• hedvig

Hur mycket bestämmer era män?

Hur delaktiga har era män varit i beslut rörande bröllopet? Har de valt av alternativ framförda av er eller kommit med egna initiativ? Min sambo skulle ex. Aldrig gå med på att bära en rosa slips eller frockcoat med matchande väst osv. Min bild av ett fantasibröllop skiljer mig ju en del från hans men jag vill ju att vi båda ska bygga bröllopet tillsammans... Hur har ni fattat era beslut?

• Svar på tråden Hur mycket bestämmer era män?
  • Pagnie

vi har väldigt lika syn på hur vårt bröllop ska vara och vi har bestämt lika mycket båda två. Och sen är det lätt för jag älskar blått och det går nog dom flesta killarna med på. Men han har som sagt bestämt lika mycket. har själv suttit och letat lokaler och dj och annat som rör bröllopet.

• hedvig

Vad roligt ned en så engagerad man! :) får ofta intrycket att brudarna ofta säger "rosa eller grön?" Mannen svarar grön. Och så ses det som att han varit med och bestämt/valt :) jag hoppas min sambo kommer ta en del egna initiativ också!

• Popaulolinona

Jag har fått helt fria händer, men jag vet ju vad han absolut aldrig skulle gå med på osv. så jag tvivlar på att han kommer att bli missnöjd. Min blivande man tycker att vi lika gärna kan gå upp på komunhuset och skriva papper på lunchen och sen vara gifta och leva lyckliga i alla våra dagar... Så brölloppet är mest för min skull och han engagerar sej inte på mycket. Ganska bekvämt om jag få rtycka det ;)

• Chicita

Om vi skulle haft ett "vanligt" bröllop så hade nog min make lagt sig flat och låtit mig bestämma allt.
    Möjligtvis skulle han haft åsikter om maten eftersom han är så kräsen.

Men nu när vi valde ett tema som ligger oss båda varmt om hjärtat så var han delaktig i alla beslut.
    Han kom med lite egna idéer och han hade även egna uppgifter som jag inte la mig i (förrän sista veckan när jag började få lite panik och inte såg att han hade gjort något åt det han skulle Tungan ute )
    Han var med och letade inspiration och mönster till sina kläder och hade tankar och åsikter under tiden jag sydde dom. Han kom även med tips och tankar när det gällde min klänning, mitt pannsmycke, bukettens utforming och lite sånt.
    I övrigt var han med och valde cateringfirma, meny och utformade inbjudningen och festhäftena...
    Han satt med och gjorde placeringskort och kikade när jag gjorde placeringstavlan ifall han hade lite åsikter om vilka vi skulle byta plats på osv...
    Så ja jag vill nog säga att han var engagerad. Glad
    Men vissa saker var ju sånt så jag fick gå till honom och säga "den eller den där" och så valde han, efter att jag tillbringat lång tid med att få ner det till två alternativ bara...

• Marjasinus

Jag har nog fixat kanske 75%, men jag gillar att göra sånt. Vi var ganska tidigt ense om de stora frågorna och resonerade oss fram till en gemensam målbild, efter det så spelar det ju ingen roll vem som gör det så länge det blir gjort. Hon har lite saker som intresserar henne mer och analogt för mig. Men vi har ju haft att göra-listor i vår gemensamma google docs och vips så har hon bockat av 3-4 saker när hon haft tid över så jag känner verkligen att vi jobbar tillsammans även om jag nog har gjort mest.

• Josi

Hos oss bestämmer vi nog tillsammans. Vi tycker ganska lika som tur är :) Det enda som jag kan tycka är lite jobbigt är att jag har sagt att jag väljer färg på brudbuketten efter att han har bestämt vilka färger han ska ha på sina kläder. Det lutar åt röda inslag till en svart kostym. Så det blir en röd bukett (fast jag hade nog valt rosa). Men det viktigaste är att även han känner sig så snygg och stilig som jag tycker att han är :)

• afturelding

Vi gör nog 60% och 40%, och jag står för den största delen. Men vi bestämmer det mesta tillsammans, även om jag tar mest initiativ (för att jag är den som vet vad som ska göras). Men han har kommit med många bra idéer som vi införlivat, och vi är noga med att alltid säga "vi" och "vårat". En sådan liten sak som att säga "vi har bestämt att ha lila och grönt tema" istället för "jag har bestämt att vi ska ha lila och grönt tema" tycker jag gör mycket, och man känner sig mer delaktig.

Men ja, min blivande man är väldigt engagerad, både på mitt och hans eget initiativ. 

• knackamackadam

Vi bestämmer ungefär lika mycket. Min blivande är väldigt engagerad i alla detaljer, jättekul!! Det enda han egentligen inte får vara med och bestämma är mina kläder/hår. Jag hade nog inte väntat mig att han skulle vara lika intresserad av dukningsdetaljer och sånt som jag är, men det är roligt att han är det

• stormhelen

Vi har ganska så lika syn på det här med bröllop.

Det är väll jag som har varit den drivande i planeringen (och är det fortfarande). Han gör inte så mycket om inte jag säger till. Men ber jag honom göra något så gör han det (men ibland får man påminna 1 - 38 ggr då han glömer). *suck*

Jag kan säga att "nu kollar vi olika hotell för bröllopsnatten, hjälp mig att kolla runt på olika hotell som du gillar." Sedan så lägger vi fram våra förslag och kommer fram till ett gemensamt beslut.

Andra gånger så är det jag som har kollat upp saker t.ex. caketoppers och så frågar jag vad min m2b tycker om det jag har hittat. Ger han grönt ljus så kör vi på det. Andra gånger blir det diskutioner istället.

• Tilda93

Vi satte oss ner och diskuterade hur vi vill att det ska vara, och sen så har vi tyckt likadant om det mesta annars har vi fått kompremissa det vi tycker olika om.. men kan inte säga på rak arm vem som har gått efter vems idéer..

Men han har varit jätte delaktig men det är helt klart jag som sitter med planeringen mest.. Och när jag känner att han inte är så delaktig så säger jag till honom att nu får du hjälpa till mer .. som han vet och ocksåt tycker så är bröllopet VÅRAT och då ska vi fixa tillsammans :)

Svar på tråden Hur mycket bestämmer era män?