• AugustiVegas

Ångrar vigselringen?

För ungefär två veckor sedan var jag och min m2b in till Albrekts Guld för att köpa vigselringar. Jag hade kollat på hemsidan och fastnat för en ring ( , www.albrektsguld.se/page.jsp&articleNo=0339994&step=5&&productType=0&priceRange=&attributeType_4=472&articlesPerStep=8&attributeType_2=&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E) tyvärr fanns det bara en ring av den inne och den var så pass liten att jag bara fick på den på halva fingret men jag kände ändå att den skulle jag ha, utan att direkt kolla runt på andra ringar. Hur som helst, igår hämtade jag ut våra ringar som vi var tvungen att beställa i rätt storlekar. Sambons ring var alldeles för stor?! Konstigt tyckte vi, för den var verkligen mycket föör stor. Och min ring såg så.. Intetsägande ut på nåt vis när jag fick se hur den verkligen såg ut på mitt finger. Den är jättefin verkligen men kanske för enkel.. magkänslan kändes inte sådär rätt som den gjorde när vi var där och beställde ringarna. Nu hör ju de till saken att vi inte är förlovade, så jag kommer alltså endast ha en ring, det som får mig att känna att då vill jag ha något mer speciellt på mitt finger. Nu har jag kollat runt lite och hittat den här fina ringen som jag isf vill ha i vitguld : www.albrektsguld.se/page.jsp&articleNo=0320622&step=1&&productType=0&priceRange=&attributeType_4=472&articlesPerStep=8&attributeType_2=&attributeType_1=&articleNo=&search=Visa+resultat+%3E%3E%3E . Jag ringde Albrekts Guld och hörde mig för, sambons ring blir inga problem att korrigera, måste ju absolut vara dom som skrivit fel storlek i beställningen. Men hur blir det för mig, kan jag byta till en annan ring? Den är ju inte graverad. Och på kvittot står det att det e 30 dagars öppet köp/bytesrätt om man har kvitto och att det inte är någon specialbeställning. Men ringen beställde dom i stl 18 för att sedan förminska den till stl 17.3. Räknas det då som specialbeställning? Tjejen jag pratade med verkade inte ha så bra koll, hon sa hela tiden att jag skulle komma in när chefen jobbade (till veckan), men jag vill bara lösa detta nu. Jag känner helt spontant att eftersom den inte e graverad och kvitto finns borde det inte vara några problem?!

• Svar på tråden Ångrar vigselringen?
  • December

Men du, hon har 30 dagars ångerrätt. ;)

• December

Ångerrätten är inte specificerad- alltså får hon byta. Lagen stödjer enbart att de inte kan hindra henne just pga att hon ändrat i ringen pga att det inte medför oskälighet för säljaren att byta in den. Själva bytesrätten i sig regleras avtalsmässigt med tanke på att butiken och TS har ett avtal om 30 dagar.

• Marjasinus
    December skrev 2013-05-12 09:28:26 följande:
    I en ring finns allt material kvar och därmed hela värdet.
    Två ringar med samma mängd guld kan ju skilja tiotusentals kronor i pris beroende på utformning/märke m m

Tänk dig extremexemplet när kvinnan med världens minsta fingrar kommer in och vill ha ringen justerad storleksmässigt och sen inte vill ha den - den ringen är ju osäljbar efteråt.
  • December

Marjasinus: Detta är inte omständigheten. Jag betvivlar att TS är kvinnan med världens minsta fingrar men även om hon vore det skall hon få byta ringen till det värdet ringen har. Detta är inget jag orkar tjafsa om när det ska tas till en barnslig nivå. TS skriv privat meddelande om du vill ha hjälp.

• sommaren13
    December skrev 2013-05-12 10:14:56 följande:
    Ångerrätten är inte specificerad- alltså får hon byta. Lagen stödjer enbart att de inte kan hindra henne just pga att hon ändrat i ringen pga att det inte medför oskälighet för säljaren att byta in den. Själva bytesrätten i sig regleras avtalsmässigt med tanke på att butiken och TS har ett avtal om 30 dagar.
    Jag fick inte byta min då den blev förminskad och det var på guldfynd. Jag hade oxå 30 dagars ångerrätt, men som sagt det gällde en vara som var i samma strl som den var när jag köpte den, med andra ord innan jag förminskade den. 
  • Ariana
    December skrev 2013-05-12 10:14:56 följande:
    Nu förstår jag faktiskt inte hur du menar. Hon hade öppet köp om det inte var specialbeställning enligt avtalet. Om jag tolkade ts rätt fick hon ringen, gick tillbaks och bad dem ändra storleken. Där faller öppet köp/bytesrätt för mig, ringen är inte längre i orginalskick och säljaren kan inte sälja en ring som man har ändrat storlek i till fullt pris, då är det oskäligt för säljaren att byta in den. Hade ts istället för att göra ändringar i ringen velat byta borde det ha gått, men inte efter. Visa mig gärna lagrum om du tycker att jag har fel, alltid bra att lära sig något.
  • December

Sommaren13: nej, man blir ofta lurad i butikerna på sina rättigheter. Ofta helt enkelt för att vare sig säljare eller konsument kan sina rättigheter. Elgiganten strulade med min dator i flera veckor och skulle reparera, de vägrade ge mig en ny. Jag gick dit och visade fram mina rättigheter, jag gick ut därifrån med en ursäkt och en ny dator ;)

• December

Ariana: att hon överhuvudtaget har bytesrätt är avtalsreglerat. Att hon sedan får byta ringen trots att den är förminskad är köprättsligt (konsumentköplagen) för det finns vissa bestämmelser om NÄR en vara är såpass ändrat att det är oskäligt för säljaren att ta tillbaka den och det är när det medför sådana kostnader gör säljaren att det skulle vara oskäligt. Dessa två ihop visar att TS får byta ringen, rätt paragrafer ur KköpL kan jag skriva ikväll när jag kommit hem och får titta. Oavsett orkar jag inte tjafsa mer om detta jag har haft många tentor i detta och vet att även om flera av er blivit nekade att byta i butiken så har man rätt till det. Anledningen till att många jurister jobbar med konsumenträtt är ju just av denna anledningen, folk blir ofta snuvade på sin rätt.

• December

Såpass ändrad skall det stå, skriver från min telefon.

• December

I detta fall skulle TS kunna få tillbaka för själva värdet på guldet.

Svar på tråden Ångrar vigselringen?