Inlägg från: Lavelii |Visa alla inlägg
  • Lavelii

Orientaliskt bröllop

Kitkät,

Ja, ofta är det i slutet av festen typ. Men har sett både och. Fast du har nog rätt, man vet ju att bruden redan planerat sånt innan. Aja, tar det som det kommer. Det är inte hela världen. 

Slöjan är jättefin. Från San Patrick. Den ska ändras upptill dock. Tyckte inte om det överflödiga, hoppressade, tyget vid kammen. Men det är enkelt att få bort. Det är bara ett lager tyll. Det är de flesta långa slöjor som jag sett iaf. Även de tjocka. De är bara av annan kvalitet och mer ihop pressade för att se fylligare ut. Iaf av de jag sett Ska till butiken snart och kolla hur det går med klänningen  

Jag har inte beställt något utanför europa vad jag kan minnas, men det borde väl vara samma princip som för edressit?? Det är väl en amerikansk sida? Där har du ju beställt. Eller hur funkar det, med tull och så? Förresten har tärnklänningarna kommit?? Hur blev dem? 

Ska du ha någon sjal, bolero, päls över din klänning? Jag funderar på en pälssjal, inte så bred, men inte hittat någon fin vit. Och sen vet jag inte hur bra det gör sig till min klänning faktiskt. Sen tänker jag att man ärligt talat inte ränner ute direkt. Från bil till hem, till bil, till kyrka osv. Enda gången man är ute är ju vid fotograferingen och då ska jag ändå inte ha något över mig...  

• Lavelii

Mustikka,

STORT GRATTIS!!!! Vacker bild!!!
    Vad kul att läsa om din dag. Hoppas ni får en underbar smekmånad i Thailand! Njut!!

Är faktiskt också lite nervös för just det med darrningar, i klackar... :-/ Får ta till mig av vad du säger och äta under dagen. Min kusin har dock redan gjort det till sin uppgift att se till att jag äter; "För du kan fan bli otrevlig annars ju!!" hahaha...

Iaf, stort grattis återigen!!! Kilililiiiiii... hahaha... )

• Lavelii

Goli,

Tack så mkt! Är så nöjd med slöjan!
    Var och provade klänningen i fredags igen. Eller provade och provade... jag var så varm och hade fått världens skoskav (plus mensen på det) att när jag väl kom till butiken för att prova klänningen med skorna för första gången så drog jag den snabbt på mig och bad henne att inte knäppa den eller något. Ville bara se längden. Fötterna var svullna och skon gick nästan inte på. Men jag vet ju att de tom är en stl för stora! Var nästan helt hysterisk och tackade Gud att jag inte valt en varm månad till bröllopsdag och att jag inte ska ha min mens då (för då kvittar de om det är kallaste dagen på året!!). haha... Iaf, så var ändringarna hon gjort på klänningen jättefina och allt passade som det skulle.

Mindre än en vecka kvar!!!! Som jag skrivit innan...jag ska på bröllop samma dag som du gifter dig. Kommer tänka på dig då definitivt!! Försök verkligen vila denna vecka, sov ordentligt och ät bra. Vi måste ta lärdom av vad våra brudar hittills rått oss till

På tal om ändringar i gästlistan... Jag är så nervös inför vår gästlista och antalet. Vi har smått börjat dela ut kort. De vi delat ut till har hittills tackat ja (vi har gett dem personligen) men jag har ändå poängterat att de ringer eller smsar om några ändringar sker eller gärna bekräftar deras närvaro innan 29 sept. Jag tror vi kommer bli precis 400 som är vårt max antal, medan fästmannen tror vi kommer bli under 350 eftersom inte alla kommer komma.
    Men Jag kan inte ens säga på rak arm hur många som är bjudna. På min sida vet jag varenda en till namnet så det är lätt. Där är vi 210 inkl barn. 180 exkl barn (hoppas att folk inte väljer att ta med sina barn, om de är utanför släkten). På fästmannens sida har de a 80 familjer bjudna...svärmor räknar med att ca 2 per familj kommer. Sen har fästmannen ca 30 tal vänner. Allt som allt alltså ca 400 inbjudna. Men det är ju rätt riskabelt att förvänta sig att inte mer än 2 per familj kommer. Det är det jag är rädd för. Deras erfarenhet har förvisso varit 2 per familj men det kan ju vara en tillfällighet som gör att fler nu har möjlighet att komma och vad gör vi då?! (De allra flesta av dessa 80 familjer bor runt om i världen, det är det som gör att de tänker att "hela" familjer inte kommer utan enbart några representanter).
    Men iaf, vi får väl se. Jag har nämnt mina farhågor och jag hoppas att de har rätt i att en del faktiskt inte kommer och att många av de utanför släkten lämnar sina barn hemma. :-/

• Lavelii

Från ingenstans kom jag på Kitkät att du frågade vad slöjan kostade... Helt ärligt så har jag ingen aning så jag hoppas inte jag får en chock när notan ska betalas. Har förvarnat fästmannen att jag inte tänkte på att fråga vad slöjan kostade :-/ Men eftersom den andra jag provade var en Pronovias (La Sposa) och kostade ca 2000kr så misstänker jag att denna ligger i samma prisklass (Pronovias - San Patrick).

Har dem börjat med din slöja än?

Tärnklänningarna får du jättegärna visa när de kommit Jag är själv sugen på att beställa lite klänningar därifrån.

Vad händer annars hos er tjejer? Goli, du har säkert fullt upp nu!
    Jag ska ta tag i att ringa dekoratören och boka möte med honom om ca 2 veckor och likaså med Afram. Sen 6-8 sept åker jag och fästmannen ner till Skåne och brorsan och fästmannen vidare till Tyskland för spriten.  

Idag slog det mig att vi behöver nog ordna ett bord till bandet också...Undra om Afram och dem per automatik tänker på de också. Första bordet direkt i anslutning till scenen. Men frågan är om de räknas in då bland de 400 platser som är planerade?! (Ja vår gästlista kommer vara ett orosmoment till dagen D!)

Btw, minns ni när jag berättade om släktingen som tyckte hon kunde ta med sin systerdotter som barnvakt? Hon hade mage nog att fråga min mamma när hon träffade på henne. Trots att jag sagt nej! Trodde min mamma skulle säga ja, antagligen. Men mamma var ödmjukt hård och sa nej. Vi har valt bort folk som vi vill ha där så ska hon komma med sin systerdotter!!! Blir arg ju!!! Sen säger hon; "Jaja, men då kanske min pappa får komma och hämta dem lite senare på kvällen" och även detta irriterar mig. För givetvis kommer inte hennes pappa bara komma och ta barnen och gå. Jag känner till dem! Och jag vill INTE ha hennes pappa där ens i 3 sekunder. Men samtidigt kan jag ju inte säga att han inte får hämta barnen... ufft! 

• Lavelii
    Pagnie

Välkommen tillbaka!! Vilka underbara bilder ni fick Hoppas ni haft det underbart på smekmånaden. Det låter onekligen så!!! Likt Kitkät är jag också avundsjuk på dig... är också väldigt trött på detta planerande och oroande (gästlistan - jupp!). Vill bara komma till dagen D!!! Mindre än 3 månader nu iaf.
    Som sagt, berätta allt!!! Och något jag är nyfiken på är hur Sandra var? Ska till henne nästa fredag för provsmink/hår. Var hon duktig och blev det som du ville??

Kitkät

Gud, alltså jag blir helt förbannad när jag läser ditt inlägg!!!!! Vad är det med folk?!?! Folk förstår verkligen inte alls all den tid, engagemang och pengar man lägger på ett bröllop för att någon random person (ja, jag säger random för det har det varit i mitt fall - släkt eller ej!) ska komma dragandes med krav!
    Jag har sagt från dag 1 att barn i den närmsta familjen är bjudna MEN jag har också sagt att för deras egen skull om de vet att barnen inte klarar av det så lämna de hemma, så att de kan njuta. Till vänner har vi sagt som det är; Skaffa barnvakt! att vi egentligen enbart accepterar barn i den närmsta släkten och spädbarn.
    Ingen av våra vänner har hittills reagerat... men släkten?! Jo då...vi har ju madam som ville ta med egen barnvakt i form av sin systerdotter (som då så klart blir tvungen att sitta med dem. Med andra ord; en till stol, en till tallrik och mat för en till person!). Vi har en till som fräckt undrade om det inte fanns något närliggande rum där man kunde ställa upp en liten tv eller något och sätta dit någon barnvakt som ser efter barnen när de börjar bli trött ?!?!?! Så det där är MITT ansvar?! Jag bjuder er på bröllop, inte på någon j*kla barnpassning! Jag tror jag skrattade när personen i fråga sa så och sa "Jag har tillräckligt att planera för den dagen...barnvakt är inte en av de sakerna!"
    Sen har både jag och fästmannen (nu på senaste!) börjat bli irriterad över kommentarerna; "Va kul med en inbjudan!! Klart vi kommer!! (öppnar inbjudan och läser) VA! Ska ni gifta er i Hallunda?! Varför ända där?! Ingen av er bor där!!! Finns ju lokaler här!" Sist det hände, så såg jag riktigt på fästmannen hur irriterad han blev. Tidigare har han bara skojat bort det. Jo, tack, det finns lokaler i hela Sverige, men VI vill gifta oss där! För VI tycker om lokalen! Vill ni komma så kom, är det för långt så kom inte!!! Och vi talar om en resa på 1 timme för de allra flesta inom Sverige!

Jag hoppas att det går bra för din del, med släkten. Att din mamma inte hamnar i kläm men att ni lyckas få de att förstå och acceptera (båda är ju mirakel om det sker bland vårt folk. Acceptera är något väldigt jobbigt tydligen, förstå ännu mer!). Och reaktionen på allt blir skitsnack! Det kanske faktiskt är så att de inte förstår skillnaden på att göra ett bröllop här och där. Där är det ju faktiskt som du säger; hela grannskapet är bjuden. Så var det ju förr här också typ. Man bjöd ju alla. Man tänkte inte på max antal osv. Man slängde ihop mat och så länge det fanns stolar så fanns det plats och tog stolarna slut så stod väl folk eller något, vad vet jag. Men värst tycker jag är med somliga av vårt folk, att det känns som de medvetet jävlas med en när de kommer med sina påpekningar, krav osv. För man kan omöjligt i dag, i dagens samhälle, så som vi lever här idag, tycka att det är fullkomligt normalt att bara ta med en extra person på någons bröllop?! Man vill ju ha de personer som man själv VILL ha där (och dessvärre en och annan som måste bli bjuden!).

Tråkigt att höra om din kusin. Förstår dig där. Hade också blivit jätteledsen om någon så nära inte skulle kunna komma! Jag antar att hennes svärmor eller så inte kan ta hand om barnet? Eller de kanske också är bjudna? Hoppas att det löser sig. Och även med kusinen som är beräknad 3 veckor innan!
    På tal om det, min svägerska är beräknad ca  en vecka efter bröllopet. Tredje barnet. Hoppas hoppas hoppas INTE att bebisen väljer att titta ut veckan tidigare!!
  • Lavelii
    Goli

Vad kul att du blev nöjd med sminkningen! Mindre kul att du blev av med fotona! Men hoppas att hon tog foton eller skrev upp vad hon använde osv. Just basen tycker jag också är sjukt viktig att den bli bra från start, för den kan man inte bättra på på samma sätt som med ögonskugga eller annat, då det lätt kan bli "kakigt" med för mkt bättring på basen. Så jag kommer också vara noga med att tala om det för henne. Basen måste bli bra direkt. Det är jobbigt när basen blir fel och sen tvättar man av det för att göra om det och då (enligt mig) sätter sig inte sminket lika fint. Bäst brukar smink lägga sig på mig direkt på morgonen.

Angående er hovmästare Elias. Grattis! Jag fick senast för ett par dagar höra om honom. Min moster jobbade tidigare inom catering för bröllop. Hennes man var/är musiker och de har varit på fester efter fester, så hon har enligt mig riktigt bra inblick i branschen. Plus att hon har smaklökar too die for (och grym på att laga mat!!). Häromdagen när vi pratade om mitt bröllop då säger hon typ att jag har inget att oroa mig för med Afram och hans catering team då dem, enligt henne, är de med bäst rykte i bröllopskretsar. Sen nämnde hon denna Elias, som också är superduktig!! Med de två kan det inte bli fel, sa hon. Så vad bra att du också kände dig trygg med honom

Ang. underkjolen. Det finns ju inte andra val ändå, än just den underkjolen. Så låt klänningen hänga så du inte har en skrynklig klänning på bröllopet!
    Även jag har funderat på hur jag ska göra med just klänningen. Eftersom jag inte gifter mig i samma stad som jag köpt klänningen och jag åker till sthlm två dagar innan bröllopet så måste jag ta med mig klänningen då. Jag är också rädd att både den och slöjan blir skrynklig!! Jag låter ju den vara kvar i butiken så länge jag kan, men som sagt två dagar innan måste jag hämta den och ta den till Sthlm. Kanske får kolla med hotellet där i värsta fall om de kan ånga den till mig??? Känns riskabelt två dagar innan bröllopet, eller är jag paranoid nu? Tänk om de förstör den?!
  • Lavelii
    Kitkät,

Stryka klänningen kommer de inte att göra. För mycket lager av tyll och tyg. De ska enbart blåsa och ånga den. Ska kolla runt hotellet vi är om det är så att jag kan ta dit den om jag upplever den skrynklig men jag upplever den knappt skrynklig nu när jag provar den och då är den ihopknycklad eftersom hon arbetar med den. Så jag tror att om jag hämtar den två dagar innan och hänger upp den på hotellet 2 tim senare så är det nog inga problem...
    Är nästan mer orolig för slöjan...för den syns faktiskt mer om den är skrynklig än klänningen som är så tung att tyget ändå faller rakt ner.

Iaf... Ja, vi kommer träffa Afram nu i augusti och sedan tror jag inte vi träffar honom igen förrän sista veckan innan bröllopet för att finslipa allt. Ja vad säger vi... bland annat ska vi denna gång gå igenom lokalen (hur de dukar osv), kolla maten, diskutera bartendern och jag vill veta hur baren ser ut baktill så jag kan meddela bartenderna. Vill även diskutera med honom hur musikanläggningen ser ut i lokalen (behöver jag bränna på cd de låtar jag vill spelas under middag och under vår första dans...eller är vi så fiffiga att vi kan ha spotify igång haha...) Misstänker att han kommer hänvisa mig till Josef (Özer) för det dock. Ja lite sånt och en del mer som jag inte kommer på nu. 
    Känns som jag hade kunnat träffa honom 10 gånger till och ändå ha mer att fråga/säga/kommentera! Han är ju den som "styr" allt egentligen...det är han som kommer vara där och se till att allt flyter på. Det är både hans "önskan" och vår att vi träffar honom. Han vill hålla koll på hur det går med de andra parterna (dekoratör/florist/fotograf/sprit etc). På tal om sprit...han ska ge oss något typ av tillstånd för att åka till Tyskland och ta in sprit. Man behöver inte det alltid men kan vara bra att ha med sig med deras stämpel.  

Allt som allt har vi hittills träffat honom 2 gånger (3 om man räknar med att han var hos dekoratören samtidigt som oss och satt med en stund på vårt möte med honom). Första gången var när vi ville se vad de hade att erbjuda. Andra gången för att skriva kontrakt och betala, och gå igenom nästa steg. Så vi lär träffa honom 4 max 5 ggr innan själva dagen. Har förstått att vi alla här har det olika, men hur många gånger har ni träffat er arrangör? Är er arrangör den som sköter dekor osv? Eller säger ni t ex till honom; - vi vill ha aprikosfärgade rosor, vita dukar, vita stolöverdrag etc och så fixar han de? Eller går ni till någon som visar olika typer av dukningar/färger/blomarrangemang etc?
  • Lavelii

Kitkät,

Massa roligt du har framför dig! Vad bra det låter med en inför-bröllopet-middag! Du skrev en sak jag faktiskt undrat över: VEM hämtar min bukett osv?! Måste fråga Afram det med... :-/

Vad bra att klänningen sitter bättre nu! Vem ska sy på extra tyll? Ska du göra det själv eller? Ska du ha underkjol? 

Det är tur för min del att vi inte har toastmaster/madam traditionen för jag hade nog inte klarat av att lägga något på någon ändå. Vill ha kontroll själv, annars kan jag inte slappna av. Jag har redan ångest över att delegera ut till vänner, kusiner osv att inte glömma min sminkväska, mina extra skor osv... Alla kommer ju vara så stressade den dagen så jag är livrädd att de kommer glömma de. Den jag litar på mest i världen med att inte glömma något är min bror och stackarn ska inte behöva tänka på att gå runt med min sminkväska liksom. Däremot min mobil har han ansvar för, kom jag på nu haha...

Sen vem checkar in på hotellet? Vill ju inte komma dit mitt i natten och behöva checka in. Fästmannen kanske? Efter vi fotograferats? På tal om hotell...inte fixat det heller än. För bröllopsnatten. Hittar inget jag tycker om i Stockholms området!

Var och fick världens bästa ansiktbehandling innan idag. Ska påbörja AHA-behandling om två veckor...så jag får fin lyster till bröllopet. 

Hittar inga fina hårsmycken heller

Iaf, du får berätta sen hur det gick med provuppsättning/smink. Jag har min dagen efter dig. Är riktigt nervös inför det faktiskt. Jag ska leta efter bilden jag la upp... kommer nog inte ihåg exakt vilken de va men lägger upp de jag la upp. 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop