• Bodabrud

Är jag för tidigt ute?

Hej! Vi skall gifta oss 24 maj nästa år och undrar om det är för tidigt att skicka ut inbjudningarna redan vid nyår? Ca 80% av våra gäster måste resa ganska långt och boende har vi fixat. Men som sagt, är det för tidigt?

• Svar på tråden Är jag för tidigt ute?
  • izredam

Vi skickade inbjudningar i förra veckan för att vi gifter oss helgen innan jul och ville vara säkra på att ingen åker på semester över jul. Och tur var väl det, för nu i lördags kom ena mostern och sa att hon precis hade varit på väg att boka en semester till sig och sin man då om inte vi hade sagt till. Jag tyckte annars att tre månader kändes tidigt, men då är vi också de som har längst till bröllopet ;)

• eventfilm

Ju tidigare desto bättre ;)

• xMariax

Vi gifter oss också 24 Maj och har just nu lite funderingar på att skicka utt dem så att de kommer fram runt alla hjärtans dag..

24 Maj 2014
  • Svartsocka

Vi gifter oss juli 2014, vi funderar på att beställa inbjudningarna och skicka dom om typ nån månad eller så. Kanske är dumt? Bättre att vänta några månader så inte folk glömmer? Fast jag vet att det är många som undrar vilket datum det är eftersom det är mitt i semestertider... Nu blev jag fundersam...

• sommar2014
    Svartsocka skrev 2013-09-24 13:22:01 följande:
    Vi gifter oss juli 2014, vi funderar på att beställa inbjudningarna och skicka dom om typ nån månad eller så. Kanske är dumt? Bättre att vänta några månader så inte folk glömmer? Fast jag vet att det är många som undrar vilket datum det är eftersom det är mitt i semestertider... Nu blev jag fundersam...
    Ni kanske kan skicka något slags save the date (eller ringa!) till de närmaste som ni absolut vill ha där, och sen skicka ut inbjudningarna efter årsskiftet? Jag skulle tycka att det var trevligt att få en inbjudan i januari, men lite väl tidigt nu under hösten.

Vi talade om vårt datum till våra familjer direkt vi hade bokat festlokalen (1 år och 8 mån innan), men då var det ju fortfarande lite preliminärt, så det var väl ett slags muntligt "save the date". Sen kommer vi att skicka ut våra riktiga inbjudningar i februari-mars (gifter oss i juni). Känns tryggast för oss att vänta lite med inbjudningarna så att vi har budget för de vi bjuder in. Glad
  • Bodabrud

Men jag tror att jag gör som planerat. Skickar runt nyår. Gubben är norsk och det största som finns där är ju konfirmation och det är högsäsong för det när vi tänkt gifta oss. Så vinkännare vara ute i god tid!

• Bodabrud

*vi vill vara ute i god tid.

• jennyckbengtsson

Varför vänta när man har bestämt sig och jag tror gästerna uppskattar att de kan boka in det och planera det med övriga sommarplaner. Jag försåtr inte ettikettsreglerna om att man inte ska skicka ut det för tidigt.
    Vi skickade ut våra inbjudningar så fort vi bara kunde. det blev ca 6 mån innan.

• Alyllyra
    jennyckbengtsson skrev 2013-09-25 09:44:06 följande:
    Varför vänta när man har bestämt sig och jag tror gästerna uppskattar att de kan boka in det och planera det med övriga sommarplaner. Jag försåtr inte ettikettsreglerna om att man inte ska skicka ut det för tidigt.
    Vi skickade ut våra inbjudningar så fort vi bara kunde. det blev ca 6 mån innan.
    Om man skickar ut inbjudningarna alldeles för tidigt så finns ju risken att gästerna glömmer bort att svara för "det är ju ändå så långt fram". Eller så kan de inte svara för de vet inte hur det ser ut med möjligheter till semester, ledigt, barnvak, hundvakt mm därför att inga sådana scheman har börjat läggas än.

I min hjärna råder dessutom en mental "prioriteringslista" som baseras på datum, dvs. saker som kommer först får störst prio, vilket kanske inte är så ovanligt. Vi väntade tex tills att våra vänner som gifte sig två månader före oss skulle ha skickat sina inbjudningskort, för att det kändes schysst mot dem att deras bröllop fick prio. 
Svar på tråden Är jag för tidigt ute?