• Sanct

Hur lång tid tar fotografering??

Hej!

Är det någon som har ett hum om hur lång tid det tar att ta porträttfoton efter själva vigseln?
    Jag och min fästman har planerat att vigas 17.00 och sen fotas då jag vill ha det där klassiska ögonblicket att han ser mig i full brudutstyrsel först vid vigseln. :) Annars hade det ju varit smidigast att ta fotograferingen innan ...

Om vi sen ska fotas direkt efter brudskål utanför vigsellokalen, när kan man då räkna med att starta middagen?
    (Mottagningslokalen är 1 meter från vigsellokalen, och fotograferingen kommer även den ske på samma ställe)

Jättetacksam för alla svar! 

• Svar på tråden Hur lång tid tar fotografering??
  • daniiel

Om ni har en kyrklig vigsel, så räkna med att den tar ca 30min (beror lite på hur många psalmer, solosånger osv ni väljer). Sedan ska ni ut på kyrktrappan och alla ska kramas och lyckönska osv. Så, allt som allt tar vigseln kanske 45min - 1 timma. Då är kl.18 ca. Sedan bör ni nog ha minst 1 timme till fotografering. Räkna med att middagen kan starta vid 19.30 då kanske. Ni lär ha ett gäng hungriga gäster som väntar då ;)

Har man vigsel så sent, så bör man nästan fotas före kan jag tycka faktiskt. För att det fungerar bäst rent praktiskt. Men det kanske är vanligt med middag så sent, jag vet inte..

• Eliin

Jag tycker att när man prata med fotografer så brukar de har brudparfotografering på minimum 2 timmar. Så jag skulle säga det. Men vet inte egentligen. Men en stund tar det väl då man vill ha flera bilder att göra ett urval ifrån.

• Chicita

Varför kan ni inte få det där klassiska ögonblicket ändå, även om det sker före vigseln? Glad

Jag kan börja med att säga att det blir inte alltid som man tänkt sig vid kyrkan/vigselplatsen. Våra gäster skulle sitta på plats i kyrkan när jag och följet kom dit var det tänkt. Men dom stod utanför och väntade pga att dom blev hindrade att gå in av brudparet som skulle vigas efter oss. Dom ville nämligen fotografera vid kyrkan innan dom vigdes - och då hade dom antagligen inte räknat med att det skulle vara någon där innan dom...
    Så risken finns att ni inte får det där speciella mötet som ni tänkt pga att det finns någon gäst utanför vigsellokalen eller sådana som kommer i sista minuten eller nästa brudpar osv osv 

Så varför inte hitta en vacker plats där ni är garanterat ensamma och träffas där, fotografen kan vara på plats men skippa resten.
    Ta några kort på första mötet och ta er sedan till vigselplatsen. På så sätt får ni några kort före och några kort efter vigseln och ni får första ögonblicket dokumenterat helt privat där ni inte behöver bry er om några gäster som kanske "stör"... Glad

Vi hade räknat med kanske 1 timmes fotografering innan vigseln, men det blev nog närmare 2 timmar tror jag...

• Kalaspinglan

Det tar betydligt längre än de flesta brudpar tror! Ganska få brudpar är vana modeller, så de behöver en hel del regi när de står framför kameran, och att lyckas med många bilder där BÅDA ser bra ut tar i  regel en stund...

Har en kompis som är fotograf som rekommenderar minst två timmar för brudparsfoto. Vi höll på i ganska exakt 2 timmar, INNAN kyrkan.

Som gäst är det urtråkigt att stå och vänta på ett brudpar vars fotograferng drar ut på tiden (för det gör det oftast), så om möjligt, försök pricka in fotograferingen före ni ska till kyrkan. Har ni dessutom vigseln kl 17, kommer middagen igång ganska sent om ni ska fotas i minst en timme efter att vigseln och alla gratulationer är förbi.

• Kala

Jag skulle gissa ca 1h på kyrktrappan efter vigsel för gratulationer inkl brudskål vid mottagningslokalen (ni kommer inte kunna gå till brudskålen direkt efter viseln för alla gäster kommer vilja pussa och krama er när ni kommer ut på kyrktrappen) + ca 2h fotografering så det kommer bli en sen middag. Ni kanske sitter till bords runt kl 20:30. Svårt att tro att ni hinner innan kl 20.
    Å andra sidan var jag på ett bröllop ( i Italien förvisso) där vi satte oss till bords kl 22:30 för 5 rätters middag + tårta. Blev riktigt sent innan middagen var klar. Skrattande Det funkade det också. (Bruden var bl.a 1h sen till vigseln. Inte särskillt uppskattat av gäster och brudgum som väntade i över 30c värme....)

• Moignon

Jag skulle nog sæga att tid før vigsel ær minimum 30, men att det kan bli upp till 45 min. Vi hade ca 40-45 min, men då hade vi tre solosånger/spel. Dæremot pratade inte præsten så længe.

Vi hade vår fotografering efteråt och dærefter brudskål och mingel. Vår fotografering tog ca 1,5 h inkl några familjebilder innan alla åkte till lokalen. Vår fotograf var glad att vi hade "gott" om tid, men tyckte att det gick jættefort! Men det berodde nog mest på att det var så kul!

Att ha vigsel 17 om man planerar att ha fotografering efteråt kan jag tyckte låter lite ogenomtænkt. Har ni møjlighet att ændra den tiden? Vi gjorde motsatsen och bytte från 14 (som vi blev tilldelade) till 15.00, vilket passade oss utmærkt! Vill man ha såpass sen vigsel och fotografering efteråt, blir det ænnu viktigare att man ser till att gæsterna får något att æta under tiden. Vi hade gjort mættande smoothies som vi serverade i glas med sugrør før att slippa en massa kladd! På det sættet kunde vi dessutom klæmma in några tal innan førsta rætten hade serverats utan att någon var vrålhungrig. 

• Sanct

Tack för alla tips och svar!

Vid närmare eftertanke är det nog som ni säger bäst att ta fotograferingen innan i alla fall. Jag får se det som ett plus att sminket sitter på plats för jag har en känsla av att det kommer rinna en hel del tårar för mig. :)

Att träffas ensamma på en vacker plats och få den där stunden förevigad kan ju fakiskt bli kanon det med. Tack för det tipset, Chicita!

Det är bara så svårt att radera alla barndomsföreställningar om hur ens bröllop ska gå till. :)

• CoG
    Sanct skrev 2013-07-05 13:42:32 följande:
    Tack för alla tips och svar!

Vid närmare eftertanke är det nog som ni säger bäst att ta fotograferingen innan i alla fall. Jag får se det som ett plus att sminket sitter på plats för jag har en känsla av att det kommer rinna en hel del tårar för mig. :)

Att träffas ensamma på en vacker plats och få den där stunden förevigad kan ju fakiskt bli kanon det med. Tack för det tipset, Chicita!

Det är bara så svårt att radera alla barndomsföreställningar om hur ens bröllop ska gå till. :)
    Inte radera alla barndomsföreställningar.

Din blivande behöver inte se dig alls före fotograferingen och ögonblicket då han får se dig kan förevigas på bild.
  • kitkät

Sanct,
    Men om det är viktigt för dig att ni möts först vid vigselplatsen så tycker jag att ni faktiskt kan ta fotograferingen efter vigseln, även om det blir lite sent! Gästerna kanske kan få lite småplock eller snacks att tugga på till minglet medan ni fotograferas?

Vi ska vigas kl 16.30 och kommer fotograferas efter vigseln. Men medan vi är och fotograferas så kommer gästerna bjudas på bubbel (välkomstdrink) och småplock i festlokalen. Jag tror dom klarar sig. Och eftersom vigseln är så pass sent så hinner gästerna äta en ordentlig lunch och då gör det inte så mycket om det blir en lite senare middag, speciellt om man bjuder på småplock som dom kan tugga på! :) 

Jag tycker inte ni ska låta er "skrämmas" av alla värsta scenarier på vad som KAN ske, ja vad som helst kan ske på bröllopsdagen som man inte räknat med. Men jag tycker ändå att man ska utgå och planera efter hur man vill ha det! Och sen om det inte blir som man tänkt sig, ja då är det inte så mycket att göra åt.
    Men t ex det Chicita skrev om, att deras gäster stod utanför och inte kunde gå in till kyrkan. Trist, men om man ska planera sitt bröllop utifrån alla värsta scenarier som KAN ske, så blir det jobbig planering!  
    Ni kan visst få den fina stund som ni vill ha, när ni ser varann först vid vigselplatsen! Jag tycker inte ni ska planera annat om det är det ni verkligen vill! 

• Kala

Jag håller med KitKät; ta fotograferingen efter vigsel om ni vill det men se då till så att gästerna har lite mingel med dryck och snacks att underhålla sig med under tiden, kanske någon mindre aktivitet, och att ni informerat i förväg om tiden för middagen. På så sätt kan gäster med stor ämnesomsättning äta en sen, stadig lunch om dem vet att middagen dröjer en smula.

Svar på tråden Hur lång tid tar fotografering??