• Bodabrud

Är jag för tidigt ute?

Hej! Vi skall gifta oss 24 maj nästa år och undrar om det är för tidigt att skicka ut inbjudningarna redan vid nyår? Ca 80% av våra gäster måste resa ganska långt och boende har vi fixat. Men som sagt, är det för tidigt?

• Svar på tråden Är jag för tidigt ute?
  • daniiel

Jag tycker ni kan skicka ut inbjudningarna i januari. Ni kanske inte måste springa och lägga dom på lådan 1 januari, men.. ja. Det är ändå bara ca 5 månader och ni vill säkerligen ha OSA åtminstone ca 1 månad före själva datumet också.

• xanthine

Kör på! Vet ni vart ni ska vara och allt är bokat så är det bara att skicka... Tror långväga gäster uppskattar det också.

• SandraElisabet

Vi gifter oss i augusti och ska skicka ut save the dates i slutet av oktober. inbjudningar skickar vi i april typ. :)

• Kalaspinglan

Tja, enligt etiketten ska man skicka inbjudningar två månader i förväg, men det där gör man ju som man vill.

En risk med att skicka ut inbjudan väldigt tidigt är att gästerna helt enkelt glömmer bort den. Skulle jag få en inbjudan 5-6-7 månader i förväg, är risken för att den skulle glömmas bort ganska stor. Det är alltid roligt med inbjudningar, men jag har en tendens att glömma sånt som är väldigt långt fram.

Om ni skickar julkort kan ni ju skicka med en lapp "spara datumet 24 maj, mer information kommer senare". Och så posta inbjudningarna i slutet av februari.

• Alyllyra

Vi skickade våra ca 4,5 månader innan och hade OSA-datum ca 3 mån innan. Det var ganska lagom tyckte vi, fast många tyckte nästan att det var sent eftersom vi hade tjatat om bröllopet i över ett halvår Flört
    Att OSA-datum var så långt innan berode på praktiska saker som semster, betalning av boende (vi skulle samla in alla betalningar och sedan betala boendet) så då blev det så tidigt.

Men jag tycker ni kan skicka runt nyår, det är ganska tidigt men inte anmärkningsvärt tidigt. Det beror också på hur många som redan vet om bröllopet, om folk ska resa långt etc. Slutet av maj kan vara rätt hetsigt för många med sommarfester, skolavslutningar, leveranser på jobbet etc så det kan nog vara bra att vara ute i tid! 

• Bodabrud

Vi tänker även på att det är tre stycken i min blivandes släkt som ska gifta sig till sommaren. Så då är vi åtminstone först med inbjudan :)

• Ello

Vi gifter oss i slutet av augusti men ska "skicka" inbjudningarna vid jul. Anledningen är att vi inte skickar utan delar ut (till släkten) när vi ändå är i Sverige. Blir hutlöst dyrt om vi skulle skickat alla på posten.

Det är lite tidigt men det struntar jag i... då vet man ju om att inte planera in semester då ;)

• Slilja

Tycker jag inte! Vi gifter oss den 2 aug o vi kommer skicka inbjudningarna i januari för att ingen ska hinna boka resa, vill att så många som möjligt ska kunna komma:)

Svar på tråden Är jag för tidigt ute?