• Marjasinus

Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...

...vad skulle det vara?

---

Jag tvekar mellan:

"Ta inte ditt bröllop på för stort allvar, och om du ändå gör det - förvänta dig inte att alla andra ska göra det också."

eller:

"Försök föreställa dig eventuella problem som _kan_ uppstå och försök förebygga dom istället för att tvingas ta tag i dom när dom uppstår." 

eller kanske:

"Om det är något som är självklart för dig så innebär det inte automatiskt att det är självklart för någon annan. Man kan aldrig vara för tydlig mot sina gäster"

Eller är egentligen alla tre ovanstående råd samma sak? 

• Svar på tråden Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...
  • Alyllyra

"Don't!"

Nej, skämt åsido, jag vet faktiskt inte... Alla är ju olika. Men jag jobbar själv mycket efter det där att inte ta bröllopet på för stort allvar Annars skulle jag nig säga "Var noga med att dela på det!" Jag vet inte hur jag skulle kunna behålla momentum om inte min sambo gjorde sin del av planeringen.

• jeanettejohansson

Jag har bett gifta par i min omgivning om råd. Av två par fick jag samma råd:

Ha en riktig fotograf! Det är värt varje krona! En duktig vän blir aldrig samma sak som någon som är utbildad på ljus, färger. komposion osv.

Eftersom att jag fick tipset av två par vid olika tillfällen så lyssnar jag på det rådet :)

• HalkatlaNr1
    jeanettejohansson skrev 2013-05-27 07:43:32 följande:

Jag har bett gifta par i min omgivning om råd. Av två par fick jag samma råd:

Ha en riktig fotograf! Det är värt varje krona! En duktig vän blir aldrig samma sak som någon som är utbildad på ljus, färger. komposion osv.

Eftersom att jag fick tipset av två par vid olika tillfällen så lyssnar jag på det rådet :)

De e sant. Därför vi e glada att 2 av våra vänner e duktiga fotografer.. 
  • HalkatlaNr1

Planera så att ni kan ta de någorlunda lugnt på den stora dagen..
    Man kommer nog vara nervös nog utan att behöva oroa sig för
    att allt inte e klart.. 

• Red Lion

Gör det inte för stort, tänk efter vad det är NI verkligen vill ha och vad ni tror man "ska ha", skippa det sista. 

Jag tänker att en del kanske gör det onödigt jobbigt för sig själva, tänk t.ex. massa blommor, matchande tärnklänningar, favours.  Helt ok om man känner att man verkligen vill ha detta, men jag tror man kan skala ner om man känner efter vad man själv vill och inte vad man tror ska finnas...

• FrökenMäkelä

Mitt råd som jag skulle ge andra och försöker hålla mig själv till är:

Det är ert/vårt bröllop och gör det som ni vill ha det och inte vad alla andra tycker det borde vara.

• jenniferochaugust

Mitt råd är att göra något jag själv misslyckades med.
    Jag är en väldigt impulsiv och stressad person som måste fixa allt "NU", jag går in i allt till 120% på en gång. Startsträckan vid bröllopsplaneringan var väldigt kort eftersom jag bokade allt på en gång.
    I efterhand tänker jag att jag borde ha tagit det lugnare, läst på mer om alla olika leverantörer, tänkt efter vad vi verkligen ville ha... Helt enkelt tagit det lugnare och läst på mer, då hade det absolut kunnat bli billigare också! Om jag hade tagit mig tid att jämföra fler leverantörer, hört mig för mer i bekantskapskretsen om någon känner en florist/sömmerska/bagare... ja ni vet...

Och mitt råd till mig själv framöver (gifter mig 31 augusti) är att:
    FÖRSÖKA NJUTA, inte bara stressa. Det är förhoppningsvis en gång i livet, du investerar massa pengar, energi och kärlek i denna dag. Glöm inte att njuta!

<3

• Kalaspinglan

Mitt råd är: om era föräldrar kommer med "goda råd" eller idéer om hur ni ska ha ert bröllop: säg först tja, gå hem och prata om det och bestäm TILLSAMMANS om ni vill följa rådet eller ej. Annars kan det bli en del onödiga bråk för att den ena i brudparet genast nappat på någon förälders idé, medan den andra i brudparet inte tycker det är en så bra idé.

Annars tycker jag att man inte ska berätta så jättemycket för folk, för ju mer man berättar, desto mer synpunkter har folk. Detta gäller speciellt ens egen mamma och blivande svärmor.

Min mamma är betydligt mer stressad än jag själv. Jag har sagt till florist, frisör och sminkös att jag litar på dem och orkar inte detaljstyra. Mamma blev jätteupprörd över detta och sa att jag givetvis måste ge "detaljerade instruktioner, annars kan det ju bli helt fel." Suck.

Ordna bröllopet för ER skull och på ERT sätt, inte för föräldrarna eller andra släktingars skull.

• Chicita
    Marjasinus skrev 2013-05-26 23:41:08 följande:
    Eller är egentligen alla tre ovanstående råd samma sak? 
    Alla tre går väl in under samma kategori tycker jag.

Det råd jag ger oftast är att det bara finns 3 måsten.
    1 Någon att gifta sig med
    2 Godkänd hindersprövning
    3 VF med godkänd vigselrätt oavsett om det är i kyrkan eller borgerligt
    Allt annat är lull-lull

Och där får du ju in lite av "stressa inte" och "ta det inte så allvarligt" och många andra underkategorier. 
  • Chinchilli

Jag går emot vad många andra säger... Mitt är:

Tänk på att ni inte bara är brudpar, ni är även värdar också!!

Så gå inte helt "crazy" med åsikten att ni gör som ni vill utan tänk på era gäster också! Så planera så gästerna får det så enkelt och trevligt som möjligt, de är dem som gör er dag! 

Svar på tråden Om du bara fick ge ett enda råd till några som planerar bröllop...