• Anonym (Irriterad)

Skaffa inte barn för uppmärksamhetens skull !!

Förlåt att jag skriver som anonym men många som vet vem jag är här!

Jag har börjat bli irriterad på allt prat om barn. Jag ÄLSKAR barn och jag VILL ha barn nu... MEN vi kan inte just nu pga flera olika saker så som ekonomi mm Jag får ändå ALLTID frågan "när ska ni skaffa barn?" jag får frågan även av folk jag träffar en gång i veckan. Bara för man är i förhållande kan/vill/måste man inte skaffa barn. eller? Trött på att allt tjat, hade vi kunnat hade vi skaffat barn och hade vi blivit gravida - då hade vi berättat det. Många frågar om jag är gravid hela tiden för jag inte gillar alkohol. ...

Nästa punkt är folk som skaffar barn bara för att! De vill ha uppmärksamheten. sen om de varit tsm med killen i 1 månad eller 10 år spelar ingen roll. varför så bråttom?  Likaså skaffa inte barn för att någon ska älska dig. det är själviskt, tänk på barnet! Det finns så många som skaffar barn fast inte båda är med på det, bara för att ha något att göra osv en väninna sa att hon skaffade barn för att hon skulle ha något att göra nu när hon inte hade något jobb ??? Eller det nya modet i mina trakter att skaffa barn när du är under 20 (vissa 15,16). En annan väninna är 20 år och gravid och hon sa "vi har försökt jättelänge"..  suck 

Sen vet jag att det finns många olika situationer och alla är olika (finns jättemånga bra ensamstående och liknande) men just detta irriterar mig ! Behövde skriva av mig :)  Och ta inte detta personligt eller liknande, detta är endast MINA åsikter. :) 

• Svar på tråden Skaffa inte barn för uppmärksamhetens skull !!
  • daniiel
    PiaB skrev 2012-11-08 19:44:45 följande:

Ibland funkar det att citera, ibland inte... Daniiel: Nej självklart stannar inte livet. Jag njöt för full av att ha småbarn och njuter nu av att ha vuxna barn. Jag hade barnen med på allt där det var passande för barn att vara med. Slutade inte leva och kände aldrig att jag försakade något.

Men det finns de som använder orden "leva först", bl.a. min dotter. Hon och hennes kille vill plugga klart, skaffa jobb, flytta hemifrån, resa även om man kan göra det med barn också o.s.v. De säger att de vill leva livet innan det är dags för att "sitta hemma och mysa med småbarn". Kanske ett felaktigt uttryck men jag förstår vad hon menar.

Jag kanske borde skrivit "låt henne leva utan barn först"

Jag förstår också vad hon menar, men jag tycker uttrycket blir så fel, rent allmänt alltså, hur det används. Sedan, som FrökenMäkelä skriver, så har alla olika syn på hur man vill leva. Självklart ska man kunna plugga, jobba, resa osv före man skaffar barn om man vill det. Det betyder dock inte att alla i den åldern har samma mål, önskemål och drömmar. Jag menar inte att du eller din dotter tror/säger det, utan mer i allmänhet. Man kan vara i 20-års åldern och inte vilja plugga flera år eller resa, gå ut på krogen och vad det nu är som folk brukar säga att man "ska" göra innan man skaffar barn.
  • AnnSofieS

Sitter i samma situation. Min blivande är 44 och jag är 27. Han har inte några innan och jag vill inte ha. Jag älskar barn men vill inte ha någon egen. 
    När man går på jobbinterjuv och dom ser min ålder så kommer frågan, Barn? Nej det blir det inte och dom tittar så konstigt på en precis som är knäpp i huvudet att man inte vill ha barn. 
    Varför måste jag försvara mitt val att inte ha några barn? 

• Sjörå
    AnnSofieS skrev 2012-11-08 20:02:23 följande:
    När man går på jobbinterjuv och dom ser min ålder så kommer frågan, Barn? Nej det blir det inte och dom tittar så konstigt på en precis som är knäpp i huvudet att man inte vill ha barn.
    Varför måste jag försvara mitt val att inte ha några barn?
    Om man ska skaffa barn eller inte är något man faktiskt inte får fråga om när man intervjuar folk. Lika lite som man får fråga om religion, sexuell läggning eller något annat privat.
  • maxmamma

jag fick första barnet 5 dagar innan jag fyllde 21, blev ensamstående de första 1½åren innan barnets pappa insåg att han vuxit från att vara ute o supa o partaja, han hade dock redan ett barn på 3år när vi träffades.

när äldsta var nästan 2år så blev vi tillsammans och vi fick ytterligare ett barn till när jag var 26år. vi levde ihop o gifte oss så småningom, men det gick i stöpet så vi skilde oss.

när jag träffade min m2b så var han barnlös men jag hade ju mina två sen tidigare,o från början sade jag att jagi inte skulle ha fler barn men sen så kom vi på att vi ville ha en gemensam nämnare o då blev vi föräldrar till vårat gemensamma barn som är 3½år nu o jag var 32½år när jag fick sista barnet.

men oavsett så har barn aldrig varit till besvär för mig, jag har pluggat fast jag haft barn i lågstadie o dagis åldern jag har jobbat o även semestrat med barnen.

jag har aldrig sett barnen som ett hinder för nått jag vill göra, jag o m2b tar med dem på det mesta, men ibland blir det nån grej som bara han o jag gör ensamma.

Det jag vill säga är att jag har skaffat barn när det passat mig o deras pappor, inte för att nån annan frågat o tjatat.

Folk ska skaffa barn när de känner sig redo, inte för att andra vill och en del vill resa o plugga innan de skaffar barn o endel gör som jag, gör det mesta trots att jag har barn.

Det finns folk som skaffar av fel anledning, tex tror att de kan tvinga kvar sin partner i förhållandet om de lurar på den andre ett barn. eller skaffar barn för att de är ju så gulliga. eller för att det är ett  "mode" att bli gravid o få en bebis.

Det finns både bra o dåliga ensamstående föräldrar det finns både bra o dåliga sammanlevande föräldrar men jag är av den åsikten att få barn när man är mitt i tonåren är inte nån bra ide tycker jag.

men jag själv ville bli en relativt ung mamma till mina barn o det var mitt o partnern beslut ingen annans.

Om PiaB´s dotter vill vänta så finns det väl en anledning till det o det är hennes beslut.

och pratet om kärleksbarn, man kanske inte är så sugen på att bli förälder när man är över 40 o redan har vuxna utflugna barn.

nä allt har sin tid o det är bäst att låta det vara så Glad 

• Bmw
    Anonym (Irriterad) skrev 2012-11-08 18:56:23 följande:
    Förlåt att jag skriver som anonym men många som vet vem jag är här!

Jag har börjat bli irriterad på allt prat om barn. Jag ÄLSKAR barn och jag VILL ha barn nu... MEN vi kan inte just nu pga flera olika saker så som ekonomi mm Jag får ändå ALLTID frågan "när ska ni skaffa barn?" jag får frågan även av folk jag träffar en gång i veckan. Bara för man är i förhållande kan/vill/måste man inte skaffa barn. eller? Trött på att allt tjat, hade vi kunnat hade vi skaffat barn och hade vi blivit gravida - då hade vi berättat det. Många frågar om jag är gravid hela tiden för jag inte gillar alkohol. ...
    Nästa gång så kanske du ska testa svara med att "alla kan inte få barn hur lätt som helst" Dom kanske behöver den där sparken på smalbenet för att inse vilka övertramp dom gör. För det är stor skillnad på att fråga när man ska skaffa barn och om man har funderat på att skaffa barn, oerhört stor skillnad. För tyvärr så finns det så många som har svårt att bli med barn som får höra sånt där i tid och otid. Men sen är inte roligt oavsett att få höra det!
  • Biographic

Väldigt OT, men jag förstår inte varför folk säger att dom "bor hemma". Jag menar, jag bor också hemma? I mitt hem med min sambo och son. Mina systrar bor hemma, i ett hus med min mamma. Min kompis bor hemma, i en etta, själv. Jag förstår såklart att de som säger såhär menar "hemma hos föräldrarna" men hemma är alltid där man har sitt hem, oberoende av föräldrars hem.

• purpleflower

Håller med dig, får själv väldigt ofta också frågan "när ska ni skaffa barn?" eller "är det inte dags nu när ni gift er?" osv... Blir såå trött på alla både arbetskamrater, vänner, familjemedlemmar, bekanta som ska hålla på och lägga sig i..! Tycker att detta är en sak som rör bara mig och min man, ingen annan. För de vet inte alls hur vår situation ser ut, vi kanske har försökt i flera år men inte lyckats, och det vore ju förkrossande att få höra folks tjat hela tiden om att man borde skaffa barn då. Nu är det inte så, vi har inte ens börjat försöka än, men det vet ju inte dom.

Vi har inte bestämt oss för exakt när vi vill försöka men jag vet iaf att jag vill åka på vår bröllopsresa först utan att vara gravid och sen får vi se. Kanske blir det nästa år, eller året därefter, tiden får utvisa. Det är vad jag har sagt till alla som frågar, men man kanske inte borde sagt nåt överhuvudtaget, för nu lär väl alla börja tjata när vi kommit hem från resan..
    Själv frågar jag aldrig folk när de ska skaffa barn, just pga att jag inte vill riskera att såra eller stressa någon. 

Och angående det här med att skaffa barn pga att "de är ju såå söta" eller för att det är "mode", det tycker jag bara tyder på omognad och att de verkligen borde fundera över vad det egentligen innebär att ha ett barn... 

• Krystal

M2b:s vänner har så smått sluta ställa den frågan "Och när tänker ni skaffa barn då?", men det tog väl 7-8 år. Nästa år har vi varit tillsammans i 10 år och vi har tänkt gifta oss (strax efter att jag fyllt 34 och m2b ska fylla 41) så efter det kommer väl dom att börja fråga igen misstänker jag.....

• passionsblomman
    PiaB skrev 2012-11-08 19:09:55 följande:

Nu är jag 46 år och min blivande man 42. Mina barn är vuxna och jag har verkligen ingen lust att börja om med småbarn. Min blivande man har inga barn av olika anledningar som ingen mer än han har med att göra. Alltså inga som helst problem för oss. Men herregud var alla tjatar igen! Men han borde få ett barn, men ett litet kärleksbarn, men ni är inte för gamla...

Allvarligt talat-om man ens börjar prata fler graviditeter med en kvinna som fyllt 46, då fattas det faktiskt rätt stor bit av de basala kunskaperna i mänsklig biologi.
    Vi som passerat 40 och redan har barn, har ju betydligt större chanser att bli mormor/farmor än mödrar igen. Det är ytterst undantagsvis folk efter 42 får fullgångna och friska barn. Jag tror nästan inte mina ögon när jag ser att du får den frågan!
    Snacka om att undersäkningarna som visar att vi överskattar den fertila åldern, tyvärr stämmer!

Fast, under vår kamp för syskon, så har man ju -och fortfarande får vi-kommenatren "du ska se att när ni väl ger upp och slappnar av, när ni minst anar det.."

Tro mig, man kommer också till en punkt även i en kamp och sorg, då det på ett sätt är skönt att få stänga dörren. man VILL inte hänga kvar i hoppet mer, och då kan man lämpligen få skonas från andras klämkäckheter.

Annars, apropå tråden rent allmänt undrar jag lite: hur vet ni vilka osakerna rär tll att era medmänniskor "skaffar" barn?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel
    passionsblomman skrev 2012-11-08 23:05:22 följande:
    Annars, apropå tråden rent allmänt undrar jag lite: hur vet ni vilka osakerna rär tll att era medmänniskor "skaffar" barn?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Det är ju helt omöjligt att veta, även om man kan tycka sig veta. Även om personen i fråga säger "bu", så kan det lika väl vara "bä" egentligen.
Svar på tråden Skaffa inte barn för uppmärksamhetens skull !!