Bröllop oktober 2014
Halloj allihop! Tänkte se om det finns fler som planerar bröllop i oktober 2014? Vi är ute i god tid här :) Berätta gärna hur frieriet gick till och varför det blev just oktober. Kramar!
Halloj allihop! Tänkte se om det finns fler som planerar bröllop i oktober 2014? Vi är ute i god tid här :) Berätta gärna hur frieriet gick till och varför det blev just oktober. Kramar!
Jag lär väl byta till mannens efternamn, mitt är ett tråkigt son-namn och hans är finare tycker jag. Men det känns jättekonstigt att säga mitt förnamn med hans efternamn, låter inte som jag. Men man vänjer sig väl.
Ja jag tänkte på hinderprövningen idag! Idag är det ju exakt 3 månader kvar, så nu kan man skicka in den
Jag såg i almanackan direkt när vi bestämde datum att det var kanelbullens dag! vi har skämtat om att vi ska ha en jättekanelbulle till bröllopstårta. Eller ge alla en liten goodiebag på hemvägen med kanelbullar. Den iden har jag inte helt övergett...
Ja hindersprövningen är bara att skicka nu :D vad gäller namnbyte så läste jag lite om det innan vi skickade in. Det stod något om att namnbyte som skickades in senast i samband med vigselbeviset (görs av präst eller annan förrättare) var absolut enklast, gör man det efteråt skulle det vara en annan process och inte säkert att bytet skulle gå igenom (vilket vore väldigt konstigt tycker jag för de ser väl att man nyligen gift sig?!). Så vi har redan skickat in om namnbyte men Skatteverket sätter inte igång processen förrän vigselbeviset inkommit och det är ju minst 3 dagar efter vigseln så man kan åka på gamla passet ändå ;)
Vi hade stenkoll på att det är kanelbullensdag och kom ganska direkt fram till att vi ville uppmärksamma det och hur ;)
Hur går det annars för alla med planeringen i sommarvärmen? :)
Vi kommer att ta ett nytt namn, jag vill inte ta hans vanliga efternamn, och han kan inte ta mitt eftersom han och min bror har samma förnamn. Så vi tar ett gammalt släktnamn dom hans systrar oxå har bytt/ska byta till :)
Här har vi tagit sommarlov. Skickade in hindersprövning och efternamnsbyte för några veckor sedan. Drömde en natt att det bara var två veckor kvar och vi låg till som vi gör idag, men jag hade inte panik. Dock känner jag att jag borde stryka upp min klänning snart så att jag vet var solbrännan ska vara ;)
Ha det gott i värmen!
Skickade in hindersprövningen i måndags och fick svar idag.. Jag blev mycket förvånad och lite nervös när jag såg ett brev från Skatteverket i brevlådan, tänkte att de kanske kommit på att de gjort en felräkning med skatten så jag skulle bli återbetalningsskyldig... Haha, vad mycket man kan inbilla sig! ????
Angående efternamn så beslutade jag mig till slut för att ta hans efternamn. Mitt nuvarande namn är ovanligt och har varit väldigt viktigt för mig att behålla, men tider förändras och jag känner mig redo att bära samma efternamn som min man och våra barn.. ????
Haha!! Kollar skatteverket nåt mer än att man inte är gift redan?
Kul att höra hur ni andra tänker om namnet. Jag har ett vanligt tråkigt son-namn, men det passar mig då jag har ett jobb där det är en fördel om man inte är så lätt att hitta på tex eniro och alla andra söksajter. Dock gav vi vår dotter pappans efternamn då jag alltid tyckt att det är finare än mitt, och jag har nu kommit fram till (motvilligt!) att jag vill heta samma som hon. Ytterligare en sak som gjort mig tveksam på om jag ska byta är att mitt namn (i princip) bara kan stavas på ett sätt. Mannens namn har ett tyst H på slutet, och det vanligaste är att man stavar det efternamnet utan det där H-et. Oooooooorka säga "...med H på slutet" varje gång nån ska stava ens efternamn resten av livet. Ja det låter kanske löjligt men det stör mig sketmycket
Jag har förresten köpt skor idag! Vita ballerina med spets och liten rosett, från skopunkten Hade ju helst velat ha ett par lila eftersom färgtemat är vitt, lila och silver, men hittade helt enkelt inga jag gillade. Lyckas dock inte lägga upp en bild i tråden, men finns i galleriet om ni är nyfikna
Trolla inte alls konstigt att du tycker att det är "jobbigt" med ett h, jag tänker också på allt sånt praktisk haha.
Skatteverket kollar också att man inte är släkt på nära håll (närmare än kusin).
Åh vad roligt med skorna! Jag köpte ett par skor för en månad sen men börjat ångra mig lite... Att det ska vara så svårt att bestämma sig!
Däremot har vi både tittat ut och hunnit få våra ringar nu under semester! Åh vad jag älskar dom!! Där är det iaf ingen beslutsångest inte, vill att vi ska ha dom nu! Haha
Annars har vi tagit lite paus i allt fixande, eller vi pratar mkt om hur vi tänker att vi ska ha vissa saker och hur vi ska göra dom men bara prat för tillfället. Och ögonen konstant öppna förstås efter sånt som vi tänkt köpa :) bara 2,5 månader kvar nu!!! :)
Va kul med ringarna Pysslingen! Vi kör en specialare här; vi köpte förlovningsringar tillsammans, men vigselringen köper karln på egen hand. Jag kommer inte få se den förrän i vigseln
Vi har börjat småfixa här lite, jag har skrubbat 50 barnmatsburkar idag och knutit lila sidenband runt, och stoppat i lila värmeljus. Tjusigt och billigt! Och ett roligt sätt att inkludera resultatet av vår kärlek, vår lilla dotter som snart är 2 år
Har börjat fundera över vad jag vill ha för hårsmycke. Tiara är inte min grej, funderar på nån tygblomma men hittar bara jättestora. Vill ha något lite mer diskret. Ska ni ha något i håret? Jag behöver idéer!
Åh vad spännande med ringarna! Rolig ide! Har du någon känsla för vad för ring han kommer att välja? :D Vi gjorde åt andra hållet: sambon valde min förlovningsring (förlovningen var en överraskning) och så fick jag vara med och välja vigselringen ;)
Låter som ett tufft jobb men som gör stor skillnad på den stora dagen! Och kul att två-åringen är med på ett hörn :)
Angående blomma så har du kollat glitter? Jag skulle på en hawaiifest och gick in hos dom för att leta hårblomma och dom hade massa olika i alla möjliga stilar, färger och prisklasser. Ett "diamantdiadem" annars? Inte lika uppstickande som en tiara. Eller slöja, men det har du förmodligen redan tänkt på. Man kan hitta en del brosch-liknande hårsmycken i guldaffärer som återanvänder smycken eller i second hand butiker också. Själv bestämde jag mig för en slöja som jag tar bort efter vigseln (sitter på en kam så lätt att ta bort) och sen inte har något i på kvällen.
Har ni funderat något på jacka till er brudar? Jag har googlat lite och har insett att utbudet intd är det största.... finns många som passar vintern men höst, njae :/