Orientaliskt bröllop
Pagnie,
Såg du vad jag skrev till dig ovan angående möbelbutiken i Örebro? Du kanske missade det!
Lavelii,
Jag sitter på jobbet nu, så jag har inga bilder här, men på min dator hemma har jag lite bilder på dukningar.
Men jag tänker att varje gäst ska få ett vinglas, ett kombinerat öl/sprit/vattenglas samt ett whiskyglas. Eller?
Jag vill också ha linnedukar eller tjockare servetter, men jag har inte frågat om dom har linneservetter. Jag vet inte om jag har sett det på något syrianskt bröllop, har du?
Vi ska också ha dessertservetter med våra namn på till desserten.
Vi ska ha ett festprogram vid varje bord. I det festprogrammet så ska menyn framgå samt kanske program för kvällen så att gästerna vet när vad ska ske (speciellt dom svenska gästerna som inte har en aning), sen ska vi skriva lite annat kul, t ex kanske kulturella skillnader mellan syrianer och svenskar (humoristiskt), barncitat om äktenskap, "doz doz kilililili"-ramsan så att svenskarna kan hänga med (fick det tipset av en annan syriansk tjej faktiskt som också gifte sig med en svensk, här på BT samt några tackord till dom som hjälpt oss att förverkliga vårt bröllop. Tanken är att det ska vara lite humoristiskt och kul att bläddra i medan man väntar på brudparet!
Jag och min fästman satt igår och försökte skriva ett tidsprogram för dagen/kvällen och det var inte så lätt att få ihop det för festen. T ex när sätter vi oss ner för att äta middag, när går vi upp och dansar brudvals, när skär vi tårtan? När kommer ni skära tårtan ungefär, Lavelii? Det jag tycker är viktigt är att det inte får bli för sent, men inte för tidigt heller. Jag vill i alla fall att när tårtan serveras så ska all mat/meza ha dukats av från borden. Då ska det bara vara frukt, pannacota shots och cupcakes på borden! Alltså bara sötsaker! Alla bröllop som jag varit på så har all meza varit kvar på borden när tårtan serverats och jag tycker faktiskt inte att det ser bra ut. På så sätt vill jag ha som på svenska bröllop, när desserten serveras så avdukas all mat!
Men vi tänker att vi skär tårtan vid 00.30, är det lagom tror ni?
Vårt största problem är att få in Djn som ska spela på någon lämplig tidpunkt under festen, vill ju inte att det ska bli för hackigt så att bandet spelar en kort stund och sedan Djn och sedan bandet etc. Vi vill hellre att bandet spelar en bra stund först och att Djn spelar i samband med tårtan. Men då blir det bara en kort stund kvar sen till när bandet ska spela. Vi vill i alla fall att bandet avslutar festen!
Pagnie, kan inte du berätta lite om när saker och ting skedde på ert bröllop? T ex när anlände ni till lokalen, när satte ni er ner för middag, när dansade ni brudvals, när skar ni upp tårtan?
Jag gillade det sista hårsmycket, från Balunz. Men synd att den är så stor! Jag vill nog inte ha så stor. Jakten fortsätter! Du får gärna tipsa mig om fler sidor!
Har faktiskt aldrig beställt något från etsy, men fraktkostnader och ev. tull beror helt på om du beställer från en amerikansk säljare eller en europeisk. Det är ju som ebay, alltså en samlingsplats för olika företag/säljare så det går inte att säga något generellt!