• josvi558

Någon fler som planerar barn efter bröllopet?

Jag och min sambo ska gifta oss i augusti och har pratat om att skaffa barn efter bröllopet.

Jag tycker det känns sjukt spännande och lite nervöst och undrar därför om det finns några fler som går i samma tankar och som skulle vilja vara med på denna resa?

• Svar på tråden Någon fler som planerar barn efter bröllopet?
  • josvi558
    Pagnie skrev 2013-01-28 15:53:58 följande:
    ja jag har också alltid velat vara gift innan man skaffar barn. Nu hinner vi ju det i alla fall så det känns bra. Känns som att det är svårare att få ihop ett bröllop efter man skaffat barn.
    Jag tycker också att det symboliskt är fint att skaffa barn efter bröllopet (det är inte fel att skaffa barn innan). jag är inte troende på något sätt men just det att man får tid att vara bara två tillsammans efter att man gift sig innan man blir fler..
  • jimmyojennifer
    Pagnie skrev 2013-01-28 15:52:46 följande:
    ja vägen ser ju olika ut för alla. Men jag tycker personligen att vill man samma sak så kommer man väldigt långt. Jag har haft turen att hitta en man som har samma mål i livet som jag har. kan inte vara lyckligare.
    Men det är beroendeframkallande det där med bebissaker. har massa bebiskläder här hemma som jag köpt på mig under åren.
    Ja vi har också vägt för och nackdelar och det är ett jättebra sätt att komma fram till saker och ting. Problemet med min blivande däremot är att han är pengakåt och vill ha en halv förmögenhet innan vi skaffar barn. Men han måste inse att det inte finns någon anledning till det. tror liksom att han börjar bli nervös nu och därför vill han ha mer pengar till det. Han har satt en budget på 50 000 till bebissaker och det tycker jag räcker för nu ville han höja den. haha
    Haha, klart det kan vara bra att spara lite pengar men kanske inte behöver överdriva hihi =P
  • Monja

Här kommer en till som börjar fundera på bäbisar. Vi kommer gifta oss i augusti i år och min sambo vill verkligen ha barn, jag blir mer rädd. Man är lite inställd på att det kan ta lite tid, men tänk om det bara blir pangbom så är man gravid!? =/ Jag får så blandade känslor kring hur det kommer vara, hur vi kommer vara och vad som kommer hända att jag blir lite "rädd". Känner ni också så?

• josvi558
    Monja skrev 2013-01-28 17:03:07 följande:
    Här kommer en till som börjar fundera på bäbisar. Vi kommer gifta oss i augusti i år och min sambo vill verkligen ha barn, jag blir mer rädd. Man är lite inställd på att det kan ta lite tid, men tänk om det bara blir pangbom så är man gravid!? =/ Jag får så blandade känslor kring hur det kommer vara, hur vi kommer vara och vad som kommer hända att jag blir lite "rädd". Känner ni också så?

Det är klart man är rädd! Jag är livrädd. Fast det är ju mer en skräckblandad förtjusning. Jag är jävligt rädd över att inte kunna få barn. Det känns rätt vanligt =/

Sedan känns det också som att det är något som inte går att "planera", barn altså..=)

• stormhelen
    josvi558 skrev 2013-01-28 17:14:44 följande:

Det är klart man är rädd! Jag är livrädd. Fast det är ju mer en skräckblandad förtjusning. Jag är jävligt rädd över att inte kunna få barn. Det känns rätt vanligt =/

Sedan känns det också som att det är något som inte går att "planera", barn altså..=)

Jo, det är nog en av de största fasorna jag har, tänk om man inte är fertil!

Fy då vette katten vad jag skulle ta mig till.

Vi hoppas på att kunna få en liten knodd till nästa sommar/höst. Men man får se hur det blir med det där, det är ju som sagt lite svårt att planera in. Man får ta det lite som det kommer.

• MiaMiniMe

Jag har förklarat för min sambo att jag vill vara gift innan jag skaffar barn. Jag hade så gärna börjat försöka efter bröllopet. Jag vet dock inte hur vår ekonomi kommer se ut då? Som det är för tillfället så är jag den enda med inkomst, och det bara vad jag får från csn och de få dagar jag arbetar. Vi måste flytta från vår lilla etta, men kan inte förrän vi har bättre ekonomi. Allting hänger på pengar! (Vill tillägga att min sambo har flyttat hit från Holland och håller på att lära sig svenska för fullt. Som att det inte är svårt för en "vanlig" svensson att få jobb just nu)

Men om som genom ett mirakel min sambo har jobb så kommer babymaking process att sättas igång efter bröllopet :D
    (Försöker hålla mig positiv)

• PimPim83

Jag måste bara tipsa om appen "Menskoll" (period tracker). Jag blev väldigt stressad av ägglossningstesterna när vi försökte bli gravida med nr 2, men med hjälp av appen kunde jag hålla koll på mina fertila perioder på ett mer avslappnat sätt. Nr 2 ligger nu i magen och sprattlar och beräknas komma till oss om ca 7 veckor. :)

• Pagnie
    ThereseV skrev 2013-01-28 16:16:28 följande:
    Precis. Förutom att det känns som att det blir svårare att spara ihop till bröllopet när det finns annat som man nog hellre lägger pengarna så känns det ju rent praktiskt jobbigare med både bröllop och bröllopsresa när man redan har barn. Ännu mer saker som ska planeras och klaffas.. 
    Förutom själva grejjen att vara gift innan och "göra det i rätt ordning" :P  
    haha ja men lite så jag känner också. jag känner personligen att folk har börjat ta så lätt på barn och skaffar dom åt höger och vänster och förhållanden spricker osv osv. så jag vill försöka göra det rätt och inte stressa med något. så då blir bröllop bra först. Klarar man av att gå igenom hela bröllopsprocessen tillsammans så har man då klarat en stor prövning tycker jag.
    Men ja det blir mer problematiskt med att allt ska klaffa och så måste man försöka hitta en barnvakt som inte ska på bröllopet osv osv.
  • Pagnie
    josvi558 skrev 2013-01-28 16:23:03 följande:
    Jag tycker också att det symboliskt är fint att skaffa barn efter bröllopet (det är inte fel att skaffa barn innan). jag är inte troende på något sätt men just det att man får tid att vara bara två tillsammans efter att man gift sig innan man blir fler..
    jo men precis. alla känner inte lika men jag håller helt med dig.
  • Pagnie
    jimmyojennifer skrev 2013-01-28 16:43:06 följande:
    Haha, klart det kan vara bra att spara lite pengar men kanske inte behöver överdriva hihi =P
    haha nej men lite så känner jag också. han ska då alltid överdriva. barn behöver ju inte kosta SÅ mycket. ;)
Svar på tråden Någon fler som planerar barn efter bröllopet?