Om jag vore din vän, skulle jag nog ta saken ganska naturligt om du bertättade för mig i förtroende hur du känner inför din mans tvekan och så.
Alltså, jag tror du kan förmedla till henne hur stor din egen längtan är, och berätta lite i förbigående att du får lov att erkänna att du känner dig avundsjuk på henne, men kanske prata mer om hur du känner med att du trodde du och maken var på samma ställe i processen.
Där kan hon ju lyssna och stötta och få berätta hur resan var för henne och hennes man och kanske finns det beröringspunkter. Då får hon klart för sig att allt det här med att andra får barn och inte du, jutst nu är skitjobbigt för dig, men utan att det behöver bli världens fokus på just hennes graviditet och din avundsjuka där. Honkan ju inte göra så mycket åt den saken liksom. men hon kan finnas där för dig i samtal om just ditt liv och din situation. Och du kan fråga henne hur hon själv upplevt det "kände du så här?", för när man vågar kolla av med andra, så brukar man kunna upptäcka att de går igenom ganska liknande känslor som man själv. Man är sällan ens hälften så unik som man tror med sina känslor...
Såklart behöver du också prata vidare med din man, och det lär ni behöva göra i omgångar och olika stora doser. Det är ofta en process att komma fram till att man är beredd att ta det stora steget att ta emot ett barn. att man någonstans under den tvekar, kan vara ett tecken på viss mognad och ansvarskänsla, likaväl som det kan vara tvärtom. Bara du och din man kan komma fram till vad det är som får just honom att tveka. men det kan lätta för dig att ha din vän (-och förhoppningsvis andra vänner?) att prata med under tiden. en del av ditt behov att ösa, kan vara bra att bespara maken.