FrökenSnartFru skrev 2013-06-25 13:02:43 följande:
Kan berätta hur vi löste bordsplaceringsfrågan. Vi hade borden placerade som ett E. Sonen på 6 månader blev utan placering eftersom han ändå behövde sitta i famnen eller sova under middagen.
Efter att (lite ångestfullt) försökt para ihop ett antal gäster till bordsplaceringen insåg jag ganska snabbt att många av våra gäster var sådär lagom sociala att de kunde placeras var som helst. Vi utgick från honnörsbordet där vi satte den närmaste familjen och alltså inte de äldsta släktingarna. Därefter placerade vi vår dotter (nästan 4 år) på hörnet av honnörsbordet. Sedan sattes min mormor ut - hon fick sitta på tungan mitt framför oss. Nära brudparet och mitt i smeten för att kunna höra alla tal. De båda toastmastrarna sattes bredvid varandra, trots att de båda är karlar eftersom vi också hade herr-överskott. De sattes med ryggarna mot entrén och möjlighet till ögonkontakt med kökspersonalen i köket.
Därefter gjordes något så kontroversiellt som att lotta ut samtliga övriga platser. Vissa blev heltokiga (far som fick sin dotter till bordsdam, gamla ragg som hamnade mitt emot varandra osv) men då fick dessa byta plats med någon mer lättplacerad. På så sätt gick det fort att göra en bra bordplacering, och det verkar som om gästerna uppskattade sina bordsgrannar.
Det låter jättekul med lottad bordsplacering. Lottade ni ut platserna i förväg eller fick gästerna dra lott på festen? Kul att höra hur det gick sedan. Har funderat på lottad bordsplacering men vet inte om jag vågar riktigt. Jag är lite orolig för att vissa tar illa upp om vi avsår från traditionellt honörsbord.
Tack för hjälpen.