för att sätta dit någon ..Dock om han så är det ett brott. Samma sak där, du har en misstanke om pågående brott, det är inte din uppgift att utreda om så är fallet..

Precis! Tänk om alla bara kunde sluta "tassa på tå", "inte lägga sig i" och så vidare. Jag tycker att vi, och särskilt i storstäderna, lägger oss i alldeles för lite!

Bra tips om Socialen. Dit kan man ringa och anonymt anmäla att man MISSTÄNKER att ett barn far illa av någon anledning. Det är inte din uppgift TS att utreda, det gör Socialen! Skol- och förskolepersonal (och andra som jobbar med barn) är skyldiga att anmäla till Socialen om de har misstanke om att ett barn far illa.

Och OM det är så att de här barnen lever med en pappa som missbrukar och säljer droger - så ja, då får de barnen illa.
  • Anonym (Civilkurage!)
    daniiel skrev 2012-09-29 01:37:46 följande:
    Jag tycker dock inte att det är rätt för barnet att vända ryggen åt och låta barnen/barnet leva i en familj med en missbrukande förälder. Det om något kan orsaka väldigt stor skada. Och nu handlar det inte enbart om att han själv missbrukar, utan att han också säljer.

Jag vill då att mitt barn ska växa upp och lära sig och känna sig trygg med att samhället hjälps åt att se till att människor som begår brott inte ska "springa lös på gatorna" och att folk inte vänder ryggen åt sådant.
    Precis!

Att låta barn leva med en missbrukande förälder och tro att det är bättre än de negativa effekter som en polisanmälan skulle kunna leda till ... JÖSSES! Hur ska mamman orka vara en bra förälder i längden om hon lever med en missbrukande man? En polisanmälan leder förmodligen till något slags hjälp för familjen.

Den andra aspekten är när barnet växer upp och inser att många människor såg och förstod vad som hände men inte gjorde något. Det sveket är ganska svårt att förlåta.
  • daniiel
    Anonym (Civilkurage!) - Äntligen någon som förstår vad jag menar och tänker likadant! Jag håller med om allt du skrivit. Det är precis, exakt, vad jag också menar och tycker och tänker!
  • Anonym

Om du inte vill upprätta en formell polisanmälan, kan du ändå kontakta polisen och berätta om dina misstankar. Dom gör då en bedömning om dom ska gå vidare med ärendet. Annars kan du kontakta dom sociala myndigheterna eftersom det finns barn med i bilden som kan råka illa ut. Dom sociala myndigheterna gör då en utredning och polisanmäler fallet.

Jag skulle nog i första hand kontakta dom sociala myndigheterna om jag var i din sits. Dom kommer då utreda fallet och göra en polisanmälan! 

• Sofiiiz
    Anonym skrev 2012-09-29 12:07:44 följande:
    Om du inte vill upprätta en formell polisanmälan, kan du ändå kontakta polisen och berätta om dina misstankar. Dom gör då en bedömning om dom ska gå vidare med ärendet. Annars kan du kontakta dom sociala myndigheterna eftersom det finns barn med i bilden som kan råka illa ut. Dom sociala myndigheterna gör då en utredning och polisanmäler fallet.

Jag skulle nog i första hand kontakta dom sociala myndigheterna om jag var i din sits. Dom kommer då utreda fallet och göra en polisanmälan! 
    Håller med här!
    Kontakta socialen direkt, för även om de skulle visa sig inte vara nått så får de en insyn i familjen.
    Då kan man lätt få hjälp innan det spårar ut.
Svar på tråden Fått veta en sak, vad skulle du ha gjort?