Anonym skrev 2013-05-23 09:39:01 följande:
Vet inte om jag missuppfattar fulständigt, men är inte att försöka få ut så mycket som möjligt av att man betalar försäkring nästan försäkringssvindel? Känner jag blir lite illamående av din kompis som får ut pengar som inte går till att rätta till försäkringen faktisk betalar. Är det ett så stort problem för henne att ha ärren, så borde ju de pengarna gå till att rätta till det..? Och du ska ha pengar för att dra på bröllopsresa? Fattar ni att det där är pengar som ska gå till dem som behöver det? Försäkringspenagr kommer inte ut av ingenstans, utan massa folk betalar in pengar till en plats så att när det behövs kan man få ekonomisk hjälp. Om alla skulle göra som ni, så skulle systemet fallera. Systemet fungerar bara när folk är ärliga. Alltså förlitar du dig på att alla andra är ärliga, men du tror dig ha rätt att ta ut pengar för en bröllopsresa. Jag känner jag blir förbannad! Glad inte alla är som du!
Alltså, att ansöka om pengar för en skada som man anser sig ha är inget försäkringsbedrägeri. Det är ju upp till försäkringsbolaget om de betalar ut ersättning, det beslutar ju inte kunden. Dvs. om man ansöker om att försäkringen ska ersätta t.ex. ärr (som ingår i vissa försäkringar) och försäkringsbolaget väljer att bedömma att man har rätt till ersättning så har det ju gått helt rätt till. Vad är då problemet?
Ärr som har uppstått genom ett självskadebeteende till följd av en psykisk sjukdom verkar ju vettigt att man kan få ut pengar för, "sveda och värk" är ett etablerat begrepp inom försäkringsindustrin. Alternativt att man får betalt för själva korrektions-operationen hos en läkare. Däremot, TS, så blir det nog svårt att få ersättning för ett ingrepp som man själv har beslutat sig för, utom om läkaren har gjort ett allvarligt tjänstefel eller operationen blev misslyckad.
Försäkringsbedrägeri är om man bränner ner sin konkande butik för att få ut försäkringspengarna istället. Och det är det tack och lov inte många som gör. Gå och bli förbannad på nått annat som är värt energin istället.