Mustikka
Har faktiskt funderat på det... att bara beställa en ungefärlig summa. Får väl beställa fler i efterhand om det behövs ju.
Mina föräldrar har faktiskt inte alls lagt sig i gästlistan...Jag har skrivit den, gått igenom den med mina föräldrar som lagt till 2 av deras respektive morbröder, som jag glömt. Visst min pappa har påpekat en och annan av hans kusiner som inte står med på listan men jag har förklarat att; en av hans kusiner innebär att alla kusiner då ska bli bjudna och därför bjuder vi era respektive mor/farbröder mostrar/fastrar UTAN deras gifta "barn". Vissa undantagsfall finns, men det är ingen som kommer höja på ögonbrynen för det då jag har en relation till alla de inbjudna och att vi som familj är närmre till de inbjudna.
Så jag är nöjd med min gästlista, och den kommer inte förändras såvida inte jag ändrar den själv (la till två pers igår - kollegor).
Anledningen till varför jag förlitar mig på mina svärföräldrar för deras lista är för att min fästman har noll koll på sin släkt som är utspridd i hela världen. Klart han vet mostrar/fastrar osv... men det är typ de. Han har gett mig sin lista för sina vänner, sina anställda osv. Vi har ett max antal på 350-400 som är det paketpris vi utgår från i planeringen, så mer än så blir det inte. Vi är alla eniga om att vi vill hålla oss runt 350, så därför vill jag ha deras lista för att kanske modifiera min egen (vill INTE att mitt gästantal ska överstiga deras).
Sen ang prästen... vill inte ringa honom själv. Han är ju faktiskt min pappas kusin, så det rätta är ju att min pappa ska göra det (så känns de iaf). Känns lite scary att ringa honom själv på något sätt haha trots att vi känner varandra väldigt bra. Däremot kommer vi träffa honom själva. Varken min pappa eller svärföräldrar VILL eller FÅR följa med om de hade velat hahaha... Men ringa samtalet ska han, och sedan går jag och fästmannen och besöker honom. Mamma sa att de ska ringa i helgen...så vi får se (denna helg blir nästa osv...haha)
Men oj, det var verkligen i sista sekund korten gick ut! Men de har säkert förvarnats innan?? Som tur är kommer mina föräldrar eller hans föräldrar inte ha kontroll över det heller (för då är det som du säger "det är luuuugnt...4månader kvar. Ingen stress")... Jag och fästmannan kommer ge korten personligen till de vi kan och sänder iväg resten själv. Däremot vet de flesta redan om bröllopet och min svärmor, som har mkt släkt utomlands, vill gärna ringa och personligen bjuda in dem (och har ju delvis redan gjort det...).
Aja, det ordnar sig...men ska nog beställa korten på lördag!!
Hur gick det för dig? Ringde du Mona Lisa? Fick du svar på det du ville?
När vigs ni borgligt?