• martina o affe

Förnedrings Möhippa..

Är det verkligen bara jag som ser fram emot att mina tärnor med flera flickor ska överraska mig och skämma ut mig och skratta en hel dag??

Som jag har förstått så vill folk bara ha typ middag och mys och massage och sånt.
    Det är sånt man ska ha dagen innan bröllopet tycker jag..

Eller är det bara jag som tycker det är kul och inte skäms för mycket här i världen?

• Svar på tråden Förnedrings Möhippa..
  • Marjasinus

Lär inte få någon möhippa, men bortsett ifrån det är jag inne på samma linje. Bring it on!

Jag sade åt min best man när jag frågade honom om han ville vara det att jag förväntar mig att han styr upp en svensexa och att jag inte är den som backar för pinsamheter. Min sambo vet också om det och hon lär ju bli inblandad på något hörn omsider. 

• PiaB

Jag vill inte heller ha någon hippa av förnedringsslaget. Inte för att jag är blyg eller pryd eller så, långt ifrån. Har inga tråkiga minnen från skolan heller. Jag tycker helt enkelt inte det är kul. Har aldrig förstått det roliga i att gå runt utklädd och sälja kyssar eller dylikt. Hur mycket jag än tänker på det kan jag inte se det roliga. Kanske har jag tråkig/konstig humor, men sån är jag

Däremot är jag äventyrslysten och skulle gärna hoppa fallskärm, köra rally, gå en takvandring, eller något sådant. Eller lika gärna en mysig kväll med mat och dryck med mina närmaste vänner, eller de som vill och kan ordna något. Blir vi tre stycken hemma hos någon eller 20 på en skytteklubb blir jag lika glad. Jag är ganska kravlös och lättrörd

• Aniara4

Det visar ju bara ännu tydligare hur viktigt det är att vännerna som ordnar möhippan/svensexan faktiskt känner bruden/brudgummen och vet vad hen tycker är kul!

Jag hade inga problem med att visa mig offentligt med en leksaksbrudslöja på huvudet tillsammans med mina kompisar, däremot hade jag inte velat ha några missprydande kläder på mig. Jag hade också kunnat tänka mig att prata med främlingar på stan, men inte varit bekväm med en massa sexanspelningar.

När min bror skulle gifta sig blev han utskickad ensam på stan i en helt bisarr dräkt och med olika konstiga uppdrag som skulle utföras, det passade honom utmärkt eftersom han gillar att spexa och bjuda på sig själv - för att inte tala om vad han tidigare hade utsatt sina vänner för på deras svensexor. Hans fru däremot har hög integritet och skulle ha tagit mycket illa vid sig över att bli utskämd, så hon behandlades mycket mer skonsamt.

Min egen möhippa var anpassad till det faktum att jag inte orkar hur mycket som helst pga min sjukdom, de ville inte att jag skulle krascha och inte orka med bröllopsförberedelserna, så den var lugn och stillsam men väldigt trevlig. Dessutom råkade jag ha migrän den dagen, så det var ju tur att de inte planerat något allför intensivt!

Men som sagt, man måste ju tänka på huvudpersonen i första hand.

• knackamackadam

Jag är inte rädd för att göra bort mig eller så, men jag tycker bara att det är så outsägligt fjantigt med gå-runt-på-stan-och-göra-fjantiga-saker-i-fjantiga-kläder. Finns liksom inget roligt i det och ingen utmaning heller. Fattar inte grejen och har ingen lust att blanda in andra i möhippan heller. Det finns så otroligt mycket roligare och mer utmanande saker att göra än att ha på sig löjliga kläder och en tiara och gå på krogen. Men, smaken är som baken och det är väl tur att det finns de som vill anordna den typen av möhippor till den som vill ha det

• TheD

Jag bjuder på mig själv osv men då är det jag som bestämmer det. Jag anser att det är omoget och fjantigt att vanka runt på stan och hålla på eller var nu grejen tar plats. När jag ser sånt så skäms jag för jag tycker inte om att blivande bruden eller brudgum ska flyga på andra människor som inte har haft valet att vara med. Nej, usch för sånt.

• Principisessan

jag tillhör skaran som inte vill bli hippad alls. Jag hoppas verkligen att ingen får för sig det, vi gifter ju oss med endast de närmaste närvarande. Men kan nog vara bra att säga det vid något tillfälle så de vet. 

Jag har varit gift tidigare och hade en lyckad hippa. Det var jättekul och blandat med massage och bli fin/ut på krogen och göra uppdrag. Men i dagsläget känner jag att jag inte vill ha något ståhej.

• MagnusFru

Fast det vissa tycker är "skämt och skratt och bjuda på sig själv" är inte det för andra.
    Alla är olika och vill ha olika typer av hippor.

En del brudar VILL ha "en typisk möhippa" och det har jag inga problem med, så länge det är BRUDEN som vill ha det så. OM bruden gillar att bli utklädd, gå runt på stan och sälja kyssar jamenvisst - då ser jag inga problem med det. Så länge bruden är med på det så är det INTE förnedringshippa!

Problemet är att det förekommer att det är brudens VÄNNER som vill ordna en "en typisk möhippa" och som  mer eller mindre TVINGAR eller tjatar på  bruden till sånt fast hon inte alls vill ha en sån hippa och DÅ är det fel av vännerna anser jag. Det är då det är förnedring.
    Förnedring betyder inte "bli utskämd på skoj" eller "bortgjord på ett sätt som man vill bli bortgjord på"
    utan det betyder att man blir TVINGAD till att bli utskämd, att andra har tjatat på en så man blir arg, ledsen och besviken och det är något helt annat än att bli "bortgjord på skoj på ett sätt som man själv har VALT".

Tyvärr förekommer det att brudar är oroliga för att hon "vet" att vissa av vännerna kommer tjata på henne om såna saker som inte vill göra, oavsett typ av hippa och en del människor tror att en hippa "måste" ha vissa inslag av "förnedring" och att tjata på bruden på nåt vis "ingår i en hippa".

Jag har inga som helst problem med att bjuda på mig själv, skratta, stoja och flamsa. Jag har inga problem med att stå i centrum och jag tål skämt och jag är absolut inte pryd på något sätt  och jag är väldigt lättsam och skojar mycket MEN jag gillar inte "typiska möhippegrejer".

Jag behöver inte bli utklädd och gå runt på stan och nypa främmande karlar i häcken för att ha roligt på en hippa. Jag hade precis en sån hippa som jag ville ha: middag med mina vänner och jag kan lova att vi skojade och skrattade och skämtade lika mycket som andra gör på såna hippor som inbegriper utklädning och kyssar på stan.

Alla är olika och vill ha olika hippor.

• TheD
    MagnusFru skrev 2012-10-14 16:58:19 följande:
    Fast det vissa tycker är "skämt och skratt och bjuda på sig själv" är inte det för andra.
    Alla är olika och vill ha olika typer av hippor.

En del brudar VILL ha "en typisk möhippa" och det har jag inga problem med, så länge det är BRUDEN som vill ha det så. OM bruden gillar att bli utklädd, gå runt på stan och sälja kyssar jamenvisst - då ser jag inga problem med det. Så länge bruden är med på det så är det INTE förnedringshippa!
    fast vad som är en typisk möhippa för X och för Y skiljer sig också :)
  • martina o affe

Jag håller med på att jaginte vill kyssa andra män eller pilla på dom eller att dom ska ta på mig..

Men detta vet ju så klart mina flickor om mig. Annars så hade dom inte varit mina tärnor..
    Men skämmas det ska dom försöka få mig att göra..

Och det tycker jag bara är kul att dom planersr och fixar bara för min skull!
    Det enda jag har begärt att dom inte får lägga ut för myckert pengar, bara tanken finns där så kommer set bli perfekt.
    Sen om man ska fråga folk och sånt på stan så tycker jag det är kul, och vill folk inte vara delaktiga så kan dom helt enkelt tacka nej..

• Sofiiiz
    Aniara4 skrev 2012-10-14 11:07:55 följande:
    Det visar ju bara ännu tydligare hur viktigt det är att vännerna som ordnar möhippan/svensexan faktiskt känner bruden/brudgummen och vet vad hen tycker är kul!

Jag hade inga problem med att visa mig offentligt med en leksaksbrudslöja på huvudet tillsammans med mina kompisar, däremot hade jag inte velat ha några missprydande kläder på mig. Jag hade också kunnat tänka mig att prata med främlingar på stan, men inte varit bekväm med en massa sexanspelningar.

När min bror skulle gifta sig blev han utskickad ensam på stan i en helt bisarr dräkt och med olika konstiga uppdrag som skulle utföras, det passade honom utmärkt eftersom han gillar att spexa och bjuda på sig själv - för att inte tala om vad han tidigare hade utsatt sina vänner för på deras svensexor. Hans fru däremot har hög integritet och skulle ha tagit mycket illa vid sig över att bli utskämd, så hon behandlades mycket mer skonsamt.

Min egen möhippa var anpassad till det faktum att jag inte orkar hur mycket som helst pga min sjukdom, de ville inte att jag skulle krascha och inte orka med bröllopsförberedelserna, så den var lugn och stillsam men väldigt trevlig. Dessutom råkade jag ha migrän den dagen, så det var ju tur att de inte planerat något allför intensivt!

Men som sagt, man måste ju tänka på huvudpersonen i första hand.
  • Sebastiána

Folk är olika helt enkelt. Jag ville inte ha någon förnedringshippa, tycker att det är väldigt barnsligt, och fick ingen heller utan det var en mysig variant. De som drar i gång hippan måste helt enkelt känna av vad bruden skulle uppskatta och ens vänner vet förhoppningsvis vad man gillar.

• Sebastiána
    Chicita skrev 2012-10-13 21:16:31 följande:
    Men det där beror ju på hur man är som person.
    Man ska anpassa hippan efter den som hippas, för annars blir det bara en skock tjejer som står och roar sig på någon annans bekostnad ( = mobbing).
    Eller så blir bruden besviken för att hennes vänner inte hittat på tillräckligt mycket tok och då blir det ju också fel...Glad 
    Just det! Man har ju läst i olika trådar om blivande brudar som absolut inte vill ha någon förnedringshippa men där vännerna (?) tyckt att "det hör till" och "så ska en möhippa vara" och bruden bara mått dåligt. Det blir knappast något fint minne då.
  • stjärnfrukt

Jag blev tillfrågad om det var något jag absolut ville göra, och vad jag absolut inte ville göra. Jag sa att jag vill inte lägga mig i men jag vill verkligen INTE sjunga för det tycker jag inte är roligt, inte när jag ser andra som fått göra det och absolut inte om jag själv får göra det. Sen skulle jag tycka att det vore toppen att få gå ut och dansa (är 2barns mamma så det är ju inte ofta jag kommer ut!) att de skulle klä ut mig viste jag och jag påminde de om att tänka efter lite extra då jag faktiskt fött barn för 4 månader sen och inte kände mig så bekväm med min kropp än + att jag skulle få tillfälle att kunna mjölka ur brösten då och då eftersom jag ammar och hur ONT det gör om jag inte får göra det... 

Sen var det dags för möhippan. på eftermiddagen hämtade de mig (blev lite förvånad då jag alltid trott att man hade en heldag...sen åkte vi bil nästan en timme så strax efter 4 var möhippan igång. Jag får ha på mig väldigt fula kläder som jag absolut inte kände mig bekväm i :( De tog inte heller med min jacka och det ösregnade... jag frös, var helt osminkad och fick alltså stå och sjunga inför helt främmande människor, mot betalning! (tänk på att alla de andra är fixade då vi skulle ut sen!) Jag kan verkligen inte sjunga, tycker inte det är roligt och därför kunde jag ju inte heller så många låtar/ texter. Alla tog bilder + filmade och lagt upp på facebook, så detta hemska förföljer mig :(
    Men de sa att allt jag får in ska de dubbla....men när vet jag inte men jag skulle få så jag kunde unna mig lite nytt smink/underkläder/naglar till bröllopet som är nu den 20 så jag borde ju se dem snart..eller?

Sen var det stress till fotografen, och där blev jag proffssminkad, och det var kul! Men det var under tiden som de andra tjejerna drack bubbel och åt tårta....jag satt alltså inte med...och där var det också lite stress, fick byta om snabbt för fotografen skulle typ iväg sen. Inte fanns det tid till att pumpa ur brösten då heller.

Sen gick vi till en gooood restaurang, där jag bestämde mig för att bara dricka vatten så jag var den ENDA som var lite full...och jag fick lämna bordet många gånger för att pumpa ur mina stackars bröst :( där säger de att nu har du 1500kr kvar av din budget så det du inte dricker upp för på krogen det får du ta med dig hem!
    När vi var ute och dansade hade jag såååå kul o när utestället stängde 03.00 ville jag + en kompis till fortsätta, det ville inte de andra och vi skulle på efterfest istället till min hemstad, då kunde inte min kompis följa med. Och direkt när vi satt oss i taxi (som vi inte hade behövt ta, kunde lika gärna ha åkt tåg!) säger de andra att fy så trötta de var, så de betalar taxin med min resterande budget och vi åker hem till mig för att sova. Jag fick gratis inträde, garderoben kostade 25kr och jag drack tre drinkar ute, alltså för 450kr, mindre än 1drink i timmen så det borde varit ca 1000kr kvar av budgeten + att jag var vid detta läge inte mkt full, kände mig knappt lullig så det kan inte ha varit därför som de ville ha hem mig.  

Ä faktiskt riktigt ledsen över min möhippa :( bilderna från fotograferingen ska tydligen de andra tjejerna välja ut och jag får väl se när jag får dem...

Jag saknade den här gemenskapen, någon lek om min blivande man, prata gamla minnen, berätta hur alla kände mig m.m...för de flesta av tjejerna kände inte varandra. jag är ledsen för att jag blev förnedrad och jag är ledsen för att de lovat mig pengar som jag nu inte fått och att jag inte fick fortsätta vara ute och dansa när det var det jag ville och jag är väääliigt ledsen över att jag inte kan se tillbaka på min möhippa och känna glädje utan känslan av förnedringen tar faktiskt över :( 

• Vichy

Jag är en sån som oftast inte skäms, men jag gillar ändå inte förnedringsgrejen.

Kan väl tänka mig att vara utklädd på nått sätt, men vill hellre göra nån kul upplevelse och ha en skön dag!

• Vichy

Dock vill min m2b gärna "göra bort sig" på sin svensexa...

• suewy

Vi gifter oss om mindre än tre veckor och jag börjar nog inse att det inte bli någon möhippa för mej eller svensexa för min sambo, dom har målat på att oj oj oj vad ni ska skämmas på er möhippa/svensexa och tjatar om hemska idéer men tiden börjar bli knapp och vi tror att det är mer snack än verkstad. Lite tråkigt då man bara är med om detta en gång och hade varit ett roligt minne, men tiden har runnit iväg och har inte många lediga dagar och tumma på, det tåget har gått lite känns det som :(

Jag är i pryd eller något, sätter dom mej på att hoppa fallskärm eller gå på stan i rosa kläder så gör jag det, vilket minne! Absolut, har ni ansträngt er så mycket så ska man ju såklart göra det, mycket skratt :)  

• Kalaspinglan

Jag gillar inte möhippor där man ska sälja kyssar/klippa tvättrådslappar från kalsonger och liknande "skojigheter".

Jag kan bjuda lite lagom på mig själv, så länge JAG får bestämma HUR jag gör det. Utklädning går väl an, så länge det inte är superurringat eller på annat sätt "pinsamt" om man springer på nån släkting på stan.

Jag hoppas att min hippa är en TREVLIG dag för alla inblandade, inte för dyr och inte för mycket sprit. Jag är inte så mycket för alkohol, så jag hoppas gänget tar det i beaktande i sin planering.

Jag är med på det mesta, men försöker de tvinga mig till något jag verkligen inte gillar (sjunga offentligt, t.ex.) så tänker jag säga till på skarpen att jag vägrar. Nån kommer väl att tycka att jag är en torrboll, men det får stå för henne i så fall.

• Jossen

Det handlar kanske inte om att man skäms. Jag skäms väldigt väldigt sällan, men skulle aldrig i mitt liv uppskatta den typen av möhippa!

Svar på tråden Förnedrings Möhippa..