• AugustiVegas

Ångrar vigselringen?

För ungefär två veckor sedan var jag och min m2b in till Albrekts Guld för att köpa vigselringar. Jag hade kollat på hemsidan och fastnat för en ring ( , www.albrektsguld.se/page.jsp&articleNo=0339994&step=5&&productType=0&priceRange=&attributeType_4=472&articlesPerStep=8&attributeType_2=&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E) tyvärr fanns det bara en ring av den inne och den var så pass liten att jag bara fick på den på halva fingret men jag kände ändå att den skulle jag ha, utan att direkt kolla runt på andra ringar. Hur som helst, igår hämtade jag ut våra ringar som vi var tvungen att beställa i rätt storlekar. Sambons ring var alldeles för stor?! Konstigt tyckte vi, för den var verkligen mycket föör stor. Och min ring såg så.. Intetsägande ut på nåt vis när jag fick se hur den verkligen såg ut på mitt finger. Den är jättefin verkligen men kanske för enkel.. magkänslan kändes inte sådär rätt som den gjorde när vi var där och beställde ringarna. Nu hör ju de till saken att vi inte är förlovade, så jag kommer alltså endast ha en ring, det som får mig att känna att då vill jag ha något mer speciellt på mitt finger. Nu har jag kollat runt lite och hittat den här fina ringen som jag isf vill ha i vitguld : www.albrektsguld.se/page.jsp&articleNo=0320622&step=1&&productType=0&priceRange=&attributeType_4=472&articlesPerStep=8&attributeType_2=&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E . Jag ringde Albrekts Guld och hörde mig för, sambons ring blir inga problem att korrigera, måste ju absolut vara dom som skrivit fel storlek i beställningen. Men hur blir det för mig, kan jag byta till en annan ring? Den är ju inte graverad. Och på kvittot står det att det e 30 dagars öppet köp/bytesrätt om man har kvitto och att det inte är någon specialbeställning. Men ringen beställde dom i stl 18 för att sedan förminska den till stl 17.3. Räknas det då som specialbeställning? Tjejen jag pratade med verkade inte ha så bra koll, hon sa hela tiden att jag skulle komma in när chefen jobbade (till veckan), men jag vill bara lösa detta nu. Jag känner helt spontant att eftersom den inte e graverad och kvitto finns borde det inte vara några problem?!

• Svar på tråden Ångrar vigselringen?
  • karamell

Jag tycker den andra ringen ser ut som den fösta fast med en band diamanter ovanpå. Så om du inte kan byta, kanske du kan köpa till en liknande ovandelen att bära på (det blir iofs 2 ringar då, men man kan även få dem ihopsvettesade)

• Ariana
    December skrev 2013-05-12 10:41:04 följande:
    Ariana: att hon överhuvudtaget har bytesrätt är avtalsreglerat. Att hon sedan får byta ringen trots att den är förminskad är köprättsligt (konsumentköplagen) för det finns vissa bestämmelser om NÄR en vara är såpass ändrat att det är oskäligt för säljaren att ta tillbaka den och det är när det medför sådana kostnader gör säljaren att det skulle vara oskäligt. Dessa två ihop visar att TS får byta ringen, rätt paragrafer ur KköpL kan jag skriva ikväll när jag kommit hem och får titta. Oavsett orkar jag inte tjafsa mer om detta jag har haft många tentor i detta och vet att även om flera av er blivit nekade att byta i butiken så har man rätt till det. Anledningen till att många jurister jobbar med konsumenträtt är ju just av denna anledningen, folk blir ofta snuvade på sin rätt.
    Bytesrätt/öppet köp regleras inte av konsumentköplagen över huvud taget, där är det respektive butik som bestämmer reglerna. Jag gissar att du hänvisar tilll konsumentköplagens regler om att häva köp:

45 §
    Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

Att du fick byta din dator berodde ju på att det var fel på den, det regleras i konsumentköplagen men är en helt annan situation än den ts har.

@TS, jag tycker att den första ringen var jättefin! Om inte butiken vill byta den kanske du kan försöka sälja den? Då bör du ju få tillbaks någon del av värdet i alla fall. Eller kombinera med en ring till.
  • Copernicus

När man köper en ring på Albrekts är det öppet köp så länge inte varan är specialbeställd typ Schalins ringar samt som i det här fallet en ring som är beställd och sedan ändrad hos guldsmed. Tyvärr kommer du troligen inte kunna lämna tillbaka den! 17,3 är inte en storlek som finns i det ordinarie sortimentet- om det inte är nytt sedan jag slutade där

• AugustiVegas
    Copernicus skrev 2013-05-12 11:15:57 följande:
    När man köper en ring på Albrekts är det öppet köp så länge inte varan är specialbeställd typ Schalins ringar samt som i det här fallet en ring som är beställd och sedan ändrad hos guldsmed. Tyvärr kommer du troligen inte kunna lämna tillbaka den! 17,3 är inte en storlek som finns i det ordinarie sortimentet- om det inte är nytt sedan jag slutade där
    Nu har jag varit dit och snackat med dom. Jag kunde inte få något svar direkt eftersom hon skulle prata med chefen.

Hon trodde inte att det skulle gå att byta eftersom ringen är förminskad. MEN om jag däremot hade kunnat haft storlek 18 t.ex, som finns i ordinarie sortimentet så hade det gått?! Är det verkligen mitt fel att just min storlek inte finns i deras sortiment? njaaaa, jag tycker det rimmar illa faktiskt. Jag sa precis det också, "så hade jag kunnat haft stl 18 hade det gått bra, men nu går det inte för att jag har en annan storlek". Det låter verkligen inte bra och jag tycker sånna här gånger att kunden har alltid rätt. Liite mer servicekänsla kan man tycka.
    Men vi får se vad hon säger när hon har pratat med chefen. Går det inte så kommer jag ändå behålla min ring, för den är verkligen fin. Men kanske isåfall köpa en till, vid ett senare tillfälle, men förmodligen från ett annat ställe.
  • AugustiVegas
    Ariana skrev 2013-05-12 11:02:42 följande:
    @TS, jag tycker att den första ringen var jättefin! Om inte butiken vill byta den kanske du kan försöka sälja den? Då bör du ju få tillbaks någon del av värdet i alla fall. Eller kombinera med en ring till.
    Tack! Ja den är jättefin, jag kommer inte sälja den, utan isåfall köpa en till ring, kanske som 1 års bröllopsdags-present ;)
  • AugustiVegas
    Ariana skrev 2013-05-12 14:50:02 följande:
    Jag håller tummarna för dig!
    Tack snälla!! :)
  • AugustiVegas
    karamell skrev 2013-05-12 10:48:41 följande:
    Jag tycker den andra ringen ser ut som den fösta fast med en band diamanter ovanpå. Så om du inte kan byta, kanske du kan köpa till en liknande ovandelen att bära på (det blir iofs 2 ringar då, men man kan även få dem ihopsvettesade)

precis så jag har tänkt om det nu inte går att byta ringen :)
  • FrökenCitron
    AugustiVegas skrev 2013-05-12 14:52:59 följande:
    precis så jag har tänkt om det nu inte går att byta ringen :)
    Jag skulle föreslå att ni har en "förlovningsring" som är den du köpt och sedan köpa till en vigelring likt den ringen du vill köpa nu. 

Tycker din ring du köpt, den i vitt guld, var fantasiskt vacker! Glad
    Brud anno 2013
  • AugustiVegas
    FrökenCitron skrev 2013-05-12 20:16:10 följande:
    Jag skulle föreslå att ni har en "förlovningsring" som är den du köpt och sedan köpa till en vigelring likt den ringen du vill köpa nu. 

Tycker din ring du köpt, den i vitt guld, var fantasiskt vacker! Glad
    Brud anno 2013
    Ja visst är den fin! Jag tycker verkligen om den bara det att den känns för enkel helt ensam där på fingret :)

Det var också ett bra förslag! Tack!  Men ska jag köpa en till ring blir det nog isf som den ena halvan av den där ringen jag vill byta till (ganska smal med bara diamanter). Annars finns risken att det blir för mycket ringar på mitt korta finger, jag har ganska små händer så jag tror inte det skulle se så snyggt ut.
Svar på tråden Ångrar vigselringen?