• Kala

Hjälp med bröllopsformatet!

Ny medlem och detta är mitt första inlägg här på BT!
    Vi förlovade oss härom veckan (jag frågade) och planerar bröllop till hösten 2015, så gott om tid kvar. Min MTB har alltid varit skeptisk inför bröllop (har ser desto mer fram emot äktenskapet, tack och lov) så våra tankar på bröllopets format skiljer sig åt väsentligt. Han skulle lika gärna kunna gå till stadshuset på lunchen en tisdag i jeans och t-shirt och "få det överstökat" på 2 min med endast föräldrar närvarande för att sedan gå tillbaka till jobbet. På fullaste allvar! Jag är ingen person som planerat ett pampigt slottsbröllop sedan jag var liten men hade väl i alla fall tänkt mig något i stil med ett kyrkobröllop följt av middag och dans, ca 50 gäster. Att han vill ta det borgerligt kan jag köpa, det känns inte som en stor förlust för mig, att det inte blir kyrkan, men att han absolut INTE vill ha några gäster och bröllospfest känns jätteledsamt. Jag känner att halva poängen är att man vill fira och dela denna underbara och viktiga dag med nära och kära. Vi har nu 2 år av "förhandlingar" framför oss där vi måste hitta en kompromiss som både han och jag känner oss bekväma med.

Min MTB anser att middag och bröllopsfest med 50 gäster blir opersoligt i den bemärkelsen att man inte hinner umgås och prata med alla ordentligt. Det är alltså inte så mycket en fråga om pengar. Vidare gillar han inte att dansa och hatar att stå i centrum, fixa och planera saker (allt sånt älskar jag dock!). Generellt gillar han inte fester/partyn men däremot middagar (utan avbrott för tal och annat) med god mat och han kan uppskatta att sitta ner med en drink, lågmäld musik och prata.

Med denna bakgrund, vad har ni för förslag på annat upplägg än vigsel, "sitt-middag" och bröllopsfest med dans? Jag hoppas kunna få igenom att vi ialla fall har ca 20 gäster vid både vigsel och efterföljande "aktivitet" alternativt att han kanske går med på fler personer än så vid vigseln och sedan att ca 20 pers av dessa samlas efter vigselceremonin. Fram med kreativiteten för jag behöver hjälp med uppslag till borgerligt höst- och e.m bröllop (troligtvis i Leksand, Dalarna)! Min MTB behöver veta att det finns ett smörgåsbord av bröllopsformat att välja på och inte endast det klassiska som han så starkt ogillar. Tack på förhand för hjälpen!

• Svar på tråden Hjälp med bröllopsformatet!
  • Want to

Vi kommer ha borgerlig vigsel och middag med ca 25 pers.
    Då vi vill ha med endast närmaste familjen.
    Så em vigsel, middag på resturang och övernattning på hotell med gäster och till avslut en söndags frukost buffé.
    Känns helt lagom men ändå lyxigt för oss =)

• ThereseV

Det går ju att ha ett bröllop mitt på dagen med bara fika/mingel efteråt. Han slipper dansa och den enda gången han behöver stå i centrum är när(om) ni skär tårtan. Bra bakgrundsmusik och bara mingla runt och prata med folk. Det behöver ju inte vara så uppstyrt som vid en middag (där man ju dessutom sitter och är i centrum precis hela tiden) 

Eller så har ni ungefär samma upplägg fast på kvällen (blir väl automatiskt lite mindre barnvänligt altenativ och lite mer alkohol inblandat) . Duka upp en buffé (fika, småplock, diverse tilltugg eller vad ni nu gillar), fixa en mysig lokal där man kan sitta och prata med lagom hög musik i bakgrunden, något gott att dricka, skippa dansgolvet.

Om du kan motivera varför du vill ha dom gäster du vill bjuda så är det kanske lättare att få honom att gå med på ett större antal. Plus att det väl är bättre att hinna vara lite social med alla än att en stor grupp inte får komma alls?
    Är det utspritt på lite olika rum eller liknande så behöver han inte heller känna av att det är så stort som det är iom att inte alla är på samma ställe samtidigt, om det är det som är problemet. (förutom vid ev. tårta då) Man kan ju dessutom be om att folk inte ska hålla tal (vilket iofs inte kommer så naturligt när man inte har sittande middag) om man tycker det är jobbigt med uppmärksamheten.

Vi kommer köra lite på det sista alternativet. Vigseln är sent på eftermiddagen, sedan har vi lite mingel i en stor gammal villa. Vi kommer ha tilltugg, chokladfontän och lite sånt medan en trubadur spelar lite i bakgrunden och lite senare så bjuder vi på tårta och så öppnar vi baren. Vi har ett dansgolv, men det är inte fokus på det, utan det är väl lite mer som att gå ut och ta en öl på puben jämfört med att gå och dansa loss på något partyställe:P 

• Chicita

Måste han dansa bara för att ni har dans då?
    Varken jag eller maken dansade ett enda steg, men hans föräldrar var uppe och buggade tillsammans med en hel del andra gäster.
    Maken minglade runt lite och jag hamnade i en soffa efter middagen dit folk kom och satte sig och pratade en stund och liksom avlöste varandra.

Vi hade 64 gäster (inklusive barn).

Det kändes då som att vi hade gott om tid att prata med alla som ville prata med oss i alla fall Glad 

• Grodprinsens brud

Vi är lite likadana! Min sambo ville först inte alls någonting helst. Och ingen av oss gillar att stå i centrum så vi fokuserar på en rolig fest bara.. Och försöker glömma att vi ska stå i kyrkan...

Brukar ni ha fest annars? Gillar han att gå på fest? Ni kan ju gifta er i kyrkan och sedan ha festen på någon mysig restaurang och be dem ha borden som de brukar dvs inte i honnörsbord och tungor som vi själva har valt bort för att det känns stelt... Kör buffé (så blir det inte tysta stunder mellan rätterna) och undanbed er tal... 

Vi har

snabb vigsel i en mindre kyrka av trä (tar bort den där "superkyrkliga" känslan)utan extra solosång etc. Mingel med bubbel och snittar i restaurangens trädgård (eller inne om det regnar) Typ tapas/antipastibuffé dessert och kaffe dans och mingel (jag kanske kan få min M2B att dra en tryckare till Bryan Adams istället för vals) tårta och bubbel Mer dans och mingel Vi åker ca 23 medan de som vill får stanna tills restaurangen stänger 01...   Vi har undanbett oss tal och buffén står uppdukad på ett annat våningsplan än där vi sitter så det kommer bli en del förflyttningar vilket gör att stelheten förhoppningsvis uteblir, kanske lite fnitter när det blir trångt i trappan.. 
  • Marione

Jag har det lite likadant. Min sambo skulle kunna gå ner på komunhuset, skriva på papprena, ge mig en kyss och sedan vara klar. Jag är inte lika begeistrad över det scenariot. Vi har kommit fram till att det krävs ordentligt med kompromissande.

Mina förslag är att

ha buffé istället för sittande middag, helst utan bordsplacering så att folk kan byta plats. Bjud barn - det blir genast mindre stelt. Förbjud tal (som andra sagt) Ha en klädkod som gör att det blir avslappnat. Kostym är faktiskt inget måste,

Gör varsin lista med ett par saker ni verkligen vill ha med var och utgå därifrån.

Jag är den som kommer att planera vårt bröllop till 95% (älskar också att planera och fixa innan), men vi har sett till att dra upp strukturen tillsammans så att det inte bara ska bli mitt bröllop, utan vårt. Jag bestämmer ingenting utan att jag vet att det är ok, bokar inget utan att vi båda är med på det osv.

Mitt sista tips är att inte göra bröllopet för gulligt, utan mer som en vanlig med storslagen fest.

• bjorkangsbrud

Har en kompis som gifte sig borgerligt med bara vittnen och de åkte direkt därifrån på en resa tillsammans. Sen hade de en fest för familj och vänner några månader senare och då kan man ju känna att formen blir friare, samtidigt som man får chansen att ha en fest för släkt och vänner.

• Kala

Tack allt för era förslag och input! Särskilt @ThereseV. Bra tanke det där med att vara någonstans med flera mindre rum. Då uppfattar man ju inte att det är så många personer på plats som det faktiskt är eftersom dem är utspridda.
    @Grodprinsens brud: nej, han arrangerar aldrig fest och går ogärna på fest ochumgås helst i mindre grupper. Om jag däremot arrangerar fest så kan han ställa upp, vara med och hjälpa till, exempelvis så gjorde han det då jag arrangerade min egen 30-års fest med ca 30 gäster. Det här är ju dock vår bröllopsdag så då har han ju såklart "rösträtt" Skrattande gällande formatet vilket han inte hade gällande min födelsedagsfest.

@Maione:Jag kanske ska förtydliga att min MTB inte vill undvika middag och fest pga risk att det blir stelt så en lättsam klädkod och många barn är tyvärr inga argument som kommer bita på honom (dessutom vill vi ha barnfritt bröllop och brudgummen kommer troligtvis ha uniform Tungan ute ). MTB vill helst att dagen ska vara slut efter vigseln. Punkt. Jag, som önskar intag av mat (i något format) och helst riktig bröllospfest med musik, måste försöka hitta förslag på någon kompromiss mellan att gå hem (hans förslag)  och ha stor bröllopsfest (mitt förslag).

Jag tror jag ska föreslå någonting som ni nämner ovan dvs mingel/mottagning av något slag. Kanske mingel med champage + tårta ellerchampagne + snittar? Kanske med någon bakgrundsmusik av något slag; någon som klinkar på piano eller spelar aukustisk gitarr. Jag kom annars på att man kan hyra ångbåt och tuffa runt på Siljan! Det tar bort konceptet "festlokal" som MTB är så rädd för. Ombord en båt tittar ju gästerna dessutom ut över land och vattnen snarare än att sirra på brudgum (gästerna får gärna stirra på mig! Hahaha). Har jag tur kanske han går med på att äta något på båten annars får jag föreslå champagne/snittar/tårta ombord. Han älskar iof att grilla så kanske han skulle gå med på en BBQ av något slag???  En jätteeld och helstekt gris kanske?!
    Hmmm......måste fundera mer. Tack igen för alla förslag.

• SofiaMagdalena
    Kala skrev 2013-06-28 11:24:48 följande:
    Jag kom annars på att man kan hyra ångbåt och tuffa runt på Siljan! 
    Båt på Siljan låter helt underbart! Tänka att få vara gäst och ännu bättre vara den som gifter sig.

Ni kanske kan ha cermoni enskilt om det är ett önskemål, möta upp gästerna vid båten och kliva ombord.
    Skåla i bubbel och ha någon som går runt och serverar snittar medan ni minglar inne i båten om det går och ute på däck samtdigt.
    Då blir sällskapet uppdelat och han kan ju placera sig i en skön hörna så får folk komma dit och du kan gå runt om det passar dig bättre.
    Sen kanske en gemensam samling på däck med tårta och såvidare innan ni kommer in till hamn. 

Då kan ni ju ha bokat middag på restaurang för er två eller bara några av de närmaste vänner och familj och sedan ta in på hotell på natten. Då får ni lite allt i ett.
  • Chicita
    Kala skrev 2013-06-28 11:24:48 följande:
    Jag kom annars på att man kan hyra ångbåt och tuffa runt på Siljan! Det tar bort konceptet "festlokal" som MTB är så rädd för. Ombord en båt tittar ju gästerna dessutom ut över land och vattnen snarare än att sirra på brudgum (gästerna får gärna stirra på mig! Hahaha). Har jag tur kanske han går med på att äta något på båten annars får jag föreslå champagne/snittar/tårta ombord. Han älskar iof att grilla så kanske han skulle gå med på en BBQ av något slag???  En jätteeld och helstekt gris kanske?!
    Hmmm......måste fundera mer. Tack igen för alla förslag.
    Det har funnits ett koncept förut med vigsel i Torsångs kyrka, Brudskål och fördrink på Slussbruden (? inte säker på om det var den båten eller Engelbrekt) och båten tar er sen till Haganäs för middag.
    Det får bara plats typ 15-20 personer på båten så då har ni ju en normal avgränsning som säkert de runtomkring er kan respektera också (annars brukar det ju kunna bli lite sura miner om vissa släktingar inte blir bjudna)... 
  • Kala

Ja, det här med ångbåten blir jag mer och mer pigg på (hoppas vi ska kunna kompromissa om ca 20 gäster). Jag kommer på 3 alternativ som involverar ångbåten. 1) Man tar båten direkt efter vigsel för brudskål, aptitretare och en kort tur på dalälven, följt av restaurangbesök på land. Efter middagen är det tack och hej för alla. 2) Man tar restaurangen direkt efter vigseln och ångbåten efter middagen. Man kan då köra kaffe, tårta och sen avsluta med lite cocktailmingel ombord. 3) Man kör middagen på båten följt av cocktailmingel ombord/ alternativt ingen middag utan mer snittar, snacks, tårta och massor med champagne. Jag som egentligen vill ha full bröllopsfest för 50pers är såklart mer sugen på alt. 2 eller 3.Vad tycker ni? Andra alternativ från er kreativa BT-medlemmar?

Svar på tråden Hjälp med bröllopsformatet!