Hjälp med bröllopsformatet!
Ny medlem och detta är mitt första inlägg här på BT!
Vi förlovade oss härom veckan (jag frågade) och planerar bröllop till hösten 2015, så gott om tid kvar. Min MTB har alltid varit skeptisk inför bröllop (har ser desto mer fram emot äktenskapet, tack och lov) så våra tankar på bröllopets format skiljer sig åt väsentligt. Han skulle lika gärna kunna gå till stadshuset på lunchen en tisdag i jeans och t-shirt och "få det överstökat" på 2 min med endast föräldrar närvarande för att sedan gå tillbaka till jobbet. På fullaste allvar! Jag är ingen person som planerat ett pampigt slottsbröllop sedan jag var liten men hade väl i alla fall tänkt mig något i stil med ett kyrkobröllop följt av middag och dans, ca 50 gäster. Att han vill ta det borgerligt kan jag köpa, det känns inte som en stor förlust för mig, att det inte blir kyrkan, men att han absolut INTE vill ha några gäster och bröllospfest känns jätteledsamt. Jag känner att halva poängen är att man vill fira och dela denna underbara och viktiga dag med nära och kära. Vi har nu 2 år av "förhandlingar" framför oss där vi måste hitta en kompromiss som både han och jag känner oss bekväma med.
Min MTB anser att middag och bröllopsfest med 50 gäster blir opersoligt i den bemärkelsen att man inte hinner umgås och prata med alla ordentligt. Det är alltså inte så mycket en fråga om pengar. Vidare gillar han inte att dansa och hatar att stå i centrum, fixa och planera saker (allt sånt älskar jag dock!). Generellt gillar han inte fester/partyn men däremot middagar (utan avbrott för tal och annat) med god mat och han kan uppskatta att sitta ner med en drink, lågmäld musik och prata.
Med denna bakgrund, vad har ni för förslag på annat upplägg än vigsel, "sitt-middag" och bröllopsfest med dans? Jag hoppas kunna få igenom att vi ialla fall har ca 20 gäster vid både vigsel och efterföljande "aktivitet" alternativt att han kanske går med på fler personer än så vid vigseln och sedan att ca 20 pers av dessa samlas efter vigselceremonin. Fram med kreativiteten för jag behöver hjälp med uppslag till borgerligt höst- och e.m bröllop (troligtvis i Leksand, Dalarna)! Min MTB behöver veta att det finns ett smörgåsbord av bröllopsformat att välja på och inte endast det klassiska som han så starkt ogillar. Tack på förhand för hjälpen!