• Anna1984

Oskyldigt eller ej?

Hej allihopa!

Jo det är såhär (ska försöka korta ner så mycket som möjligt)

Mötte min kille för ca 4 år sedan - blev ihop. Förlovade oss och planerade att gifta oss..Tyvärr fick han en depression pga av dödsfall i famijen - mådde jättedåligt. Detta tärde sönder vårt förhållande. Vi gjorde "slut" efter ca 3 år ihop pga av att romantiken försvunnit, vi låg inte längre med varann.

Dock har vi väldigt mycket kärlek kvar mellan oss, vi har nu börjat träffas igen (ligger dock inte med varann - vi skata det lugnt och se om vi eller han kan hitta tillbaka till det vi hade innan allt skit)

Så, vi träffas nu, går på bio, lagar middagar, myser, sover bredvid varann, håller om varann etc. Han pratar ibland framtidsplaner för oss, om vi får barn, att han är så glad att han träffat mig..

MEN...

När jag var hos honom sist så gjorde jag det stora misstaget att läsa hans sms.... Kunde inte hålla mig eftersom jag är så rädd att bli sårad. Ingen ursäkt, jag vet men gjort är gjort.
    Där iaf så är det en tjej som börjat smsa honom, en gammal "tjejbekant" till honom. Hon bor i Luleå (vi i stockholm) Hon är skild och har 3 barn. Det var hon som "började" ta kontakten och jag kunde läsa konversationen som helt klart är flirtig.

Exempel,

Hon; Åååh vad fin du är på bilderna. Hoppas jag kan få nån mer bild här på telefonen =P
    Han; Du är väldigt fin du med! Som alltid :P
    Hon; Ska försöka sova nu, min dotter har dansavslutning imorgon i skolan.. Ska drömma om dig ;)
    Han; Ok, vad kul. Ja, jag kommer nog drömma om dig me! ;) Kram

Jag skriver detta här för att fråga er hur stor vikt jag ska lägga vid det här.. Å ena sidan blir jag väldigt ledsen.. Han flrtar helt klart med henne, på ett sätt som han INTE gör med mig.... Men å andra sidan bor hon ju så himla långt bort.. Jag har själv smsat med lite killar till och fr¨ån på liknande sätt, och då av den enda anledningen att det är kul att ¨få lite bekräftelse, att det inte betyder någonting egentligen..

Men, vad tror ni? Kör han dubbelspel, eller är det oskyldigt sms-flirtande?

• Svar på tråden Oskyldigt eller ej?
  • Anonym (fundersam)

Ok, förstår att ni har haft det jobbigt innan men tror att du fokuserar på fel sak dvs du borde fokusera mer på dina handlingar än hans. När jag läste det du hade skrivit tänkte jag mer att om du verkligen älskar den här killen, varför behöver du bekräftelse på annat håll???

Om du verkligen vill gå vidare med detta och ha ett bra liv med honom vore det bästa att sätta sig ner med varandra och prata ut om allt! Och vaddå spela bort alla dina kort? Om det är de korten du har så är det ingen vidare grund att bygga ett förhållande på. Att du har smygläst hans sms mm är egentligen inte så stor grej. Hur ska ni hantera riktiga krissituationer tillsammans senare i livet?

• Anna1984

Jag har inget bra svar på din fråga.. Vi har aldrig haft den här heta-snuskiga-flörtiga-sms-kontakten.. Lite i början men sedan blev det lixom inte.. Vi hade världens bästa förhållande, var dock sambos, så ibland på långa tråkiga dagar var det väldigt enkelt att glida in i en, för mig, väldigt oskyldig flörtkonversation med en annan kille (ett gammalt ex som också har tjej).. Väldigt ego.. Men det var aldrig under tiden vi var ett par, utan nu efter så det varit "sisådär"... Så egentligen kastar jag sten i glashus, jag vet...

Jo, ska prata med honom om "oss", men vill samtidigt inte gå på för hårt eftersom vi bestämt att ta det lugnt och se vart det leder, utan stress. Just nu är det ju väldigt osäkert och nytt fortfarande.. eller ja, nytt o nytt, men vi är inte ett par än iaf.

• CharliesChoice

Aha så ni har pratat om att vara exklusiva... Då är ju hans smsande inte så bra. Fast att du läste hans sms trots att han anser det en "dödssynd" är inte heller bra alls..

Sen undrar man ju varför han har uttalat att det är sååå viktigt med att inte du läser hans sms? Jag hade tyckt det var konsitgt om min sambo sagt nåt sånt.

Vi har våra telefoner helt öppet, lämnar våra mail/facebook inloggade osv. Fast jag har aldrig läst och inte min sambo heller vad jag vet. Nu när jag tänker på det skulle jag inte vilja att min sambo läser mina mail och facebook, eftersom jag ibland pratar OM honom med väninnor.. Och om vänninors bekymmer med barn osv där de räknar med att jag inte för det vidare.. Har dock aldrig skrivit något som har nån betydelse i slutänden.. Eller såhär, jag har inte skrivit nåt som är VÄRRE än att han går igenom min mail. Hade tyckt att det var jätteskumt om han hade gjort det och tagit upp nåt som står i ett mail mellan mig och nån annan.

• Anna1984

Ja, vi var båda väldigt överens om att vi inte har några tankar alls på att dejta andra, eftersom vi är så uppe i allt med oss just nu.

Han har inte träffat kvinnan i fråga, hon bor som sagt 60 mil bort och är nyskild med 3 barn. Jag har ytterst svårt att se att han skulle ha nån djupare tanke med det och henne.

Egentligen så är det inte en dödssynd på det viset, alltså han är väldigt öppen med vem som ringer/smsar, om jag tex sitter bredvid så läser han ofta sms när jag ser, säger vem det är ifrån osv. Han har även låtit sin FB stå uppe. MEN det är mer outtalat, att om jag skulle säga att jag aktivt gått in och snokat skulle det vara så avtändande för honom.. Vilket jag förstår. Att jag inte litar på honom..

Jag vet inte hur stor vik jag ska lägga vid detta, det är det som är mitt problem.. OM han var intresserad av henne/annat, varför skulle han så ständigt bjuda ut mig/säga hur underbar jag är/smida framtidsplaner. Det är verkligen konstigt. OM han var intresserad skulle ju intresset för mig svalna så att säga.. Mycket konstigt.

Jag själv har ju smsat lite på sidan av, lite flörtigt sådär.. En lite spännande och olydig sysselsättning på tråkiga dagar. Man faller lätt för smickrande sms, och det är lätt att "go with the flow", det är ju så lätt att slänga iväg lite text, spela en "roll".. Men det betydde verkligen ingenting. Slutade lika lätt som jag startade.

• Sofiiiz
    Anonym (fundersam) skrev 2012-10-29 14:26:15 följande:
    Ok, förstår att ni har haft det jobbigt innan men tror att du fokuserar på fel sak dvs du borde fokusera mer på dina handlingar än hans. När jag läste det du hade skrivit tänkte jag mer att om du verkligen älskar den här killen, varför behöver du bekräftelse på annat håll???

Om du verkligen vill gå vidare med detta och ha ett bra liv med honom vore det bästa att sätta sig ner med varandra och prata ut om allt! Och vaddå spela bort alla dina kort? Om det är de korten du har så är det ingen vidare grund att bygga ett förhållande på. Att du har smygläst hans sms mm är egentligen inte så stor grej. Hur ska ni hantera riktiga krissituationer tillsammans senare i livet?
    Precis, kan man inte prata om en sån sak hur gör man senare i livet när de riktiga kriserna kommer?
  • Anonym (Krångligt.)

Jobbig sits du är i, hoppas allt ordnar sig! 

Jag själv har också varit en sån där "sms-flörtare", jag hade pojkvän, han hade flickvän och bodde massa mil bort och vi hade bara sms/internet kontakt. Vilket jag förstår var situationen med den skilda kvinnan ungefär? 
    Jag skulle nog inte lägga så stor vikt vid smsandet, det är på så ytlig nivå antagligen. Som du säger: lite bekräftelse förmodligen och lättare att snacka eftersom man inte träffat personen. Det att man vill dölja kan också bero på att man tycker att smsandet är så oskyldigt och oviktigt, och därför inte vill att ens partner ska börja oroa sig eller börja tro något( Så tänkte jag iaf). 

Bara mina funderingar över detta, men jag förstår att du reagerar, det skulle jag också göra. Lite dubbelmoral kanske, men jag skulle absolut inte gilla om min pojkvän sms-flörtade med någon ens oskyldigt. Nu vet jag ju inte om du fortfarande gör sånt själv, men annars skulle jag sluta med det för att slippa hela dubbelmoral grejen.

Kramar

• Anna1984

Tack för ditt svar! =)

Är exakt så som jag tänker också.. Jag hade förmodligen skitit i det blå skåpet som fasen om han hade sett dom smsen jag skickade.. Men det var verkligen inget av betydelse nånstans, så det hade varit väldigt olyckligt om han sett det (tur han inte gjorde) Jag gör det dock inte längre, dels för att jag inte alls är i behov av bekräftelse just nu, det rann lixom ut i sanden. Förhoppningsvis är det så han känner och tycker också och då är jag inte det minsta orolig.

Man är ju knäpp egentligen, jag gjorde exakt samma sak själv, och nu blir jag sårad när han gör det.. Antar att jag inte vet hela bakgrunden till det, som jag såklart gör med mitt eget handlande..

• Anonym (fundersam)

Ok, förstår. Men helt seriöst, jag citerar från det han skrev till den andra tjejen: Ja, jag kommer nog drömma om dig me ;)

Det där är för mig helt oförlåtligt! Oavsett om det är nytt och ni inte är ett par än så känns det FEL att skriva sånt till andra människor när man håller på att utveckla känslor för en viss person.

Jag och min fästman har varit tillsammans i över 4 år och det där har ALDRIG hänt oss. Jag älskar honom så otroligt mycket att jag inte behöver bekräftelse från annat håll och om han hade skickat såna sms till en annan tjej hade jag gjort slut direkt. Man kan inte älska en person på RIKTIGT och skicka såna sms till andra. Om det där händer er redan så är det ett riktigt varningstecken. Ni har ju precis funnit varandra igen, är det inte meningen att ni ska vara fokuserade på varandra?

• Anna1984

Jag vet, jag håller med dig också.. Jag är så kluven i detta alltså..

Å ena sidan utgår jag från mig själv, det jag gjort och hur jag kände. Jag älskar honom av hela mitt hjärta, och ändå gjorde jag så (mikrofonkåt..). Så jag vet att man kan göra så, oskyldigt och dumt, även fast man älskar "en annan".

Eftersom han är så udnerbar mot mig och inte har den blekaste att jag smygtittat hans sms, så är han precis som vanligt, jättefin, flörtig när vi ses, säger att han saknar mig osv..

Det är sårande, det är det.. MEN, om det är så att det inte betyder något för honom, då är det fine med mig, eftersomjag vet hur boostande det kan vara att få bekräftelse från annat håll ibland. Men om det verkligen är så att han faktiskt drömmer om henne, och tänker på henne,, Ja då skulle jag nog göra slut..

• Anonym (fundersam)

Ok, förlåt att jag är tjatig men jag e väl lite efter Skrattande men varför behöva bekräftelse på annat håll? Och det enda sättet för dig att veta om han faktiskt drömmer om henne är att fråga rakt ut och därmed stå för det du har gjort. Om ni inte kan vara ärliga mot varandra innan ni ens blivit ett par, hur ska det gå sen? Och helt ärligt, jag tror inte att man behöver söka bekräftelse från andra om man verkligen älskar varandra och vill ha en gemensam framtid...

• Anonym (Krångligt.)
    Anonym (fundersam) skrev 2012-10-29 16:44:43 följande:
    Ok, förlåt att jag är tjatig men jag e väl lite efter Skrattande men varför behöva bekräftelse på annat håll? Och det enda sättet för dig att veta om han faktiskt drömmer om henne är att fråga rakt ut och därmed stå för det du har gjort. Om ni inte kan vara ärliga mot varandra innan ni ens blivit ett par, hur ska det gå sen? Och helt ärligt, jag tror inte att man behöver söka bekräftelse från andra om man verkligen älskar varandra och vill ha en gemensam framtid...
    Nu vet ju inte hur det är för alla andra, men jag kan säga en anledning att sms-flörta förutom att söka bekräftelse.
    Kanske inte är en bra anledning, men den existerar också. Det är att man tycker att det är kul! Jag själv gjorde det mest därför och killen jag flörtade med, jag menar.. man älskar ju varandra i sitt förhållande och har förhoppningvis behöver man inte ytterligare bekräftelse än så, men vissa gillar ju att flörta. Då flörtar man med någon som man ändå vet att det inte finns en chans i världen att man någonsin skulle ha någon riktig relation till. Så vem vet, han kanske tänker så? ;) 
  • Anonym (fundersam)

Ja, ni får förlåta men jag förstår det inte. Jag tycker att det är fel men det är inte min sak att tala om för er vad ni ska göra. Jag hoppas bara att du, Anna, tänker långsiktigt och att du och han kan vara öppna och ärliga mot varandra. Det kommer man långt med! Även om han skulle bli arg på dig om du berättar att du har läst hans sms så måste han ju fortfarande förklara sig, eller hur? Och om han beter sig som att det är en dödssynd... ja, då e det hans loss att han avfärdar dina försök till att bygga upp ett bra förhållande!

• Anonym (icke snokande)

mår man bra med sig själv o sin partner så behöver man inte sitta o sms-bekräfta o snoka i andras telefoner eller mailbox.

Skulle bli väldigt ledsen o känna mig sårad o misstrodd om min sambo började snoka i min telefon eller nått annat. och jag skulle personligen ALDRIG snoka i hans telefon eller mailbox, misstänkte jag något så hade jag tagit upp det lite fint o förhört mig om jag trodde nått.

Tycker nog att du gick över gränsen rejält när du snokade i hans telefon oavsett om ni är ett par eller på väg att bli ett par igen.

Ska man satsa på varandra så är nog tillit ett krav för att kunna vara seriös iaf.

Men så här ser jag på saken o det betyder inte att jag har rätt utan det är bara som jag känner det.

• Anna1984

Ni behöver verkligen inte påtala det för mig igen, jag skäms redan som en jäkla hund för att jag tog det dumma beslutet att snoka i hans telefon. har aldrig gjort det tidigare och kommer aldrig göra det igen. Jag har egentligen aldrig haft någon anledning att tvivla på honom, han har alltid varit öppen med vem som skriver/ringer etc. Jag gjorde detta av den anledningen att vi just nu är i en "uppstart" igen, och jag är så jäkla livrädd att bli sårad (som hänt i tidigare förhållanden, det är mitt problem,m jag vet, men gjort är gjort).. Tänkte lixom; OM han skulle ha något annat samtidigt som mig-då vill jag veta det TIDIGT så jag kan avsluta det hela och gå "vinnande" ur situationen. Låter knäppt men det var så jag kände..

Men, nu när jag fått bekräftat att han smsar med en annan kvinna, ja då är jag inte säker att jag bara vill avsluta det hela bara sådär. Jag vet ju inte bakgrunden till dessa sms. Eftersom jag själv har smsat med en kille då och då, flörtiga sms, vilka inte betydde ett jota, så vet jag att det är möjligt att göra sånna "slips". Denna kille bor också på annan ort, har tjej, och det finns inte en chans i världen att det skulle bli något mellan oss. D'rför var det lite kul att smsa lite, tråkiga dagar på jobbet. Jag och killen jag tr'ffar har lixom inte den sorts relation just nu. Vi trevar lite och är lite osäkra på varann fortfarande.

Vår histora är väldigt komplex, vi hade det på många sätt det helt fantastsik. Han är helt underbar och världens finaste kille. Tyv'ärr hände det en del jobbiga saker, utomstående saker, som förstörde för oss, tärde sönder den kärlek vi hade, och fortfarande har för varann. Men tillräckligt med slit gör lixom att kärleken inte räcker, vilket hände för oss. Nu har det lagt sig och det är därför vi börjat träffas igen, men det är i läget att om det blir vi inge, ja då är det på riktigt, då blir det hus, familj, giftemål, så vi vill inte förhasta oss in i nått som vi redan vet är skört just nu. Det är trevligt att träffas som vi gör, vi har det väldigt mysigt och han är så fin, han gör verkligen vad som helst för min skull. Detta gör det så svårt att först VARFÖR han smsar såhär med en annan. Vill tro att allt det han gått igenom, den dåliga självkänslan han lidit av under lång tid gör att han tycker det är "trevligt" och smickrande med uppmärksamhet från det andra känet, inte bara från mig. Så var det iaf för mig. Det var kul att få smicker, komplimanger.. Som en boost. Det borde vara från killen jag träffar, det borde räcka med han smicker, men just nu är vi itne i det läget att vi skickar sånt till varann. Dock när vi träffas, så är det väldigt fklörtigt.. (Vi träffas ca 1-2 gånger i veckan)...

Hoppas att ni förstår att detta är vääldigt komplext men trots allt så älskar jag honom så mycket att jag får tårar i ögonen bara av att skriva detta och föreställa mig ett liv utan honom - går bara inte.

• Anonym (Krångligt.)
    Anna1984 skrev 2012-10-30 08:01:39 följande:

Ni behöver verkligen inte påtala det för mig igen, jag skäms redan som en jäkla hund för att jag tog det dumma beslutet att snoka i hans telefon. har aldrig gjort det tidigare och kommer aldrig göra det igen. Jag har egentligen aldrig haft någon anledning att tvivla på honom, han har alltid varit öppen med vem som skriver/ringer etc. Jag gjorde detta av den anledningen att vi just nu är i en "uppstart" igen, och jag är så jäkla livrädd att bli sårad (som hänt i tidigare förhållanden, det är mitt problem,m jag vet, men gjort är gjort).. Tänkte lixom; OM han skulle ha något annat samtidigt som mig-då vill jag veta det TIDIGT så jag kan avsluta det hela och gå "vinnande" ur situationen. Låter knäppt men det var så jag kände..

Men, nu när jag fått bekräftat att han smsar med en annan kvinna, ja då är jag inte säker att jag bara vill avsluta det hela bara sådär. Jag vet ju inte bakgrunden till dessa sms. Eftersom jag själv har smsat med en kille då och då, flörtiga sms, vilka inte betydde ett jota, så vet jag att det är möjligt att göra sånna "slips". Denna kille bor också på annan ort, har tjej, och det finns inte en chans i världen att det skulle bli något mellan oss. D'rför var det lite kul att smsa lite, tråkiga dagar på jobbet. Jag och killen jag tr'ffar har lixom inte den sorts relation just nu. Vi trevar lite och är lite osäkra på varann fortfarande.

Vår histora är väldigt komplex, vi hade det på många sätt det helt fantastsik. Han är helt underbar och världens finaste kille. Tyv'ärr hände det en del jobbiga saker, utomstående saker, som förstörde för oss, tärde sönder den kärlek vi hade, och fortfarande har för varann. Men tillräckligt med slit gör lixom att kärleken inte räcker, vilket hände för oss. Nu har det lagt sig och det är därför vi börjat träffas igen, men det är i läget att om det blir vi inge, ja då är det på riktigt, då blir det hus, familj, giftemål, så vi vill inte förhasta oss in i nått som vi redan vet är skört just nu. Det är trevligt att träffas som vi gör, vi har det väldigt mysigt och han är så fin, han gör verkligen vad som helst för min skull. Detta gör det så svårt att först VARFÖR han smsar såhär med en annan. Vill tro att allt det han gått igenom, den dåliga självkänslan han lidit av under lång tid gör att han tycker det är "trevligt" och smickrande med uppmärksamhet från det andra känet, inte bara från mig. Så var det iaf för mig. Det var kul att få smicker, komplimanger.. Som en boost. Det borde vara från killen jag träffar, det borde räcka med han smicker, men just nu är vi itne i det läget att vi skickar sånt till varann. Dock när vi träffas, så är det väldigt fklörtigt.. (Vi träffas ca 1-2 gånger i veckan)...

Hoppas att ni förstår att detta är vääldigt komplext men trots allt så älskar jag honom så mycket att jag får tårar i ögonen bara av att skriva detta och föreställa mig ett liv utan honom - går bara inte.

Återigen: Lycka till & hoppas att allt ordnar sig! Är ganska säker på att jag förstår hur du känner, finns här om du behöver prata. 
    Kramar på dig!  
Svar på tråden Oskyldigt eller ej?