• Anonym (Irriterad)

Kinaklänning WTF?!

Jag blir så sjukt irriterad över dessa kinaklänningar. Varför beställa och oftast också göra kopior på befintliga klänningar från Kina?!

Kina ligger på andra sida jorden. Det finns faktiskt sömmerskor som inte är allt för dyra inom vårt lands gränser. How about att stödja lokal verksamhet?????

Sure, jag skulle gärna ha en Vera Wang klänning, men jag vill inte ha en KOPIA!! Det är fult och det är olagligt. Tänk på dom som ritat och gjort allt förarbete som det krävs för god design.

Har jag inte råd så har jag inte råd, då får man köpa en annan, som inte är en kopia gjord på andra sidan jordklotet.

Ville bara få ur mig detta...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 21:30
    Kan inte ändra ursprungsinlägget men kan tillägga att jag gör ett minus på "irritationen" men att jag fortfarande står för det jag skrivit, med fokus på piratkopiering och transporter världen runt.
  • Svar på tråden Kinaklänning WTF?!
  • josvi558

Ja, kanske kineserna tar illa upp, eller kanske den globala uppvärmningen, kanske den lokala sömmerskan. Jag håller med, jag tar illa upp, av att det är så många som blir upprörda över att en person skrivit sin åsikt angående ett enligt hen känsligt ämne Men det är ju inte direkt så att världen gick under..

• PiaB
    josvi558 skrev 2013-03-11 22:23:09 följande:
    Det är ju en åsikt snarare än att man vill bestämma över hur andra ska göra. En åsikt som man måste få uttrycka..

Är det du som är TS eftersom det bara är du som svarar? Ett av problemem med anonymiteten är just detta att man inte vet vem man pratar med...

Alla tolkar det de läser på olika sätt. Jag tolkar meningen "då får man köpa en annan, som inte är en kopia gjord på andra sidan jordklotet", som en order, inte en åsikt. En åsikt skulle enligt mig vara uttryckt som "då skulle jag välja att köpa en annan", eller liknande. Men som sagt, alla tolkar olika och alla skriver olika.

• Principisessan

Men vad är skillnaden på att du menar på att du ritat din klänning och att väldigt många blivande brudar köper kinaklänningar fast med egna modifieringar ? För här visar du ju ett typexempel på klipp och klistra som förekommer i kinatrådarna. Inget fel i det, men jag skulle knappast påstå att jag ritat klänningen bara för att jag snor delar av det andra redan gjort. www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m4281073.html

jag säger inte att det är fel att klippa och klistra ihop sin drömklänning, det gjorde jag också. Men om man samtidigt slår sig för bröstet och gastar över hur fel det är att andra stjäl någon annans design.. Ja det ger ju lite dålig eftersmak.

• Principisessan

Vidare skriver du i den trådwn att det inte är en sömmerska utan god vän som är utbildad. Stödja den lokala verks...vasaduattdethettesadu???

• stormhelen

Det var intressant att läsa igenom tråden.

De två första sidorna var det väldiga känslostormar som brakade loss. Sedan blev det väll en mer lugnare nivå på åsikterna.

Personligen så gillar inte jag häller det här med kinaklänningar av anledningar som redan nämnts t.ex. kopiering, dåliga arbetsvilkor, potensiell barnarbete osv.

Och jag håller med josvi558 om att piratkopieringen skulle nog minskas (och förhoppningsvis försvinna) om det inte fanns en marknad för det. Dvs, att folk faktiskt tänker sig för med vad de köper för något.

Givetvis är det inte alltid så lätt att veta att det man köper kommer från bra förhållanden (t.ex. HM). Men när det gäller valet av att köpa en klänning från en butik eller köpa från en Kinsida så kan man ju styra det hyffsat lätt.

Och det är inte alla klänningar i en butik som är dyra det finns billigare där också (kanske inte lika billigt som kinaklänningarna), men man kanske har lite bättre samvete iaf av att man inte köpt en kopia och attt klänningen förhoppningsvis kommer från bra förhållanden. (Som sagt det kan vara svårt att faktist veta vart klänningen faktist är sydd) men då har man ju iaf FÖRSÖKT styra sina sitt inköp för att minska piratkopieringen och att de som syr upp klänningen har bra arbetsvilkor.

Detta är min åsikt och jag kan ju bara styra mina egna val och inte andras.

Däremot så kan det vara bra att få upp ögonen och kanske tänka en gång extra på vad det kan ge för konsekvenser av valet av vart vi köper våra produkter (i detta fall kinaklänningar).

Sedan tror jag ju inte att folk som köper kinaklänningar inte är medvetna om vilka konsekvenser det kan medföra. Men ibland kan det ju vara bra att reflektera över.

Även om TS trådstratsinlägg inte var den bästa, så är det ju iaf bra att ämnet dikuteras för att öka medvetenheten. Flört

• Frullis

Det mesta numera är ju kopierat i någon form. Alla stora klädkedjor efterliknar någon känd designer, musik låter likadant, filmer har ofta liknande story, kockar "hittar på" nya recept med väldigt liten modifiering mm mm mm...Många blivande brudar hämtar inspiration från märkesringar och ber en guldsmed tillverka en "egendesignad" ring. And the list goes on and on.

• anne på grönkulla

Frågan har ju stötts och blööts förr (om än inte i så hetsiga ordalag som i TS och utan anonymiteten...). Det finns många aspekter att beakta verkligen och är värt att reflektera över, inkl sitt eget beteende som konsument. Grundfrågan skulle ju kunna vara "är det värt att ha en klänning för en enda dag" - där kan jag säga att jag själv syndat, även om jag inte hade en flådig klänning utan lät sy upp nåt enklare som skulle kunna gå att återanvända. Men inte har jag gjort det...

Annars finns många vinklar på detta, arbetsvillkor, piratkopiering, transporter, etc som verkligen är värda att vrida och vända på. 

• jenniferochaugust
    Till TS och andra Kinaklänningshatare :)
    Jag tror att många av oss som valt att beställa klänningar från Kina har tänkt igenom den moraliska aspekten. Och jag kan verkligen inte hålla med dig i det du skriver! Jag är en väldigt "medveten" person som tycker att rättvisefrågor är mycekt viktigt.
    När jag var och provade dyra märkesklänningar (runt 20.000 och uppåt) frågade jag vart klänningarna sys upp. "I Kina" svarade butiksbiträdet. Tror du verkligen att sömmerskorna i de fabrikerna har helt annorlunda arbetsvillkor än de i exempelvis Dinobridals fabriker? Det vi betalar så dyrt för när vi köper en märkesklänning är ju alla tusen mellanhänder, reklamkostnader, designerns namn osv. Och visst skulle jag kunna betala för det, jag förstår att det är dyrt med alla dessa poster. Men nu var det så att jag faktiskt inte ville ha en märkesklänning eller en exakt kopia av den. Jag ville designa min egen klänning, inspirerad av en klänning från Pronovias. När jag frågade i butiken om de kunde göra om klänningen som jag ville så skulle jag betala ytterligare flera tusen. För en designad klänning som inte var designen längre om ni föstå vad jag menar :) Det vägrar jag att göra. Och sedan påstår du att det skulle vara billigt att anlita en lokal sömmerska. Svaret är nej, det är inte ett dugg billigt, inte i Stockholm i alla fall. Bara tyget till min klänning skulle gå på flera tusen. Att TS råkar ha en bekant som kan göra jobbet hjälper ju knappast oss andra?

Du tog upp att man inte ska beställa klänningar "från andra sidan jordklotet" som ett argument, men hallååååå designerklänninagrna är ju också från Kina! Vad är skillnaden där? Det förstör väl lika mycket för miljön? Eller släpper Kinaklänningar ut extra mycket miljögifter? Och var sys alla kläder från H&M upp tror du? Och det avslöjas ju gång på gång att våra kändaste märken syr upp kläder under taskiga förhållanden med barnarbeten osv. Då är det ju moraliskt förkastligt att handla kläder som produceras utomlands överhuvudtaget? Då ska vi endast ha otganiska, lokalproducerade kläder. Det blir ganska svårt att hålla tror jag, kanske till och med för dig TS?

Ursäkta långa inlägget, men jag står inte ut med att anonyma personer här på forumet ifrågasätter min moral. Den är helt intakt, jag lovar! Tack för omtanken :)
  • Alyllyra
    jenniferochaugust skrev 2013-03-12 10:09:40 följande:
    Bra poäng där, och väldigt intressant att du frågade i butiken! Olika märken syr ju naturligtvis upp i olika länder, men det är ett faktum i dagens samhälle att mycket produktion sker i Kina, Thailand, Indien, Vietnam... dvs. på andra sidan jorden.
    Även tyger till klänningar som sys i Europa, eller till och med av den lokala sömmerskan, kan vara gjorda i Kina. Dessutom kan bomullen vara skördad i ett land, vävd i ett annat och färgad i ett tredje. Som konsument är det svårt att bilda sig en uppfattning om hela kedjan.

På ett märkligt, nästan ironiskt sätt skulle jag vilja säga att en kvinna som köper en Kina-klänning är mer medveten om "kedjan" än jag, som köper en klänning från ett amerikanskt märke, är. Jag har ingen aning om var den sys upp eller vilka villkor arbetarna har där (även om jag blev inspirerad nu till att maila och fråga ).

Jag tycker absolut att det är intressant att lyfta diskussionen om ens moraliska värderingar (även om jag har blivit nedskjuten i andra trådar när jag har försökt ta upp moralfrågan t.ex. när det gäller diamanter, det är tydligen inte aaaalls konsumentens ansvar...). Men var och en måste få ta sina egna beslut, och det hör till att hålla god ton, oavsett om man håller med eller inte. 
Svar på tråden Kinaklänning WTF?!