• Anonym (Lopp)

ersättning vid bröstoperation??

Hej!
    Jag har lite frågor när det gäller ärr efter operation. Är det någon som fått ut ersättning ifrån sitt försökringsbolag efter en bröstoperation alltså bröstförminskning eller bröstlyft? Jag försöker hitta ett sätt för att få ut det och jag gjorde min operation privat det skilde 1cm ifrån att landstinget skulle gjort den på mig.
    Någon som fått ut något?
    Hur mycket?
    Hur gick du till väga?
    Vad  hade du för försäkringsbolag?

Vill gärna få svar!

• Svar på tråden ersättning vid bröstoperation??
  • FrökenMäkelä

Beror ju helt på vad du har för försäkring och enklast är väl att ringa dem och fråga. Du kan ju vara anonym även där ;)

Vet inte riktigt vad denna frågan har på ett bröllopsforum att göra.

• Anonym (Lopp)

Hej!
    Jag vill ha lite mera information innan jag ringer och frågar eftersom de oftast utnyttjar att man inte vet. Det har väl inte med bröllopsforum i sej att göra men om jag fick ut lite pengar ifrån det så har jag och min man råd med en lite bröllopsresa. Vill överraska honom lite därför blev det att de hamnade på bröllopstorget.

• FrökenMäkelä

Så här står det på vårdguiden enligt patientskadelagen

Du får heller inte ersättning:
    för skador som inte går går att undvika, till exempel ärr vid operation.

Så tror det kan bli svårt att få något från försäkringsbolaget. Är det "skönhetsingrepp" du gjort?

Nu var det iofs ingen bröstoperation vår dotter gjorde utan fick opererat bort en hudbula efter ett illa fall förra sommaren. Det fick hon 1000kr i ersättning för.

Så även du skulle få ut ersättning så tror jag inte det är några större summor det handlar om du kan få ut.

Varför skulle de utnyttja att du inte vet? Då sköter de inte sitt jobb om de inte informerar om dina rättigheter som du har i din försäkring. Men du måste ha en personförsäkring eller vad det heter det räcker inte med en hemförsäkring för att få ut någon ersättning.

Lycka till!!

• Anonym (Lopp)

Hej!
    Ja det räknas nog som skönhetsingrepp tror jag.
    Det är just för ärret och för känselbortfall som jag isf skulle gissa på kanske skulle funkat så.

Jag fick höra utav några vänner som lyckats få ut pengar för ärr som hon hade skadat sig själv (rakbladärr) på armarna och fick ut 14000kr och det lät väldigt konstigt om man säger så för min del. Hon hade inte personförsäkring när hon gjorde dem för 3 år sedan men nu så har hon det och fick då ut så mycket pengar och d var det för hon skaffade sig massa kunskap för annars brukar ju inte försäkringsbolag leta efter kryphåll eller ge tips på hur man kan få ut pengar om man säger så.

• Anonym (Opererad)

Jag har förminskat mina bröst och mina ärr är fina, jag tejpade i 6mån. Och känseln har återkommit successivt. Hur länge sen är det du opererade? Och hur länge tejpade du?

• TheD

Anonym (Lopp) skrev 2013-05-22 15:20:42 följande:Jag fick höra utav några vänner som lyckats få ut pengar för ärr som hon hade skadat sig själv (rakbladärr) på armarna och fick ut 14000kr och det lät väldigt konstigt om man säger så för min del. Hon hade inte personförsäkring när hon gjorde dem för 3 år sedan men nu så har hon det och fick då ut så mycket pengar och d var det för hon skaffade sig massa kunskap för annars brukar ju inte försäkringsbolag leta efter kryphåll eller ge tips på hur man kan få ut pengar om man säger så.Ha! Jag har två ärr från det. Verkar jättekonstigt att man ska få ersättning av en sån sak.

• Anonym (Lopp)

Hej!
    Jag har operarats två gånger första gången 15 augusti 2011 och andra gången 13 augusti 2012. Jag var tejpad i 4 månader som läkaren sa till mig. Jag fick göra operationen två gånger då första gången resulterade i olika stora bröst och att de inte blev speciellt mycket mindre då jag bara var 19 när jag gjorde första operationen så ville läkaren inte ta för mycket.

Jag tyckte också det var väldigt konstigt att min vänninan fick pengar för självskadeärr och så stor summa ändå om man säger så. Därför tycker jag att det borde vara lättare att f pengar för operationsärr som hindrar mig ifrån att ha snygga biknis och sedan att de fortfarande kliar mycket och att jag samtidigt inte har känsel fullt ut.
    ärren är väl ganska okej runt vårtorna men sedan är de ganska stora ärr.

• Anonym (Opererad)
    Anonym (Lopp) skrev 2013-05-22 15:42:18 följande:
    Hej!
    Jag har operarats två gånger första gången 15 augusti 2011 och andra gången 13 augusti 2012. Jag var tejpad i 4 månader som läkaren sa till mig. Jag fick göra operationen två gånger då första gången resulterade i olika stora bröst och att de inte blev speciellt mycket mindre då jag bara var 19 när jag gjorde första operationen så ville läkaren inte ta för mycket.

Jag tyckte också det var väldigt konstigt att min vänninan fick pengar för självskadeärr och så stor summa ändå om man säger så. Därför tycker jag att det borde vara lättare att f pengar för operationsärr som hindrar mig ifrån att ha snygga biknis och sedan att de fortfarande kliar mycket och att jag samtidigt inte har känsel fullt ut.
    ärren är väl ganska okej runt vårtorna men sedan är de ganska stora ärr.
    Ok, jag fick rådet att tejpa i 6mån. Jag är opererad 5ggr via landstinget, första ggn dom gjorde om var det pga dom dels tog för lite och dels så blev ärren för breda, då jag inte fick tillräckligt med information och slutade tejpa alldeles för tidigt. Sen opererade dom om det och då fick jag två olikstora bröst och det har nu åtgärdats, fick dock korrigera mina ärr på ena, då kroppen kapslade in tråden. Mina bröst var från början 70 F i strl, idag har jag 70D, jag ville egentligen ha B-kupa, men läkaren som opererade tittade och tog det som han ansåg var bäst till min kroppsstrl, jag är 154cm lång och vägde då 48kg. Jag korrigerade ärret i januari, så jag tejpar nog fram till augusti, då har det gått 6mån.
  • 67d

Har själv gjort ankarlyft och lagt i fyllning. Det där med breda ärr får di ta upp med din kirurg, han/hon rättar säkert till dom. Brukar ske under lokalbedövning. Du får inte ut några försäkringspengar för ärr efter skönhetsoperation! Din vän som skadat sig med rakblad är en helt annan sak, än skönhetsoperation

• Allis

Ärr efter ett självskadebeteende - som kanske inte helt sällan går att sammankoppla med en ganska jobbig diagnos eller hemska saker i livet - kanske skulle kunna ersättas av en försäkring beroende på hur villkoren i försäkringen såg ut.

Jag tycker verkligen inte att det skulle vara konstigt och i min värld är det öht inte jämförbart med ärr efter en frivillig plastikoperation. Läs hur du själv beskriver det, du kan "inte ha snygga bikinis". Visst, det kan vara ett problem men inte på samma skala som att ha sönderskurna armar och känna sig obehaglig till mods varenda gång man har kortärmat. Jag har många och väldigt gamla ärr som är svåra att missa men för min del spelar de ingen roll. Det är en del av ens historia och tja, det bekommer mig inte i dag. Hade de gjort det hade jag själv kunnat betala för att ta bort dem men långt ifrån alla har de ekonomiska möjligheterna.

Din vän kan med den ersättningen själv betala för att få sanslöst dyra laserbehandlingar som i vart fall ofta kan reducera de mest synliga ärren och det kan göra stor skillnad om man tycker att det är jobbigt att bli påmind om dem.

• TheD

Anonym (Opererad) skrev 2013-05-22 15:51:20 följande: Anonym (Lopp) skrev 2013-05-22 15:42:18 följande: Hej!Jag har operarats två gånger första gången 15 augusti 2011 och andra gången 13 augusti 2012. Jag var tejpad i 4 månader som läkaren sa till mig. Jag fick göra operationen två gånger då första gången resulterade i olika stora bröst och att de inte blev speciellt mycket mindre då jag bara var 19 när jag gjorde första operationen så ville läkaren inte ta för mycket. Jag tyckte också det var väldigt konstigt att min vänninan fick pengar för självskadeärr och så stor summa ändå om man säger så. Därför tycker jag att det borde vara lättare att f pengar för operationsärr som hindrar mig ifrån att ha snygga biknis och sedan att de fortfarande kliar mycket och att jag samtidigt inte har känsel fullt ut.ärren är väl ganska okej runt vårtorna men sedan är de ganska stora ärr. Ok, jag fick rådet att tejpa i 6mån. Jag är opererad 5ggr via landstinget, första ggn dom gjorde om var det pga dom dels tog för lite och dels så blev ärren för breda, då jag inte fick tillräckligt med information och slutade tejpa alldeles för tidigt. Sen opererade dom om det och då fick jag två olikstora bröst och det har nu åtgärdats, fick dock korrigera mina ärr på ena, då kroppen kapslade in tråden. Mina bröst var från början 70 F i strl, idag har jag 70D, jag ville egentligen ha B-kupa, men läkaren som opererade tittade och tog det som han ansåg var bäst till min kroppsstrl, jag är 154cm lång och vägde då 48kg. Jag korrigerade ärret i januari, så jag tejpar nog fram till augusti, då har det gått 6mån.B-kupa ser mycket bättre ut på en "liten" (ta det på rätt sätt) person än D-kupa. Så jag tycker att den här läkaren borde bli av med jobbet.

• Anonym (Opererad)
    TheD skrev 2013-05-22 20:05:58 följande:
    Anonym (Opererad) skrev 2013-05-22 15:51:20 följande: Anonym (Lopp) skrev 2013-05-22 15:42:18 följande: Hej!Jag har operarats två gånger första gången 15 augusti 2011 och andra gången 13 augusti 2012. Jag var tejpad i 4 månader som läkaren sa till mig. Jag fick göra operationen två gånger då första gången resulterade i olika stora bröst och att de inte blev speciellt mycket mindre då jag bara var 19 när jag gjorde första operationen så ville läkaren inte ta för mycket. Jag tyckte också det var väldigt konstigt att min vänninan fick pengar för självskadeärr och så stor summa ändå om man säger så. Därför tycker jag att det borde vara lättare att f pengar för operationsärr som hindrar mig ifrån att ha snygga biknis och sedan att de fortfarande kliar mycket och att jag samtidigt inte har känsel fullt ut.ärren är väl ganska okej runt vårtorna men sedan är de ganska stora ärr. Ok, jag fick rådet att tejpa i 6mån. Jag är opererad 5ggr via landstinget, första ggn dom gjorde om var det pga dom dels tog för lite och dels så blev ärren för breda, då jag inte fick tillräckligt med information och slutade tejpa alldeles för tidigt. Sen opererade dom om det och då fick jag två olikstora bröst och det har nu åtgärdats, fick dock korrigera mina ärr på ena, då kroppen kapslade in tråden. Mina bröst var från början 70 F i strl, idag har jag 70D, jag ville egentligen ha B-kupa, men läkaren som opererade tittade och tog det som han ansåg var bäst till min kroppsstrl, jag är 154cm lång och vägde då 48kg. Jag korrigerade ärret i januari, så jag tejpar nog fram till augusti, då har det gått 6mån.B-kupa ser mycket bättre ut på en "liten" (ta det på rätt sätt) person än D-kupa. Så jag tycker att den här läkaren borde bli av med jobbet.
    Jag förstår hur du tänker. Som sagt, läkaren tyckte att en d-kupa var snyggare, själv så gillar jag det inte och jag har påpekat det, men dom vägrar att göra om det  
  • daniiel
    Allis skrev 2013-05-22 18:40:47 följande:
    Ärr efter ett självskadebeteende - som kanske inte helt sällan går att sammankoppla med en ganska jobbig diagnos eller hemska saker i livet - kanske skulle kunna ersättas av en försäkring beroende på hur villkoren i försäkringen såg ut.

Jag tycker verkligen inte att det skulle vara konstigt och i min värld är det öht inte jämförbart med ärr efter en frivillig plastikoperation. Läs hur du själv beskriver det, du kan "inte ha snygga bikinis". Visst, det kan vara ett problem men inte på samma skala som att ha sönderskurna armar och känna sig obehaglig till mods varenda gång man har kortärmat. Jag har många och väldigt gamla ärr som är svåra att missa men för min del spelar de ingen roll. Det är en del av ens historia och tja, det bekommer mig inte i dag. Hade de gjort det hade jag själv kunnat betala för att ta bort dem men långt ifrån alla har de ekonomiska möjligheterna.

Din vän kan med den ersättningen själv betala för att få sanslöst dyra laserbehandlingar som i vart fall ofta kan reducera de mest synliga ärren och det kan göra stor skillnad om man tycker att det är jobbigt att bli påmind om dem.
    Jag håller med.
  • Anonym (Lopp)

Hej!
    Jag ska inte jämföra det med hur min vännina hade det eftersom jag var den som var med och tejpade om hennes sår och tog hand om henne då vi bode ihop. Jag menade mera om man kan få ut pengar för att skadat sig själv så reagerade jag mera på själva faktumet att då kanske det inte är omöjligt för min del.
    Bikniks är inte mitt största problem nej absolut inte. Men jag tog ett exempel. Jag vill inte mindervärdera hur min vännina mådde överhuvudtaget för jag vet att hon hade det otroligt tufft men jag vet också att de 14000kr inte gick till någon behandling utan att hon ville bara få utnyttja att hon betalar försäkring och få ut det mesta hon kan utav den precis som jag vill också få ut det jag kan.

Jag tycker min vännina är grym som har klarat av att sluta och att få ordning på saker och ting men hon tipsade mig också om att få ut pengar för ärren eftersom hon lyckats få ut för något som hon själv hade orsakat sig för 4 år sedan.
     ps. min operation var inte för att få snygga bröst utan den var pågrund utav min rygg att jag inte orkade och lanstinget ansåg att jag var ett gränsfall men i den komunen jag kommer ifrån så godkäns inte mitt fall men om jag bott i komunen bredvid så hade det varit okej. så därför sa de att jag kommer behöva göra den men pågrund utav den utbildning jag skulle gå var jag tvungen att ha en bra rygg och inte ha ont i ryggen konstant har man haft F i bh storlek i några år och med redan trasig rygg då gör man det inte för att få snyggare bröst utan för att orka med vardagen. Mina bröst var grymt snygga förut så utseendemässigt var de poulära men inte ur bekvämlighet synpunkt.

• julle79

jag jobbar med försäkringar å de går inte att få ut för saker du frivilligt gjort eftersom risker finns med ärr.å definitivt inte efter skönhetsoperationer.enda är att landstinget kan göra operationerna om man godkänns av dom men inte få pengar från försäkringsbolaget.    självskadde ärr beror ofta på något bakomliggande som en psykisk diagnos tex som omfattas i vissa försäkringar.  

• Anonym (Inget illa menat)

Jag vill verkligen inte förminska problemet med storbystade damer som har ryggproblem, vill bara dela mina tankar! Har själv innan barnen 75 f , efter två graviditeterna mycket hängiga 75 g. Gjorde ett lyft tog bort vävnad och la i ett litet implantat för att fylla ut huden. Det slutade med att jag nu har 75 h. Har aldrig haft problem med ryggen genom alla dessa år. Utan det gäller att träna den och använda rätt bh. Jag tror att många som förminskar brösten pga ryggproblem skulle lika gärna få sjukgymnastik utskrivet, och sedan ha ett fullgott liv. Om man vill känna pengar på en operation man själv valt att göra så kanske det är så att man inte hade råd att göra den egentligen, och nu kanske ångrar det ur en aspekt?

• Anonym
    Anonym (Lopp) skrev 2013-05-22 23:59:49 följande:
    Hej!
    Jag ska inte jämföra det med hur min vännina hade det eftersom jag var den som var med och tejpade om hennes sår och tog hand om henne då vi bode ihop. Jag menade mera om man kan få ut pengar för att skadat sig själv så reagerade jag mera på själva faktumet att då kanske det inte är omöjligt för min del.
    Bikniks är inte mitt största problem nej absolut inte. Men jag tog ett exempel. Jag vill inte mindervärdera hur min vännina mådde överhuvudtaget för jag vet att hon hade det otroligt tufft men jag vet också att de 14000kr inte gick till någon behandling utan att hon ville bara få utnyttja att hon betalar försäkring och få ut det mesta hon kan utav den precis som jag vill också få ut det jag kan.

Jag tycker min vännina är grym som har klarat av att sluta och att få ordning på saker och ting men hon tipsade mig också om att få ut pengar för ärren eftersom hon lyckats få ut för något som hon själv hade orsakat sig för 4 år sedan.
     ps. min operation var inte för att få snygga bröst utan den var pågrund utav min rygg att jag inte orkade och lanstinget ansåg att jag var ett gränsfall men i den komunen jag kommer ifrån så godkäns inte mitt fall men om jag bott i komunen bredvid så hade det varit okej. så därför sa de att jag kommer behöva göra den men pågrund utav den utbildning jag skulle gå var jag tvungen att ha en bra rygg och inte ha ont i ryggen konstant har man haft F i bh storlek i några år och med redan trasig rygg då gör man det inte för att få snyggare bröst utan för att orka med vardagen. Mina bröst var grymt snygga förut så utseendemässigt var de poulära men inte ur bekvämlighet synpunkt.
    Vet inte om jag missuppfattar fulständigt, men är inte att försöka få ut så mycket som möjligt av att man betalar försäkring nästan försäkringssvindel? Känner jag blir lite illamående av din kompis som får ut pengar som inte går till att rätta till försäkringen faktisk betalar. Är det ett så stort problem för henne att ha ärren, så borde ju de pengarna gå till att rätta till det..? Och du ska ha pengar för att dra på bröllopsresa? Fattar ni att det där är pengar som ska gå till dem som behöver det? Försäkringspenagr kommer inte ut av ingenstans, utan massa folk betalar in pengar till en plats så att när det behövs kan man få ekonomisk hjälp. Om alla skulle göra som ni, så skulle systemet fallera. Systemet fungerar bara när folk är ärliga. Alltså förlitar du dig på att alla andra är ärliga, men du tror dig ha rätt att ta ut pengar för en bröllopsresa. Jag känner jag blir förbannad! Glad inte alla är som du!
  • Anonym (Lopp)

Tack för svar julle79. Då vet jag det.

Alla andra jag är inte ute efter diskussion utan ville få ett vanligt svar på min fråga.
    Jag ska inte kräva ut några pengar då men ville bara veta vad som gällde.

• Alyllyra
    Anonym skrev 2013-05-23 09:39:01 följande:
    Vet inte om jag missuppfattar fulständigt, men är inte att försöka få ut så mycket som möjligt av att man betalar försäkring nästan försäkringssvindel? Känner jag blir lite illamående av din kompis som får ut pengar som inte går till att rätta till försäkringen faktisk betalar. Är det ett så stort problem för henne att ha ärren, så borde ju de pengarna gå till att rätta till det..? Och du ska ha pengar för att dra på bröllopsresa? Fattar ni att det där är pengar som ska gå till dem som behöver det? Försäkringspenagr kommer inte ut av ingenstans, utan massa folk betalar in pengar till en plats så att när det behövs kan man få ekonomisk hjälp. Om alla skulle göra som ni, så skulle systemet fallera. Systemet fungerar bara när folk är ärliga. Alltså förlitar du dig på att alla andra är ärliga, men du tror dig ha rätt att ta ut pengar för en bröllopsresa. Jag känner jag blir förbannad! Glad inte alla är som du!
    Alltså, att ansöka om pengar för en skada som man anser sig ha är inget försäkringsbedrägeri. Det är ju upp till försäkringsbolaget om de betalar ut ersättning, det beslutar ju inte kunden. Dvs. om man ansöker om att försäkringen ska ersätta t.ex. ärr (som ingår i vissa försäkringar) och försäkringsbolaget väljer att bedömma att man har rätt till ersättning så har det ju gått helt rätt till. Vad är då problemet?

Ärr som har uppstått genom ett självskadebeteende till följd av en psykisk sjukdom verkar ju vettigt att man kan få ut pengar för, "sveda och värk" är ett etablerat begrepp inom försäkringsindustrin. Alternativt att man får betalt för själva korrektions-operationen hos en läkare. Däremot, TS, så blir det nog svårt att få ersättning för ett ingrepp som man själv har beslutat sig för, utom om läkaren har gjort ett allvarligt tjänstefel eller operationen blev misslyckad.

Försäkringsbedrägeri är  om man bränner ner sin konkande butik för att få ut försäkringspengarna istället. Och det är det tack och lov inte många som gör. Gå och bli förbannad på nått annat som är värt energin istället.
  • Anonym (operation)

det är upp till läkaren som du betalat som ska fixa med ärren också.

Jag har gjort skönhetsoperation o jag fick göra en omoperation o sen kortison o så...
    Men det är den läkaren som korrigerat det.

Och nu börjar de likna nåt efter att jag haft en felläkning.

Svar på tråden ersättning vid bröstoperation??