karamell skrev 2012-11-23 15:23:09 följande:
Hej daniiel!
Nu har jag en till fråga till dig angående underkjolar.
Jag har kollat på några olika online, märker att det finns antigen med ringar, med tyll eller med tyll eller ringar.
Min klänning har 9 lager, varav många av dem är tyll.
Jag tänker att ringar kan vara obekväma att sitta i, samtidigt som de kanske gör det lättare att gå, då man får mer plats under klänningen och slipper trampa på all tyll.
Är effekten detsamma? Vilken kan du rekommendera och varför?
Tack på förhand! /M
Hej :)
Ja, precis. Det finns med ringar, med tyll utan ringar eller med både tyll och ringar.
Att ha en underkjol med bara en eller två ringar brukar inte försvåra att sitta ner tex, då ringarna är ganska mjuka och böjbara trots allt. Fler ringar än så, alltså från tre och uppåt, då kan det börja bli lite obekvämt att sitta i. Med ringar brukar det bli lite enklare att gå i också, man slipper tyg runt benen och det blir lite luftigare och svalare under kjolen.
Underkjolar utan ringar, där är det precis som du säger, oftast bekvämaste alternativet att sitta i, men det kan vara obekvämare att gå i, då man kan få allt tyg runt benen.
Det är därför oftast lite av en smaksak, vad man väljer. Generellt sett, så ger ju underkjolar med ringar mer vidd i kjolen och ger en lite mer stel känsla till kjolen, medan en utan ringar ger kjolen en lite mjukare intryck. Det finns underkjolar både med och utan ringar som kan ge nästan samma effekt, men det beror ju på vilken siluett man är ute efter.
Vad som rekommenderas beror ju på vilken modell av klänning man har, hur man vill att formen på kjolen ska se ut och vad man själv föredrar, alltså vad man tycker är bekvämast.
Oftast är det väl ändå så att det är under vigsel och fotografering som man vill att klänningen ska se helt perfekt ut, men rätt vidd och form osv. Då kan man alltså använda sig av en underkjol med ringar och sedan inför middagen och festen helt enkelt plocka ur en eller flera av ringarna, för att den ska bli bekvämare att sitta i. Oftast, om man inte har en underkjol i bara ett lager, så behåller man ändå lite av effekten från underkjolen, men inte all såklart. Det kan vara ett alternativ, om man inte kan bestämma sig ;)