• sassa87

2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp

Hej, ska försöka förklara så lite komplicerat som möjligt :)

Har 3 st systrar i åldrarna 10, 15 & 17 år.

Alla 3 är mina halvsyskon, den yngsta har samma mamma som mig och de 2 äldre har min pappa med en annan fru.

Jag tänkte ha de 2 äldre som mina tärnor (alltså har ingen koppling till min riktiga mamma), men min kära mamma är sur och besviken över detta då jag inte valt att ha min 10 åriga syster med som tärna.

Men då undrar jag, är det inte jag som bestämmer?? bara för att hon inte får vara tärna så betyder det väl ändå inte att jag stöter bort henne??

Jag vill ha mogna systrar som kan hjälpa mig på min dag. Deras uppdrag är:

*Vara med mig hos frisören, stötta och finnas där för mig när jag blir otroligt nervös, äta lite god frukost med mig och sen ska även dem bli lite stajlade och få hjälp att få på sina klänningar mm mm.

Jag har vi tärnor som finns där för mig och stöttar mig på min stora dag. Jag och de äldre 2 syskonen har en massa goa saker gemensamt som shopping, bio mm mm medan min yngre fortfarande leker med Barbie och vi har inte mycket gemensamt alls.

Är jag elak som inte tar med henne?? Tycker alltså hon inte är tillräcklig mogen för de stora uppdraget. Vill bara ha dessa 2 men vill också undvika konflikter då min mamma är bra på att bråka emot om hon så skulle vilja.

• Svar på tråden 2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp
  • sassa87

Som sagt så förstår jag er hur ni tänker men som jag skrev innan så finns det andra saker bakom som är jobbiga.

Kortfattat:
    Mamma har förstört hela min barndom med misshandel, hållt mig hemma från skolan, slavat i hemmet mm mm och fått mina syskon där vända sig emot mig, därav knappt ingen kontakt. Jag och morsan har vid en tid brutit kontakten då jag va sjukskriven i 3 år och gick hos psykolog på grund av henne och hon har tryckt i mina syskon skitsnack om mig.

Därav jag inte vill ge dem något sånt här alls då vi inte är sams på något vis.

• Chicita

Det är rätt mycket att begära av en 10-åring att förstå varför...

Jag skulle hellre valt ingen av syskonen än bara några, även om jag inte har så mycket kontakt med dom.
    Vi bad både makens brorsbarn + min brorsdotter att vara näbbar. Även fast vi vet att min brorsdotter nog inte skulle klara det så bra.
    Vi var villiga att ta risken att hon skulle "balla ur" och försöka liksom stjäla rampljuset eller vad man ska säga.
    Som ensambarn är hon ju van att få stå i fokus hela tiden (och det ligger lite mer bakom också som jag inte vill gå in på).
    Nu blev hon sjuk innan, så även om dom kom den dagen och hon fick på sina fina kläder och prinsesskrona på huvudet osv så orkade hon inte fullfölja, utan gick och satte sig hos sin pappa i bänken i kyrkan istället. Och sen kom hennes farbror och hämtade henne efter första serveringen av maten för hon orkade inte längre. Men hon fick i alla fall känna sig önskvärd.

Och det är väl poängen.
    Du behöver inte ha henne som tärna. Men ge henne någon uppgift så hon känner sig viktig och omtyckt.
    Ska ni ha såpbubblor att dela ut efter vigseln så kanske hon kan ha en korg och göra det.
    Eller hon kanske kan stå med och välkomna folk till vigseln och dela ut påsar med godis och pyssel till andra (mindre) barn. Eller kan hon "ansvara för barn-bordet" eller något?
    Gör henne delaktig. Men det behöver inte vara tärna och det behöver inte vara något som egentligen är viktigt. Bara hon känner sig viktig och uppskattad av dig. För du är hennes storasyster och hon ser säkert upp till dig hur familjerelationerna än är. Glad

• Chicita
    sassa87 skrev 2013-04-18 12:25:35 följande:
    Som sagt så förstår jag er hur ni tänker men som jag skrev innan så finns det andra saker bakom som är jobbiga.

Kortfattat:
    Mamma har förstört hela min barndom med misshandel, hållt mig hemma från skolan, slavat i hemmet mm mm och fått mina syskon där vända sig emot mig, därav knappt ingen kontakt. Jag och morsan har vid en tid brutit kontakten då jag va sjukskriven i 3 år och gick hos psykolog på grund av henne och hon har tryckt i mina syskon skitsnack om mig.

För mig är det en ännu större anledning att visa att det din mamma sagt inte stämmer.
    Jag skulle hellre då säga att "du är inte välkommen mamma, men min syster är det"... 
  • CoG

Fruktansvärt att ha varit med om det du skriver, verkligen.
    Jag ryser!

Men då borde det ju vara din mamma som inte ska vara närvarande, om hon fått dig att må så dåligt :(
    Kanske svårt att få med en 10åring dock om inte mamman får komma....där blir det ju ett dilemma.
    Kan du nå fram till din lillasyster och prata om det här?
    Jag gissar att hon lever med en massa lögner om dig och hur det varit.

Jag gissar att din mamma inte mår bra i sig själv om hon utsatt dig för allt det här, iaf mådde hon inte bra då du var liten. Och hon kan tydligen inte heller klara av att ta till sig hur du mår pga henne.

sassa87 skrev 2013-04-18 12:25:35 följande:

Kortfattat:

• a ring on my finger
    Chicita skrev 2013-04-18 12:32:02 följande:
    För mig är det en ännu större anledning att visa att det din mamma sagt inte stämmer.
    Jag skulle hellre då säga att "du är inte välkommen mamma, men min syster är det"... 
  • sassa87
    Chicita skrev 2013-04-18 12:29:03 följande:
    Gör henne delaktig. Men det behöver inte vara tärna och det behöver inte vara något som egentligen är viktigt. Bara hon känner sig viktig och uppskattad av dig. För du är hennes storasyster och hon ser säkert upp till dig hur familjerelationerna än är. Glad
    Ser upp till mig? Hon avskyr mig tack vare vad min mamma sagt.
  • sassa87
    CoG skrev 2013-04-18 12:33:46 följande:
    Fruktansvärt att ha varit med om det du skriver, verkligen.
    Jag ryser!

Men då borde det ju vara din mamma som inte ska vara närvarande, om hon fått dig att må så dåligt :(
    Kanske svårt att få med en 10åring dock om inte mamman får komma....där blir det ju ett dilemma.
    Kan du nå fram till din lillasyster och prata om det här?
    Jag gissar att hon lever med en massa lögner om dig och hur det varit.

Jag gissar att din mamma inte mår bra i sig själv om hon utsatt dig för allt det här, iaf mådde hon inte bra då du var liten. Och hon kan tydligen inte heller klara av att ta till sig hur du mår pga henne.
    Min mamma mår alltid bra (enligt henne).
    Men mina bröder och min syster där är inte så förtjusta i mig, blev inte ens bjuden på min ena broders konfirmation för något år sedan för jag var inte "värdig" det. Va många släktingar som undrade vart jag och min sambo var någonstans och hon sa bara "Hon är inte bjuden" och min bror ville inte ens ha mig där. Dels därför vill jag inte ha henne som tärna elelr ge någon i den familjen något uppdrag.
  • Linamaria

I början när jag läste din tråd så förstod jag dig, även om jag inte höll med, men allt efter att jag läser båda andras och dina svar så uppfattar jag mer och mer att det är på grund av att du inte gillar din mamma som din mammas dotter inte får vara tärna... Du skriver att du inte vill ge DEM något sådant här, Är det verkligen dem du inte vill ha med? Eller är det din mamma?

Det kanske kan vara livsavgörande för din lillasyster att få vara en mer eller mindre speciell del av din speciella dag?

Om du växte upp i skiten så räkna med att din lillasyster gör det också. Och även om detta är din stora dag så kan du nog räkna med att ju starkare ställning du tar gentemot din mamma och hennes barn, ju hårdare slår det mot din lillasyster.

Glöm inte att ni har en stor sak gemensamt! Ni har/går förmodligen igenom samma helvete. Hade inte du velat ha en storasyster som gjorde skillnad? Ditt beslut kan faktiskt vara livsavgörande på många sätt för din syster.

• Chicita

Jag kan ändå inte säga "gör som du vill" och att det är helt rätt tänkt.
    Så om du vill ha den reaktionen så får det bli av andra.

Hur som helst så ska ni ha en bra dag vad som än händer med den familjerelationen Glad 

• sassa87
    Linamaria skrev 2013-04-18 12:43:43 följande:

I början när jag läste din tråd så förstod jag dig, även om jag inte höll med, men allt efter att jag läser båda andras och dina svar så uppfattar jag mer och mer att det är på grund av att du inte gillar din mamma som din mammas dotter inte får vara tärna... Du skriver att du inte vill ge DEM något sådant här, Är det verkligen dem du inte vill ha med? Eller är det din mamma?

Det kanske kan vara livsavgörande för din lillasyster att få vara en mer eller mindre speciell del av din speciella dag?

Om du växte upp i skiten så räkna med att din lillasyster gör det också. Och även om detta är din stora dag så kan du nog räkna med att ju starkare ställning du tar gentemot din mamma och hennes barn, ju hårdare slår det mot din lillasyster.

Glöm inte att ni har en stor sak gemensamt! Ni har/går förmodligen igenom samma helvete. Hade inte du velat ha en storasyster som gjorde skillnad? Ditt beslut kan faktiskt vara livsavgörande på många sätt för din syster.

Jag och min syster har absolut inget gemensamt och umgås typ aldrig för att hon gillar inte mig och det är på grund utav att jag och min mamma har en dålig relation och min mamma har snackat en massa strunt till mina syskon som gör att dem inte gillar mig.
    Enkla frågan är då, varför ska jag låta min lillasyster vara tärna när hon inte ens tycker om mig men gärna vill ha uppdraget för att det är kul med klänningar.
Svar på tråden 2 av 3 tärnor, mamma sur, hjälp