• augustesen

Vad kostar/kostade er brudsminkning?

Hur mycket kan ni tänka er att lägga/la ni på en brudsminkning inklusive provsminkning hos makeup artist?

Det varierar ju mycket beroende på vart man bor i landet men vore intressant att se vad en genomsnittlig kostnad är. Vore roligt om ni skriver vart i landet ni bor också :)

Personligen betalade jag 850:- för sminkningen ink provsmink i Kalmar och blev supernöjd. Kändes som ett bra pris för en riktig makeup artist! Eller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad kostar/kostade er brudsminkning?
  • Victoria F

Mitt hår + smink kommer kosta ca 1500:-. Det är priset för en "baluppsättning" hos salongen jag ska till, men då vi "bara" ska vigas och sedan äta middag med de närmaste (ingen fest) så förklarade jag det vid bokning. När jag sedan kom för konsultation så tyckte tjejen att en baluppsättning skulle "räcka" eller vad man nu ska säga Flört Får varken provsminknig eller provuppsättning men de har fått både bilder och muntliga önskemål, så jag är inte orolig. Bara jag slipper göra det själv så Skrattande

• LyckligaBruden

Min kommer kosta 2500 för sminking och håruppsättning inkl prov. Vet inte om det är dyrt, det låter dyrt tycker jag. Hoppas verkligen att hon är bra. Är lite osäker inför att bli sminkad av nån annan faktiskt, det ska ju både bli snyggt och hålla.

• married observer

Betalade 600 kr för brudsminkning + konsultation dagen innan. Det var en utbildad hudterapeut som sminkade mig. Kanske inte den mest fantastiska sminkning jag sett men ändå fint och prisvärt, och det bästa jag kunde få tag på.

• Aniara4

Svårt att säga eftersom det var ett paket med håruppsättning + smink för 2500:-.
    Bor i Stockholm.

• Sebastiána

Jag sminkade mig själv och det blev tydligen lyckat eftersom flera frågade var jag hade gjort sminkningen någonstans

• Guinivere

Aniara4  och  Silme: Var någonstans var det? Bor själv i Stockholm och är intresserad!

• Tosan

950kr  för prov- och brudsminkning, då kom hon dessutom till frisören så jag slapp fara omkring. Bor i Malmö

• Burre

Oj mitt blev tydligen reklam ansåg bt..... Men jag kommer betala 1000kr o då ingår provmake o lösögonfransar! Hon är fruktansvärt duktig och har även sminkat make up stores pressvisningae och även sminkat modeller för Lars Wallin :) Jag kommer bli så fin hihihi

• Fremm

Jag fyllde i 850 kr, men egentligen ska jag smink mig själv då jag är utbildad makeupartist. Jag gör mkt brudar och baltjejer på de närliggande salongerna här i Jönköpings län och då tar jag 600 kr för brudsmink + 300 kr för brynplock och provsmink veckan innan = totalt 900 kr. Tycker att det är ett lagom pris...

Baltjejer tar jag 350 kr för, då är det inte någon provsminkning i det, anledningen till skillnaden är att jag oftast har kanske 6-10 tjejer att sminka samma dag, medan jag få avlägga två tider för en enda brud... sen lägger jag ju ner mer tid på en brud än vad jag hinner med en baltjej då det är många som ska hinnas med att göras... men självklart det är det ju meningen att det ska vara i stort sett lika grundligt gjort och hållbart för båda... :)

• augustesen
    Fremm skrev 2012-10-25 08:53:33 följande:

Jag fyllde i 850 kr, men egentligen ska jag smink mig själv då jag är utbildad makeupartist. Jag gör mkt brudar och baltjejer på de närliggande salongerna här i Jönköpings län och då tar jag 600 kr för brudsmink + 300 kr för brynplock och provsmink veckan innan = totalt 900 kr. Tycker att det är ett lagom pris...

Baltjejer tar jag 350 kr för, då är det inte någon provsminkning i det, anledningen till skillnaden är att jag oftast har kanske 6-10 tjejer att sminka samma dag, medan jag få avlägga två tider för en enda brud... sen lägger jag ju ner mer tid på en brud än vad jag hinner med en baltjej då det är många som ska hinnas med att göras... men självklart det är det ju meningen att det ska vara i stort sett lika grundligt gjort och hållbart för båda... :)

Känns som ett standardpris :) Tycker det är smart att provsminkningen är ett tillval.
    Är det vanligt att brudar väljer att skippa provsminkningen?

Jag frågar för jag funderar på att utbilda mig till makeupartist, mest som en kul grej på sidan om ett heltidsjobb då jag älskar att sminka andra..och är en bröllopsnörd :p
  • CharliesChoice

Jag kommer sminka mig själv, bara med lite puder (eller almost powder som det heter, nån typ lättare variant,) plus mascara och läppglans. Har aldrig mer make up än så annars och vill kunna gråta, pussas och kramas utan att riskera att saker hamnar på fel ställen!

Däremot kommer jag att unna mig att plocka brynen på salong innan, för herre jösses vad mycket snyggare jag blir när ett proffs gör det!

OT: Kommer fixa håret själv, bara locka det med en smal locktång utan några produkter, mest för att min sambo älskar det sååå mycket när jag har håret så. Kommer dock gå och färga o klippa veckan innan hos frisören.

• Silme
    Guinivere skrev 2012-10-24 13:39:57 följande:
    Aniara4  och  Silme: Var någonstans var det? Bor själv i Stockholm och är intresserad!
    Madelin Downey gjorde mitt hår och fixade även hon som sminkade mig. Supernöjd!
  • Carrolainen

Jag fick slingning, provuppsättning, provsminkning och uppsättning och sminkning på dagen för 3000kr. Fick lite smink och hårvårdsprodukter på köpet. Sedan blev min man klippt två gånger som även det räknades in i priset.

• Pyttsan

Betalade ca 2300SEK för hår+smink och det var inte värt det. Jag var hyfsat nöjd med sminket, men håret stör mig varje gång jag ser bilderna, tyvärr. Överenskommelsen var kring 1000-lappen, men min frissa slutade och det blev att ta vem man fick.

• Fremm
    augustesen skrev 2012-10-25 16:37:39 följande:
    Känns som ett standardpris :) Tycker det är smart att provsminkningen är ett tillval.
    Är det vanligt att brudar väljer att skippa provsminkningen?

Jag frågar för jag funderar på att utbilda mig till makeupartist, mest som en kul grej på sidan om ett heltidsjobb då jag älskar att sminka andra..och är en bröllopsnörd :p
    Jo det är nog ganska standard, tycker att det är lagom - tillräckligt betalt för att jag själv tycker att det är värt att sätta av en lördag men inte för dyrt för bruden... tycker det är jättekul att sminka brudar men så jobbar jag heltid oxå så det skulle inte funka att sminka brudar varenda helg, sen tar jag inga bokningar under mina semesterveckor då jag vill känna mig fri att sticka dit jag vill...

Det vanligaste för en brud är att det blir en provsminkning, det känns nog bäst för oss båda, så att man i lugn och ro kan bekanta sig med brudens stil och smak och hon på ett lugnt sätt vet hur hon vill ha det. Sen ingår ju även brynplockningen då oxå. På själva bröllopsdagen så har det ju sparat tid då jag vet vilka färger som ska användas men framförallt så brukar en del av brudarna vara så nervösa och stressade att de inte alltid vet vad de vill på bröllopsdagen så då är det lättare att utgå från provsminkningen, nackdelen är att man aldrig kan få exakt samma, så är det ju med frisyrerna oxå. Går in för sminkningen mer på bröllopsdagen, använder vattenfasta och hållbara produkter, då provsminkningen är ett sätt att bestämma färgval och styrka mer. :)

Va roligt - önskar dig lycka till! Häromkring är det bara jag som sminkar förutom en del frisörer som gör det oxå men ingen mer utbildad makeupartist vad jag vet... så salongerna häromkring brukar rekommendera mig om brudar frågar om brudsmink. :)
  • sommaren13
    Aniara4 skrev 2012-10-24 11:38:52 följande:
    Svårt att säga eftersom det var ett paket med håruppsättning + smink för 2500:-.
    Bor i Stockholm.
    Vart ska du göra nånstans? Letar som en tok efter några bra ställen...
Svar på tråden Vad kostar/kostade er brudsminkning?