• CJ5

Bordsplacering är ju jätte svårt.

HJÄLP mig med bordsplaceringen, Hur sjutton ska man tänka?Tänkte placera folk lite åldersmässigt i stället för vilken relation dom har till oss. Vi kommer även ha 10 barn med mellan 1-17 år. Ett åringen är våran och tänkt sitta med oss vid honörsbordet. Men jag tänker att dom andra barnen ska få ett eget bord, och då tänkt att "barnvakterna" ska sitta ganska nära. Så dom kan hjälpa till om det behövs. tre till av dom barnen är våra- då 4-6 och 15 år. Hur gör man också med dom som inte är par? med dom som blir "över" liksom. Man måste ju kunna sätta två killar bredvid varandra tex. Hjälp mig snälla! Tips!        

• Svar på tråden Bordsplacering är ju jätte svårt.
  • afturelding

Jag tänker spontant att barnbordet i så fall bör ha en åldersgräns. De som är runt 13 och äldre upskattar säkerligen inte att sitta där. Alternativt att barnen sitter längst bort på ett långbord, och de äldre barnen sitter högre upp, eller tvärtom. Då kan ni ju blanda de äldre barnen med "barnvakterna" också om ni vill.

De som inte är par kan ni ju blanda med andra som inte hör ihop med någon, så är det problemet löst. 

Men det viktigaste är ändå att ni placerar folk där ni tror att de trivs. Tänk på att inte placera ut en ensam person med en grupp som redan känner varandra. Det jag skulle gjort i en sådan här situation är att skriva lappar med alla gästers namn (och även vem av er de "tillhör", eller ännu bättre använda två olika färger på lapparna) och sedan försöka klura ut vilka som skulle ha roligt tillsammans. Vi har många fler män än kvinnor bland våra gäster, så på ett bord sitter det en klump av 5 män. Men det gör inget, eftersom att vi vet att de kommer ha roligt :)

• Rosorochkärlek

Håller med afturelding. Lägg lite tid på att fundera på vilka som har gemensamma intressen/livsstil/humor och försök att placera ihop dem.

Tonåringarna bör inte räknas till barnbord, hellre då ett ungdomsbord för dem.

Par skall ju traditionsmässigt inte sitta bredvid varandra, men de flesta uppskattar att ändå sitta nära varandra. Jag och min man har ofta suttit mittemot eller snett emot varandra när det varit långbord.

Att ha en ettåring vid honörsbordet lät lite vågat... har ni någon som är "barnvakt" där? Räkna inte med att du själv hinner ta hand om barnet, du vill kunna fokusera på allt annat. (Plus att det faktiskt som gäst är ganska tråkigt att se på ett brudpar som är helt disträ pga vad deras barn håller på med. )

Bordsplaceringen brukar lösa sig om man bara börjar någonstans! Börja med att gruppera ihop folk lite grand, så fixar det sig nog.

rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • AnnSofieS

Vi hade inte heller jämna par så jag gick mer på intresse så det sitter killar ihop. Vi har mina tre syskonbarn med som är 13, 15 och 18 och dom sitter längst ner tillsammans. på långbordet sen fyllde jag på med gäster därefter. Paren har jag placerat snett emot eller mitt i mot.

• Alvstina

Jag gick igenom gästlistan och placerade in olika personer i 5 grupper utifrån hur jag tror att de skulle trivas ihop. Par satte jag i grupper tillsammans med varandra. Sen försökte jag fördela ut kämt över borden. Gifta satte jag en bit ifrån varandra, par som inte var gifta får sitta mittemot eller snett över. Det är jättetufft, Speciellt när man får ett tillskott eller någon hoppar av efter att placerngen är gjort. Har gjort om min 3 gånger nu. 

• Chicita

Färgkoda och gör en "test-placering"
    Alla brudgummens släktingar i en färg, alla brudens släktingar i en annan färg, en tredje för vänner...
    Om ni vill se tydligt vilka som är killar och vilka som är tjejer så gör ni dom i olika nyanser (exempelvis - BG's släkt = blå. Killarna mörkblå lappar och tjejerna ljusblå)

Rita sen upp bordens utformning på ett stort papper och börja placera ut lapparna.
    Flytta runt tills det känns riktigt bra och alla har någon dom känner inom "pratavstånd".

Vi valde att sätta par diagonalt eller mittemot varandra beroende på hur det passade och barnen blandade vi in bland resten av gästerna.
    Vi kände att föräldrarna säkert inte skulle uppskatta att hamna vid ett bord med bara andra föräldrar och barn (det kan ju upplevas lite som att man försöker gömma undan dom liksom) 
    Era barn kan ni säkert placera lite på en kant (gärna nära honnörsbordet) med 15-åringen mellan småsyskonen kanske? Och "barnvakterna" vid sidan om eller mittemot 

• anotherplace

Vi blandar också in barnen med de andra gästerna :) och våran son som kommer vara 7 mån får självklart sitta med oss! han kommer sitta bredvid mig och min pappa som kommer ha ansvaret för honom hela dagen! så vill ni ha eran minsta med er vid honörsbordet sätt barnet där! om ni som sagt inte är rädda för att ägna mycket tid åt barnet, jag gör det gärna och hoppas gästerna kommer ha förståelse, :)Sen det andra har jag gått lite på magkänsla, är jätte svårt men har placerat våra tärnor och marsalker med familj på en tunga av e-bordet sen gjort en blandad kompott, kommer även flytta runt lite längre fram dels så är de 4 st som lämnat återbud nu efteråt, (2 som inte va säkra på att de skulle ha med ngn eller inte så anmälde plus 1, men de skulle komma själva) tror de enklaste du kan göra är att göra en bordsplacering där man kan flytta runt å så helt eneklt bara börja, tyckte det kändes jätte svårt men när jag väl började tog de 2-3 h för att få klart en första idé, är nog så man kanske får göra hehe, sätt ut honörsbordet först för de är ju oftast enklast ;) lycka till! (även om mina råd inte gjorde dig något klokare xD)          

• SofiaMagdalena

Vill bara säga en sak, om jag var 16-18 så skulle jag uppskatta att få sitta med de vuxna gästerna och inte med de yngre. Då är man ändå så pass vuxen att man kanske inte umgås med 13 åringar. Det är något som är värt att tänka på. 

Annars så är det en himla bra idé att skriva alla gästers namn på små lappar och sedan rita upp borden på ett papper och placera ut. Då kan man enkelt flytta runt hit och dit när man kommer på något utan att behöva kladda och rita om.

Gör upp ett första utkast. släpp det ett par dagar och gå sedan tillbaka och fundera. så arbetar vi just nu :) 

• CJ5

Hej, tack för era svar. Ja jag har kommit på det själv att en tjej på 17 år inte tycker det är så kul att sitta med sina småkusiner och småsyskon. Kan man sätta tex: Min son 4 år, mormor, min dotter 6 år, min kusin 7 år min moster (kusinens mamma.) vid ett bord? och sätta min 15 åring med hans kusiner på 15 och 17  och min kusin på 14år på någon kant av ett "yngre" bord. och deras småsyskon 1,5 och 3 hos sina föräldrar. Är det en bättre lösning? Tacksam för alla era svar! :)    

• Chicita
    CJ5 skrev 2013-06-25 12:44:26 följande:
    Hej, tack för era svar. Ja jag har kommit på det själv att en tjej på 17 år inte tycker det är så kul att sitta med sina småkusiner och småsyskon. Kan man sätta tex: Min son 4 år, mormor, min dotter 6 år, min kusin 7 år min moster (kusinens mamma.) vid ett bord? och sätta min 15 åring med hans kusiner på 15 och 17  och min kusin på 14år på någon kant av ett "yngre" bord. och deras småsyskon 1,5 och 3 hos sina föräldrar. Är det en bättre lösning? Tacksam för alla era svar! :)    
    Hur tror du att mostern kommer att känna sig när hon blir placerad vid ett separat barnbord utan några vuxna att prata med?
    Tycker hon att det är ok så kör på det. Men det finns en risk att hon känner sig undanskuffad 
  • CJ5

Nej hon ska ju sitta vid ett vanligt bord, typ bredvid min mamma men dom kommer ha min dotter och min sjuåriga kusin emellan sig. men dom kommer sitta vid ett vanligt bord. Så skippar vi barnbordet helt.

• Chicita

Ok, eftersom du undrade om man kunde sätta dom på ett bord så uppfattade jag det som att dom satt separat från dom andra. Alltså ett fristående bord - inte en tunga av ett långbord Flört
    Men ja om du blandar in dom bland resten av gästerna så tror jag att det blir en bättre lösning Glad

• FrökenSnartFru

Kan berätta hur vi löste bordsplaceringsfrågan. Vi hade borden placerade som ett E. Sonen på 6 månader blev utan placering eftersom han ändå behövde sitta i famnen eller sova under middagen.
    Efter att (lite ångestfullt) försökt para ihop ett antal gäster till bordsplaceringen insåg jag ganska snabbt att många av våra gäster var sådär lagom sociala att de kunde placeras var som helst. Vi utgick från honnörsbordet där vi satte den närmaste familjen och alltså inte de äldsta släktingarna. Därefter placerade vi vår dotter (nästan 4 år) på hörnet av honnörsbordet. Sedan sattes min mormor ut - hon fick sitta på tungan mitt framför oss. Nära brudparet och mitt i smeten för att kunna höra alla tal. De båda toastmastrarna sattes bredvid varandra, trots att de båda är karlar eftersom vi också hade herr-överskott. De sattes med ryggarna mot entrén och möjlighet till ögonkontakt med kökspersonalen i köket.
    Därefter gjordes något så kontroversiellt som att lotta ut samtliga övriga platser. Vissa blev heltokiga (far som fick sin dotter till bordsdam, gamla ragg som hamnade mitt emot varandra osv) men då fick dessa byta plats med någon mer lättplacerad. På så sätt gick det fort att göra en bra bordplacering, och det verkar som om gästerna uppskattade sina bordsgrannar.

• CJ5

Chicita skrev 2013-06-25 13:00:51 följande:Ok, eftersom du undrade om man kunde sätta dom på ett bord så uppfattade jag det som att dom satt separat från dom andra. Alltså ett fristående bord - inte en tunga av ett långbord Men ja om du blandar in dom bland resten av gästerna så tror jag att det blir en bättre lösning Haha ja jag läste sen att det såg lite konstigt ut. :)

• CJ5

FrökenSnartFru skrev 2013-06-25 13:02:43 följande:Kan berätta hur vi löste bordsplaceringsfrågan. Vi hade borden placerade som ett E. Sonen på 6 månader blev utan placering eftersom han ändå behövde sitta i famnen eller sova under middagen.Efter att (lite ångestfullt) försökt para ihop ett antal gäster till bordsplaceringen insåg jag ganska snabbt att många av våra gäster var sådär lagom sociala att de kunde placeras var som helst. Vi utgick från honnörsbordet där vi satte den närmaste familjen och alltså inte de äldsta släktingarna. Därefter placerade vi vår dotter (nästan 4 år) på hörnet av honnörsbordet. Sedan sattes min mormor ut - hon fick sitta på tungan mitt framför oss. Nära brudparet och mitt i smeten för att kunna höra alla tal. De båda toastmastrarna sattes bredvid varandra, trots att de båda är karlar eftersom vi också hade herr-överskott. De sattes med ryggarna mot entrén och möjlighet till ögonkontakt med kökspersonalen i köket. Därefter gjordes något så kontroversiellt som att lotta ut samtliga övriga platser. Vissa blev heltokiga (far som fick sin dotter till bordsdam, gamla ragg som hamnade mitt emot varandra osv) men då fick dessa byta plats med någon mer lättplacerad. På så sätt gick det fort att göra en bra bordplacering, och det verkar som om gästerna uppskattade sina bordsgrannar.Ja att låtta ut dom är nog lika bra, ska klippa ut alla namnen är lägga i en hatt och se vad som händer! Det var en jätte bra idee!

• Sailergirl

Vi satt väldigt länge med bordsplaceringen. Våra vänner kände inte varandra sedan innan och jag hade i princip ingen släkt medan min man har stor släkt. Det var inte lätt! Jag försökte komma på vilka samtalsämnen olika personen skulle kunna ha med varandra, sedan parade jag ihop dem som hade bredast/flest samtalsämnen gemensamt. Valde också att sätta de som var 40+ vid ena bordslängden och vännerna/yngre släktingar vid andra bordslängden. Det blev riktigt bra och vi har fått bra feedback på bordsplaceringen, vilket är skoj. Dock struntade vi i kille/tjej och satte istället placeringen efter samtalsämnen som sagt.

• 737dagar

Vi har också haft ett stort gissel med detta, då vi har en del gäster som inte pratar svenska alls. S vi har gjort så att honnörsbordet är våran närmaste familj (våra föräldrar och syskon med respektive), sen närmast oss i tungorna sitter tärnor m resp och bestman. De närmaste släktingarna och har också hamnat högt upp i tungorna. Alla som kan finska sitter i samma tunga, sen har vi blandat hejvilt :P Alla par sitter snett mittemot sin respektive och vi har försökt så att alla har träffat någon av de som sitter närmast innan. De som inte har träffat någon alls innan har vi satt nära såna som är jättesociala.

• akronym
    FrökenSnartFru skrev 2013-06-25 13:02:43 följande:
    Kan berätta hur vi löste bordsplaceringsfrågan. Vi hade borden placerade som ett E. Sonen på 6 månader blev utan placering eftersom han ändå behövde sitta i famnen eller sova under middagen.
    Efter att (lite ångestfullt) försökt para ihop ett antal gäster till bordsplaceringen insåg jag ganska snabbt att många av våra gäster var sådär lagom sociala att de kunde placeras var som helst. Vi utgick från honnörsbordet där vi satte den närmaste familjen och alltså inte de äldsta släktingarna. Därefter placerade vi vår dotter (nästan 4 år) på hörnet av honnörsbordet. Sedan sattes min mormor ut - hon fick sitta på tungan mitt framför oss. Nära brudparet och mitt i smeten för att kunna höra alla tal. De båda toastmastrarna sattes bredvid varandra, trots att de båda är karlar eftersom vi också hade herr-överskott. De sattes med ryggarna mot entrén och möjlighet till ögonkontakt med kökspersonalen i köket.
    Därefter gjordes något så kontroversiellt som att lotta ut samtliga övriga platser. Vissa blev heltokiga (far som fick sin dotter till bordsdam, gamla ragg som hamnade mitt emot varandra osv) men då fick dessa byta plats med någon mer lättplacerad. På så sätt gick det fort att göra en bra bordplacering, och det verkar som om gästerna uppskattade sina bordsgrannar.

Det låter jättekul med lottad bordsplacering. Lottade ni ut platserna i förväg eller fick gästerna dra lott på festen? Kul att höra hur det gick sedan. Har funderat på lottad bordsplacering men vet inte om jag vågar riktigt. Jag är lite orolig för att vissa tar illa upp om vi avsår från traditionellt honörsbord.

Tack för hjälpen.

• anotherplace

akronym skrev 2013-07-17 16:31:59 följande: FrökenSnartFru skrev 2013-06-25 13:02:43 följande: Kan berätta hur vi löste bordsplaceringsfrågan. Vi hade borden placerade som ett E. Sonen på 6 månader blev utan placering eftersom han ändå behövde sitta i famnen eller sova under middagen.Efter att (lite ångestfullt) försökt para ihop ett antal gäster till bordsplaceringen insåg jag ganska snabbt att många av våra gäster var sådär lagom sociala att de kunde placeras var som helst. Vi utgick från honnörsbordet där vi satte den närmaste familjen och alltså inte de äldsta släktingarna. Därefter placerade vi vår dotter (nästan 4 år) på hörnet av honnörsbordet. Sedan sattes min mormor ut - hon fick sitta på tungan mitt framför oss. Nära brudparet och mitt i smeten för att kunna höra alla tal. De båda toastmastrarna sattes bredvid varandra, trots att de båda är karlar eftersom vi också hade herr-överskott. De sattes med ryggarna mot entrén och möjlighet till ögonkontakt med kökspersonalen i köket. Därefter gjordes något så kontroversiellt som att lotta ut samtliga övriga platser. Vissa blev heltokiga (far som fick sin dotter till bordsdam, gamla ragg som hamnade mitt emot varandra osv) men då fick dessa byta plats med någon mer lättplacerad. På så sätt gick det fort att göra en bra bordplacering, och det verkar som om gästerna uppskattade sina bordsgrannar. Det låter jättekul med lottad bordsplacering. Lottade ni ut platserna i förväg eller fick gästerna dra lott på festen? Kul att höra hur det gick sedan. Har funderat på lottad bordsplacering men vet inte om jag vågar riktigt. Jag är lite orolig för att vissa tar illa upp om vi avsår från traditionellt honörsbord. Tack för hjälpen.Kör ett traditionellt honnörsbord och lotta ut de andra platserna då? ;)

• anotherplace

men fy vad hände!`?`så såg de inte ut när jag skrev det haha, skulle säga: kör ett traditionellt honnörsbord annars då med de viktigaste och lotta ut de andra platserna ;) 

Svar på tråden Bordsplacering är ju jätte svårt.