Jag har inte varit på ett enda bröllop där det varit lika många kameror och mobiler som på bilderna i länkarna ovan. Det känns nästan som att dom bilder är iscensatta, men jag vet inte.. i USA kanske det är sådär, det kanske är vanligt. På bröllopen jag varit, att några fotar lite då och då, någon med mobil och någon med en kamera, är inget som har stört det minsta tycker jag. Det har knappt märkts.
Vi märkte då inte av det på vårt bröllop, men så stod vi ju mestadels med ryggen mot gästerna också, andra kanske gör på ett annat sätt :P Jag var fokuserad på prästen och min make, samt dottern som stod med oss ibland. Inte tänkte jag på alla andra och vad dom gjorde. Jag tycker därför det är kul att se på allas foton sen, så man själv får en bättre helhet av vigseln. Och som Chicita säger, fotografen var ju där för att fota oss, inte gästerna främst. Om det då syns ett par kameror på bilderna av gästerna, vad gör det? Det vittnar ju bara om att dom tyckte vår vigsel var så speciell att dom ville föreviga minnet :)
Fotografens bilder på oss var inte förstöra av några kamerablixtar (och vi hade också en amatörfotograf) och filmen från kyrkan är inte heller förstörd av några blixtar. Det ska nog till en hel del för att det ska bli förstört och jag tvivlar på att det är speciellt vanligt.
Här är några bilder från vår vigsel, som man fick fota på och många gjorde det. Ser det ut som på bilderna i länkarna ovan?
![](https://www.brollopstorget.se/uimg/gallery/anonymous/139460/phpzqsowp.jpg)
Jag kan hitta två på dom här bilderna. En kamera och en filmkamera. Stör dom eller förstör? Nej, jag tycker inte det faktiskt.
Nåja, man ska ju självklart (som med det mesta) göra precis som man vill och vill man ha fotoförbud, så är det ju bara att tuta och köra :) Personligen förstår jag dock inte vitsen med det och jag skulle enbart tolka det som att fotografen inte vill att någon annan ska fota pga ensamrätt och han/hon föreslog det för mig.