• Lina2126

Vad tycks om inbjudan? Åsikter välkomnas!

Man blir "hemmablind" efter ett tag med inbjudan, vad tycker ni om inbjudan (som med flit är lite mindre formell)? Mer info som behövs som jag glömt?

--------------------------------------------------------------

Efter lång väntan och längtan samt två underbara barn som kommit till, är det äntligen dags för giftermål!
    med skratt, sång och glädje hoppas vi att ni vill dela denna dag med oss!

BRUDGUM & BRUD

Vigseln äger rum i XX Kyrka den 17 augusti kl. 14.30. Sedan fortsätter kvällen med middag och fest på XX Herrgård.
    För info om vägbeskrivning, boendealternativ och andra saker som kan vara bra att veta hänvisar vi till BLOGGADRESS, lösenord XX.
    Klädsel: Kavaj

OSA Senast 4 april till XX tel: mail:
    Toastmadames: YY och YY, kontaktuppgifter
    -------------------------------------------------------------------------------------
    Sen på blogggen kommer info att finnas om boendealternativ, barn på bröllopet eller, mat o dryck (vad vi bjuder på/om baren tar kort/kontanter), boendealternativ, ev önskemål på present och förklaring av klädkod.
    Inbjudan kommer att se ut såhär:
  • Svar på tråden Vad tycks om inbjudan? Åsikter välkomnas!
  • GustavB
    darkHorse skrev 2012-11-14 13:42:31 följande:
    Förlåt, men nu blev jag förvirrad :s Är du TS m2b?
    Sker svar via post eller telefon? Det finns inga nötallergiker eller laktosintoleranta då?
    Haha, nej det är jag inte, inte så vitt jag vet iaf :]
    Men tog på mig att svara på frågan som du ställde ändå, visste inte att den var riktad till henne. Svarar även på den sista frågan där, vi kommer ha alla svar via vanlig post, en RSVP kommer inkluderas i inbjudan som de får skicka tillbaka. Vi har 1 laktosintolerant men hon brukar klara sig bara hon tar en tablett innan hon äter något som innehåller laktos. 0 Nötallergiker 
  • MH2014

Super fina inbjudningar!! Vi ska göra liknande själva, när det är dags!!

• darkHorse
    GustavB skrev 2012-11-14 13:53:36 följande:
    Haha, nej det är jag inte, inte så vitt jag vet iaf :]
    Men tog på mig att svara på frågan som du ställde ändå, visste inte att den var riktad till henne. Svarar även på den sista frågan där, vi kommer ha alla svar via vanlig post, en RSVP kommer inkluderas i inbjudan som de får skicka tillbaka. Vi har 1 laktosintolerant men hon brukar klara sig bara hon tar en tablett innan hon äter något som innehåller laktos. 0 Nötallergiker 
    Jaha. Jag gav bara respons på hennes inbjudan. Trådens ämne är liksom "vad tycks om min inbjudan?"
  • Biographic

Nu vet jag ju inte vilken sorts mat ni ska ha men glutenintolleranta? Allergi mot nån frukt/grönsak? Det är inte bara vego/laktos/nötallergi som finns :P

• Sjörå

Det enda jag reagerade på är att barnen har kommit till. Låter lite konstigt i mina öron och jag hade nöjt mig med att skriva efter två underbara barn eller något liknande. I övrigt är inbjudan väldigt snygg och tydlig.

• mimi00

Jag skulle inleda med "ni är välkomna att bevittna vigsel mellan XX och YY" eller något liknande. inbjudan är fin :)  håller med Sjörå om att det med barnen känns onödigt :)  och att osa datum är lite tidigt? 

lycka till :)  

• Lina2126

Tack för tipsen!

Vi satte OSA i juni istället, håller med om att april blir lite för tidigt. Har just beställt inbudningarna och det tar ett tag innan de kommer också. =). Men är det föööör tidigt att skicka ut i januari/ februari och bröllopet är i augusti?

Sambon är själv glutenintolerant, och de flesta allergier har vi koll på. Men vi tänkte att info om att man ska anmäla ev allergier etc kommer att stå på hemsidan, likaså det med barn etc, så slipper inbjufan bli så lång tänker vi?

• stormhelen
    darkHorse skrev 2012-11-14 12:59:02 följande:
    Hur gör ni med specialmat? Nuförtiden är det nästan alltid någon som är vegeterian eller allergisk. Jag skulle ta med att man anmäler detta vid OSA, om det är så att ni kommer bjuda på specialmat.
    Det har ofta hänt mig att folk har glömt anmäla eller tyckt att jag redan vet vad de är allergiska mot. Det gör jag ju iofs men när det är många gäster är det bra att ha en lista.

Om det är ni själva som tar emot OSA kan ni ju reagera lite fint om någon misstolkar inbjudan och bjuder med sin nya respektive trots att inbjudan inte avsåg dem eller liknande.

Jo, det är ett problem som blir allt vanligare.

Vi ska en tre rätters meny som serveras av personal och som vi (brudparet) bestämmer vad den ska innehålla.

Vi ska lösa det så att vi skriver det på baksidan av inbjudningskortet, att då man osa:r ska de meddela om någon har en allergi, är vegeterian eller om barnen behöver en mer anpassad bernmeny (både vad gäller mänden mat eller om de är kräsna och föredrar speciella maträtter). Vidare kommer samma information att finnas på en hemsida som jag sitter och arbetar med för närvarande som kommer att bli tillgänglig i samband med att inbjudningskorten skickas ut. Även adressen till denna hemsida kommer att finnas med på baksidan av inbjudningskortet (samt lite annan information)

Jag skulle tro att vi antagligen kommer att bli tvugna att få fråga gästerna om de har en allergi eller dylik, just för att folk kan tendera att glömma att säga till om sådana saker. En förhoppning är att hemsidan ska hjälpa med det. Men det kanske man inte ska räkna med.

På så sätt får de gästerna med "speciella behov" en mer anpassad meny efter just deras behov. Vi har valt att ha osa en månad innan vi ska gå igenom menyn med företaget som ska göra maten. Det borde ge oss gott om svängytrymme för bla sådana här saker. Vi vill hälst veta då vi går igennom menyn vilka som ska ha en annan meny och hur många det är.

• Possa

Hej!

Jag har funderat kring en liknande inbjudan fast utan kartongen. Den är jättefin! 

Måste fråga dig vart du ska få tag på spetspappert? Jag har letat efter tårtpapper och dylikt men hittar inget bra!

• Lina2126
    Possa skrev 2012-11-20 20:23:23 följande:

Hej!

Jag har funderat kring en liknande inbjudan fast utan kartongen. Den är jättefin!

Måste fråga dig vart du ska få tag på spetspappert? Jag har letat efter tårtpapper och dylikt men hittar inget bra!

Jag beställde allt i ett kit från Canada. Men jag vet att Panduro har tårtpapper som kan vara lite bättre än det på konsum med mönster etc?

Jag har även beställt och fått hem suuuperfina spetskuvert från etsy.com som vi ska till tackkorten:

• Lina2126

Här är våra kuvert till tackkorten..
  • MH2014

Har gett mig på att göra sådana...riktigt roligt och lätt :) vilket mått har du på dina beställda? Tyckte det va svårt att hitta bra mått på etsy för beställda kort...men du kanske gör helt egna sådana?

• Lina2126
    MH2014 skrev 2012-11-22 19:23:43 följande:
    Har gett mig på att göra sådana...riktigt roligt och lätt :) vilket mått har du på dina beställda? Tyckte det va svårt att hitta bra mått på etsy för beställda kort...men du kanske gör helt egna sådana?
    Jag beställde de som dem kallar A7, de är lite större än ett vanligt kuvert, ca 19x15 cm!
    =)
  • MH2014

Oki,,då har jag nog kollat dåligt ;) köpte du av "AllThingsAngelas"? Eller vem va din säljare?

• Lina2126
    MH2014 skrev 2012-11-22 19:38:45 följande:
    Oki,,då har jag nog kollat dåligt ;) köpte du av "AllThingsAngelas"? Eller vem va din säljare?
    Ja det var från henne jag beställde! =) Lika fina i verkligheten som på bild! Måtten står i inches på hennes sida, så översätt måtten till svenska mått så hittar du nog några som passar =)
Svar på tråden Vad tycks om inbjudan? Åsikter välkomnas!