• Zandraaa

Hjälp.Hur mycket ska man betala för sin tärna?

Nu har jag världens problem. Det är så att jag har betalat min tärnas klänning och kommer även stå för hennes uppsättning. Frsören hade dock ingen sminkning så den fick vi fixa på annat håll. Nu har jag som tur en vän som arbetar på kicks och kan mycket om smink m.m. Så hon ska sminka oss. Men nu är det så att ska jag köpa allt smink hon behöver?? Det blir ju svindyrt om hon kanske bara vill ha lancome eller dior typ. Får sån panik för vet inte vad jag ska säga heller. Min kompis kan säker få så sminket bli billigare. Men ändå. Om hon vill ha puder som hon kan ha och fylla på med ska jag stå för de. Och en ny maskara m.m. Hur kan jag säga det till henne? Eller ska jag bara bita ihop och betala?

• Svar på tråden Hjälp.Hur mycket ska man betala för sin tärna?
  • Amandizzen

Jag tycker du kan säga till henne att du betalar klänning & hår, medans hon själv får stå för sminket. Men tänk då på att hon kanske ist väljer att sminka sig själv.. Och du inte kan "styra" över hur hennes smink blir. Lycka till! Jag tror det löser sig galant!

• Zandraaa

Ja hon har redan valt hur hon vill ha de. Men känns lite som hon förrväntar sig att de ska ingå :( och vill inte att hon ska bli besviken heller

• daniiel

Du behöver absolut inte betala för hennes smink eller sminkning. Du är redan väldigt generös som betalar för klänning och hår, tycker jag. Självklart är det väl så att ju mer bruden vill bestämma, desto mer bör hon betala också. Jag tycker du kan säga att hon får stå för smink själv, men precis som Amandizzen skriver, så kan hon ju då välja att sminka sig själv hemma.

• Zandraaa

Det dumma är bara att jag har ju pratat om de som allt skulle lösa sig. Eller typ bara det att jag aldrig nämnt att hon ska betala något själv. Så de känns så dumt att plötsligt fråga :(. Skickade iväg ett sms så får hoppas hon inte blir besviken

• Teresa81

Jag har också haft en del funderingar kring hur mycket man ska betala för sin tärna, och jag känner att jag betalar klänningen, men hår och smink får hon betala själv vilket jag tror att hon tycker är helt ok. Vi är båda studenter i nuläget och hon vet att jag försöker hålla nere kostnaderna i den mån det går.

Men det kan alltid vara bra att försöka vara tydlig just ang vad du känner att du ska betala, jag kan tycka att just sminket kan ju kosta en hel del, och dessutom kanske hon har en del favoritsmink osv som hon redan har och kan använda under kvällen? Känns lite onödigt att köpa precis allt nytt? Te.x. har jag ett favoritpuder och det kommer jag använda under kvällens gång, varför köpa en helt ny uppsättning av allt om man redan har en hel del sen innan? 

• daniiel

Jag tycker det överlag är vettigt att ju mer man som brud vill bestämma, desto mer bör man betala som sagt. Vill man att tärnorna ska ha en viss klänning i en viss färg, då bör man betala. Vill man att dom ska fixa håret hos en frisör eller smink hos en.. vad det nu heter, som sminkar, då bör man betala för det också. Ett visst par skor eller smycken, betala för det. Osv osv.

Kan man däremot tänka sig att tärnan får fixa håret själv om hon vill eller sminka sig själv, välja skor själv, kanske välja klänning själv.. ja, då kan man absolut med gott samvete låta tärnan betala själv.

Men det är ju som Teresa81 skriver, att det är bra att vara öppen och ärlig med vad man förväntar sig av tärnan och vad man själv kan tänka sig att bidra med. Då vet båda två vad som gäller och kan fatta beslut och föra en koversation utifrån det.

Jag hoppas att det ska gå bra Zandraaa och att din tärna inte blir besviken :)

• TheD

Vi betalade min systers klänning, bukett och håruppsättning. Sminkningen fixade hon själv :)

• Zandraaa

Tack för alla svar. Hoppas att hon tar det bra. Och nu när de bara e 2,5 månad kvar. Kanske e för tidigt för att ändra på planera?

• Chicita

Om ni betalar för sminkning så ska ni inte behöva betala för själva produkterna.
    Det är något som den som sminkar brukar ha själv. 
    Det är väl nog att du betalar för den som kommer att sminka henne? Varför ska hon behöva få massa produkter att använda senare?

Om makeupartisten sminkar privat på sin fritid  nu och inte har tillgång till en sminklåda så kanske hon dels har eget smink och dels kan tärnan ta med sin favoritmascara eller liknande.
    Du kanske kan stå för en viss ögonskugga om det är någon speciell färg du vill att hon ska ha på den.
    Men allt annat borde redan finnas både hos MUA'n och tärnan själv Glad 

• PimPim83
    daniiel skrev 2013-03-15 09:21:50 följande:
    Jag tycker det överlag är vettigt att ju mer man som brud vill bestämma, desto mer bör man betala som sagt. Vill man att tärnorna ska ha en viss klänning i en viss färg, då bör man betala. Vill man att dom ska fixa håret hos en frisör eller smink hos en.. vad det nu heter, som sminkar, då bör man betala för det också. Ett visst par skor eller smycken, betala för det. Osv osv.

Kan man däremot tänka sig att tärnan får fixa håret själv om hon vill eller sminka sig själv, välja skor själv, kanske välja klänning själv.. ja, då kan man absolut med gott samvete låta tärnan betala själv.
    Precis så här tycker jag också!
  • Chicita

Jag håller med i det ni säger daniiel och PimPim83.
    Men om jag läst TS rätt så verkar det som att Bruden skulle ställa sig och köpa ny foundation, mascara, ögonskugga osv osv i speciella märken som tärnan har "krav" på och som tärnan får behålla.
    Det är lite skillnad mot att betala för en sminkning hos en MUA där man bara sätter sig i stolen och blir sminkad, Och där man inte får behålla några produkter (om det inte är en sminkkurs på Makeupstore då).
    Så i det här fallet tycker jag att om inte MUA'n har produkter att använda, så kan tärnan ta med egna (grundprodukter) och bruden står för det som är specifikt för dagen (typ ögonskugga i en viss färg). För bruden betalar ju ändå MUA'ns arbete...
    Jag kan inte tänka mig att det är rimligt som tärna kräva att få en helt ny uppsättning av alla makeupprodukter i speciella (dyra) märken, bara för att någon annan ska sminka en. 

• PimPim83
    Chicita skrev 2013-03-15 10:56:35 följande:
    Men om jag läst TS rätt så verkar det som att Bruden skulle ställa sig och köpa ny foundation, mascara, ögonskugga osv osv i speciella märken som tärnan har "krav" på och som tärnan får behålla.
    Det är lite skillnad mot att betala för en sminkning hos en MUA där man bara sätter sig i stolen och blir sminkad, Och där man inte får behålla några produkter (om det inte är en sminkkurs på Makeupstore då).
    Så i det här fallet tycker jag att om inte MUA'n har produkter att använda, så kan tärnan ta med egna (grundprodukter) och bruden står för det som är specifikt för dagen (typ ögonskugga i en viss färg). För bruden betalar ju ändå MUA'ns arbete...
    Jag kan inte tänka mig att det är rimligt som tärna kräva att få en helt ny uppsättning av alla makeupprodukter i speciella (dyra) märken, bara för att någon annan ska sminka en. 
    Där håller jag med dig också Chicita. Tärnan kan använda smink hon redan har eller alternativt köpa nytt själv. Betala MUA'n är en sak om man nu vill att tärnan ska ha en professionell sminkning, men TS ska inte köpa helt nytt smink till tärnan. Det kan hon inte begära.
  • FruForsmark

Vi betalade enbart för tärnornas klänningar. Skor och smycken fick de välja själva. De fick själva välja om de ville ha uppsättning och sminkning hos frisören (det fanns annars möjlighet för dem att låna platt och locktång där), de valde att köpa till håruppsättningen. På min bästa väninnas bröllop så blev det tvärt om, vi tärnor stod för klänningarna och bruden stod för våra håruppsättningar.

• daniiel
    Chicita skrev 2013-03-15 10:56:35 följande:
    Jag uppfattade det som att TS undrar ifall hon förväntas betala för nya produkter, för att hon isåfall är orolig över att tärnan ska välja dyra märken, eller om det är okej att säga att tärnan får betala allt sådant själv.  Alltså att tärnan inte har krav på det, utan att bruden (TS) mer vill veta om det är okej från hennes sida att säga att tärnan får betala själv. Och då menar jag med att om man som brud absolut vill att tärnan ska ha grön ögonskugga (som du skriver), men att tärnan inte har någon eller brukar använda det, så får man nog som brud hosta upp kosing till det. Men att i annat fall, om tärnan själv får välja vilket smink hon vill använda, så får tärnan betala det själv.  Vii är alltså helt överens och tycker precis lika :)
  • Zandraaa

Hej igen. Nu har jag pratat med min tärna och sa hur jag tyckte. De va inga problem. Hon tar med sitt egna smink som foundation och puer som hon vill ha. Hon som makeupar ska sminka oss hemma hos henne. Hon hade en del hemma som tur va. Sen står jag för om det typ fattas någon ögosnkugga typ. Sen resten fick hon ta med själv :)

• Tooie

Såhär tycker jag... att vara tärna är ett hedersuppdrag alltså en ära att få tillfrågan att vara tärna. Därför tycker jag att tärnan ska stå för klänning och alla tillbehör själv ärligt talat... mina tärnor betalar allt själva och det har aldrig varit något snack om saken. Utan mer självklart... Det enda jag kommer betala är blommorna. 
    De som ska gifta sig har nog med utgifter ändå kan jag tycka... :)

Har inte tärnan råd då kanske man helt enkelt få tacka nej att vara tärna. och om då bruden säger jo men jag vill att du ska vara det... då är det en annan sak då kan bruden betala. eller hur man nu kommer överns.. men jag tycker absolut inte att det är självklart att de som ska gifta sig ska betala för tärnor och marsalkar... men det är vad jag tycker :) 

• Pillan

Jag bestämde mig för att inte betala klänningen för min tärna. Det beror till största delen på att jag ar tre kompisar som jag står i princip lika nära men bara en ska vara tärna. Hade känts konstigt att betala klänning för enbart henne men inte de andra närmsta vännerna. Men hon får välja klänning helt själv såklart, har dock råkat bli så att hon valt en klänning som passar färgtemat helt perfekt! Min tärna ska vara med mig under förberedelserna på själva dagen. Jag sa då att hon fick växla mellan håruppsättning eller sminkning som jag ska stå för. Hon valde håruppsättning och jag betalar det för att jag tycker det är roligt att hon är med mig under dagen.

• Pillan

Välja ska det stå. Inte växla..

Svar på tråden Hjälp.Hur mycket ska man betala för sin tärna?