kitkät skrev 2012-10-22 22:08:59 följande:
Goli,
Om ni ska vigas borgligt kl 12, och sen ska du fixas hos frisör/makeup (vilket jag tror kan ta sammanagt upp till tre timmar), så betyder det att om ni fotograferas runt kl 16, så har ni två timmar på er tills ni ska vara i festlokalen! Det är ju alldeles lagom. Det behöver inte bli stressigt, om man lyckas hålla sig till tidsramen. Men jag tror också att allt tar längre tid än vad man tror just på bröllopsdagen! Så om ni känner att det kan bli lite stressigt, så kanske ni kan ta den borgliga vigseln antingen någon/några dag(ar) före eler efter bröllopsdagen. Då behöver ni inte stressa med alla "måsten" just på bröllopsdagen. Och ni vigs ju ändå på persiskt sätt, så ni får ju ändå en vigselceremoni på bröllopsdagen. Eller känner ni att ni absolut vill vigas borgligt samma dag?
Hur lång tid brukar en persisk vigsel ta? Om ni känner att det kommer bli för stressigt mellan den persiska vigseln och till övriga gästerna kommer, så kanske dom kan komma senare än 19.30? Varför har ni tänkt just 19.30? Det är ju inte så sent, så ni har ju utrymme att bjuda in övriga gäster lite senare, typ 20.00? Då har ni två timmar på er att vigas, ta emot gratulationer och fotograferas osv. Men det beror helt på hur lång tid en persisk vigsel håller på, 1,5 timme räcker kanske utmärkt! Det vet ju ni bäst.
(Haha, det låter inte alls töntigt med era persiska traditioner. Min bästa vän är iranie, så jag har lite koll på persiska traditioner...)
Du får hälsa så gott till din fästman. Hälsa honom från mig att hans blivande verkar väldigt, väldigt trevlig och att han ska skatta sig lycklig
Ja, vi har verkligen vänt ut och in på allt flera ggr och tänkt hur det skulle vara om vi gjorde saker o ting annorlunda men sen kom vi fram till att vi vill gärna vigas borgerligt samma dag som vi har bröllop så att det känns "på riktigt" liksom. Sen kommer vi att vigas muslimskt innan bröllopsdagen så att det e gjort iaf. Jag e inte mycket för religion o sånt o tycker inte om tanken på att ha på mig slöja så den biten har jag ingenting emot att ha innan, vi gör det mest för att vi inte ska få problem när vi åker till Iran på besök. Fast min blivande är troende, så det repekterar jag så inget illa alls om religiösa, hoppas inte ni tar illa upp av det. Jag tycker bara inte om att man ska bli påtvingad slöja om det inte är ens eget val! Men men nu är det som det är! Men den borgerliga vigseln ser jag verkligen fram emot. Det slottet vi ska vigas i ligger precis där vi (mina föräldrar) bor och på somrarna när jag e hemma hos föräldrarna brukar vi alltid promenera, jogga, cykla där osv och varje gång har jag tänkt hur fantastiskt det vore att vigas där. Så det känns jättebra! Och ja, håret och sminket borde ju inte ta mer än typ 3 timmar, hade inte tänkt ha värsta håruppsättningen plus att jag fönar och sånt själv innan. Hoppas bara inte det regnar den dagen, eftersom jag egentligen har jättekrulligt hår och vill inte dyka upp till festen med svinto-hår, hahaha!
Den persiska vigseln borde ta max 20 minuter, kommer inte vara ens det så tror nog att det e lugnt också. Anledningen till att vi sa 19.30 är för att det kommer vara många barnfamiljer och jag vill gärna ha med dem på så mycket som möjligt. När vi hade förlovningsfest var det många av mina kusiner t ex som var tvungna att gå tidigare, vill inte att det ska bli alltför sent med middagen, underhållningen osv. Visst, inte ofta det e bröllop liksom så man får väl anstränga sig lite o kanske stanna kvar längre men om barnen är trötta och vill sova så kommer de ju att göra det.
Haha, tack vad gullig du e! Tänker hela tiden att vad synd att det inte finns fler människor som dig o Pagnie här där vi e, så trevligt att ha lite mogna och givande samtal för en gångs skull! Som sagt, här känns det verkligen av att vi är äldre än de andra studenterna som kom direkt från gymnasiet!
Hur går det för dig med allt? Hur långt har du kommit med planeringen?