Jag förstår din frustration, Lavelii. Ibland blir jag som sagt trött på vårt folk, för man kan aldrig vara ärlig känns det som, då trampar man någon på tårna! Man måste hela tiden tassa på tår för att inte kränka någon. Och jag är så trött på det! Nu när det gäller något så stort som vårt bröllop då känner jag att vill vi inte ha barn, då ska vi också vara tydliga med det och vill någon känna sig kränkt, ja då får dom göra det! Då är det deras problem.
Jag är så trött på att alltid tänka på hur saker och ting uppfattas av folket.
Min mamma tycker också att det inte är så fint att vi skriver hur många inbjudan gäller på korten, men jag kände vi måste göra så för att undvika missförstånd angående vilka som verkligen är bjudna etc. I många familjer (t ex familjevänner, föräldrars kusiner etc) så har vi enbart bjudit föräldrarna, även om barnen är vuxna. Och då vill vi att det ska vara tydligt. Samma sak med familjer som har småbarn som vi har uteslutit, det vill vi också ska framgå tydligt. Och jag ser ärligt talat inte vad som är fult med det, det är bara vårt folk i så fall som är lättkränkta!
Min vän och hennes man (också syrianer) har fått flera kort där det står just hur många inbjudan gäller och dom har då aldrig reagerat negativt på det!
Haha, märker ni att jag är irriterad nu?
Jag tycker absolut att du ska skriva på korten att ni vill ha barnfritt bröllop. Jag skulle aldrig lita på att föräldrarna lämnar barnen hemma om man inte skriver så. Även om många tycker det är skönt att lämna barnen hemma när dom är små, så finns det säkert många som gärna tar med barnen eftersom dom tycker det är kul att barnen får följa med på bröllop. Och då kommer ni få ett bröllop kryllande av barn!
Vad är det som gör att du tvekar på om ni ska skriva med det eller inte? Det står ju på alla kort i princip, så det är ju inga konstigheter! Och om det är vissa barn som du vill ha med, så kan du ju prata direkt med deras föräldrar!