goli skrev 2012-12-18 19:05:03 följande:
Njae, vet inte riktigt om jag håller med där. Det som e så bra med att boka vie en resebyrå e just att man kan ändra o anpassa efter hur man själv vill ha det. Det de erbjuder är ju ett paketpris så man kan åka till olika ställen, lite det som Mandis och hennes man gjorde. För det kan ju bli ganska tråkigt att vara kvar på samma ställe i 2 veckor. Sen e det självklart billigare att boka via nätet men det känns tryggare via en resebyrå, om ngt skulle gå fel kan man ju alltid ringa dem o få hjälp, mer lättillgängliga osv. Men självklart ska vi kolla runt på nätet oxå, det gör vi! Du får hojta till om du hittar ngt bra, Kitkät!
Pagnie, tror absolut att du fixar det. Gör en lista, som du ju älskar hahaha, o skriv upp vad du behöver. sen kan du göra en skiss på ung hur du vill att det ska se ut så det blir lättare. finns en del bilder på google oxå där du kanske kan få lite inspiration! O självklart så hjälper vi till här oxå, tyckte det var en bra idé av Kitkät att du kan fråga Mandis, de fixade ju sin själv. Så då har du en mall att utgå ifrån!
Hahaha, Kitkät, det var en mycket bra fråga! Ja du, jag har faktiskt ingen aning! Det ska väl symbolisera ngt, typ dagligt bröd, men det enda jag minns (var så länge sedan jag var på ett persiskt bröllop med sofreh aghd) e att efter vigseln var vi så sjukt hungriga o då skickade de runt det fatet med noon-o-panir o sabzi o det var så otroligt gott! Pagnie kanske vet vad det symboliserar?
- Spegel - symboliserar ljuset, att brudparet ska få en ljus framtid tillsammans.
- 2 stycken ljusstakar - symboliserar energi och eld (solen var väldigt viktig i zorosterismen)
- Ett traditionellt bröd ("Sangack") - symboliserar välgång
- Valnötter, hasselnötter, mandlar - symboliserar fertilitet
- Socker i form kristaller ("Nabat") - så att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans
- Guldmynt - Lycka och välgång
- Honung - återigen en symbol för att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans
- Olika sorters kakor - Gästerna som varit närvarande vid cereminin bjuds på kakor när ceremonin är över
-Rökelse ("Esfand") - Anses ha en renande funktion och symboliserar hälsa
- Olika örtkryddor - ofta 7 olika sorter som ska skydda mot det onda ögat
- Allt detta dukas upp på en äldre handvävd och handbroderad duk som gått i arv i flera generationer - symboliserar familjen och traditioner.
- Avesta - zorosterismens skrift. Efter att Iran blev ett muslimskt land så har man bytt ut denna mot koranen - en välsignelse för brudparet.
här har ni allt vad det symboliserar. :D