• Bewi

Ska vi skicka ut "fake" inbjudningar???

Okej såhär ligger det till, jag och min m2b har sen vi förlovade oss tänkt ha bröllop och fest med familj och vänner. Vi har bokat kyrka och lokal på annan ort så alla gäster behöver resa dit och boka boende mm. Men nu har vi bestämt oss för att rymma och gifta oss utomlands i Vegas ;) vi har bokat flyg hotell och kapell så allt är klappat och klart med vårat hemliga bröllop! Vi har bjudit in vissa vänner som vi skulle vilja att de följer med, men räknar såklart inte med att nån kan... Men alla andra som vet att vi ska gifta oss och som väntar på inbjudningskort mm hur gör vi med dom?? Vi vill ju inte berätta att vi åker bort och gifter oss då vi båda tror att våra närmsta familjer kommer bli besvikna att de inte fick va med. Men vi har bestämt oss att göra detta på vårt sätt då det faktiskt är vårat bröllop!! Tycker ni att vi ska skicka ut "falska" inbjudningskort eller bara "glömma" att skicka ut dom i tid?? Vi gifter oss i påsk 2013 och vi hade planerat att gifta oss veckan innan midsommar i juni 2013.. Så hur ska vi göra?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-22 13:38
    Okej nu har vi bestämt att INTE skicka ut fake inbjudningar!! Tanken va ju inte att det skulle vara som ett skämt utan man kan ju faktiskt ändra sig mitt i alltihop och rymma även fast man planerat att ha riktigt bröllop med ära o kära.. Det va lite så vi tänkte att det skulle bli.. Men nu har vi bestämt att vi har fest istället för alla som vill komma och fira så det får bli inbjudningar till det istället :) tack för allas åsikter och synpunkter och tips :)

• Svar på tråden Ska vi skicka ut "fake" inbjudningar???
  • Bewi

Skriver på iPad så styckesindelningen fungerar tyvärr inte :( hoppas ni kan läsa iaf!!

• knackamackadam

Falska inbjudningskort? Alltså att ni skickar ut en inbjudan till ett bröllop som inte kommer att äga rum? Det tycker jag inte att ni ska göra, om det är så du menar. Det finns väl inget skojigt med det? Eller, missar jag poängen?

• Bewi

Nej alltså det är inte menat som ett skämt utan ifall vi ska skicka ut inbjudningar till typ våra föräldrar.. Vi vill hålla detta hemligt med giftemålet i Vegas och vill inte att våra föräldrar och andra familjemedlemmar får reda på det då dom kommer proppas på att vi ska ställa in det eller åka med. Så bör vi skika "fake" inbjudningar till dom för att liksom "lugna" föräldrarna?? Våra närmaste vänner vet att vi åker till Vegas för de har vi bjudit in men vi vill nye ha med familjen på resan eller bli övertalade att ställa in bara för att våra föräldrar vill vara med..

• Bewi

Skrev fel... vi vill alltså INTE ha med familjen på resan

• PiaB

Nej jag skulle inte skicka falska inbjudningar. Skulle själv bli jättebesviken om jag trodde jag skulle gå på ett bröllop som visade sig inte bli av. Eller blir av blir det ju men inte med mig som gäst. Förstår inte varför ni funderar på det? Tänk om folk köper kläder och presenter, tar ledigt från jobbet och fixar barnvakt.

Nej då får ni nog hitta på något annat om ni inte vill säga som det är. Era nära och kära blir nog minst lika besvikna om de blir "snuvade" på erat bröllop som om de får veta att ni tänker "rymma" och de inte får vara med.

• Sofiiiz

Å du tror inte de blir besvikna när de inser att de inte blir nått bröllop ni bjudit dem till? Nä isåfall är de bättre att inte skicka några inbjudningar alls! Och sen låta allt bero - frågar nån om när de var dags. Så får ni väl bara svara att ni inte vet än, eller att de inte är klart än, eller att de kommer dröja.

De beror ju helt klart också på vad ni har sagt till alla andra, har ni berättat att ni bokat lokal på annan ort kyrka osv? SÅ är de ju inte alls konstigt att nån förväntar sig inbjudan!
    De personerna är väl bättre att berätta att de blivit ändrade planer så ni har avbokat den kyrkan o lokalen. Att ni ska titta på andra alternativ. Då behöver ni ju inte berätta att ni bokat en resa till Vegas redan..

• knackamackadam

Jag skulle inte ha skickat ut fejkinbjudningar. Varför inte säga att ni ställer in men ska gifta er senare i stället och säg att ni inte bestämt när.

• PiaB

Eara föräldrar kan väl inte tvinga er att ställa in? Gör ni inte som ni vill? Det finns alltid några som tycker man gör fel hur man än gör. Kan ni inte bara säga att ni tänkt om och vill gifta er bara ni? Ni behöver ju inte tala om när eller var.

• Bewi

Jag har tänkt i samma banor att jag själv skulle känna mig snuvad om jag fick inbjudning och sen att det inte blev av.. Min m2b tycker inte det spelar nån roll han vill bara bli av med sin mamma som tjatar om massa inför bröllopet. Våra familjer vet redan vilket datum vi bokat kyrka och lokal mm. Vi har bokat vid mina föräldrars landställe så alla vet ju redan när det är. Alla har redan börjar hinta om att inbjudningarna måste skickas ut snart. Både min och min m2b's mamma är väldigt dominanta och vill vara med och bestämma kring bröllopet, är en stor anledning till att vi nu valt att rymma... Så skulle bli väldigt svårt att säga att vi gifter oss utomlands för då blir det stoooor övertalning för att ställa in resan och om vi inte går med på det kommer dom åka med även fast vi säger nej. Det bästa tycker jag ju absolut är att inte skicka ut inbjudning till familjen men ibland känns det som att det vore enklast för oss om vi skickade ut de och vi slapp pressen lite liksom...

• PiaB

Kan ni inte säga att ni ändrat er och täner vänta ett år till? Att ni behöver spara mer pengar eller nåt? Om det är så lång tid kvar kanske de slutar tjata.

• aviman
    PiaB skrev 2012-11-21 19:47:06 följande:

Kan ni inte säga att ni ändrat er och täner vänta ett år till? Att ni behöver spara mer pengar eller nåt? Om det är så lång tid kvar kanske de slutar tjata.

+1 på den
  • Bewi

Ja vi får nog försöka med nått sånt problemet där är att mina föräldrar vill betala för bröllopet så vi kan inte säga att vi måste spara pengar när de redan sagt att de betalar.. Ååh så krångligt... Men känns iaf skönt att kunna ventilera här och höra hur ni tänker!! Vi skippar inbjudningar helt och hoppas på att de håller tyst..

• PiaB

Har ni valt att åka bort för att slippa ha fest? Annars är ett alternativ att ni åker iväg som ni tänkt och har festen när ni kommer hem så kanske alla blir nöjda? Annars får ni helt enkelt säga att ni bestämt er för att inte gifta er. Att ni tänkt på det och kommit på att det är onödigt eller nåt.

Jag vet många som gifter sig "litet" och har festen vid ett senare tillfälle.

• Bewi

Ja det va en bra ide!! Då kan vi ju ha festen det datumet vi sagt så blir det inget knas men att vi byter lokal till en som är på hemmaplan :) ja så får det bli!!!

• Bewi

Vi väljer att åka bort för att slippa våra föräldrar hehe ;) tack för förslaget sååå bra :)

• PiaB

Härligt! Var dock beredd på att de blir besvikna när ni gift er i smyg. Första gången jag gifte mig hade vi bara bjudit till dop och ingen visste att vi skulle gifta oss samtidigt. Min mamma blev sååå besviken för att hon inte var beredd. Kom över det snabbt men ändå.

• Bewi

Joo det räknar vi med men hellre att de blir besvikna i efterhand än massa tjafs innan..

• daniiel

Jag tycker också det låter som en bra idé att ha en bröllopsfest hemma för alla nära och kära. Då kan ni ha det på samma datum och skicka ut inbjudningar till det :)

Om någon nu följer med er till Las Vegas, så kanske någon kan filma vigseln? Fota också såklart. Det går ju anlita någon att göra båda delarna visserligen. Då kan ni visa en film och bilder från vigseln på festen, så får era föräldrar iaf se vigseln även om dom inte var med.

Men åh, vad besviken jag hade blivit över att inte få vara med på någon närståendes bröllop, tex min systers bröllop. Eller ännu värre, min dotters! Så ja, ni får nog vara beredda att ta emot en hel del besvikna kommentarer. Jag tror dock att det kan gå över snabbare om dom får vara med och fira på något sätt :) Och inte blir snuvade på ett bröllop genom en falsk inbjudan!, men såg att ni tänker skippa det :)

• Aniara4
    PiaB skrev 2012-11-21 19:29:20 följande:

Nej jag skulle inte skicka falska inbjudningar. Skulle själv bli jättebesviken om jag trodde jag skulle gå på ett bröllop som visade sig inte bli av. Eller blir av blir det ju men inte med mig som gäst. Förstår inte varför ni funderar på det? Tänk om folk köper kläder och presenter, tar ledigt från jobbet och fixar barnvakt.

... och bokar resa och boende på orten där ni sagt att ni ska gifta er... Nej, det låter ju skittaskigt tycker jag, jag förstår inte ens hur du tänker när du funderar på att bjuda in folk på ett bröllop som ni inte tänker ha. De kommer säkert att bli lite besvikna ändå över att ni väljer att gifta er utan dem, skulle ni dessutom lura dem och skicka fejkinbjudan och sen bara "haha, luuuuuuuuuuurad" skulle åtminstone jag bli skitförbannad om jag ingick i din familj.

Men som flera har varit inne på kan ni ju säga att vid närmare eftertanke kändes det inte bra med det som ni har planerat, så ni har bestämt er för att skjuta upp det och fundera lite till.
Svar på tråden Ska vi skicka ut "fake" inbjudningar???