Viola,
Oj, 5200 kr lät smaskigt för en slöja. Hur kommer det sig att du fick den billigare? Prutade du?
Så jag vet ifall jag också kan pruta då. Haha.
Nä precis, den typen av slöja som jag menar är inte dubbelvikt, men det är fler lager så att den blir fyllig.
Vad det är för material exakt vet jag inte, men det ser ut som tyll! Och så är det viktigt att slöjan är rund i kanten längst ner och inte rakt avkapad. Svårt att förklara som sagt.
Men vad kul att vi köpt våra klänningar från samma butik. Då har vi något gemensamt. Haha.
Hur långt har ni kommit i planeringen då? Och har ni bestämt när och vart ni ska åka på smekmånad?
Pagnie,
Ja, nu närmar det sig med stormsteg för er! Vad har ni kvar? Kan vara bra för oss andra och veta vad som kan bli kvar att ordna på slutet!
Vad gäller ingångsmusik så kan jag tipsa om www.kyrkomusik.se! Om du klickar på en låt, så får du lyssna på en bit av musiken! Jag gillar
">Wedding March - Felix Mendelssohn om man vill ha det mer klassiska. Annars så gillar jag en annan som är jättefin också, Jonathan Cain - Bridal March
Och här har ni psalmer också: http://www.vigselringen.com/psalmer.html
Lavelii,
Grattis till ert nya hem! Vad kul! Det är så härligt att följa varann genom att glädjeämnen och spännande händelser som sker i våra liv just nu.
Jag sa ju att Gud inte glömmer någon och att det skulle lösa sig för er med! Och vad kul att få renovera om badrummet efter egen smak.
Angående slöja så har du faktiskt en poäng, om den blir för tjock så döljs ju ryggen. Och jag som har en jättefin urringning bak i spets vill ju inte att den ska döljas, så det kanske inte är så smart att ha en alldeles för tjock slöja. Jag ska till White Birds och prova olika slöjor tillsammans med klänningen om 1,5 vecka så då får vi se hur det blir! Hoppas dom har ett stort utbud så att jag kan prova olika modeller!
Vad gäller skor så har jag inte köpt några ännu. Men jag pratade med min kompis idag och hon berättade att hon hade strass på sina skor vilket var jättejobbigt, eftersom strassen fastnade i brudklänningen. Det kanske är något att tänka på när man ska välja skor. Jag vill ju gärna ha öppen tå med typ "strass-smycke" på skorna, om du förstår vad jag menar. Men jag kanske ska tänka om och välja något rent, utan strass etc.
Min farbror och hans fru, som också gifte sig i svensk kyrka, vigdes kl 15.00 och vi festade ändå till minst kl 3 på natten!
Det beror också på hur man vill lägga upp bröllopsfesten. Vi vill t ex att middagen ska vara just en middag, ingen dans och hög musik under tiden! Ja men lite som ett svenskt bröllop, att man får äta sin varmrätt i lugn och ro med skön bakgrundsmusik, prata, kanske minglar vi lite bland gästerna och sen så sätter festen igång. Jag tycker det är störande när musik och dans sätter igång under tiden som varmrätten kommer in, så blir man stressad, man kan inte prata med någon för att det är hög musik. Man trycker i sig maten snabbt och går upp och dansar, för att hålla brudparet sällskap på dansgolvet.
Och stackars brudparet, som knappt hinner få i sig någon mat! Det har jag hört alla brudpar säga, att dom knappt äter av maten för att festen sätter igång på en gång typ. Sen blir det långtråkigt om man typ väntar alltför länge med att sätta igång festen. Men någon timme i alla fall, från det att varmrätten serveras tycker jag.
Våra gäster kommer anlända till festlokalen vid kl 18, medan vi anländer vid 19.30 (eftersom vi ska fotograferas efter vigseln). Vi tycker det är precis lagom, vi skulle inte vilja ha en senare middag/bröllopsfest. Men det finns inget rätt eller fel, precis som med allt annat när det gäller bröllop så beror det helt och hållet på hur man själv vill ha det!
Och jag tänker att oavsett hur man väljer att lägga upp sin dag som brudpar så har ingen någon rätt att klaga. Om man tycker att det är för jobbigt, så kan man hålla tyst och tacka nej till att komma! Men som tur är så är det inte alls många som jag har hört klaga om tiden eller frågat, men det är ändå irriterande!
Det är hela tiden en balans, att försöka göra gästerna nöjda och göra som man själv vill. Och dessutom så ska vi hålla ett syrianskt/svenskt bröllop, så vi har två kulturer att ta hänsyn till!
Och jag gillar just svenska bröllopsmiddagar, det är lugnt, trevligt, man äter i lugn och ro, pratar, brudparet kanske minglar runt bland nära och kära!
Vi tar det bästa från två världar! Jag älskar syrianska bröllopsfester, det är så mycket glädje, musik och dans. Och det ska vi verkligen ta tillvara på också!
Och gällande smekmånad. Vi åker inte heller direkt i anslutning till bröllopet, vi valde att ta det 1,5 månad efter! Vi ska bo två nätter på SPA-hotell direkt efter bröllopet, men sen vill vi hem och njuta av vårt gemensamma hem och att få pyssla med inredning etc och bara ta det lugnt några veckor efter bröllopet. Vi kände att det skulle bli för stressigt att åka direkt efter bröllopet! Det är alltid kul att ha något att se framemot också!
Har ni funderat på vart ni vill åka? Vi åker till Mauritius i tre veckor!