Orientaliskt bröllop
Mustikka,
Jag log mig igenom hela ditt inlägg. Vilken go' Oskar du har! :)
Hälsa från mig och min Oskar! Haha ja skägg hade alla tre gossar (Oskar, min bror och hans bror, dvs. våra bestmans). Dagen innan bröllopet gick dom iväg och fintrimmade skägget hos frisören. Oskar tyckte det var orättvisst att jag skulle få håret fixat och bli sminkad av proffs, så då ville han också göra något för att känna sig extra fin på bröllopsdagen. Det fick bli skäggtrimning. Haha.
Lavelii,
Vi försökte få in både svensk och syrianskt genom att vi vigdes i en svensk kyrka av en svensk präst. Vi hade såpbubblor som brudtärnorna delade ut till gästerna när dom gick ut från kyrkan, vilket jag aldrig har sett på syrianska bröllop. Alla tyckte det var kul att blåsa bubblor, stora som små! Tyvärr så blåste det ganska mycket, så alla bubblor blåste bort istället för på oss. Haha. Men det var fint ändå!
Vi hade solosång under vigseln (Oskars bästa tjejkompis) sjöng Kärleksvisan och min bror läste en dikt om kärlek ur bibeln. Det var också något nytt för våra syrianska gäster, med solosång etc.
Bröllopsfesten däremot var mestadels syriansk även om vi försökte få in svenska inslag då också. Vi hade syrianskt liveband som spelade största delen av kvällen men även en Dj som spelade i sammanlagt ca 1,5 timma fördelat på två set. Vi hade festprogram på borden med välkomsttext/tacktal, meny etc. Det är också inget som jag sett på syrianska bröllop tidigare. Under middagen så höll min pappa och svärfar tal och sedan dansade vi brudvals efter middagen. Det tog vi också från svenska bröllop, där man dansar efter middagen och inte när man kommer in till festlokalen!
Jag är jättenöjd med det vi åstadkommit med all planering och allt slit lönade sig verkligen. Många pratar fortfarande om vårt bröllop, att det var så annorlunda och att det var det finaste och mest välplanerade bröllop dom varit på. När gästerna skulle hem och kom för att gratulera oss och säga hejdå så sa nästan allihop att det var det bästa bröllopet dom varit på och att det var nytt och annorlunda från andra bröllop.
Det känns såklart jättekul! Mycket var nytt både för dom syrianska och svenska gästerna.
Kyrkan vi valde är väldigt fin och mäktig med sin höga trappa (måååånga trappsteg) med utsikt över vattnet. Många gäster tyckte det var väldigt vackert när vi stod högst upp på trappan och kom ner mot gästerna som hojtade och blåste bubblor nedanför. Det blev väldigt fina bilder på oss högt uppe! Vi kände oss som kung och drottning.
När vi kom till festlokalen så hade vi så mycket glädje i kroppen att när vi skulle göra entré så skuttade och dansade vi in. Det gick inte att gå in fint och stilla... Vi bara släppte loss alla känslor! Och det märkte våra gäster, många har gett oss komplimanger för vår entré och dom har trott att vi planerat att dansa in, men i själva verket var det känslorna som svällde över bara. Det var en obeskrivlig känsla att höra musiken börja spelas när vi skulle in och alla gäster stå och ta emot oss vid entrén. Förutom vigseln så är det den absolut bästa stunden på bröllopsdagen för mig. Det var så mycket glädje, känslor och energi att det nästan gick att ta på det.
Och när vi dansade tryckare så hade vi ju rökliknande grejs som såg ut som moln på golvet, vilket många tyckte var jättefint och annorlunda också. Man kan se det på en av bilderna jag la upp ovan.
När vi skulle skära tårtan så släcktes all belysning i lokalen ner och låten "Conquest of Paradise" att spelas. Väldigt mäktig låt! Lyssna på den så förstår ni känslan av det hela.
In kom typ 10 personal med varsin "tårta" och stora tomtebloss in och bildade en gång som vi sakta gick igenom fram till tårtan. När vi kom fram till tårtan så började bandet att spela.
Alla gäster ställde sig upp vid detta ögonblick och var förbluffade över hela ceremonin.
När festen var slut och alla kom fram för att tacka och gratulera så sa nästan varje gäst att vi hade det bästa bröllopet dom varit på, att det var annorlunda från alla andra bröllop!
Livebandet sa att det var ett av dom roligaste bröllopen dom spelat på, att det var liv och röj på dansgolvet hela kvällen trots att vi var så "få" gäster. Oskars kusin var uppe och sjöng "Ahna kulan suryoye, heja heja heja suryoye" med sångaren och hoppade på scenen så alla på dansgolvet sjöng med och hoppade i takt. Helt obeskrivligt roligt! Tillomed jag med min klänning hoppade med lite smått! Haha.
Mitt råd till dig, Lavelii, är att verkligen försöka att njuta av varje stund, försök att känna in varje ögonblick under bröllopsdagen.
Var glada och le mycket, visa era känslor och er glädje, då kommer ni få med gästerna också! Var beredd på att gäster kommer "hoppa av" i sista stund och inte dyka upp utan att lämna återbud! Vi hade sammanlagt ca tolv gäster som inte dök upp, trots att vi hade räknat med dom. Väldigt trist eftersom vi hade varit noga med att veta exakt gästantal och med bordsplaceringen. Men vet du vad? Det gjorde absolut ingenting när vi väl var där, vi brydde oss inte ens om det! En tom stol här eller där, spelade ingen roll! Det gjorde varken bröllopet sämre eller bättre.
Du har en otrolig dag framför dig! Längtar till att få höra och se bilder från ert bröllop också!
goli,
Vi har varken fått bilder eller film ännu. Bilderna kan vi få nu om vi vill, men eftersom vi bor i Örebro och bilderna finns i Södertälje så får vi ta det när vi åker dit! Filmen har vi beställt i Bluray. Oskar tyckte det var värt att betala extra för att få i Bluraykvalite, så att kvaliten hänger med i många, många år till i och med att teknologin hela tiden går framåt!
Det ingick ju en videokamera i paketpriset, men vi betalade ju för en extra videokamera. Men i slutändan så dök dom upp med tre videokameror! Dom bjöd på det! Inte för att jag tycker att det hade behövts tre videokameror, men det var trevligt att dom gjorde det.
Haha soffan har vi inte fått ännu, i fredags var mina föräldrar här och hälsade på och sov över till igår. Vi satt som araber på madrass i vardagsrummet. Haha. Till slut fick min pappa så ont i ryggen så han tog in min rosa solstol från balkongen och satte sig (snarare låg) på den istället!