• 2014maj

Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!

Jag måste få skriva av mig och höra efter om detta är ett vanligt problem.

I början av sommaren åkte jag och min sambo runt och tittade på kyrkor som låg inom vår stads församling, valde ut en vi helst ville ha och ringde församlingen och ville boka.
    Vi valde då ett datum i början av maj.
    Vi fick då till svar att schemat för våren kommer att dröja men att vi kunde såklart prel.boka datumet och så kunde vi höras av, senast nyår skulle schemat vara klart.

Idag ringde jag igen bara för att jag ville dubbelkolla hur det går för dom och om de möjligt hade påbörjat schemat för våren.
    Jag fick då till svar att:
    -Nej det kommer att dröja, ni borde få en tid som är tidig eller sen eftermiddag för det är ju vanligast, men de kommer vi nog inte kunna svara på förren SENT I VÅR!!!!!!!

Okej tyckte jag och försökte behålla lugnet, kan vi ändå få en bekräftelse på datumet så att vi iaf kan få ut inbjudan med dag och sen får vi ju informera gästerna om exakt tid senare.
    -Nej, jag vågar inte lova dig datumet heller, men de är klart att ni ska få svaret på dagen före tiden men jag vet inte alls hur mkt tidigare i vår de kan bli!!!

Hon berättade att de har EN präst som jobbar lördagar under våren och att denna präst åker runt mellan de åtta kyrkorna i församlingen så att fa allt att klaffa tar ju tid och att de hade en hög med andra par som väntade på svar angående deras vigslar.

Visst, nu bor jag i en liten kommun (ca 30 000 invånare) men ändå, inte ska jag väl behöva vänta till april innan jag kan får reda på om vi ens kan gifta oss den tänkta dagen?

Vi hade lätt bytt kyrka om de hade underlättat men det gällde ju alla kyrkorna i församlingen, så de hjälper inte.

Det är långt kvar nu till maj så visst jag behöver inte stressa upp mig ännu men jag känner mig själv så bra att om jag inte fått nåt svar i ex mars kommer jag stressa upp mig totalt över detta. Vi kan ju inte boka in nånting annat heller och de kan vi ju inte stå och vänta med resten till i vår!

Nu funderar vi på en borglig vigsel eller ringa församlingar som ligger närliggande och se hur det ligger till där...
    Men är detta ett vanligt problem??? Och hur skulle ni gjort?
    Vi vill ju gärna skicka ut inbjudan i början av året då vi har många gäster som bor långt bort!  

• Svar på tråden Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!
  • Lyckobruden

lmcl skrev 2013-10-11 14:12:11 följande:Jag blev skogstokig, kort sagt. Nu har vi tagit ett annat datum, och får vi inte festlokalen så får vi väl festa utomhus. Fattar inte hur man kan vara så inkompetent att man inte kan lämna korrekt information på telefon om just lokalbokningar, när ens huvudsakliga arbetsuppgift är att hantera församlingens lokalbokningar.Nej, en församlingsexp:s främst uppgift är inte att serva skogstokiga bridezillas.

• 2014maj
    Soldemor skrev 2013-11-05 18:59:21 följande:

Tycker det låter jättekonstigt i en mindre församling. Jag tycker du skall kontakta kyrkoherden direkt. Det är han el hon som är chefen och som ansvarar för schemaläggning och liknande. Även om inte det är klart vem som tjänstgör så måste du i alla fall kunna få boka kyrka och tid, så du kan fortsätta med övrig planering.
    Nu jobbar ju iofs inte i världens största församling, men det är aldrig några problem att boka en vigsel.

Tydligen har de en "schemagrupp" som ansvarar för schemaläggningen, och kyrkan i sig går ju att boka, det är inget annat planerat där, utan att det är ju då att den präst som jobbar den lördagen ska kunna ta sig mellan kyrka 1 - 8 under sin arbetsdag, från stan ut till den vi ville ha är de som ex 4 mil.

Vi har nu tänkt om, vi kommer ha en borglig vigsel utomhus vid kanten av en sjö istället.
  • darkHorse
    Lyckobruden skrev 2013-11-06 17:47:42 följande:
    lmcl skrev 2013-10-11 14:12:11 följande:Jag blev skogstokig, kort sagt. Nu har vi tagit ett annat datum, och får vi inte festlokalen så får vi väl festa utomhus. Fattar inte hur man kan vara så inkompetent att man inte kan lämna korrekt information på telefon om just lokalbokningar, när ens huvudsakliga arbetsuppgift är att hantera församlingens lokalbokningar.Nej, en församlingsexp:s främst uppgift är inte att serva skogstokiga bridezillas.
    Nu kanske det är lite onödigt att bli skogstokig, men det kan mycket väl vara så att expeditionen har en lokalansvarig?
  • CoG

Det borde vara rimligt att ta in en präst från en närliggande församling om den ordinarie prästen inte hinner vara med överallt.
    Kolla upp det iaf.

Ni behöver ju inte byta kyka om en annan präst kan ställa upp.
    Men då är det församlingen som står för omkostnaderna för att en annan präst behöver hoppa in.

• Annamolly

Jag gifte mig utomlands, men min syster gifte sig i Sverige i en liten forsamling och hon bokade ungefar ett ar i forvag. Jag tycker det later helt sjukt - sent i var, det ar val ungefar April, eller? Sa du far nagra veckor pa dig att skicka ut inbjudningar och koordinera catering, lokal, band, et.c, eller vad? Hur an dom tycka att det ar rimligt? Det skulle val gora vilken lugn och mild kvinna som helst till en "skogstokig bridezilla"...

2013.06.22 Samos, Grekland
  • lmcl
    Lyckobruden skrev 2013-11-06 17:47:42 följande:
    Hörrudu. Ska vi tänka lite på vilken ton vi använder mot varandra här inne?

Vår församling är rätt stor, så ja, de har en bokningsansvarig på församlingsexpeditionen. Som jag pratat med tre gånger under loppet av ett och ett halvt år och frågat när vi får boka. Och det visade sig, när vi bokade, att hon lämnat fel information tre gånger till mig. Jag tycker vare sig att det är en överdrift att kalla det inkompetent eller att efter ett och halvt år av väntan på ett visst datum bli skogstokig av besvikelse när vi inte får datumet. Hade det funnits en god anledning till att datumet var bokat (som att församlingen själv skulle använda kyrka och/eller församlingslokal) hade jag inte haft några problem med det, men när det handlar om att en bokningsansvarig har lämnat felaktig information, gång på gång, om när och hur man bokar, då är lite skogstok helt motiverat.

• 2014maj
    Annamolly skrev 2013-11-10 20:04:55 följande:
    Jag gifte mig utomlands, men min syster gifte sig i Sverige i en liten forsamling och hon bokade ungefar ett ar i forvag. Jag tycker det later helt sjukt - sent i var, det ar val ungefar April, eller? Sa du far nagra veckor pa dig att skicka ut inbjudningar och koordinera catering, lokal, band, et.c, eller vad? Hur an dom tycka att det ar rimligt? Det skulle val gora vilken lugn och mild kvinna som helst till en "skogstokig bridezilla"...
    Blivit rörigt här...

"Lyckobruden" kallade "Imcl" för skogstokig bidezilla och inte mig som startade tråden.

Men precis, jag tolkar oxå "sent i vår" som april och vårt bröllop är planerat till 10 maj... vet inte riktigt hur de tänkte att de skulle lösa sig med resten som tillhör ett bröllop. Är nyfiken på hur alla andra par gör som ska gifta sig i denna församling i vår, jag har iaf inte tålamodet att vackert vänta på svar!
    lmcl skrev 2013-11-11 08:58:22 följande:
    Jag hade oxå blivit skitförbannad om det hade hänt oss, skogstokig är helt klart motiverat... Alla kan göra/informera fel men tre gånger är inte okej, särkilt inte när andra helt uppenbart fick räff info och fick boka!!
  • Helenis

Jag ringde i juni eller juli för att boka en ganska populär kyrka i Göteborg till vårt bröllop i slutet av april. Jag fick då också uppmaningen att ringa igen i slutet av september, eftersom de inte skulle planera nästa års kalender förrän då och att de inte hade bröllop alla lördagar. Jag blev också lite uppgiven eftersom man gärna vill ha det fixat så jag bad henne göra en anteckning om att vi gärna ville ha det datumet så ingen annan skulle hinna före. Sedan i början av oktober försökte jag ringa men det var telefonkö och jag hade inte tid att vänta och sedan kom annat emellan. En vecka senare ringde de till min förvåning för att bekräfta bokningen av vår vigel och de hade våra personnummer och allt som jag inte ens mindes att jag gett dem :). Hon sa att de hade planerat bröllopshelgerna utifrån de önskemål de fått så jag är glad att jag prackade på henne alla uppgifter från början. Präst måste vi dock ta med från den församling där vi är skrivna och det har jag inte fått besked om vem det blir, men de hade 6 präster så det skulle inte vara något problem eftersom det är så kort resa.

Borde man inte kunna göra tvärtom ifall prästen är upptagen någon annanstans? Det låter lite konstigt att en präst åker runt bland en massa olika kyrkor. Borde det inte finnas en per kyrka minst?
    Att man skall få veta några veckor innan låter helt orimligt. Ett halvår är det minsta man kan begära. Hade jag fått det svaret hade jag börjat med att fråga om någon av de andra prästerna som inte jobbar lördagar möjligtvis kan tänka sig att jobba extra den dagen. Hade inte det funkat hade jag försökt hitta en annan lösning som ni ju nu verar ha gjort.

• Helenis
    lmcl skrev 2013-10-11 14:12:11 följande:
    Vi hade liknande problem med vår församling... fick veta att vi inte kan boka förrän i november, men sen när min man hade vägarna förbi i augusti och frågade fick han veta att det visst gick att boka, och då var "vårt" datum redan taget. Vi hade ringt tre gånger, med flera månaders mellanrum, för att höra om när vi kunde boka (först fick vi svaret "efter sommaren"), och sen är bokningen plötsligt igång och vårt tänkta datum (vår årsdag dessutom) har gått till nån annan. När min man påpekade detta förklarade de att det är festlokalen (i församlingsgården) som inte kan bokas förrän i november, men kyrkan hade vi kunnat boka. Och förresten hade vi kunnat preliminärboka festlokalen.

Jag blev skogstokig, kort sagt. Nu har vi tagit ett annat datum, och får vi inte festlokalen så får vi väl festa utomhus. Fattar inte hur man kan vara så inkompetent att man inte kan lämna korrekt information på telefon om just lokalbokningar, när ens huvudsakliga arbetsuppgift är att hantera församlingens lokalbokningar.
    Fy vad tråkigt. Jag förstår att du blev besviken. Detta var jag rädd för och det var därför jag var lite extra framåt i mitt första samtal med expeditionen (se tidigare inlägg). Även om det inte går att boka måste man kunna lägga in en förfrågan om sina önskemål.

Hur har det gått för er, har ni kollat på alternativa festlokaler i närheten?

Jag tror ett stort problem kan vara att många gifter sig på sommaren och alltså börjar sitt planerande ett år innan, mitt i semestertider när det är vikarier som svarar i telefonen eller telefonsamtal som gjort precis innan semestern lätt faller i glömska.

En bekant till mig som gifte sig i augusti fick byta kyrka någon månad innan för de hade dubbelbokat med ett annat brudpar..
  • 2014maj

Och idag ringer människan upp som vårt tidigare samtal ej har ägt rum och säger:

- Nu har vi eran tid färdig, den tiden i den kyrkan med den prästen.

Mitt svar blev:

- Men... VA? Ni kunde ju inte...? Jaha.... men nu har ju vi tänkt om....

Så svar sent i vår blev tydligen slutet av november, vet inte riktigt vad som hänt sen de samtalet för lite mer än en månad sen men kommunikationen mellan de som svarar i telefonen och de som sitter i schemagruppen verkar ju vara sådär..

Jaja, vi har ju tänkt om nu iaf, men sitter likt förbaskat och väntar på svar från kommunkansliet på en bekräftelse på att nån kan viga oss de datumet. Same shit....

• 2015

Stackars TS som haft det svårt ocg stackars er andra med som haft svårt med datum och bokning.
    Jag LIDER med er VERKLIGEN! Det måste ju vara en fullständig MARDRÖM! 

Men så bra att jag såg denna tråden ändå. För då måste jag väl skynda mig att boka då jag vill gifta mig år 2015?
    Och jag som inte ens bestämt kyrka än! LITE panik fick jag nu faktiskt!Förvånad 

• Annamolly

Men det var det varsta jag har hort. Sent i var? Och sedan ringer hon i November? Vet hon inte vad arstiderna heter eller? Det verkar ju nastan som att hon ar en himla virr-panna som sade helt fel och inte ens insag det sjalv.

• RedBride

Vi ska också gifta oss i en liten kommun, och vi var med om lite liknande. (Men inte alls lika illa som för dig!)När jag ringde och bokade datum ett år innan så kunde de inte lova en tid. Vigslarna sker oftast 13.00, 15.00 & 17.00. Vi fick önska ett första och andrahandsval, så vi var ändå garanterade den dagen men själva tiden skulle vi få besked om när scheman för nästa år var lagda. Det dröjde dock inte så länge, vi bokade dag i augusti och fick tiden i slutet av oktober så det var ju lugnt, eftersom vi inte gifter oss förrän slutet av augusti 2014. Hoppas det löser sig för dig TS! Låter som en väldigt knasig bokningsprocess, hur gör andra brudpar tänker jag, de måste ju också ha problem med detta?            

• flotten01

Jag jobbar på en pastorsexpedition och det verkar som en del här precis vet hur vi skall sköta våra jobb och även att vi inte sköter våra jobb...Oavsett om man jobbar med bokningar så är man 100% beroende av att präster och musiker har lagt sitt schema ordentligt att de tänker jobba kvar ett år senare, att de inte blir med barn, att det inte händer något annat i församlingen så att all planering blir pannkakaDÅ kan man arbeta säkert men ser ni, det är inte alltid så Efter att ha bokat ett antal vigslar, dop och begravningar så skulle jag vilja säga att den som bokar  är ganska luttrad då det förekommer "bokningsbenägna" personer som gärna bokar upp flera ställe samtidigt, Ofta vill man redan då bestämma vilken präst man skall ha och åtminstone hos oss har vi en halvårsplanering som sker två gånger om året och då är det preliminärt för att senare vid mindre möten fastställas eller ändras. Naturligvis berättar man för en präst att denna är önskad men har de jobbat sina extartimmar så hoppar de inte av glädje för att de är önskade ännu en helg utanför schemalagd tid.Vaktmästarna hos oss är både inne o utevaktmästare vilket hos oss gör att all lördagstjänstgöring är övertid och detta måste clearas med  deras arbetsledare då det kostar en hel del extra varje år som i såfall måste rymmas i budgeten.Jag skulle vilja se den ekonomi som medger att alla kyrkor hade råd att ha minst en präst ( vår kommun innehåller 18 kyrkor uppdelade på 3 församlingar och där tjänstgör 6,5 präster) och detta är rent för många prästtimmar då man räknar på antalet kyrkotillhöriga i samma kommun men då vi har kontraktsprosten  inom området så finns det även en kontraktsadjunkt anställd. 

• 2015
    flotten01 skrev 2013-11-23 15:32:05 följande:
    Jag jobbar på en pastorsexpedition och det verkar som en del här precis vet hur vi skall sköta våra jobb och även att vi inte sköter våra jobb...Oavsett om man jobbar med bokningar så är man 100% beroende av att präster och musiker har lagt sitt schema ordentligt att de tänker jobba kvar ett år senare, att de inte blir med barn, att det inte händer något annat i församlingen så att all planering blir pannkakaDÅ kan man arbeta säkert men ser ni, det är inte alltid så Efter att ha bokat ett antal vigslar, dop och begravningar så skulle jag vilja säga att den som bokar  är ganska luttrad då det förekommer "bokningsbenägna" personer som gärna bokar upp flera ställe samtidigt, Ofta vill man redan då bestämma vilken präst man skall ha och åtminstone hos oss har vi en halvårsplanering som sker två gånger om året och då är det preliminärt för att senare vid mindre möten fastställas eller ändras. Naturligvis berättar man för en präst att denna är önskad men har de jobbat sina extartimmar så hoppar de inte av glädje för att de är önskade ännu en helg utanför schemalagd tid.Vaktmästarna hos oss är både inne o utevaktmästare vilket hos oss gör att all lördagstjänstgöring är övertid och detta måste clearas med  deras arbetsledare då det kostar en hel del extra varje år som i såfall måste rymmas i budgeten.Jag skulle vilja se den ekonomi som medger att alla kyrkor hade råd att ha minst en präst ( vår kommun innehåller 18 kyrkor uppdelade på 3 församlingar och där tjänstgör 6,5 präster) och detta är rent för många prästtimmar då man räknar på antalet kyrkotillhöriga i samma kommun men då vi har kontraktsprosten  inom området så finns det även en kontraktsadjunkt anställd. 
    Jag tycker det var jättebra att du förklarade hur det är för er som tar hand om alla bokningar av kyrkor.
    Alla tänker kanske inte på det som du skriver eller då tänker på hur ER situation är.
    Man kanske är så inne i sin EGEN situation så man kan nog lätt glömma hur ni har det på ert jobb.Glad 

Nu har jag inte! personligen kritisserat erat jobb då jag inte än har bokat kyrka och präst.
    Dessutom är jag en van kyrkobesökare så jag känner mig trygg inom kyrkans värld.
    Men i nästa vecka då ska jag preminilär boka kyrka och präst.
    Och då besöker jag församlingen personligen då jag gör den för mig VIKTIGA preminilärbokning.
    För att minska ev. missförstånd. Så jag ser fram emot att få preminilärboka nu äntligen!Glad

Men jag har medlidande med dem som har haft svårt med att få bokat  kyrka och präst.Rynkar på näsan
    Det är dock en VÄLDIGT viktig bokning för många blivande brudpar som man vill få gjort utan större "strul".
    Och man vill ju ha rätt information självklart! Då man bokar.
    Men som sagt då man bokar via mail och telefon så kan det nog kanske lätt bli missförstånd och fel. 

Däremot kan jag absolut inte förstå att du skriver att det finns dem som bokar flera ställen?
    Man kan väl bara gifta sig på ett ställe med en präst? Detta lät konstigt.
    Känns för mig att man skulle boka 2 kyrkor med 2 präster. Förvånad 

Kort och gott tack för att du skrev för oss och talade om hur det fungerar med bokningar.Glad
Svar på tråden Vi kan inte boka in en kyrklig vigsel!!