• sisabelle

17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!

Jag och min kille ska köpa en ny förlovningsring till mig nu i sommar, vi har kollat runt i olika butiker och även kontaktat en privat guldsmed men vi blir inte smartare för det.

Jag har en väldigt klar bild på hur jag vill att den ska se ut, bifogar en bild på tiffany's setting.

Nu till frågan, blir det billigare att hitta en guldsmed som kan göra den här på beställning eller är det ett bättre alternativ att leta efter en färdig ring?

Ni får jätte gärna tipsa om guldsmeder som ni tycker är bra, jag bor i östergötland men skulle även kunna åka till t.ex. stockholm för att hitta den bästa ringen för rätt pris!

• Svar på tråden 17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!
  • Tilda93

Beror nog på om du vill ha i Silver, guld osv..

Min vigselring hittade jag bara på nätet och då bara i guld eller i vitguld.
    Då jag vill ha Silver (som förlovningsringen) så fick vi gå till en guldsmed (silver smed) för att få den ringen jag vill ha :D

Fråga runt lite i olika affärer och så :)

lycka till :D

• Unexpected song

Det blir i regel billigare att hitta en färdig ring, om du nu inte redan har material till den i din ägo. Måste bara fråga, vad har din ålder med ringen att göra över huvud taget? :P

• sisabelle
    Tilda93 skrev 2013-02-11 16:39:03 följande:
    Beror nog på om du vill ha i Silver, guld osv..

Min vigselring hittade jag bara på nätet och då bara i guld eller i vitguld.
    Då jag vill ha Silver (som förlovningsringen) så fick vi gå till en guldsmed (silver smed) för att få den ringen jag vill ha :D

Fråga runt lite i olika affärer och så :)

lycka till :D

tack för svar!

Jag vill ha en ring i vitguld, jag har sprungit omkring och frågat men butikerna säger ju bara saker för att vi ska köpa ringen hos dom. Så som jag uppfattat det iallafall! "Det är MYCKET dyrare hos en guldsmed, kolla den här ringen istället" typ. Medans många privatpersoner säger att man kan få mer för pengarna om man inte går till en stor kedja!

• jeanettejohansson

Fundera först på vilken vigselring du vill ha. Om du har sten på förlovningsringen så får du inte plats med en vigselring med sten, utan att det blir klumpigt på fingret. Jag har en förlovningsring utan sten för stt sedan få plats med en lyxigare vigselring med sten om ett år :). Vigselringen ska ju vara finare än förlovningsringen, och enligt svensk tradition så är förlovningsringen utan sten.

Nu är det upp till dig hur du vill ha det, men jag tror att du inte tänkt på att vigselringen ska passa in den också ;)

• sisabelle
    Unexpected song skrev 2013-02-11 16:39:48 följande:
    Det blir i regel billigare att hitta en färdig ring, om du nu inte redan har material till den i din ägo. Måste bara fråga, vad har din ålder med ringen att göra över huvud taget? :P
    Okej! jag hade en känsla av att jag skulle få den frågan haha. Jag har inte många att fråga i min omgivning om råd och tips när det kommer till förlovning och bröllop, önskar väl att det finns tjejer som känner igen sig som blir mer villiga att hjälpa om man är medveten om situationen....
  • sisabelle
    jeanettejohansson skrev 2013-02-11 16:42:43 följande:

Fundera först på vilken vigselring du vill ha. Om du har sten på förlovningsringen så får du inte plats med en vigselring med sten, utan att det blir klumpigt på fingret. Jag har en förlovningsring utan sten för stt sedan få plats med en lyxigare vigselring med sten om ett år :). Vigselringen ska ju vara finare än förlovningsringen, och enligt svensk tradition så är förlovningsringen utan sten.

Nu är det upp till dig hur du vill ha det, men jag tror att du inte tänkt på att vigselringen ska passa in den också ;)

Eftersom att jag är från Canada går jag efter traditionen där då förlovningsringen är en enstensring! Jag vill sedan ha en tunn aliansring som kommer att platsa under enstensringen som vigselring, därför ska fattningen vara lite högre på den! stenen ska inte vara större än 0.15-0.25ct! :)
  • Tilda93
    sisabelle skrev 2013-02-11 16:42:10 följande:

tack för svar!

Jag vill ha en ring i vitguld, jag har sprungit omkring och frågat men butikerna säger ju bara saker för att vi ska köpa ringen hos dom. Så som jag uppfattat det iallafall! "Det är MYCKET dyrare hos en guldsmed, kolla den här ringen istället" typ. Medans många privatpersoner säger att man kan få mer för pengarna om man inte går till en stor kedja!

Vi beställde våra förlovnings ringar ( silver) släta ifrån en guld smed, för dem andra har typ bara guld och silver.
    Vi beställde dem på onsdagen (om jag inte minns fel) och fick hem dem på torsdagen och vi betalade 1200 kr med gravyr och så fixade han dem i storlek också.

Min vigselring beställde jag hos en annan guld smed mitt i stan, silver med 7 diamanter för 3000 kr. och ska få se den på fredag :D , och jag tycker det priset var helt okej:D
  • jimmyojennifer

Fundera på hur du vill ha det precis som jeanettejohansson skriver. Tänk på hur du hade tänkt kombinera en förlovningsring och en vigselring i framtiden.
    Gå till olika butiker och prova massor av olika modeller. Mina ringar som jag har är inte i närheten av vad jag hade föreställt mig från början innan jag började prova, du kanske hittar något annat du tycker är jätte vackert istället.

Sätt en budget. Hur mycket får det kosta som mest? Är jag villig att gå över det priset om jag hittar den perfekta ringen i så fall med hur mycket?
    Fundera på om du vill försöka komma undan så billigt som möjligt så att du helst vill leta efter billagste priset eller om du hellre väljer den ringen du hittat just där och då till det priset eller om du vill jämföra det med andra ställen.

Om det blir billigare eller inte att gå till en storkedja/nätbutik/guldsmed beror helt på modell, vilken typ av arbete som krävs, har du själv diamant och guld eller ska guldsmeden hitta detta åt dig?

Leta, leta, leta. Kolla allt från nätbutiker till affärer och kanske även den där lilla pittoreska smyckesaffären i gamla stan. Jag tror inte det går att säga "Det där är billigaste allternativet" Du får nog bara som sagt, helt enkelt, leta.

• jeanettejohansson
    sisabelle skrev 2013-02-11 16:45:57 följande:
    Eftersom att jag är från Canada går jag efter traditionen där då förlovningsringen är en enstensring! Jag vill sedan ha en tunn aliansring som kommer att platsa under enstensringen som vigselring, därför ska fattningen vara lite högre på den! stenen ska inte vara större än 0.15-0.25ct! :)
    Då förstår jag :)
Svar på tråden 17 år och förlovad, behöver hjälp med ringar!