ehm. att något är geschvint, då är det enkelt, lättsamt.
man ha sövd på ohögan - man har sovit oroligt eller dåligt.
att man ska Hé nåt Nagerst - Hé är ju ett bra ord, betyder ligga/sätta/ställa. böjs hé hedd hedd enligt mig. "ja ha hedd skon däri hall'n"(hallen) exempel i en mening. Nagerst= någonstans.
sen är jag ganska duktig på att använda grammatiskt fel ord. t.ex istället för att säga "vill du se film med mig" säger jag (och många jag känner) "vill du se film med jag?". även att dra ihop ord. "vart ska vi lägga den" blir "vart ska vi lägg'an" alltså lägga han istället för den. även för att beskriva saker, istället för det röda huset, kan vi säga "därvi röhuse", eller storkurva, lillhuse, storhuse, blåjacka. liksom, inga onödiga ord :P
Tokforen eller fjaska är ord som används om någon som är tokig eller fånig.
OCH för att få en bra bild av lapplands/norrlands språk - vi sätter ofta O framför verb. vi ha o-itte (o-ätit, inte ätit) O-skodd me (inte tagit på mig skorna) o-duscha, o-gjort är ett jäkligt bra ord! "ja ha o-gjort de än"
nu kanske jag kom mer me ord än uttryck, men de e ju kul med ord också. :P känns som jag kan hålla på hur länge som helst, men man får hjärnsläpp till slut. och detta är uttryck/ord jag, och min familj använder. allt gäller nog inte för hela norrland (är ifrån västerbottens inland)