• hedvig

Hur mycket bestämmer era män?

Hur delaktiga har era män varit i beslut rörande bröllopet? Har de valt av alternativ framförda av er eller kommit med egna initiativ? Min sambo skulle ex. Aldrig gå med på att bära en rosa slips eller frockcoat med matchande väst osv. Min bild av ett fantasibröllop skiljer mig ju en del från hans men jag vill ju att vi båda ska bygga bröllopet tillsammans... Hur har ni fattat era beslut?

• Svar på tråden Hur mycket bestämmer era män?
  • FruForsmark

Vi bestämde 50/50 och gjorde allt tillsammans. Dock skötte jag dekorationer och val av tryckmaterial medan han lade mer krut på musik och transport, men även där var vi fullt involverade i varandras "sysslor". Han har hejdat flera grejer som jag hade velat ha och jag har hejdat honom (vilket vi i efterhand konstaterat var rätt gjort). Man kommer fram till bättre beslut om man resonerar tillsammans och bollar idéer för det är lätt att bli sugen på något som i slutändan kanske inte ärså bra. Bröllopet känns i effterhand som VÅRT bröllop och han pratar om det med släkt och vänner lika mycket och lika engagerat som jag. Vi hade bra team work :)

• FruForsmark
    hedvig skrev 2013-05-04 13:07:28 följande:
    Hur delaktiga har era män varit i beslut rörande bröllopet? Har de valt av alternativ framförda av er eller kommit med egna initiativ? Min sambo skulle ex. Aldrig gå med på att bära en rosa slips eller frockcoat med matchande väst osv. Min bild av ett fantasibröllop skiljer mig ju en del från hans men jag vill ju att vi båda ska bygga bröllopet tillsammans... Hur har ni fattat era beslut?
    Man måste kompromissa. Jag lovar, bröllopet kommer inte bli rakt igenom ditt fantasibröllop om han har åsikter om det, och jag lovar att det kommer bli så mycket bättre om han släpps in i planeringen. Börja med att ta upp var sin grej som ni vill ha på bröllopet och resonera kring det. Vi började t.ex. men plats. Det var det viktigaste för honom att vi gifte oss i hans barndoms stad medan lokal var det viktigaste för mig; jag ville ha festen på en herrgård. Så vi hade bröllopsfesten på en herrgård på hans hemort. I och med de valen så blev allt lite enklare eftersom vi då var tvungna att välja saker som matchade valet av plats och lokal.
  • karamell

Vi tar alla beslut tillsammans och är båda väldigt angegerade i bröllopet! Det känns bra!
    Däremot är jag den som är bättre på att få saker att hända fort så jag har varit den som har skött de flesta kontakterna, bokat grejer osv - ser till att sakerna blir gjorda!

Sen överlag har jag säkert lagt ned mkt mer tid än honom just för att jag tycker det är kul att googla på bröllopsklänningar, accesoarer, skor, osv (brudiga saker) medan klädvalet har varit mkt enklare för honom, sen har jag mer saker som jag måste tänka på - smink, hår, bukett, osv, så det blir mer jobb för mig än för honom på det sättet, men jag tycker det är sjukt kul. Han har varit med mig och testat klänningar, köpt smycken osv och det är kul med hans åsikter och att han är delaktig  - det är trotts allt vårat bröllop =)

• Plättis

Min sambo och jag har inte kommit så långt i planeringen än, men vi tittade på lokalen tillsammans, och sedan har vi diskuterat övriga poster på att göra-listan för att se hur vi känner. Jag hade trott att jag skulle bli tvungen att göra det allra mesta själv, men hittills har min sambo varit nyfiken och velat hjälpa till mer än jag hade väntat mig. Extra nyfiken blev han när jag provade klänningar med min syster och min kusin. Jag sa att han skulle få se den klänning jag valt först på bröllopsdagen (15 månader bort) och han kontrade med att börja googla klänningar som han tyckte att jag skulle passa i  

Alla våra nära och kära har ställt upp massor redan också. En vän till sambons familj fixar maten och min syster har lovat att baka tårtan. Detaljerna som smak på tårtan, menyn och så kommer vi nog diskutera tillsammans med den som erbjudit sig. Till exempel älskar jag marsipan, men min syster och min sambo avskyr det båda två. Så där får jag nog ge mig. Men då ska jag ha citron i tårtan istället!  

• Lenblo

Vi satte oss ned och diskuterade de stora grejerna: datum, kyrka, antal gäster, stilnivå, mat etc.

Sedan var det nog mest jag som gjorde det stora jobbet och drog ned alla praktiska detaljer till 2-10 acceptabla alternativ. Som sedan diskuterades igenom tillsammans. Allt jag tyckte jag behövde hjälp med/inte hade lust att rota med fixade han - utan påminnelser.

• Kroatien2013

Jag bestämmer o planerar, han betalar lite trist, men han gillar hur jag lägger upp det o är inte så intresserad av att planera i allmänhet.

• Kaffegrus
    Kroatien2013 skrev 2013-05-07 12:56:09 följande:
    Jag bestämmer o planerar, han betalar lite trist, men han gillar hur jag lägger upp det o är inte så intresserad av att planera i allmänhet.
    Haha, vi gör lite på samma vis.. Eller han är ju med i alla beslut, men har inte så många krav. Han är nöjd så länge vi blir gifta och så länge vi kunde ha med våra kompisar och familj och vi inte behöver stressa. I övrigt är han överaskad och glad över att jag lägger så mycket tid på det och gör det fint. Det känns som jag har så gott som fria tyglar, men han vill ändå veta allt som försiggår och vara delaktig på sätt att han säger bu eller bä. Han hjälper även till med stort och smått och ser i stort sett själv när det behövs. Lite passivt aktiv kanske..
  • PiaB

Han har valt att låta mig planera och han betalar mer än gärna. Detta för att han tycker jag har bra smak och är bra på att planera fester, och han säger att han inte har en aning om vad han vill mer än att mina förslag är bra. Och jag gör det gärna. Dock frågar jag om allt och de stora sakerna har vi varit rörande överens om, som kyrka, restaurang, gästlista m.m. Hans enda krav var att inte allt skulle vara rosa och glittra

• Lavelii

Engagerad är han absolut men det är jag som planerar och han betalar! Han skulle dock aldrig låta mig gå och titta på lokal, kyrka eller ha möte med dekoratör, catering osv ensam. Så jo visst är han engagerad! Och han har sina synpunkter också, men vi har väldigt lik syn på hur vi vill ha vårt bröllop, så hittills har det iaf inte hänt att han sagt något och jag sagt nej eller tvärtom.
    Sen vet jag ju så klart att vissa detaljer skiter han blanka f*n i faktiskt haha...och då låter han ju mig bestämma hur jag vill ha det. T ex specialbeställda servetter med våra namn och datum folierade, när linnedukar osv ingår i vårt paketpris... Han skulle personligen aldrig tänka på den ideén själv, men när jag framförde den så tyckte han att det faktiskt lät bra att kombinera med det, så vi kör på det. Blommor har han t ex noll koll på så det planerar jag och förankrar hos honom.

Jag är hursomhelst nöjd över vårt "samarbete" hahaha

• hedvig

Hur menar ni med att han betalar? Vi sparar tillsammans och betalar således tillsammans. Eller har er man ett eget bröllopskonto? Jag vill ju väldigt gärna kompromissa :) nu är vi bara i uppstarten men hg skulle blir väldigt ledsen om jg fick planera allt själv och han bara deltog på ett ja/nej/veto-sätt... Kläder kommer vi båda bestämma över själva då vi både är intresserade och hans val sätter tonen för tema osv. Jag älskar att fixa med detaljer så det är viktigt för mig medan han förmodligen kommer ha mer att säga om musik och själva festen, maten osv. Jag hoppas vi hittar en bra lösning :)

• PiaB
    hedvig skrev 2013-05-08 08:06:33 följande:
    Hur menar ni med att han betalar? Vi sparar tillsammans och betalar således tillsammans. Eller har er man ett eget bröllopskonto?

Ja för oss är det så. Vi bor inte ihop än och har alltså inte gemensam ekonomi än. Så han har valt att spara till själva middagen som vi ska ha på en restaurang. Jag har betalat allteftersom, tex mina klänningar och tärnornas klänningar. Ringarna har vi delat på eftersom vi ska ha likadana som kostar lika mycket.

Hans post kommer att bli betydligt mycket dyrare än min, men det är hans val och jag har protesterat högt och ljudligt. Men han vill göra det. Han säger att jag ska se det som en present från honom

• Frida87

Min blivande är väldigt delaktig. Han har mycket egna åsikter och idéer :). Han är bridezillan i vårt förhållande. Och nu när det börjar närma sig så är det han som drömmer mardrömmar om att alla detaljer han önskar inte blir som han har tänkt sig.
    Men det är roligt och skönt att ha en man som är extremt delaktig. Känns otroligt bra :D. 

• tisa

Inte mycket engagemang. Han förstår inte varför man skall planera flera månader i förväg.. Om han hade fått bestämma hade han börjat fundera några veckor innan. 

• Kroatien2013

Vi har barn o bor ihop, men har egna konton. Min man tjänar betydligt bättre än mig, så ja, han betalar mest.

• TheD

Jag älskar att planera så jag tog tag i det i hela rätt snabbt. Karln var med så mycket som han ville speciellt när vi skulle provsmaka den buffé vi hade valt ;) Beslut tog vi tillsammans men jag kunde slänga fram olika t.ex. bilder på något och fråga "vilken ska vi ha?"

Svar på tråden Hur mycket bestämmer era män?