• Red Lion

Sova med fläta?

Jag har långt, väldigt tjockt hår med självfallet och stora lockar. Det gör att jag alltid har stora tovor i håret när jag vaknar ( tror jag kanske rör mig mkt i sömnen). Funderar på att börja sova med håret i en fläta men har hört att det sliter mkt på håret. Å andra sidan lär det väl slita på håret att borsta ur tovor varje dag också. Så vad säger ni, några experter? :)

• Svar på tråden Sova med fläta?
  • IidaF

Håret slits inte av flätor :) Det är snarare nyttigt för håret av vad jag upplevt själv och hört av alla olika frisörer jag haft. 

Har sovit med flätor i 15 år och håret mår mycket bättre av det än av att sova utan och dra sönder tovorna. Jag har väldigt tjockt långt  hår som tål väldigt mycket men bättre med flätor ändå :) 
    Även på bonusens hår som har tunt och skört ser håret MYCKET bättre ut när hon sover med flätor än om man drar av det med borsten.

• FrökenMäkelä

Har också bara hört positivt om att sova med håret flätat men det får inte vara blött när du flätar det inför natten.

• IidaF

Duschar alltid på kvällen så lägger mig ganska ofta med flätat blött hår :P inte hänt något med det än mer än att det blir lite mer vågor i stället för lockar som jag har annars. 

• lurigmumin

Jag har supertunt hår som tovar sig lätt och slits snabbt och jag sover sedan ca 5 år med en fläta. Mitt hår mår mkt bättre! Jag började med det när jag hade hårförlängning. Det var ett av de råd jag fick av frisören som satte in förlängningen och när jag väl tog ut den hade jag vant mig. Det är väldigt skönt att få bort håret från ansiktet och att det inte tovar ihop sig. Sen om man vill ha en eller två kanske är en smaksak men jag har en då jag tycker det sliter mindre än om jag skulle ha en bena i bak. 

• Chicita

Och min frisör säger tvärt om. Tungan ute
    Om du rör dig mycket i sömnen och har håret uppsatt så sliter det ännu mer.
    Dessutom kan det nästan bli dreadlocks av det om du gnuggar fram och tillbaka utanpå flätan liksom.

Jag har så långt hår att jag sitter på det om det är utsläppt.
    Mina tips är för det första - se till att använda balsam ordentligt och inpackningar.
    Gärna även spraybalsam.

När du borstar håret så gör det i etapper.
    Först borstar man dom nedersta 10 cm. Sen tar man en liten bit till och en liten bit till... Tills man är hela vägen uppe. Då löser man upp tovorna underifrån istället för att dra åt dom som man gör om man sätter i borsten ända uppe vid huvudet och drar (försöker) den hela vägen ner på en gång.

• Red Lion

Balsam och så är inte problemet utan det är så mitt hår är ändå.mvill ju helst slippa tovor att reda ut då det ocksåntar lång tid...

• Chicita

Jo jag vet att det tar tid...
    Balsamet är inte i första hand för att det ska bli mindre tovor, utan för att håret ska vara friskt och inte torrt eftersom att torrt hår skadas lättare när det är tovigt.

med rätt borst-teknik så går det fortare att reda ut tovorna också.
    jag kan vakna med håret som ett skatbo och det tar max 5 minuter att borsta ut det 

• Red Lion

Jo jag vet. Vill ändå inte ha tovor / trassel om det kan undvikas. Tack för era svar, tror jag kör på det här och testar. :)

• afturelding

Tänk på att ha hårsnoddar utan metallklämma, hårstrån fastnar lätt i dem och slits av :) Jag sover också i flätor jämt, katten äter på det när jag sover annars.

• Sjörå

Jag sover med håret uppsatt i en knut på huvudet. Har gjort så i cirka 10 år nu och det är ingen frisör som har anmärkt på att det är slitet. De flesta jag har pratar med säger att det bra eftersom håret slits mindre då. Fläta har jag inte provat men det beror mest på att jag är urkass på att fläta mitt egna hår. 

• Juni 2012

Jag har sovit med fläta i säkert 10 år. Det är ju enda sättet om man inte ska fasta i allt (make, mobilladdare på golvet, m.m.). Det skulle ju bli supertovigt annars. Och varmt!

Använder varken balsam eller schampoo.

• Sjörå
    Juni 2012 skrev 2013-04-19 08:15:01 följande:
    Använder varken balsam eller schampoo.
    En nyfiken fråga. Hur rengör du ditt hår?
  • Aniara4

Har du testat med sidenörngott? Det lär vara bra. Mikrofiberhandduk likaså.

Jag har inte så lockigt hår, men mycket vågigt självfall och ganska tjockt och torrt långt hår, och det blev väldigt mycket bättre när jag började använda Jessicurl.Man måste ju inte köpa produkterna, men det finns en del bra tips och råd på hemsidan:
    www.jessicurl.com/my-hair-routine

Jag har funderat på att sova med håret uppsatt, men jag är rädd att det skulle bli mer obekvämt. Jag är ganska känslig för om det drar lite mer i något hårstrå, eller om jag ligger på något osv. Än så länge är det inte så långt att jag trasslar in mig i det i alla fall! Skrattande

• amerika
    afturelding skrev 2013-04-19 07:47:26 följande:
     katten äter på det när jag sover annars.
    skrattade högt när jag läste detta!!! Skrattande
  • Plättis
    FruForsmark skrev 2013-04-19 12:50:27 följande:
    Sova med fläta med några droppar marocansk hårolja, då blir det kanon ;)
    Moroccan Oil har räddat mitt hår! Har världens rörigaste hår som alltid gör som det själv vill, men det blir mycket lättare att handskas med och mår bättre när jag börjat använda olja.

Jag har precis som du Red Lion tjockt och ganska lockigt hår, men med Moroccan Oil så har det blivit mycket mindre tovigt. Det räcker med att dra en, två gånger med borsten så är alla tovor borta. Det knepiga var i början innan jag visste hur mycket olja mitt hår behövde, men det löste sig ganska snabbt
  • Juni 2012
    Sjörå skrev 2013-04-19 10:40:01 följande:
    En nyfiken fråga. Hur rengör du ditt hår?
    Kul att du undrade :)
    Knäck tvä ägg och vispa ihop dem lite lätt med en liten honungsklick (flytande är ju lättast). Häll gojset i en tom schampooflaska så är det enklare att hantera. Mojsa in i skallen ordentligt. Slå en skruttig handduk runt och titta på tv i 10 minuter. Skölj ut med svalt vatten, annars blir det äggröra....
    När du har spolat ur alltihop tar du en kanna med ljummet vatten med citronsaft i (lite citron räcker). Är håret långt kan du doppa håret flera ggr i kannan, annars häller du bara sakta över skallen. Skölj inte ur citronvattnet!

2 ggr i veckan räcker för mig. Oftast tar det ett tag innan håret har vant sig vid att "slippa" schampoo och balsam.
Svar på tråden Sova med fläta?