• Myris

När skicka inbjudningarna?

Vi ska vigas i mitten av juli. När tycker ni att vi bör skicka ut inbjudningarna? Tänkte eftersom det är mitt i semestern.

• Svar på tråden När skicka inbjudningarna?
  • ThereseV

Såhär säger Magdalena Ribbing ang det där (man behöver ju inte ta det som absolut sanning, men det är en liten hum om vad etiketten egentligen säger): 

"Två månader är en ganska rimlig tid i förväg för en bröllopsinbjudan – skickar man sin inbjudan ett halvår innan riskerar man att några gästers relationer är uppbrutna. Att resor och annat har uppstått som hindrar några som tackat ja att komma. Det blir lätt lite pretentiöst med en inbjudan så långt förväg som ett halvår. Men man kan alltid meddela dem man vill att bröllopet äger rum ett visst datum – och det kan man göra långt i förväg. "

• Chicita

Egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll när man skickar inbjudan. Hellre i god tid än i sista minuten.

Semestrar ska ju egentligen vara spikade och klara i slutet av Mars inför sommaren. Så det betyder ju att om man skickar ut inbjudningarna efter det så kanske vissa har planerat in annat eller inte kan ändra sin semester om dom skulle behöva någon extra ledig dag i samband med bröllopet.

Vi gifte oss 3/9 och inbjudningarna gick ut i Februari.
    Men vi hade OSA relativt sent.
    Och det är väl vilket datum på OSA man har som är det viktigaste.
    OSA-datumet ska vara satt så att man hinner meddela antal till cateringfirmor/restauranger, transportföretaget eller vad som nu påverkas av antalet. Men det behöver inte vara mer än någon vecka före sistadatumet att meddela såna saker till serviceföretagen.

Största risken med att skicka ut inbjudningarna tidigt är att några glömmer att svara. Men det är ju bara att ringa (eller be någon annan) och fråga om dom kommer eller inte.
    Vi lät "djungeltrumman" gå... dvs svärmor och min pappa ringde några av sina släktingar och pratade lite om bröllopet och att det snart var dags att svara och det spreds ju rätt snabbt. Så alla svarade.
    Vi hade dessutom gjort samma sak strax efter att inbjudningarna gick ut, men då med uppmaningen "vet ni redan nu att ni inte kan komma så svara direkt, så att någon annan kan få din plats"... 

• Myris

Inbjudningarna är postade i dag =)

• Myris

Nu vänta vi bara på folks reaktioner, inte många som vet om bröllopet =)

• sansun

Vi gifter oss 10 aug och våra inbjudningskort landar i brevlådorna i morgon Håller med dig Myris, ska bli såå spännande att höra vad folks reaktioner. Kommer att bli ett och annat skrivet på FB imorgon kväll från våra vänner tror jag   Hihihi! 

• Chicita

Hoppas ni får många reaktioner. Glad

Vi fick inte en enda... Men vi hade inte riktigt förväntat oss någon anstormning heller, utan mer (som det blev) att några ringde svärmor och pratade om hur kul det skulle bli osv osv... 

Om reaktionerna uteblir så ta det inte som något personligt.
    Folk har fullt upp med sina liv, och även om det här är en väldigt viktig dag för er, så är det bara ytterligare en dag i era vänners liv. En lite roligare dag, men kanske inget jättespeciellt... 

• Myris

Första reaktionen från min farmor va väl inte så rolig. Hon visste om det hela men inte sett inbjudningskortet. Påpekade att vi skrivit middag, vilket det tydligen inte alls kan kallas om man inte har catering. Vi ska ha en stor middagsbuffe. Känner mig riktigt fånig nu och måste väl ändra matplaneringen nu.

• amerika
    ThereseV skrev 2013-03-17 12:41:00 följande:
    Såhär säger Magdalena Ribbing ang det där (man behöver ju inte ta det som absolut sanning, men det är en liten hum om vad etiketten egentligen säger): 

"Två månader är en ganska rimlig tid i förväg för en bröllopsinbjudan – skickar man sin inbjudan ett halvår innan riskerar man att några gästers relationer är uppbrutna. Att resor och annat har uppstått som hindrar några som tackat ja att komma. Det blir lätt lite pretentiöst med en inbjudan så långt förväg som ett halvår. Men man kan alltid meddela dem man vill att bröllopet äger rum ett visst datum – och det kan man göra långt i förväg. "

Fast jag förstår inte hur man vågar vänta tills det bara är två månader kvar! De allra flesta har väl sina semesterar redan färdigplanerade, bokade och betalda två månader i förväg, eller? Ofta (inte alltid) så äger ju bröllop rum på sommarhalvåret då många åker iväg, hyr stugor, bokar charter osv. Det kräver ju nästan i så fall att man skickar ut save the date kort eller på annat sätt aviserar om vad som komma skall och då kan man ju inte överraska, om man nu skulle vilja det...

Vi kommer att skicka ut nån form av save the date (mms eller på facebook) ca 1 år i förväg, vi har gäster från Australien, Balkan och långväga inom Sverige. Kanske vill man också få tid på sig att hinna spara ihop t resan, det hade jag velat om jag skulle t Australien!!
    Sen går själva inbjudningarna ut i januari, sista svarsdatum 31/3 och vi gifter oss i början av maj. Så är planen i alla fall, sen får vi se hur det blir i verkligheten.... Flört
  • amerika
    Myris skrev 2013-03-18 11:16:12 följande:
    Första reaktionen från min farmor va väl inte så rolig. Hon visste om det hela men inte sett inbjudningskortet. Påpekade att vi skrivit middag, vilket det tydligen inte alls kan kallas om man inte har catering. Vi ska ha en stor middagsbuffe. Känner mig riktigt fånig nu och måste väl ändra matplaneringen nu.
    Äsch, ta inte åt dig! Ni menade att man får mat på festen, spelar väl ingen roll om det är sittande bordsservering eller buffé? Som gäst vill man veta om man behöver äta innan eller inte. Ni har varit tydliga med att det blir mat, som en middag. Din farmor kanske är lite gammaldags och petig, men det är ingen annan som kommer tycka det är konstigt! Hoppas ni får många svar och många positiva reaktioner!!
  • Chicita
    Myris skrev 2013-03-18 11:16:12 följande:
    Middag heter måltiden man äter på eftermiddagen. Den brukar bestå av varm - lagad - mat.
    Om ni har buffé, serverad trerätters eller något annat alternativ spelar ingen roll.

Låt farmor gnata lite ni... Hon kommer nog ha trevligt på dagen ändå Flört 
  • jennyckbengtsson

Jag tycker de är lika bra att skicka ut inbjudnigarna så fort de är redo. dvs närman har lokal och platser klara samt att inbjudningslistan är klar. Det är väl bättre att gästerna får veta det så tidigt som möjligt. Vi skickade inbjudan 5 månader innan vigseln. 

Svar på tråden När skicka inbjudningarna?