• Erika83

Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!

Erika83 skrev 2013-02-25 09:41:39 följande:
    Vad fina inbjudningar. :) Vi har själva valt präst. Vi ska ha en präst från en anna församling, från orten jag växte upp på. Det är en präst som betyder mycket för min familj (för mig). han begravde min lillebror (som dog när han var 6 år) och ställde up väldigt mycket för vår familj efter att detta hänt. Så vi tyckte att det kändes bra att ha en präst som känns personlig och som betyder något för någon av oss. :)

Glömde att jag skulle skriva att han kommer med förslag på psalmer efter att vi pratat lite och han lärt känna oss lite mer...
  • Erika83
    Ritak skrev 2013-02-21 20:24:11 följande:
    Linda; jag tycker det är häftigt att ha ett sånt genomgående tema! Tack för alla inspirations bloggar! Får jag fråga en helt annan sak? Bor ni i hus eller lägenhet? Om ni har köpt hus vad anser ni vara det VIKTIGASTE att tänka på när man köper ett hus?Jag och min blivande bor nu i en jäääätte fin och jääääääääääääääääätte dyr lägenhet, vi har börjat titta på hus då det skulle vara mycket billigare för oss än lägenheten (plus att man betalar mer till sig själv, nu slänger vi ju bara pengar i sjön).... Vi har tittat på ett hus idag som jag verkligen gillade invändigt, men det ligger VÄLDIGT inträng till dom andra grannarna.

Vi har hus sedan drygt 5 år tillbaka. Jag hade på att plugga då (kom sedan in på drömutbildningen ett år senare) så vi hade inte möjlighet att köpa så dyrt hus. Vi köpte ett renoveringsobjekt och har gjort vid det mycket själva. Vi kände att vi ville sätta vår egen prägel på det men kände att det var bra om en del saker var i bra skick. Taket och fasad var inget vi gärna gjorde om. Vi bytte fönster, mannan grävde ny dränering runt huset (för hand, galet), vi bytte ut oljepannan till pellets, nytt kök, nytt badrum, och tapsering o målning. Trädgården var hemsk men det har fått ta lite tid. Det jag tycker att man ska tänka på är hur uppvärmningen är, så att fönster är ok, dränering, avlopp, elen. Sådana grundläggande saker som kostar att få vidgjort. Vi bor i ett hus på landet och trivs väldigt bra. Men kommer nog inte att bo här i så många år till... Vi fick en son i augusti förra året och lite längre fram så blir det väldigt opraktiskt att bo ända här ute med barn. Härligt på ett sätt men opraktiskt. Så funderar ni på barn så är det sak till att tänka på, att det är någorlunda barnvänligt område osv. Ja det var väl det jag kunde komma på.... Hoppas det var till någon nytta! :)
  • Erika83

Hej tjejer! Hur går det för er i planeringen? Här går det framåt. Funderar på menyn... Min blivande svärmor ska göra maten och hennes vänner ska servera. Min blivande svärmor är utbildad kock och har haft cateringfirma förr och jobbat på många bröllop så hon har lite koll, skönt! Vi funderar på följande; Mingel; Mousserande (kanske champagne) och snittar av olika slag. Förrätt; Extrarökt lax med "grön sås" (det är en sås som hon gör själv med bland annat hemmagjord majonäs, creme fraiche, citron, gräslök och en del annat... ;) Varmrätt; vildsvinsstek, potatissnäckor m. svamp och gräddsås, och rostade grönsaker.(ev. rödvinssås) Ingen efterrätt utan tårta och sen godisbuffe. Hon är väldigt duktig på att laga mat men jag känner att jag inte gör henne rättvisa när jag inte vet riktigt hur hon tänkt att tillaga allt och med vilka smaker men litar på henne när det gäller detaljerna. Vad säger ni, tror ni att det hade funkat?!

• Erika83

Någon som har tips på ställen att köpa brudbuketten på? Något ställe i Kristianstad där de kanske inte är så fruktansvärt dyra. ;)

• Erika83
    Ritak skrev 2013-02-25 13:43:56 följande:
    Skickar ni in byte om efternamn samtidigt som hindesprövningen? Vilket efternman ska ni ta? Ditt, hans eller något släktnamn?Linda tycker du kan fråga dagisfröken om det känns bättre för dig att lämna barnen till henne Värsta som kan hända är att du får ett nej.. Åh smart att göra egna stolsöverdrag, vi ska hyra våra blev en dyr historia för att hyra stolsöverdag för en dag.... Erika: åh vad tråkigt, hoppas verkligen alla mår bra nu! Ja men satsa på den du verkligen gillade, din stora dag ju då förtjänar man att verkligen känna sig vacker Tack alla tjejer för hjälpen med huset! Kul att höra hur ni har gjort. Jag tyckte maten lät jätte god! Kan du inte be henne göra det innan så ni får provsmaka?

Vet faktiskt inte när man ska skicka in det, får kanske kolla upp det. Vi kommer att ta ett nytt namn, nybildat. Jag heter ett släktnamn men är inte så förtjust i det och min blivande tycker inte heller så mycket om det. Min blivande heter Olsson och det vill inte han behålla och jag känner att jag inte vill lämna ett släktnamn för att ta Olsson. Vi har skickat in ansökan om nybildat efternamn och går och väntar på besked, känns som en evighet. Lite konstigt att inte veta vad man kommer att heta resten av sitt liv. Min blivande kommer att heta det redan nu under våren och jag och vår son kommer att ta det när vi gifter oss. :) Ja det känns faktiskt så. Det är mer än jag tänkt att lägga på klänning men pratade med min m2b och han tyckte att jag skulle ta den jag ville ha. Tar jag någon annan så ångrar jag mig kanske och det hade ju inte känts roligt. ;) Jo vi ska be henne att göra hela menyn nu i vår så vi får äta det ordentligt innan. Vi har smakat potatissnäckorna och laxen med den gröna såsen, supergott! Men det är så svårt att föreställa sig riktigt hur det kommer att bli tillsammans. Vi kommer eventuellt oxå att hyra stolsöverdrag, ska hyra runda bord och dukar från ett ställe och de har stolsöverdrag med. Flitigt att göra det själva, men det känner inte jag att jag har tid med. Trots att jag är mamma"ledig". :)
  • Erika83

Skönt att veta att ni "får" gifta er! ;) Tyvärr så är vårt framtida efternamn hemligt än så länge, har inte ens berättat för de närmsta. Men jag lovar att berätta när vi fått besked. Vi har ansökt om tre olika då vi inte vet om vi får igenom förstavalet. Så vi vet inte själva vilket det blir... Hm, spännande eller skrämmande vet inte riktigt vilket! Jadå jag lägger ut bild på klänningen sen. :) Fint efternamn. Förstår tanken med att han vill behålla sitt då. Håller med om det om att byta efternamn, åtminstone att man som gifta heter samma. Det du skrev om bröllopsresa var bra, tack! Vi ska resa en vecka efter bröllopet så jag hinner ju inte få nytt pass och måste med åka med gamla. Då ska vi med vänta med att skicka in de pappren....

• Erika83
    Ritak skrev 2013-02-25 15:43:44 följande:
    Ja verkligen! Ohhh spännande! Jag håller tummarna för er Ja jag tror det kan bli bra, rätt ovanligt men ändå lätt att stava till (tillskilland från mitt nuvarande som jag alltid får bokstavera..) Ja jag ringde faktiskt skatteverket och kollade hur jag skulle göra. Eftersom jag kan inte söka nytt pass innan vi gift oss för då har jag ju inte bytt efternamn, så då sa dom att vi skulle skicka in ansökan efter smekmånaden.

Får alltid bokstavera mitt namn oxå. Sen är det både en fördel och nackdel att ha ett ovanligt efternamn inom mitt yrke, men ovanligt blir det ju oavsett vilket (även om man behållt mitt nuvarande). Som sagt, tack för tipset! Hade inte tänkt så långt... Var ska ni på bröllopsresa? Vill bara tillägga att anledningen till att vi inte berättar om efternamnen är för att vi inte vill att någon annan ska ansöka om de innan vi fått besked. (Det är inte för vara märkvärdiga eller så) Då kanske någon annan får det. Menar såklart inte att du skulle göra det men lika bra att vänta att berätta för folk överhuvudtaget så är det ingen risk att någon försäger sig. Så behöver vi inte berätta för vissa och inte för vissa... :)
  • Erika83
    Ritak skrev 2013-02-25 16:27:44 följande:
    Okej, så lite! Vi ska till amalfi kusten, Italien. Bo på spa hotell och äta gott :) var ska ni åka? Igen fara, lättast att göra så ju så ingen snor det för er :) inte allt för svår att kolla runt i trådar ju. Hoppa verkligen ni får det! :)

Låter mysigt! :) När vi pratade om det för några år sedan så hade vi tänkt oss att resa långt, i tre eller så. Men sen valde vi att skaffa barn innan bröllopet så nu blir det bara en vecka då vi vill åka själva, annars känns det inte som en bröllopsresa. Vi vill inte vara utan vår son längre än en vecka, så det blir en vecka på Samos. Bo på ett Blue couples-hotell, äta gott och bara njuta. :) Vi har varit på Kreta innan och tycker att Grekland är mysigt.
  • Erika83

Tror inte att det ska vara något problem om du tar ett nytt nu och att han tar det sen. Det är ju som att han skulle ta ditt nuvarande efternamn. Men ring och fråga. Du ansöker om nybildat efternamn på Patent och registreringsverket (prv.se) Det kostar 1800 kronor för en person att ansöka. Därför gör vi så att sambon ansöker nu så tar jag det när vi gifter oss. Handläggningstiden är ca. 10 veckor, så tänk på att göra det i god tid. Lycka till!! :)

• Erika83

Det senaste var till MiaMiniMe... :)

Svar på tråden Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!