• Tiger Lou

Studera ny utbildning och byta karriär?

Jag är ganska nyutexamninerad och har läst en högskoleutbildning på över tre år. Dock känner jag redan, och har egentligen känt under en stor del av min utbildning att jag inte vill jobba inom detta. Det som ändå gjorde att jag lästa klart var att utbildningen jag läst är ganska bred och jag egentligen inte vissta vad jag skulle göra istället. Under praktiken så kände jag likadant, att jag inte ville jobba inom detta men då hade jag pluggat ganska länge och ville inte hoppa av. Och återigen, jag visste inte vad jag skulle göra istället. Nu har jag tagit examen och börjat jobba men känner fortfarande likadant egentligen.

Jag funderar nu på att söka in till högskolan till hösten igen för en annan utbildning. Men så är jag i övre 20 årsåldern... Vet att man aldrig är för gammal för att plugga men är ju mycket annat som "borde" hända i livet snart.

Är det någon annan här inne som varit i min sits? Eller som har hoppat av en utbildning för att påbörja en annan? Tror att många i min omgivning skulle ha svårt att förstå att jag vill "göra om" en hel utbildning igen. Är det någon som har bytt karriär för att det dom höll på med kändes helt fel?

Alla tankar är välkomna.

MVH
    Lou

• Svar på tråden Studera ny utbildning och byta karriär?
  • Kaffegrus

Jag har inte varit med om detta själv då jag alltid visst vad jag ville bli, men min klasskompis gick förskolalärarprogrammet före hon påbörjade psykologprogrammet. Hon gick den förra utbildningen klar till 75% före hon bytade och hon är supernöjd. Vi går ut nu om två månader och då är hon 33, så jag tycker inte du är för sen

Sen har vi min mamma som alltid vilja bilda om sig, men alltid tänkte att hon var för gammal. Då hon var 30 ville hon bli jurist, men tänkte att det är för sent att gå ut som 35. Dagen hon fyllde 35 kom hon på att hon nu kunde varit jurist och ångrade sig, men tänkte att NU är det minsann för sent. Detta hände igen på hennes 40-årsdag.  

Jag tror det är värre att ångra att man inte gick än att man gick. Du kan ju alltids hoppa av nästa utbilding om det inte känns rätt att fortsätta utbilda sig.

Så är det ju detta med CSN så klart som spelar in, men det anske du har tänkt på ändå. Tänk på att om du er färdigutbildad som 35, så har du fortfarande 30 år att jobba. 

• Alvstina

Jag började på en utbildning, och efter 2 av 3 år hoppade jag av och började på en ny utbildning. Jag kände att jag egentligen var helt ointresserad av det jag läste och ville verkligen inte jobba inom det området. Så det blev 5 år på högskolan innan jag blev färdig.

Vad är det du har läst för något? 

• Tiger Lou

Hej!

Jag har läst till socionom, alltså 3,5 år och 210 högskolepoäng. Det jag vill läsa nu är personalvetare och då är det tre år till. Kommer vara klar när jag är 30 typ. Jag valde mellan dessa två utbildningarna när jag valde att studera från första början, men valet föll på socionom just för att den är bred och att det finns mer jobb. Men nu ångrar jag att jag tänkte så, man ska ju välja det man verkligen vill känner jag nu.

• Tiger Lou
    Alvstina skrev 2013-04-03 19:27:59 följande:
    Jag började på en utbildning, och efter 2 av 3 år hoppade jag av och började på en ny utbildning. Jag kände att jag egentligen var helt ointresserad av det jag läste och ville verkligen inte jobba inom det området. Så det blev 5 år på högskolan innan jag blev färdig.

Vad är det du har läst för något? 
    Vad läste du för något och vad bytte du till? Var det helt olika områden? Hur gammal var du när du var klar?
  • Tiger Lou
    Kaffegrus skrev 2013-04-03 19:27:13 följande:
    Jag har inte varit med om detta själv då jag alltid visst vad jag ville bli, men min klasskompis gick förskolalärarprogrammet före hon påbörjade psykologprogrammet. Hon gick den förra utbildningen klar till 75% före hon bytade och hon är supernöjd. Vi går ut nu om två månader och då är hon 33, så jag tycker inte du är för sen

Sen har vi min mamma som alltid vilja bilda om sig, men alltid tänkte att hon var för gammal. Då hon var 30 ville hon bli jurist, men tänkte att det är för sent att gå ut som 35. Dagen hon fyllde 35 kom hon på att hon nu kunde varit jurist och ångrade sig, men tänkte att NU är det minsann för sent. Detta hände igen på hennes 40-årsdag.  

Jag tror det är värre att ångra att man inte gick än att man gick. Du kan ju alltids hoppa av nästa utbilding om det inte känns rätt att fortsätta utbilda sig.

Så är det ju detta med CSN så klart som spelar in, men det anske du har tänkt på ändå. Tänk på att om du er färdigutbildad som 35, så har du fortfarande 30 år att jobba. 
    Åh, sådär skulle jag också tänka förmodligen. När jag hade pluggat tre år tänkte jag att nu kunde jag egentligen varit klar med den andra utbildningen som jag vill läsa nu.
  • Alvstina

Det var egentligen inte helt olika områden. Först läste jag på sociala omsorgsprogrammet. Då blir man enhetschef och biståndshandläggare och så.. Jag hoppade över till ett beteendevetenskapligt program med inriktning mot omställning och rehabilitering.

Egentligen ville jag läsa till sjukgymnast men kom inte in på den utbildningen just då. Det var väl lika bra det för efter att ha arbetat med sjuka människor i över 2 år orkade jag inte med allt gnäll och offermentalitet som de flesta jag arbetade med hade, så jag sökte mig till nya arbetsuppgifter och arbetar i stället med friska ungdomar. Mycket skojjigare!

• Alvstina

Jag var 25 år när jag var klar, 2006.

• Alvstina

Fast sen kan jag ju säga att min sambo just nu läser. Han har läst 2 år på spaprogrammet och har efter det arbetat som massör i flera år. I höstas började han plugga till ekonom på heltid/distans, samtidigt som han jobbar deltid. Jag är sjukt imponerad av honom. Han räknar med att bli klar 2015, då kommer han att vara 36 år.

• stormhelen
    Tiger Lou skrev 2013-04-03 19:18:58 följande
    Jag funderar nu på att söka in till högskolan till hösten igen för en annan utbildning. Men så är jag i övre 20 årsåldern... Vet att man aldrig är för gammal för att plugga men är ju mycket annat som "borde" hända i livet snart.

Enligt min mening så är du INTE för gamal att börja plugga (för första gånen eller för andra eller tredje) om du är i övre 20 års åldern.

Jag började studera på mitt program när jag var 26 (idag är jag 28), och det är inga problem alls. Många som pluggar är antingen i övre 20 års åldern eller kommer precis från gymnasiet. Det beror lite på VAD man pluggar.

Jag tycker inte att du ska bry dig så mycket om vad andra tycker om att du börjar studera igen. Gör det som är bäst för DIG. Jag anser att det är bra att du verkligen insett att du inte vill jobba med det du studerat till och att du kan tänka dig börja studera igen, så att du får jobba med något du trivs med i framtiden.

• snowstars

Du är absolut inte för gammal för att plugga. Dessutom är det ju inte en fasligt lång utbildning så det kommer inte bli så stora problem med CSN och annat. Det enda som väl kan vara ett hinder är motivationen, men är det en utbildning du gärna vill ha brukar det ju finnas motivation :)

Svar på tråden Studera ny utbildning och byta karriär?