• xMariax

Vanligt att bruden hjälper till med svensexa?

Hej!
    Jag undrar om det är vanligt att den blivande bruden hjälper brudgummens bestman (eller den som planerar svensexan) med lite förslag på aktiviteter och vilka brudgummen vill ha med? I vårt fall så har bestman bett mig skriva en lista till honom med namn/kontaktuppgifter till de män jag tror att min blivande man vill ha med på sin svensexa eftersom att han inte känner till alla/kan deras namn.
    De är gamla vänner från gymnasiet, så han känner till blivandes gamla vänner men inte som han umgås med idag.

Jag har även blivit bedd att skriva en lista med personer jag vill ha med på min möhippa och exempel på saker jag skulle tycka var roligt att göra, men jag kommer ge min tärna väldigt fria tyglar. Vi är vänner sen sandlåde-ålder så jag litar på att hon känner mig.

Ursäkta ifall det blev lite ''hoppigt''..

Är det fler som gör såhär?  

• Svar på tråden Vanligt att bruden hjälper till med svensexa?
  • FrökenW

Min pojkvän håller på att planera sexa till en av hans gymnasiekompisar som gifter sig i sommar och planerar väldigt nära med bruden. Utgår att samma sak kommer gälla när det är vår tur eftersom det säkert är samma vänner som står för hans. Beror säkert på vad man har för relation, både som blivande makar och med sina vänner, har varit med om att det enda som efterfrågas från den blivande är ett ok på ett specifikt datum och en gästlista också. Men i vårt fall blir det nog klart enklast, vi har flyttat mycket både före och efter att vi träffades och umgås sällan 'kössegregerat' så vi har bra koll på varandras vänner/vänninor, även de som tillkommit senare. Dessutom kommer vi säkerligen bo i en annan stad (dock oklart vilken) än organisatörerna när det är dags, så vad som finns var kan också behövas tipsa om.

• FrökenW

Och ja, jag kommer säkert tipsa om/se till att blivande maken håller ordning på ungefär vad jag tycker är acceptabla sysselsättningar och inte. Är lite kontrollfreak och vägrar förnedring och extremfylla. Och kidnappningar går bort av andra skäl. Ska dock försöka att inte styra allt för mycket...

• passionsblomman

Namn och kontaktuppgifter är ju väldigt vanligt att man vänder sig till brud/brudgums respektive för att få hjälp med-främst av den anledning du själv nämner; att man sällan har koll på hela vänkretsen som den som planerar, eftersom vi gifter oss så pass sent i livet att de flesta av oss hunnit få rätt spridda kretsar. Det är ju då väldigt praktiskt att få hjälp med det. (Ska sanningen fram,¨så är det ju fömodligen så att den som verklgien gjort listan, är bruden/brudgumen själv, eftersom kanske inte ens respektive därhemma kan alla ens vänner och namn sådär utan vidare)

Saker att göra tycker jag är roligast om folket som fixar tänker ut själva, men visst, skulle de fråga mig om råd för min sambos del, kunde jag väl svara-framförallt om de är tveksamma inför något dde inte vet om han vill göra.
    Men någon egen lista å egna aktiviteter skulle jag aldrg vilja skriva ihop-dels för att det snarare skulle kännas osm en besällning än deras egna planer, och så skulle det vara svårt att veta vad man vågar skriva. Jag menar skriver någon "SPA, hoppa fallskärm, gå på restaurang" så är det ju förväntnignar som kostar, jämfört med picknick i parken och kubb liksom. Däremot skulle jag vid en öppen fråga kunna svara på vad jag verkligen inte vill vara med om.

Fast helst vill jag inte veta något alls-jag tycker verkligen det är roligast om vännerna sköter helt den här grejen själva. Det är det enda som är deras sak att fixa med-bruden är med och petar i ta mig tusan allt annat, så just hippan och sexan kan man kanske öva på att släppa sitt kontrollbehov lite med.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tin

Det jag har bidragit med till min blivande mans svensexa är namnen på de som är bjudna. Thats it. Om det blir förnedring eller extremfylla som är målet är inget ngn av oss oroar oss för eftersom vi vet att våra vänner tycker att det är lika löjligt som vi :) (hoppas jag :p)

• kärlekensbrudpar

Jag var chaufför :)

• Fjärilen

Jag hjälpte till med kontaktuppgifter. Jag kom på hur de skulle kidnappa min söta prins och hjälpte till med det. Jag packade även en väska i smyg till honom, det var det svåraste att inte bli upptäckt. Sedan så åkte jag och hämtade honom mitt i natten.

Det var väl allt.

• hedvig

Det enda bruden har att göra med svensexan är namn och kontaktuppgifter på männen som bör närvara. Tycker jag :)

• Gissi

Det enda jag gör just nu är att ta fram kontaktuppgifter till de inblandade. Sen har jag sagt att jag vill veta när det blir av så jag inte planerar in oss på något den dagen =) 

Tycker att killarna får klara sig med planering själva =) det är ju det som är meningen.

• amerika

Jag ordnade nyligen möhippa för en kollega som gifter sig på lördag och tog hjälp av hennes blivande. hade inte rott det iland annars, vi kidnappade henne en fredagseftermiddag och hade ju inte annars kunnat veta om det var en bra dag vi valt... Hennes sambo hjälpte oss oxå att lura henne att de skulle bort direkt efter jobbet så hon fick ta med sig finkläder + smink till jobbet.

• Helipa

Eftersom vi har barn och hund och jag jobbar helg ibland är det nödvändigt att åtminstone datumplaneringen sker i samråd med mig så att inte m2b står där med en treåring och orastad hund och jag är på jobbet när svensexegänget kommer. 

Jag har även skickat lista med deltagare till både svensexa och möhippa (inte lika kul att bli ombedd av tärnan att skriva lista till sin egen hippa), men annars har jag inte hört något. 
    Jag hade gärna blivit mer involverad eftersom jag vet dels vad min kille verkligen gillar och har även en del förslag på saker man kan hitta på. Men jag har inte sagt något till dem eftersom de inte har bett om råd och det är deras grej, inte min.

Är man smart involverar man partnern för den kan dels komma med bra förslag men också kanske kan avstyra grejer som den vet att personen absolut inte kommer gilla.
    T.ex. är min m2b höjdrädd, men jag är inte säker att best man vet detta eftersom det inte kommer upp så ofta. Jag blir t.ex. lätt åksjuk, särskilt ifall jag har druckit alkohol, det kan ju vara bra för tärnorna att veta vid planeringen av hippan. Det skadar iallafall inte att åtminstone fråga den respektive ifall det är något särskilt man ska tänka på eller borde veta innan man börjar planera. 

• Rosorochkärlek

Jag tror det beror så mycket på relationen med vännerna.

Vanligtvis bistår ju bruden med en lista över bröllopsgäster som kan vara aktuella för svensexan, men sen beror det ju jättemycket på hur nära kompisar brudgummen har. Jag har också en känsla av att det beror lite på ålder - om man gifter sig när man är yngre har man kanske mer av ett stort kompisgäng, medan man när man blir äldre kanske har mer spridda vänner från helt olika sammanhang, och då kan bruden (eller brudgummens) hjälp behövas.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
Svar på tråden Vanligt att bruden hjälper till med svensexa?