• Anonym (Irriterad)

Kinaklänning WTF?!

Jag blir så sjukt irriterad över dessa kinaklänningar. Varför beställa och oftast också göra kopior på befintliga klänningar från Kina?!

Kina ligger på andra sida jorden. Det finns faktiskt sömmerskor som inte är allt för dyra inom vårt lands gränser. How about att stödja lokal verksamhet?????

Sure, jag skulle gärna ha en Vera Wang klänning, men jag vill inte ha en KOPIA!! Det är fult och det är olagligt. Tänk på dom som ritat och gjort allt förarbete som det krävs för god design.

Har jag inte råd så har jag inte råd, då får man köpa en annan, som inte är en kopia gjord på andra sidan jordklotet.

Ville bara få ur mig detta...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 21:30
    Kan inte ändra ursprungsinlägget men kan tillägga att jag gör ett minus på "irritationen" men att jag fortfarande står för det jag skrivit, med fokus på piratkopiering och transporter världen runt.
  • Svar på tråden Kinaklänning WTF?!
  • josvi558
    daniiel skrev 2013-03-11 21:57:15 följande:
    Nej, alla som köper kinaklänningar har olika anledningar, ibland bekymmer, och det är deras val. Precis som det är någon annans val att köpa en klänning på HM till bröllopet eller en jättedyr designerklänning.

Alla kan vi ha våra åsikter om det ena och det andra, pga diverse anledningar, men i slutändan måste alla få göra sitt eget val. Vad det nu än må vara.
    Ja, men på samma sätt som ni får tycka vad ni vill om det här så får ju också jag göra det OCH uttrycka det.
  • daniiel
    josvi558 skrev 2013-03-11 22:05:33 följande:
    Ja, men på samma sätt som ni får tycka vad ni vill om det här så får ju också jag göra det OCH uttrycka det.
    Absolut, det handlar mer om på vilket sätt man väljer att göra det. Jag tycker tex inte att TS sätt är det bästa kanske.
  • PiaB

Försöker igen. Nej självklart har inte alla samma bekymmer som mig. Men det frågas i trådstarten om varför man köper en kinaklänning, och jag gav min anledning. Hoppas det inte var fel att svara på en fråga?

josvi558 skrev 2013-03-11 21:53:58 följande:

Jag tycker väl att man kan bli av med piratkopiering om folk tänker mer på vad dom köper, då menar jag inte dig, . Det är klart att det är bra att arbetarna i kina har ett jobb, det har jag inte sagt något om, men det känns inte som att man köper en klänning från kina av välgörenhetsskäl.

Det är ju superbra för dig att du hittat en klänning som du kan ha, men jag har svårt att tro att alla som köper kinaklänningar har samma bekymmer

• josvi558
    PiaB skrev 2013-03-11 22:07:43 följande:

Försöker igen. Nej självklart har inte alla samma bekymmer som mig. Men det frågas i trådstarten om varför man köper en kinaklänning, och jag gav min anledning. Hoppas det inte var fel att svara på en fråga?

Det var ju absolut inget fel på det. Det sa jag väl inte.. Jag svarade bara på det du skrev och tyckte att det var jättebra att du hittat en lösning på ditt problem..
  • josvi558
    daniiel skrev 2013-03-11 22:07:17 följande:
    Absolut, det handlar mer om på vilket sätt man väljer att göra det. Jag tycker tex inte att TS sätt är det bästa kanske.
    Det kanske inte är det bästa, men man måste ju få vara upprörd eller?
  • Aniara4
    PiaB skrev 2013-03-11 21:43:57 följande:
    I mitt fall hade jag inte mycket val. Jag är väldigt överviktig och de som syr upp klänningar här i Sverige som jag besökt, skulle ta en månadslön för att sy en klänning till mig. Inget jag har lust med. Om jag har råd är ointressant för er. Att
    Jag funderade på en kinaklänning av samma anledning faktiskt. Kort och tjock och med konstiga proportioner! Jag var på en brudbutik där ägaren förgäves försökte hitta en klänning som funkade och till slut gav mig visitkort till en sömmerska. Det känns ju lagom kul att få höra att man är ett hopplöst fall!

Som tur var hittade jag till slut en fantastisk klänning på Lilly. Men då fick jag (eller mamma) betala 6000: också. Och även där var det bara 1 eller 2 klänningar som hade tillräckligt hög midja för att passa på mig som inte bara har väldigt breda höfter, utan de sitter väldigt högt upp också!

Jag kan ärligt säga att det som för mig var mest avskräckande med att beställa från Kina inte var moraliska betänkligheter (även om jag hade såna också) utan osäkerheten. Jag förstod att resultaten var kraftigt varierande, att det kunde bli bra men också katastrof, och till skillnad från om man handlar på hemmaplan har man ju ingen som helst bytesrätt eller garanti, utan blir det fel är det trots allt ett par tusen i sjön.

Men jag tycker inte alls det är fel att lyfta de moraliska aspekterna, både av designstölder (vilket inte hade varit ett problem för mig eftersom jag nog hade varit tvungen att sätta ihop min egen klänning utifrån flera idéer), och det som jag har tänkt mest på, arbetsvillkoren vid syfabrikerna.

Sen finns det ju olika sätt att inleda en diskussion.
  • PiaB
    josvi558 skrev 2013-03-11 22:05:33 följande:
    Absolut! Det jag reagerar på är hur TS uttrycker sig i form av stora bokstäver och en massa frågetecken. D.v.s. saker som kan tollkas som starka uttryck på ett forum. När hon (eller han) dessutom talar om att har man inte råd med ett original så får man köpa något man har råd med. Jag känner kanske att ingen har rätt att bestämma vad någon annan ska köpa.
  • josvi558

Det är ju en åsikt snarare än att man vill bestämma över hur andra ska göra. En åsikt som man måste få uttrycka..

• goli

Klart man kan vara upprörd, finns mycket man blir upprörd över, men av rätt skäl!

Min första reaktion var att jag blev så fruktansvärt arg. Nu känner jag mig bara trött. Trött på att man ska kritisera hela tiden istället för att visa lite förståelse! Tycker det är så onödigt att hacka ner på folk, den här tråden tar jag som en personlig förolämpning. Och det är väl mitt fel, jag kan helt enkelt bara välja att inte ta åt mig. Jag kan t ex tycka att det är fel att en designer ritar och syr upp en klänning och bara pga namnet så måste den kosta en hel förmögenhet. Sen är ju inte alla kopior exakta kopior heller, min klänning hade t ex ett helt annat broderimönster vilket gjorde att det blev lite skillnad. Dessutom har vi, som jag skrev tidigare, gjort flera justeringar, så nu ser det inte alls ut som originalet.

Kan inte skriva något som kan få TS att ändra åsikt, det vet jag. Jag önskar bara att folk kunde tänka till en andra gång innan man startar en sån här tråd att vissa kanske kan ta illa upp.

När jag blev medlem på BT trodde jag det var en plats där folk kunde stötta varandra med tips och råd o lite välbehövt peppande, aldrig trodde jag att det skulle skapas såna här trådar.

• daniiel

Många kinaklänningar är ju faktiskt inte kopior rakt av, utan mer inspirerade av någon eller några andra klänningar. Och ärligt, är det så stor skillnad mellan många designerklänningar? Nja, det brukar vara ungefär samma skillnad som en kinaklänning inspirerad av en designerklänning brukar ha.

Ja, det finns klänningar som kopieras rakt av och jag kan absolut förstå den moraliska aspekten i det. Precis som jag kan förstå det här med att tänka på arbetsförhållandena osv.

Men, jag tycker ändå inte att man absolut måste klanka ner på någon som väljer att göra något på ett annat sätt än en själv. Precis som med brudöverlämnning och kuvertavgifter, som är två andra ganska hett diskuterade ämnen här på BT, så brukar det mest bli "Jag tycker och tänker.." mot "Jag tycker och tänker.." och visst är detta ett diskussionsforum, men efter att ett ämne (som ofta brukar spåra ur) varit uppe X-antal gånger, så blir det mest tröttsamt. En evighetsdiskussion där den ena sidan i regel aldrig brukar kunna "vinna över" någon från den andra sidan.

Svar på tråden Kinaklänning WTF?!