Inlägg från: Sofia2015 |Visa alla inlägg
  • Sofia2015

Vi som gifter oss 2015!

crs skrev 2015-03-14 09:40:12 följande:
    Lovar att inte berätta ;)
    Men hur går det med bild då? :)

Vi köpte ringarna igår! Eller ja, betalade. Nu ska de ju tillverkas också. :)
    Jag hade lite missat att tänka på moms, så det blev några tusen dyrare än tänkt, men det kan vi leva med. Lite klantigt av mig bara... Nu har vi iaf beräknad leverans till typ 12 april, och måste bara också bestämma vad vi vill ha för gravyr i dem. :) 
    Provade den precis! Den luktar lite skumt... kaviar, tyckte karln. =P Men den får hänga ute på vädring ett tag så går det nog till sig. =)

Min sambo snörade lite konstigt därbak, så det ser duktigt skrynkligt ut :P Får sätta en tärna på att öva lite!

Jag hämtade ut min ring i onsdags! Jag är jättenöjd, fastän det verkligen är den enklaste ringen i världen. Men jag testade med stenar och det såg bara vräkigt och fult ut tillsammans med min förlovningsring, så det fick bli en slät, tunn ring som gick in under stenen. 
  • Sofia2015
    litenkaka skrev 2015-03-15 11:07:25 följande:

Nu fick jag upp dem :) En med lite rundade kanter, en med raka kanter och en med kraftig rundning... Jag har hela tiden tänkt en kraftigt rundad, sambon älskade den kantiga och alla andra jag frågat gillar den med lite rundade kanter. Men mja, mellanmjölk är inte min grej - antingen jätterundad eller jättekantig. Vad tycker ni? Och ignorera mina sunkiga naglar, sviter efter höstens höstblåsor...

Kantig, helt klart!
  • Sofia2015
    Plättis skrev 2015-03-18 11:27:29 följande:

Jag befinner mig lite i dimman och vet inte om jag ska vara glad eller ledsen. Min morfar gick bort igår, helt utan förvarning. Jag har nog inte riktigt förstått det än, men jag får små gråtanfall och bara sprutar tårar omkring mig. Men nu är han med mormor igen.

Och när jag vaknade idag hade jag fått mejl om att brudklänningen är på väg. Det är jättesvårt att vara glad för det, även om jag längtat efter att få mejlet.

Ena stunden vill jag bara pausa planeringen och inte gifta mig, samtidigt vet jag att min sambo var mer än godkänd av både mormor och morfar. De skulle inte ha velat att vi ställde in det, men de hade också gjort precis allt för att få vara med. Usch, jag var inte beredd på det här.

Usch så tråkigt Plättis! Jag känner verkligen med dig. Fatta inga beslut just nu, låt det sjunka in och vara jobbigt ett tag bara. 

Här står det ganska stilla just nu. Önskar mig en lotterivinst i födelsedagspresent så man kan sluta våndas över pengar. Tur man bara behöver gifta sig en gång! =)
  • Sofia2015
    Plättis skrev 2015-03-20 16:33:57 följande:

Kan inte lägga upp bilder från mobilen, men här är en länkar till bilder på klänningen i alla fall.

www.dropbox.com/s/0kxrjvqrpbrlcbv/20150320_155700.jpg

www.dropbox.com/s/xdbbr5iyd1o9ygd/20150320_155812.jpg

Jag ÄLSKAR klänningen! Sjukt fin. Hoppas du kan få en slant tillbaks så du kan få snörning i ryggen. 

Hoppas det löser sig med hundarna också, man är ju lite petig när det kommer till ens närståendes djur. Vad är det för ras/er?
  • Sofia2015
    crs skrev 2015-03-23 12:19:22 följande:

Jag spammar väl lite här då...

Igårkväll lyckades vi även bestämma oss för var vi ska äta vår bröllopsmiddag, och bokade bord där. Det är kanske det jag ser fram emot mest med hela bröllopsdagen (förutom själva vigseln), på kvällen när vi är ensamma i Malmö, och bara kan äta och dricka och umgås helt själva. Jag längtar så mycket efter det! 
    Hoppas nu bara att vi valde en bra restaurang. Den har inte öppnat än, så hade inga recensioner att läsa. Vi (okej, jag) valde den på att den var den vi hittade som verkar ha bäst utsikt över sundet. 

haha, spammarn! =) Det är bra att du spammar så det händer nåt här!
    Skönt att ha massa saker bokade, och en riktigt bra idé att ha en middag på tu man hand för att smälta dagen.

Vår planering står rätt stilla. Väntar på att tärnorna ska få tummen ur och bestämma storlek till klänningarna så vi kan beställa. Om jag fick göra om nånting så skulle det vara att jag skulle skippa tärnorna, alternativt bara ha en. Jag har fyra (lång historia...) och det är egentligen bara en som är hjälpsam, resten är bara jobbiga.  
  • Sofia2015
    Plättis skrev 2015-03-23 14:58:41 följande:

När är det ni gifter er? Vi har också stått stilla i perioder, ibland i flera månader, så rasslar det till och det händer massor på en gång. 

Jag har inga tärnor utan har delat upp allt som hade varit tärnans/tärnornas uppgifter på mina närmaste tjejer. Mina systrar, min kusin och mina vänner. Det är jätteskönt, och jag behöver inte överbelasta en av dem
    11 juli gifter vi oss, men jag har svårt att känna stress. Jag är nog en sån som helst gör allt i sista minuten, så sista veckorna kommer nog bli hektiska. =P Var och pimplade igår och såg så himla fina vasstrån som jag funderar på att plocka rätt på och ha som dekorationer. Har lite svårt med förvaringen bara!

Jag har egentligen ingen hjälp av tärnorna, de har inte fått några uppgifter alls och visar inget intresse för att rycka in och måla burkar eller vad det nu kan vara. Det gör egentligen ingenting, bara de är positiva och bra att bolla idéer med, vilket som sagt bara en är... =P
  • Sofia2015
    crs skrev 2015-03-26 06:49:01 följande:

Här är en bild med bälte till klänningen med! 
    Varit i kontakt med en sömmerska som ska fixa de grejer på klänningen som inte är helt som de ska, så den blir nog toppen sen! Nu korvar den sig i midjan, och jag tror jag ska be dem sy in den över benen och sätta en slits bak istället, så den följer kroppen lite mer nertill också. 

Den blev ju superfin =) Passar verkligen din kroppsform! 
  • Sofia2015
    crs skrev 2015-03-31 13:13:31 följande:

Jag fick nyss mail från tjejen som tillverkar våra ringar, med bilder på ett gäng stenar och frågan vilken av dem jag vill ha. Det var inte så lätt som jag hade väntat mig. Skillnaden var mest färgstyrkan, och jag har tänkt att jag vill ha en ljus sten, men när jag såg de mörkare, starkare, så var ju de med alldeles fina så nu vet jag inte. 

Igår började vi prata lite om att skriva egna löften. Det blev plötsligt väldigt lockande att göra det, men samtidigt verkar det svårt och läskigt. 

Vi ska skriva egna, mest för att fylla ut ceremonin lite. Jag bävar!

Annars börjar jag bli gråhårig på tärnklänningarna. Ebaysäljaren krånglar och jag får ruskigt kalla fötter. Vart köper man tärnklänningar annars? Brudbutiker går bort, tärnklänningarna får inte vara dyrare än min brudklänning... =P Jag har inga jättekrav, bara att de ska nå till knäna eller längre och inte vara i nån för kraftig färg.
  • Sofia2015
    SofiaF skrev 2015-04-13 15:25:18 följande:

Åh får man vara med här?

Vi gifter oss den 25 juli. Ca 40 gäster om alla kommer vi har redan postat inbjudningarna eftersom det är mitt i semestern och många har redan tackat ja!!

Självklart! Välkommen hit. =)

Vi postade inbjudningarna i februari och har hittills fått in typ... 20-30 pers av 90 inbjudna. Dåligt gensvar, men de som anmält sig är i alla fall de vi verkligen vill ska komma, så det kanske blir billigare än vi trott! Haha Skrattande
    crs skrev 2015-04-14 06:51:24 följande:
    Stenen är mer lila än rosa i dagsljus, var inte beredd på den, men det gör inget! Var mest bara något jag inte tänkt på. 
    .... De väger verkligen typ ingenting. 

I övrigt så har jag bestämt att försöka hitta en ny klänning. Jag är bara inte vän med den jag köpte, även om den egentligen är fin.

Ringen blev ju superfin! Jag älskar stenen i mitten, ännu mer om den ser lila ut. =P

Ang. klänningen så förstår jag hur du känner. Jag kände precis samma med min första klänning. Jättefin, välsydd, satt helt okej men behövde tas in lite bara. Men den kändes helt enkelt inte klockren. Det är väl risken med att beställa på nätet, man kan inte känna efter. Men jag har räknat ut att jag sparat ungefär 6000:- på att beställa från Kina, trots att jag beställt två klänningar. 
  • Sofia2015
    Kotten skrev 2015-04-17 09:05:42 följande:

Lite råd, vi ska via en bekant fråga några äldre ungdomar om dom vill plocka fram mat och hjälpa till med den biten på vårt bröllop (vi lagar delar av maten själv + köper delar t.ex. färdigskuret kött osv). Men vad är rimligt att erbjuda i timlön? Det blir en ganska lång dag och vi vill ge skäligt betal. Vad är skäligt betalt i det här fallet?

Vi betalar 180:-/timme/person och vi hyr in en cateringfirma för servisen. Vi räknar med tre personer i fyra timmar så vi hamnar på strax över 2000:-, vilket känns mer än rimligt! Det var deras standardtaxa, så det är inte som att vi fått nån specialdeal heller. =)
  • Sofia2015
    crs skrev 2015-04-20 18:00:08 följande:

Kul idag. Sambon är uppsagd från och med om en månad, han började jobba där i januari, provanställning, och idag berättade de att de inte har råd att ha kvar honom. Kombinerat med att jag om 1,5 månad tar examen, och i nuläget inte har någon sysselsättning att se fram emot efter det. Det betyder eventuellt ca inga pengar på gud vet hur länge. Känns sjukt omotiverat att lägga pengar på bröllop då. Även om det inte är några gigantiska summor och vi har så vi klarar oss ett tag, så känns det som att jag på bröllopsdagen mest skulle ha dåligt samvete över utgifterna. Jävla fan. Hatar allting. Jävla värt att pluggat i 4 år för att sen ändå inte få jobb. Är ingen skitutbildning heller, jag är ekonom... Fan.

Fasen vad surt. Jag förstår fullt ut att bröllop inte känns lika roligt längre under de premisserna. =/ Fatta inga beslut på ett tag och se om läget förändras är mitt råd. Saker och ting har ju en tendens att lösa sig, han kanske får ett nytt jobb väldigt fort?
  • Sofia2015
    crs skrev 2015-04-23 13:16:35 följande:

Mer bra grejer: sambon har redan två arbetsintervjuer inbokade nästa vecka. Den ena för en tjänst han inte ens hunnit söka än. :P  Med lite flyt slipper vi dra ner på bröllopsplanerna! :)

Du ser, allt löser sig =) Det är helt enkelt meningen att det ska bli av nu!
  • Sofia2015

Igår beställde vi dekorationer till festlokalen på ebay! Genomskinliga och pärlvita ballonger (jag är löjligt förtjust i ballonger) och ljusslingor. Det är nog det enda vi kommer köpa, resten gör vi själva. Ska börja kika på bordsdekorationerna i helgen tänkte jag. Det börjar ju närma sig!

Alla kläder är nu fixade, väntar bara på att tärnklänningarna ska dyka upp. Bokade till och med manikyr igår! =D

Hur skönt är det inte när saker och ting börjar falla på plats?

• Sofia2015
    Plättis skrev 2015-06-11 10:21:54 följande:

Den där klänningen är helt otrolig! Förvånad 

Sambon hittade kostym häromdagen, och eftersom det är studenttider fick vi allt för paketpris och sparade typ en tusenlapp på hans kläder. Allt som fattas just nu är en väst, så om ni har några tips på var man kan hitta det (antingen nätet eller större kedjor som finns i Umeå) tas det emot tacksamt I övrigt har vi bestämt oss för att ha en proffsfotograf och träffade honom i söndags. Det kommer bli makalöst bra, och han fotar både porträtt och vigseln. 

Allt vi har kvar att göra nu är provsmaka menyn och tårtan (det gör vi på måndag), köpa alkoholen och pyssla ihop festprogrammen och placeringskorten. Det är sex veckor kvar och jag känner mig jättefärdig och vill bara att tiden ska gå fortare! 

Vi köpte väst på ebay faktiskt, levererades jättesnabbt och var långt över förväntan! Superfint paisleymönster och satt som ett smäck. 
    Denna köpte vi, i vitt www.ebay.com/itm/XS-to-6XL-Paisley-Design-Tuxedo-Suit-Dress-Vest-Waistcoat-Necktie-Set-Wedding-/331502249607&var=&hash=item4d2f12e687
    Normala storlekar.
  • Sofia2015

Nu är vår fyradagars bröllopsresa bokad och betald och extraförsäkringen beställd! Önskar fortfarande att vi kunde åkt på drömresan till Mexiko, men Budapest får funka tills vidare. 

Bordplaceringen är i stort sett klar också, och alla trycksaker förutom festprogrammet. 
    Kvar är att informera konditorn om allergier och fixa bordsdekorationer och printa alla grejer. Plus storkok på marmelad som vi ska ge bort till gästerna. =) Drygt tre veckor kvar nu! 
    Börjar ni närma er? Ligger ni i fas med planeringen?

• Sofia2015

Ja, jag trodde i alla fall att det gick bra... sen igår kväll fick jag ett mail från tjejen som ska fixa hår och smink. "Nu har jag pratat med en kompis som ska hjälpa mig med håret" (vi blir fem stycken som ska stylas) "och vi har kommit fram till ett paketpris på xxxx kr för dig och xxx kr för tärnorna". 
    Saken är att vi redan hade kommit överens om priser och det hon nu har föreslagit är mer än TRE gånger så mycket för mig och nästan dubbla för tärnorna!! Det finns inte en chans att jag betalar det, så vi får se vad hon säger när hon ser mitt (inte jätteglada) svarsmail... Jag är lite lagom irriterad faktiskt!

• Sofia2015

Jag var på min hippa igår! Anade verkligen ingenting och trodde att vi skulle ut och shoppa underkläder till min systers tärnklänning. Åkte istället till en keramiker där jag fick dreja (jag blev nog så duktig att jag kan börja sälja krukor snart!) för att sedan äta middag och bowla. Sedan chokladfondue och spel hemma hos en av tjejerna. Verkligen perfekt upplägg för en gravid brud, inget skämmigt moment och alldeles lagom tempo. Jag är supernöjd! =) 

• Sofia2015

På lördag är det dags!
    Den här veckan har vi övergett sommarstugan för att fixa alla sista minuten-detaljer och jag tror att jag har koll på allt som behöver göras. 

Det mesta som ska printas är färdigt, bordsplaceringen är klar, tider spikade med alla inblandade, ny frisör inhyrd... Har jag glömt något? Håller som bäst på att gå in bröllopsskorna (tydligen får man feta fötter när man är gravid i v. 28). 

En av mina äldsta vänner och tärna bestämde sig i förrgår för att sura ner sig över en riktig struntsak och valde därför att hoppa av hela bröllopet. Helt klart en smolk i bägaren, men jag har bestämt mig för att strunta i det. Jag har inte energi nog för att lappa ihop något jag inte ens tycker borde vara trasigt. I förrgår var jag dock inte lika rationell utan låg och tokbölade halva natten... 

Sen sket sig vårt nya efternamn också, så just nu får vi gå med våra gamla vanliga ett tag, tills vi bestämt oss vad vi vill heta. Känns inte som en grej man ska skynda på heller.

Emmasara: Jag gillar att den är helt olik alla andra klänningar jag sett. Kul! =)

Plättis: Jag har lite samma kontrollbehov som du, men blev ändå helt tagen på sängen av min möhippa. Hade nästan ställt in mig på att det inte skulle bli nåt. Sen blev det på en fredag när jag egentligen jobbade, så det kanske var därför jag blev så överraskad. Tur man har flexibelt jobb... =P 

• Sofia2015
    Sthlm2015 skrev 2015-07-08 08:32:03 följande:

Hur gör ni med morgongåva? Har ni kommit på någon bra present ni som ska ge det till er respektive?

Vi har sagt att det inte behövs eftersom vi behöver spara pengar inför kommande bebisen. Jag har dock ordnat med en jämtlandsflagga som han ska få ha på fasaden på sommarstugan. Han är jämte och saknar sin hemort nu när vi inte bor där längre, medan jag tycker att hela republikpåhittet är rätt fånigt. =P Så det kändes som en lagomt kärleksfull gest som inte är för dyr.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!