• JensO

Förlovade, kluven vid " frieri "

Hej! Jag och min sambo har varit förlovade i snart ett år, och vårt barn kommer inom kort ( hon har två sen tidigare kanske bör tilläggas ) Och båda är säkra på att vi vill gifta oss en dag, men nu är det så att hon han före med själva förlovningsdelen, så nu vill jag lixom ta tag i saken och "fria" tänkte jag, fast vi som sagt redan är förlovade. Hade tänkt se till att få ut henne från hemmet hela dagen, och sedan göra det så romantiskt som möjligt med rosblad, bad, massage, tre rätters, romantisk musik etc ( får göra så gott det går med en liten bebis på ca 2 månader :) ), och även tänkt gå ner på knä och "fria" fast med en leksaksring ( hon vill säkert vara med att bestämma :) ) Frågan är egentligen om det är ett bra tillvägagångssätt? För hon kan ju inte ha tre ringar :O eller? Hur brukar folk göra? Och vill ju lixom få fram att jag tycker det börjar bli dags :) Och göra det på ett förhoppningsvis lyckat sätt :)

• Svar på tråden Förlovade, kluven vid " frieri "
  • Cakes

Min pappa var i denna situationen, han friade på knä med en semla till sin tjej! Haha, så man behöver inte ha en ring om hon redan har en förlovningsring ;)

• Fjärilen

Ska du fria för att ni ska gifta er, eller vill du ffria för att ni ska bli förlovade en gång till?

• JensO

Ah men dåså :) nej det verkar ju lite överflödigt. Köper nog ett fint smycke vid sidan av. Friar för att jag vill gifta mig

• maxmamma

oj himmel, vad mysigt du planerar att göra för din blivande fru. o grattis till lillen oxå.

klart man kan ha 3ringar det ska jag ha, eller varför går du inte o köper en fin ring i silver eller nått annat material o ger henne på frieriet o sen går ni o väljer en ring hon ska ha som vigsel ring??

ditt tillväga gångs sätt verkar jätte härligt, tycker du ska köra på i det du har tänkt dig.

så jag önskar dig o henne lycka till o hoppas ni får det bröllop ni drömt om. 

• JensO

Tackar :) ja jag hoppas hon tycker om det. Ah, så du har en förlovningsring, ring vid frieri, samt vigsel? Tack så mycket :) det får vi säkert

• CoG

Nog kan man ha 3 ringar om man vill.

Frieriringen kan ju hoppa över till högra handen sedan om hon inte känner att det funkar med 3 ringar på samma finger eller om den inte passar ihop med den vigselring hon gärna vill ha.

Eller varför inte ett fint halsband eller armband med tex ett hjärta eller så, som kan symbolisera det hela?
    Kanske en berlock med datumet för frieriet igraverat?
    Eftersom att ni redan är förlovade måste det ju inte vara en ring hon får.

Det går väl att fria med en ros också?

Hur som helst låter det jättemysigt det du tänkt ut för din blivande fru.
    Hon blir säkert glad för att du vill sparka igång era bröllopsplaner.

Lyckatill och berätta gärna hur det blev och hur det gick :)

• JensO

Sant sant! Tåls att tänka på. Men lutar åt Ett fint halsband eller örhängen. Jo, egentligen är det ju att jag vill visa det hela på ett så fint sätt som möjligt. Tack :) och det skall jag göra

• MH2014

Min blivande friade med enbart diamanten,,så gjordes/utsågs ringen tillsammans sedan.. Men jag älskade den idéen och kände mig verkligen utvald med en alldeles egen diamant bara för mig! Och det kändes lyxigt att gå till guldhandlaren/smeden med vår speciella diamant!!

• emzerus83

Min blivande man friade med en silverring i somras....som han liksom trädde på mitt vänstra ringfinger när jag sagt ja. Men efter den kvällen sen så har jag bara använt den på högra handen ibland. men jag tyuckte om att få en ring när han friade :)

Vi var förlovade innan o jag hade eller har en förlovningsring... min riktiga vigselring ligger o väntar nu att få bli använd :)

Jag tycker det låter jätteromantiskt att göra som du tänkt! vare sig du friar med en ring eller halsband eller liknande så tror jag att hon kommer bli jätteglad o överraskad!!

Lycka till!

• JensO

Ja, det är ju lite mer speciellt att faktiskt få en ring kanske. Huvudsaken är att hon blir lycklig :) Så du har alltså två ringar, snart tre? Kommer du använda alla då ? Och hur blir det med gravering, eftersom vi redan är förlovade. Ska det ändå vara detta frieri datum? Fast vi redan sagt ja ? :) oh vilken röra :P

• emzerus83

Ja jag har sanart tre ringar men på mitt vänstra ringfinger sitter just nu bara förlovningsringen o sen efter vi gift oss även vigselringen. Alltså 2 ringar på samma finger. Den ringen som han friade med kommer jag bara använda ibland på min högra hand... brukar bli mer till fest än till vardags liksom när jag vill ha lite extra smycken på mig :)

Den ring han friade med är inte graverad...förlovningsringen graverades när vi förlovade oss o vigselringen i den kommer datum för vigsel att stå...:)

Så har iaf vi gjort...finns väl inga direkta rätt eller fel i detta :)

• JensO

Ah ! Låter ju bra. Nu blev det mycket att fundera över :) Någe i smyckes form blir det i alla fall. Känns mycket roligare och mer rätt. Hoppas ni får ett lyckat och fint bröllop :)

• purpleflower

Min man friade till mig med en enkel men fin silverring, sen när vi kom hem från semestern så gick vi och beställde likadana förlovningsringar i vitt guld och graverade in datumet han friade till mig, som alltså blev vårt förlovningsdatum eftersom vi inte var förlovade innan dess. Silverringen är inte graverad och den bär jag oftast i en kedja runt halsen eller på högerhanden, och förlovningsringen numera tillsammans med vigselringen :) 

Jag tycker att din idé låter jättebra och väldigt mysigt, och om hon vill så kan hon ju också ha frieri ringen på ett annat finger eller i en kedja runt halsen. Så får den bli som ett fint minne för dagen du friade :)
    Annars låter det även bra med ett halsband eller annat smycke, tror det blir bra hur du än gör faktiskt. Det viktigaste är ju att hon säger ja! ;)

Lycka till! 

• Aniara4

Jag antar att jag är lite gammaldags, för i min värld innebär förlovning att man han kommit överens om att leva tillsammans och så småningom gifta sig, så för mig blir det lite konstigt att fråga igen om den andre vill gifta sig. Asked and answered, tänker jag.

Men samtidigt har jag förstått att allt fler tjejer inte bara tycker det är fint, utan att det rentav förväntar sig att mannen ska ställa sig på knä, hålla ett litet tal, och erbjuda henne en tjusig ring, som på film. Fast de redan är överens om framtiden. Men visst, det är väl ett romantiskt och stämningsfullt ögonblick, antar jag, och jag bryr mig egentligen inte om vad andra gör och hur de vill ha det.

Har du tänkt ut något datum att föreslå? Eller en ungefärlig tidsperiod? Typ "Vill du gifta dig med mig nästa sommar?" Jag tänker, eftersom syftet är att göra det lite mer konkret - ni har redan avsikten att gifta er någon gång i en diffus framtid, men nu vill du att ni sätter igång med planerande och ser till att det händer.

Lite konstigt tycker jag nog det skulle bli med en andra förlovningsring, men som synes ovan finns det en del som har det och gillar det, så du kanske kan luska lite hur hon skulle känna inför det?
    MH2014s variant med diamanten var ju lite fin. Då är det inte en ring till, men ändå en tydlig symbol och början till nästa ring!

• Theuglyorgan

Min kille friade utan att vi hade varit förlovade eller pratat om det så värst innan vi är väl lite för old school där förlovning = giftemål. Så man frågar om man vill gifta sig med någon..inte förlova.

Hur som helst kan du  gå till en guldsmedja och låna en ring och fria med..och sen kan ni gå dit tillsammans och välja ut. Så gjorde min fästman iaf, han valde ut en ring som han trodde jag skulle tycka var fin och som han trodde var rätt storlek..sen gick vi dit och valde ut dem riktiga ringarna.
    Våra förslovningsringar är släta i vitt guld och graverade med varandras namn+ datumet han friade. Jag kommer ha en vigselring med stenar på och graverat med hans namn + bröllopsdatumet.
    Han kommer gravera in bröllospdatumet i sin förlovningsring som sedan blir hans vigselring.

Lycka till.

• JensO

Allas åsikter känns vettiga :) men kommer att göra själva frieriet samt nu troligen en ring, känns mer speciellt. Och vill ju att det ska vara det :) viktigaste är att det blir romantiskt och uppskattat. Och ja, jag har ett datum i åtanke, så kommer fråga om det passar damen i fråga :) Sen hur hon vill göra med ringen är upp till henne, men tror hon kommer vilja ha den runt halsen :) vilket hon pratat om tidigare så. Tack för alla lycka till :) känns som det behövs när man vill att allt ska bli precis rätt :P

• Aniara4

Då har du ju en liten hint om hur hon kan tänka. Lycka till, hoppas ni får en fin och romantisk dag tillsammans!

• maxmamma
    JensO skrev 2012-12-17 12:58:05 följande:
    Tackar :) ja jag hoppas hon tycker om det. Ah, så du har en förlovningsring, ring vid frieri, samt vigsel? Tack så mycket :) det får vi säkert
    när jag o sambon förlovade oss tog vi varsin ring i röttguld, nu när vi ska gifta oss så vill jag ha en ring i vittguld, därför köpte jag en smal ring i vitt guld och skulle ta av mig ringen i röttguld, men insåg att jag inte kan göra mig av med ringen i röttguld.

så nu har jag ringen i röttguld den smala i vittguld o sen blir det ju även alianceringen i vitt guld så då kommer jag ha 3ringar,  så just nu har jag 2ringar på fingret. Glad 
  • Juli2013

Min blivande friade med en lånering från guldsmedsbutiken, jag tror de flesta har sådana "dummies" som man kan låna (ser ut som en förlovningsring men är eg plast) att låna ut, så det kan ju vara en idé? Så går ni in och byter den mot vigselring sedan Glad

Svar på tråden Förlovade, kluven vid " frieri "